بزرگترین هواپیمای تجاری جهان، بزرگتر می‌شود

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۵
بزرگترین هواپیمای تجاری جهان، بزرگتر می‌شود

ایرباس A380 بزرگ‌ترین هواپیمای تجاری جهان است. اکنون شرکت تولیدکننده این هواپیما اعلام کرده که در نظر دارد طول بال‌های این هواپیما را افزایش دهد. همراه کجارو باشید.

بر اساس ادعای ایرباس، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به زودی بزرگ‌تر می‌شود. این شرکت اعلام کرده که طول بال‌های این هواپیما را افزایش خواهد داد. بال‌های این هواپیمای دو طبقه و چهار موتوره در حال حاضر حدود ۲۶۲ فوت است که این میزان حدود ۳۲ فوت افزایش خواهد یافت. این کمپانی فرانسوی هدف از انجام این کار را افزایش بهره وری سوخت هواپیما تا بیش از ۴ درصد اعلام کرده است. در زیر می‌توانید اطلاعات مختصری از هواپیمای ایرباس A380 به دست آورید.

هواپیمایی امارات

  • زمان عرضه: سال ۲۰۰۷
  • قیمت: ۴۳۶.۹ میلیون دلار (در سال ۲۰۱۷)
  • مکان ساخت: تولوز – فرانسه
  • طول: ۲۳۹ فوت
  • ارتفاع: ۷۹ فوت
  • طول بال‌های هواپیما: ۲۶۲ فوت
  • موتور: Rolls-Royce Trent 900s یا Engine Alliance GP7000s
  • تعداد مسافر: ۵۲۵ نفر در سه کابین یا ۸۳۵ نفر در یک کلاس
  • محدوده برد: ۸۳۵۰ مایل دریایی
  • ایرلاین‌ها: امارات - سنگاپور ایرلاین – خطوط هوایی انگلستان
  • میزان سفارش: در مجموع ۱۰۴ فروند
  • رقیب: بوئینگ ۸۰۰-۷۴۷

ایرباس ممکن است که یک پسوند نظیر neo برای نام این هوایپمای جدید در نظر بگیرد. این احتمال وجود دارد که در این هواپیمای جدید شاهد مزیت‌های طراحی و موتور جدید باشیم. درست همانند آن اتفاقی که در A320 افتاد.

فابریوس بریگر، مدیر کل ایرباس گفته است:

ما A380neo را عرضه نخواهیم کرد. زیرا هیچ عامل تجاری برای انجام این کار وجود ندارد و این موضوع کاملا واضح و مشخص است. اما این موضوع باعث نمی‌شود که ما از انجام برخی اقدامات که عملکرد هواپیما را بهبود می‌دهند خودداری کنیم. بنابرین انجام برخی اقدامات برای افزایش بهره وری موتور هواپیما امری واضح است. همچنین افزودن بالچه‌های جدید به هواپیما نیز می‌تواند موضوعی مناسب باشد.

هواپیمای A380 در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در خطوط هوایی سنگاپور عرضه شد. اما امارات بیش از هر خطوط هوایی دیگری دارای این نوع از هواپیما است. خطوط هوایی بریتانیا نیز از این هواپیما در چند مسیر مشخص استفاده می‌کند که از این بین می‌توان به پرواز لندن به هنگ کنگ و لس آنجلس اشاره کرد. در حالت استاندارد، این هواپیما برای ۵۲۵ نفر ظرفیت دارد. لازم به ذکر است که دومین هواپیمای بزرگ تجاری جهان ۸-۷۴۷ نام دارد که متعلق به شرکت بوئینگ است.

جذابیت موضوع افزایش طول بال‌های هواپیمای A380 این است که شرکت تولیدکننده نیازی نیست تا برای معرفی مدل neo آن مراسمی با هزینه بسیار بالا ترتیب ببیند. از سوی دیگر خطوط هوایی نیز گزینه‌ای بسیار جذاب برای خرید در اختیار خواهند داشت. بریگر اعلام کرده که این افزایش طول بال‌ها نیازی به تقویت بخش اتصال بال به بدنه را ندارد. به طور متوسط این نسخه جدید از هواپیمای مذکور ۴۳۶.۹ میلیون دلار (۳۴۳.۹ میلیون یورو) قیمت خواهد داشت. چنین قیمتی باعث می‌شود که این هواپیمای جدید، گران‌ترین هواپیمای ایرباس باشد.

هواپیما

انتظار می‌رود که انجام این بهبود‌ها در هواپیمای مذکور باعث افزایش میزان سفارشات آن شود. چرا که در سال ۲۰۱۶ سفارشات کمی برای آن صورت گرفته بود. تاکنون تنها ۱۰۴ فروند از این هواپیما توسط ایرباس تولید شده است که بر این اساس شرکت تولید کننده قصد دارد میزان تولید خود را به یک فروند در ماه کاهش دهد. این کار برای بهبود فضای کسب و کار شرکت مذکور انجام خواهد شد.

اگرچه ایرباس A380 بزرگ‌ترین هواپیمای تجاری جهان است، اما لقب بزرگ‌ترین هواپیما به Antonov An-225 اختصاص دارد. البته باید توجه داشت که تنها یک فروند از این هواپیما تولید شده که آن نیز مربوط به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۸ است. هواپیمای مذکور در حال حاضر نیز مشغول سرویس دهی است و به عنوان هواپیمای باری مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول بال‌های این هواپیما ۲۹۰ فوت هستند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه