شما مقصد سفر را چگونه انتخاب می‌ کنید؟

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی جمعه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
شما مقصد سفر را چگونه انتخاب می‌ کنید؟

گاهی هم هست که می‌خواهیم راهی سفر شویم، کیف پول و مرخصی و همه چیز مهیا است، ولی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم به کجا برویم! 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ به‌روزرسانی شده است.

انتخاب مقصد سفر از آن کارهای سخت است، به‌ویژه اگر چند بار در سال بخواهید چمدان ببندید و راهی شهرهای مختلف بشوید. این بار کجا برویم؟ فکر می‌کنید بقیه‌ سفربُروها برنامه‌ریزی برای مقصد سفر بعدی را چگونه انجام می‌دهند؟

«نیکی ورگاس» (Nikki Vargas) که در سایت «کالچر تریپ» (Culture Trip) مقاله‌های سفر می‌نویسد، روش جالبی برای انتخاب سفر بعدی خودش دارد که می‌خواهد برای ما تعریف کند. از طرف دیگر، نیکی از همکارانش هم پرسیده چگونه مقصد سفر بعدی را انتخاب می‌کنند و پاسخ آن‌ها را با ما قسمت کرده است. این نظرهای جذاب را با هم بخوانیم:

صندل های مخصوص ساحل

نیکی ورگاس می‌گوید:

من یک نقشه دارم که آ‌ن‌را روی دیوار آویزان کرده‌ام. تعدادی پونز رنگی روی نقشه چسبانده‌ام. هر پونز نشان‌دهنده‌ چیزی است. پونزهای آبی کشورهایی را مشخص می‌کنند که قبلا از آن‌ها بازدید کرده‌ام. پونزهای زرد مکان‌هایی را نشان می‌دهند که به آن‌ها سفر خواهم کرد. سبزها جاهایی را مشخص می‌کنند که مدتی محل زندگی من بوده‌اند. به هر پونز سبزی، چندین خاطره، قول یا ماجرا آویزان است!

علامت گذاری و انتخاب از روی نقشه

وقتی قرار است مقصد بعدی سفر را انتخاب کنم، اغلب می‌آیم جلوی این نقشه می‌ایستم و چشمم را روی نقشه می‌گردانم و یک‌جا را انتخاب می‌کنم. ولی این بار تصمیم گرفتم از همکارانم هم نظرخواهی کنم تا ببینم چگونه مقصد سفرشان را تعیین می‌کنند.

 وقتی سفر را به دست تقدیر می‌سپاری

«توری کور» (Tori Kur)، مدیر ارشد برنامه‌ریزی دیجیتال سایت «کالچر تریپ»، برنامه‌ریزی برای سفر بعدی را از یک کتاب الهام گرفته است. نویسنده‌ این کتاب، کره‌ زمین رومیزی را می‌چرخانده و با انگشت آن‌را متوقف می‌کرده است. هر جا که انگشتش روی آن می‌ایستاد، مقصد سفر می‌شد. توری کور با خودش فکر کرده: «چرا من همین کار را نکنم؟! راهی بسیار جسورانه که همه‌ کار را به بخت و اقبال می‌سپارد!».

نور پردازی شبانه شهر ونیز

البته توری کور چند اصل کلی را برای خودش تعریف کرد. مقصد سفر نباید منطقه‌ جنگی، مقصد تکراری یا جایی باشد که هشدار داده شده به آن محل سفر نشود. اما یک مشکل دیگر پابرجا بود. این‌که کره‌ زمین را بچرخانی و ببینی انگشتت کجا فرود می‌آید، با وجود اصل‌هایی که توری مشخص کرده بود، خیلی نتیجه‌بخش نبود. حتی اگر انگشتش روی یکی از این منطقه‌ها نمی‌ایستاد، به احتمال زیاد روی اقیانوس فرود می‌آمد! در نهایت توری تصمیم گرفت نام کشورها را روی کاغذ یادداشت بنویسد، کاغذها را تا کند، و یکی را تصادفی بردارد. به گفته‌ خودش «هنوز هم انتخاب شانسی است».

غذای خوشمزه‌ بعدی را کجا می‌شود خورد؟

«دیزی بلو تین» (Daisy-Blue Tinne)، رییس بخش فروش، می‌گوید بزرگ‌ترین انگیزه‌ او برای سفر، خوردن خوراکی‎های محلی است.

غذاهای بومی ژاپنی رامن و ساشیمی

برای دیزی مهم این است که چه غذای جدیدی را می‌تواند امتحان کند و کدام رستوران‌ها را نباید از دست داد:

امسال بالاخره به مکزیکوسیتی رفتم تا تاکو را امتحان کنم. قبل از آن برای خوردن رامن و ساشی‌می به توکیو رفتم؛ برای پنیر خوردن به فرانسه رفتم و برای طعم و مزه‌ باربیکیو و بنیه به ایالت‌های جنوبی آمریکا رفتم.

زنده باد لوکیشن اینستاگرام

«مدی چمبرز» (Maddy Chamber)، مدیر روابط عمومی، اول اینستاگرام را بررسی می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد به کجا سفر کند:

محل جغرافیایی یا همان لوکیشن عکس‌های زیبایی را که عکاس‌ها یا بلاگرها تگ می‌کنند، چک می‌کنم. بعد همان مکان یا جاهای مشابه را که افراد دیگر تگ کرده‌اند، با دقت می‌بینم و تصمیم می‌گیرم.

صفحه معرف لوکیشن اینستاگرام

هرچه دوستانم بگویند

سردبیر بخش سلامت، «اِزمِی بنجامین» (Esme Benjamin)، برای انتخاب سفر روش دیگری دارد. او می‌گوید:

وقتی نوبت به انتخاب مقصد سفر می‌رسد، دوستانم بهترین منبع اطلاعات هستند. ما سلیقه و علاقه‌ مشابهی داریم و البته به همین دلیل هم با هم دوست هستیم! بنابراین، اگر آن‌ها شیفته‌ شهر یا کشوری بشوند، لابد من هم آن‌را دوست خواهم داشت.

عکاسی در سفر

اگر کیف پولم بپسندد

مدیر عملیات، نائومی کلیر-وکینیس (Naomi Clear-Vekinis) می‌گوید:

همیشه نگاه می‌کنم ببینم کدام کشورها و مکان‌های جدید معروف شده‌اند. من دوست دارم هر جایی را ببینم، به همین دلیل از گزینه‌ «همه جا» در سایت «اسکای اسکنر» (Skyscanner) استفاده می‌کنم. درمورد تاریخ سفر هم مشکلی ندارم و ارزان‌ترین ماه در سال را انتخاب می‌کنم و از هرچه پیش آمد استقبال می‌کنم. از گزینه‌های «گوگل فلایتس» (Google Flights) هم به همین ترتیب استفاده می‌کنم.

قایق های بادبانی در ساحل

«کاترین میِر» (Kathryn Maier) که سردبیر بخش غذا و نوشیدنی است، روش مشابهی برای انتخاب مقصد سفر دارد:

در نیمی از موارد، اگر بشنوم بلیط ارزانی هست، بلافاصله رزرو می‌کنم. برای سفرهای کوتاه که عموما از دو هفته قبل بلیط رزرو می‌کنم، تاریخ حدودی سفر را مشخص می‌کنم و از «گوگل فلایتس» (Google Flights) چک می‌کنم تا ببینم از میان مکان‌هایی که تاکنون ندیده‌ام، کجا ارزان و جذاب است.

برای سفرهای طولانی‌تر، لیستی دارم که در آن «مقصدهای رویایی» خودم را نوشته‌ام. نگاهی به این فهرست می‌اندازم تا ببینم کدام با بودجه‌ من هماهنگ است و برای این زمان از سال مقصد مناسبی است. متاسفانه مدام این لیست طولانی‌تر می‌شود!

منظره غروب خورشید و پل

به صدای درونم گوش می‌دهم

سردبیر بخش خانه و طراحی، «امبر سیدر» (Amber Snider)، هم نظر جالبی دارد:

شهود! سعی می‌کنم به جاهایی سفر کنم که دلم می‌گوید. حسی که از یک عکس یا استوری دوستی می‌گیرم، یا حتی نام یک مکان به من کمک می‌کند. اگر حسم بگوید جای درست همین است، احتمالا تصمیمم را گرفته‌ام.

مطالب مرتبط:

دیدگاه