لغو روادید میان اوکراین و اتحادیه اروپا

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
لغو روادید میان اوکراین و اتحادیه اروپا

 پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، به‌طور رسمی از لغو روادید بین این کشور و اتحادیه اروپا خبر داد. 

اوکراین و اتحادیه اروپا حدود یک ماه پیش موافقت‌نامه لغو نظام روادید را امضا کردند و بروکسل شرایط ویژه‌ای را برای سفر اتباع اوکراین وضع و اعلام کرد.

خبرگزاری دولتی اونیان اوکراین نیز پیشتر به نقل از سخنان هیوگ مینگارلی نماینده اتحادیه اروپا گفته بود که شرایط ویژه‌ای (محدودکننده) برای سفر اتباع اوکراین به کشورهای اروپایی حوزه شینگن تعیین شده است که باید رعایت شود. 

نماینده اتحادیه اروپا در اوکراین اعلام کرده است که شهروندان این کشورهنگام ورود بدون روادید به کشورهای اروپایی باید به پرسش‌های ماموران مرزبانی پاسخ دهند و مقررات کنترل مرزی را اجرا کنند. اتباع اوکراینی هنگام سفر باید مدارکی داشته باشند که ثابت کند مبلغ کافی برای مدت حضور در کشورهای اروپایی را دارند. به‌علاوه اتباع اوکراینی باید گذرنامه دارای تراشه الکترونیکی داشته باشند و گذرنامه‌های معمولی پذیرفته نخواهد شد.

سال ۲۰۱۴ معترضان در اوکراین برای همگرایی با اتحادیه اروپا حکومت ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری وقت را در جریان برگزاری تظاهرات و اعتراض های خیابانی مورد حمایت غرب به‌ویژه آمریکا سرنگون کردند و برقراری نظام بدون روادید نخستین اقدام عملی و اصلی حمایتی اتحادیه اروپا در برابر اوکراین است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه