کجا طاووس ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کجا طاووس ببینیم؟

طاووس یکی از زیباترین پرندگان و در عین حال یک پرنده شاخص در گردشگری حیات وحش است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

طاووس پرنده بسیار زیبایی است که در کل به دو گونه تقسیم می‌شود: طاووس هندی و طاووس سبز. طاووس پرنده‌ای است که تمایل زیادی به نشان دادن خود و خودنمایی دارد. در گونه طاووس هندی، جنس نر سر و گردنی آبی دارد و پرهایش بسیار رنگارنگ و زیبا است. اما از سویی دیگر جنس ماده بسیار یکنواخت‌تر است. طاووس هندی ماده قهوه‌ای یا خاکی رنگ است و دلیل این مسئله این است که جنس ماده طاووس هندی برای حفاظت از جوجه‌های خود نیاز دارد که با محیط یکی شود و استتار بیشتری داشته باشد. برخلاف طاووس هندی، رنگ‌بندی جنس نر و ماده در طاووس سبز بسیار به یکدیگر نزدیک‌تر است. البته این نکته هم مهم است که طاووس سبز نر دم بلندتری دارد و رنگ پرهایش خیره کننده‌تر است. طاووس سبز بر روی سر و گردن خود پرهای سبز رنگ دارد. هر دو گونه طاووس هندی و سبز، دور چشمان خود یک تکه پوست دارند و هر دو گونه تاج زیبایی بر روی سر خود دارند.

طاووس

جنس نر طاووس در هر دو گونه بر پشت خود پرهایی رنگین کمانی با نظم، ساختار و طرح خاصی موجود است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این پرهای رنگین کمانی دم طاووس هستند اما اینگونه نیست! این پرها در واقع پرهای پشتی طاووس هستند که گاهی اوقات تا حدی بلند هستند که بر روی پرهای دم هم می‌آیند. در حیات وحش داشتن چنین پرهای بلندی باعث می‌شود تا سرعت طاووس بسیار کم شود و در نهایت این کندی باعث می‌شود تا طاووس به راحتی توسط شکارچیانی همانند گربه‌های جنگلی،سگ‌های ولگرد، پلنگ‌ها و ببرها شکار شوند. اما اگر شکارچی طاووس را تنها به واسطه این پرهای بلند بگیرد، پر به راحتی کنده می‌شود و طاووس فرصت فرار کردن را پیدا می‌کند.

طاووس

طاووس‌ها صدای گوش خراشی دارند!

طاووس در دومین سال زندگی خود پرهای عقبی را درمی‌آورد اما این پرهای اولیه به هیچ وجه همانند یک نر بالغ بلند، زیبا و براق نخواهند بود. از آن به بعد به مرور زمان و با گذشت هر سال، پرها بلندتر، مقاوم‌تر و زیباتر می‌شوند. پس از گذشت پنج یا شش سال، پرها به کامل‌ترین حالت خود خواهند رسید. طاووس‌ها صدای گوش خراشی دارند! این پرندگان قادرند تا حدود ۱۱ صدای مختلف از خود تولید کنند و جنس نر در کنار تمامی اصواتی که تولید می‌کند، فریاد هم میکشد! صدای فریاد طاووس نر همانند انسانی است که برای کمک گریه می‌کند و فریاد می‌کشد!

طاووس

غذای اصلی طاووس‌ها را چیزهایی همچون غلات، حشرات، دانه‌ها، مارمولک‌های کوچک، برگ‌ها، انجیر و بخشی از گل‌ها تشکیل می‌دهد. در اول صبح، طاووس‌ها به گروه‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند و هر گروه به یک سمت رفته و به دنبال غذا می‌گردد. در اواسط روز، وقنی که تمام اعضای گروه‌ها سیر شده‌اند و غذای خود را پیدا کرده‌اند همگی باز می‌گردند و آب می‌نوشند و استراحت می‌کنند. هنگام غروب آفتاب، طاووس‌ها مجددا یک دور دیگر به دنبال غذا می‌گردند و شب باز می‌گردند، آب می‌نوشند و می‌خوابند. طاووس‌ها به طور کلی پرندگانی اجتماعی هستند که به صورت گروهی زندگی می‌کنند. این پرندگان روز را به دنبال غذا گشته و شب‌ها را استراحت می‌کنند. طاووس‌ها حدودا بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند.

طاووس

نسل طاووس‌های سبز به شدت در حال کاهش است!

در مورد وضعیت بقای این جانوران باید گفت که متاسفانه نسل طاووس‌های سبز به شدت در حال کاهش است و دلیل اصلی این امر شکار شدن این پرندگان بوسیله انسان‌ها است. این پرندگان به دلیل گوشت و در جنس نر به دلیل پرهای بسیار زیبا شکار می‌شوند. تخم این پرندگان توسط انسان‌ها جمع آوری می‌شود و گاهی اوقات هم خود پرنده به صورت زنده اسیر شده و به عنوان حیوان خانگی فروخته خواهد شد. از سویی دیگر از بین رفتن مناطق ایده‌آل برای زندگی طاووس‌ها هم دلیل دیگری برای از بین رفتن آن‌ها است. در برخی از کشورها همچون چین، حفاظت از این پرندگان زیبا به صورت یک قانون درآمده و در حال حاضر به آن رسیدگی می‌شود.

طاووس

طاووس‌های هندی در مناطق و کشورهایی همچون هند، پاکستان و سریلانکا یافت می‌شوند. طاووس هندی پرنده ملی هند محسوب شده و در این کشور از آن حفاظت می‌شود. طاووس‌های سبز در جنوب شرقی آسیا یافت خواهند شد. همانطور که پیش‌تر هم مطرح شد، هر دو گونه طاووس‌ها به یک صورت روتین زندگی می‌کنند و پیدا کردن الگوهای روزمره زندکی‌شان و ئپدر نهایت مشاهده کردن آن‌ها از نزدیک کار چندان سختی نخواهد بود. بهترین زمان برای دیدن طاووس‌ها در هنگام روز است که این پرندگان در جست و جوی غذا هستند.

نظر شما در مورد طاووس‌ها چیست؟ آیا مایل به دیدن این پرندگان در دل حیات وحش هستید؟ نظرات و تجربیات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع sandiegozoo

دیدگاه