کجا جگوار ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی جمعه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
کجا جگوار ببینیم؟

در گردشگری حیات وحش و در میان گربه سانان بزرگ، جگوار یکی از مهمترین و شاخص‌ترین جانوران است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

جگوار، گربه سانی زیرک و قوی است که پوست براقی دارد که بواسطه زیبایی و ابهت خاصی که دارد، از قدیم همواره نامش در داستان‌های اساطیری به چشم می‌خورد. جگوارها گربه سانان بسیار محبوب و پرطرفداری هستند. در قدیم تفکرات خرافی بسیاری در مورد جگوارها .ج.د داشت. به عنوان مثال در بین مردم محلی مکزیک این تفکر وجد داشت که چگوارها می‌توانند بین دنیاهای مختلف سفر کنند. این طرز فکر ریشه در این داشت که جگوارها هم بر روی زمین هستند و هم بر روی درخت و از سویی دیگر این جانوران هم در شب شکار می‌کنند و فعال هستند و هم در روز! اما امروزه این جانوران یکی از نمادها و نشانه‌های سلطنتی، هوش، زیبایی و قدرت است.

جگوار

به دلیل شباهت در رنگ و طرح روی پوست، جگوارها اغلب اوقات با پلنگ‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. این مسئله تنها در شباهت پوست خلاصه نمی‌شود؛ جگوارها و پلنگ‌ها هر دو در یک طیف جغرافیایی زندگی می‌کنند و نقش هر دو این جانوران در اکوسیستم مانند یکدیگر است. تفاوت اصلی و وجه تمایز بین این دو گونه در دو مورد خلاصه می‌شود. مورد اول مکان دقیق زندگی است که در بخش پایانی مقاله این مسئل دقیق‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مورد دوم جثه است که جگوارها غالبا جثه‌ای عضلانی‌تر نسبت به پلنگ‌ها دارند.

جگوار

اما اگر بین این دو گونه به صورت جزئی‌تر به دنبال وجه تمایز می‌گردید باید به سراغ طرح روی پوست بروید. طرح روی پوست بدن جگوار‌ها اشکالی تیره است که مرز شکسته‌ای داشته و درونش نقطه‌ای روشن‌تر دیده می‌شود. از سویی دیگر پلنگ‌ها هم این اشکال تیره را روی پوست خود دارند با این تفاوت که مرز آن‌ها شکسته نیست و اشکال تیره به صورت یکدستی تیره هستند و نقطه روشنی در آن یافت نمی‌شود. محققان و جانورشناسان بر این باورند که وجود اینگونه طرح‌های خاص بر روی پوست هر دو گونه باعث می‌شود تا جانور استتار بهتری در منطقه زندگی خود داشته باشد و در هنگام شکار و کمین کردن از دید طعمه پنهان بماند.

جگوار

چشمان جگوارها در شب می‌درخشد!

همانند دیگر گربه سانان، چشمان جگوار هم برای شکار و دید در شب بسیار مناسب است. ویژگی و قابلیت کلیدی برای این امر درخشش چشمان جانور است که این مسئله در اصطلاح «ساختار آینه‌ای شکل» نامیده می‌شود. این ساختار به این صورت عمل می‌کند که نور در شبکیه چشم جانور منعکس می‌شود و این مسئله قابلیت دید جانور را تقریبا دو برابر می‌کند. به همین دلیل است که چشمان جگوارها و اغلب گربه سانان دیگر در شب می‌درخشد و آن‌ها قابلیت دید بسیار بالایی در شب دارند. این مسئله در سگ‌ها و سگ سانان هم صادق است. افرادی که حیوان خانگی سگ یا گربه دارند، این مسئله را به خوبی درک می‌کنند و درخشش چشمان حیوان خانگی خود در شب را دیده‌اند. جگوارها رنگ‌ها و جزییات را در روز به خوبی نمی‌بینند اما در شب دید بسیار قوی و مطلوبی دارند.

جگوار

جگوارها علاقه‌ای به تعقیب کردن طعمه و شکار خود ندارند و در عوض مایلند تا در جای مناسبی کمین کرده و در موقعیت مناسبی حمله کنند. جگوارها جانوران سریعی هستند اما این ویژگی را نمی‌توان جزو برترین یا شاخص‌ترین ویژگی‌های این جانور دانست. فک جگوارها بسیار قدرتمند است و دندان‌های این جانور هم بسیار تیز است به نحوی که جگوار به راحتی و با کوچکترین فشاری می‌توان با کمک فک و دندان‌های خود جمجه طعمه را سوراخ کند. این ویژگی جگوارها را قادر می‌سازد که بتوانند جانورانی با پوسته بسیار سخت همانند لاکپشت‌ها را نیز در هم بشکنند و به عنوان غذا از آن‌ها استفاده کنند. تا کنون حدود ۸۵ گونه متفاوت از جانوران که همگی طعمه جگوارها هستند یافت شده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به گاو، گوزن، تاپیر و کاپی بارا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

جگوار

جگوارها در طبیعت شکارچی خاصی ندارند!

جگوارها در هر منطقه‌ای که زندگی کنند، معمولا جزو برترین شکارچیان آن محدوده حساب می‌شوند از این رو این جانوران نگران این نیستند که توسط جانور دیگری شکار شوند و به طور کلی در طبیعت شکارچی خاصی ندارند. تنها خطری که این جانوران را تهدید می‌کند انسان‌ها هستند! پوست جگوارها از گذشته تا به حال بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و همین امر باعث شد تا شکار این جانوران بسیار زیاد باشد. امروزه شکار آن‌ها و حتی خرید و فروش پوست آن‌ها کاملا ممنوع است اما این فعالیت‌ها هنوز هم به صورت غیر قانونی انجام می‌شود.

جگوار

یکی دیگر از دلایل مهم از بین رفتن نسل جگوارها، از بین رفتن محیط‌های ایده‌آل برای زندگی آن‌هاست. انجام فعالیت‌هایی همچون قطع درختان، کشاورزی در مقیاسی بزرگ و ایجاد معادن توسط انسان‌ها از جمله مهمترین فعالیت‌هایی هستند که به زیستگاه جگوارها آسیب می‌زند. هم اکنون وضعیت بقای جگوارها «نزدیک به آسیب پذیر» است اما متاسفانه نسل این جانوران به سرعت در حال کاهش است و هر چه سریع‌تر باید به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.

جگوار

جگوارها باید در جنگل‌های بارانی زندگی کنند. بدن عضلانی و پنجه‌های بسیار بزرگ، این جانور را قادر می‌سازد تا به راحتی از درخت بالا برود. همچنین جگوار شناگر بسیار خوبی هم هست و به خوردن غذاهای آبی از جمله ماهی‌ها نیز علاقه دارد. جگوارها در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند در حالیکه پلنگ‌ها در کنار آمریکا، در آفریقا و آسیا هم یافت می‌شوند.

جگوار

نظر شما در مورد جگوارها چیست؟ آیا مایل به دیدن این جانور از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع sandiegozoo

دیدگاه