خوش منظره ترین مسیرهای ریلی جهان

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور پنجشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
خوش منظره ترین مسیرهای ریلی جهان

قطار یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی است که امنیت بالایی نیز دارد وبه دلیل وجود خطوط ریلی ، قطار‌ها از میان شهر‌ها، کوه‌ها، جنگل‌ها،‌ رودخانه‌ها و بسیاری از مکان‌های دیدنی دیگر عبور می‌کنند. در این مقاله از کجارو با جالب‌ترین مسیر‌هایی که قطار‌ها از آنجا می‌گذرند آشنا خواهیم شد.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای سفر کردن وجود دارد، اما قطار، از قدیمی‌ترین وسایل حمل و نقل است که همچنان نیز مورد استفاده گسترده قرار میگیرد. مدت زمان بسیار زیادی از حضور قطار در صنعت حمل و نقل می‌گذرد و سالانه افراد بسیار زیادی از طریق آن سفر می‌کنند. با وجود اینکه در حال حاضر روش‌هایی نظیر خودرو‌های شخصی و ??????? نیز برای سفر کردن وجوددارند اما قطار‌ها همچنان محبوب هستند. خطوط راه آهن از مسیر‌های مختلفی در سرتاسر جهان عبور می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که مسافران قطار بتوانند مناظر بسیار جالبی را مشاهده کنند. همراه ما باشید تا در این مقاله از کجارو با ۷ مورد از جالب‌ترین مسیر‌ها آشنا شویم. برای برخی از این خطوط ریلی نیز ویدیو‌یی را قرار داده‌ایم که بسیار جالب هستند و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را نیز تماشا کنید.

راه آهن Cumbres & Toltec Scenic – نیومزیکو و کلرادو

قطار

مسیری ۳۰۵۲ متر Cumbres در ایالت کلرادو آمریکا بسیار جالب است. مسیر مذکور بلندترین مسیر کوهی کل آمریکا است و مسافران این مسیر از بلندترین مسیر ریلی کوهستانی در آمریکا عبور می‌کنند. البته موضوع مذکور تنها بخشی از تاریخچه راه آهن Cumbres & Toltec Scenic است. آغاز فعالیت این مسیر از سال ۱۸۸۰ میلادی بود که در جهت توسعه مسیر ریلی Rio Grande شکل گرفت. این مسیر ریلی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طول این مسیر پل‌های بلند سه پایه‌ای و گذرگاه‌های ترسناک وجود دارد. یکی از ترسناک‌ترین بخش‌های این مسیر، دره Toltec Gorge با عمق ۲۴۳ متر است. جالب است بدانید این خط راه آهن در مسیری ۱۰۳ کیلومتر، ۱۱ بار از مرز بین نیومکزیکو و کلرادو عبور می‌کند.

راه آهن Georgetown Loob – کلرادو

قطار

مسیر ریلی Georgetown Loob نیز یکی از مسیر‌های جالب جهان است که هیجان انگیزترین بخش آن مربوط به گذرگاه شیطان می‌شود که پلی با ارتفاع ۳۱ متر است. در این مسیر پر پیچ و خم و باریک، قطار بخار قدیمی در حال رفت و آمد است که مسیر‌های پیچ در پیچ را برای عبور از کوهستان پشت سر می‌گذارد و مسافران را به مقصدشان می‌رساند. اگر قصد دارید تا در کلرادو سفر ریلی جالب دیگری را تجربه کنید، بهتر است که به سراغ مسیر ریلی Durango & Silverton Narrow Gauge بروید. این مسیر در سال ۱۸۸۲ تاسیس شده است و همچنان قطار سال ۱۹۲۰ در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطار در جنوب غربی ایالت رفت و آمد می‌کند و از مسیر‌های کوهستانی می‌گذرد.

The Chan – استرالیا

قطار

برای اینکه مسیر ۲۹۶۹.۲۴۰ کیلومتر بین آدلاید (Adelaide) و داروین (Darwin) در استرالیا را پشت سر بگذارید، باید سه روز و دو شب با قطار موجود در این مسیر حرکت کنید. اما با انجام این سفر از دور افتاده‌ترین بخش‌های استرالیا عبور خواهید کرد که بسیار جالب هستند. این مسیر حدود ۱۵۰ سال پیش تاسیس شده است و قطار از رشته کوه‌های فلیندرز عبور کرده و به دور افتاده‌ترین نقاط استرالیا می‌رود. این سفر طولانی در انتها به Alice Springs و Katherine ختم می‌شود.

راه آهن Trans-Siberian روسیه

قطار

طولانی‌ترین مسیر ریلی موجود در جهان ۹۲۸۹.۱۳۴ کیلومتر طول دارد که دو برابر طول قاره آمریکا است. این خط ریلی در ابتدا در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد و همچنان در حال توسعه است. این خط ریلی تقریبا تمام بخش‌های روسیه را به شرق وصل می‌کند که از بخش‌هایی از این مسیر می‌توان به چین و کره شمالی اشاره کرد. بخشی از این مسیر از پل روی رودخانه Ob می‌گذرد که نزدیک به بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان یا همان دریاچه Baikal است. از جمله مکان‌هایی که این مسیر ریلی از آن‌ها عبور می‌کند می‌توان به شهر ممنوعه، دیوار بزرگ چین، صحرای گبی (Gobi)، جنگل سیبری و کرملین اشاره کرد.

مسیر White Pass & Yukon – آلاسکا

قطار

مسیر ریلی White Pass & Yukon در زمان Klondike Gold Rush در سال ۱۸۹۰ ساخته شده است و از بین صخره‌های مختلف عبور می‌کند. این مسیر از روی پل کاپیتان ویلیام مور (Captain William Moore) عبور می‌کند که پلی معلق است و در سال ۱۹۰۱ ساخته شده است. صحنه‌های جالب دیگری نیز در خطوط ریلی آلاسکا وجود دارند که از این بین می‌توان به مسیر قطار Denali Star از Anchorage تا Fairbanks اشاره کرد که مناظر بسیار زیبایی از تندرا آلاسکا و حیات وحش آن را در مقابل دیدگان مسافران قرار می‌دهد.

خطوط ریلی Shanghai Maglev – چین

قطار

با وجود اینکه در قطار سریع سیری که سرعت بسیار بالایی دارد نمی‌توان از مناظر طبیعت استفاده کرد یا به تماشای پل‌های ترسناک موجود در جاده پرداخت. اما مسافران در خطوط ریلی Shanghai Maglev می‌توانند سرعتی معادل با ۲۶۷ مایل بر ساعت (۴۳۰ کیلومتر بر ساعت) و سرعت متوسط ۱۵۰ مایل بر ساعت (۲۴۱ کیلومتر بر ساعت) را تجربه کنند. سفر در خطوط ریلی Shanghai Maglev که مسیری ۳۰.۵۷۷ کیلومتر است تجربه سریع‌ترین سفر را در اختیارتان قرار خواهد گذاشت.

Rocky Mountaineer – کانادا

قطار

قطار مسیر ریلی Rocky Mountaineer از مکان‌های بسیار دیدنی و مختلفی عبور می‌کند که می‌تواند برای مسافران بسیار جالب و دوست داشتنی باشد. این قطار از بنف (Banff)، آلبرتا (Alberta)، کوهستان‌های کانادا (Canadian Rockies)، ونکوور (Vancouver) و بریتیش کلمبیا عبور می‌کند. در طول این مسیر نیز چندین کوهستان، رودخانه، دریاچه و صخره زیبا وجود دارند. باید توجه داشت که این قطار دارای خدمات لوکسی است و به همین دلیل سفر با آن که هفت روز طول می‌کشد قیمت بالایی دارد ولی تجربه بسیار دلپذیری را به همراه می‌آورد. این مسیر ریلی از سال ۱۹۹۰ تاکنون فعالیت می‌کند.

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با جالب‌ترین مسیر‌های ریلی جهان آشنا شدیم و ویدیو‌هایی در رابطه با آن‌ها نیز مشاهده کردیم. شما کدام یک از این مسیر‌های ریلی را بیشتر دوست داشتید یا در چه مسیر‌های دیگری را سفر کرده‌اید که به نظرتان جالب‌تر از موارد مذکور بودند؟

مطالب مرتبط:

منبع esquire

دیدگاه