دیدنی های چیانگ مای، پایتخت خنک تایلند (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های چیانگ مای، پایتخت خنک تایلند (قسمت دوم)

چیانگ مای به «رز شمال تایلند» شهرت دارد و  بناهای تاریخی بی‌نظیر و طبیعت بی‌بدیل، آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری آسیا تبدیل کرده است. برای آشنایی با دیدنی‌های این شهر، با کجارو همراه شوید. 

چیانگ مای خیلی زود به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در تایلند تبدیل شد. مناطق کوه‌های اطراف این شهر، گردشگران به سمت خود می‌کشد تا در قله‌ها و جنگل‌های آن سیاحت کنند. جاذبه‌ها و بناهای تاریخی داخل شهر نیز گنجینه‌ای است که در انتظار اکتشاف گردشگران نشسته است. اگر فردی ماجراجو هستید و به فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌گیرد، علاقه دارید، یا اگر به فرهنگ و گشت و گذار علاقه‌مند هستید و دوست دارید بهترین چیزها ا در زندگی تجربه کنید، گذراندن تعطیلات در چیانگ مای می‌تواند برایتان تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد. این سفر حتما شما را شگفت‌زده می‌کند. اگر دوست دارید سفری به این شهر زیبا داشته باشید، در ادامه‌ی مقاله با معرفی دیدنی‌های آن، ما را همراهی کنید. 

یکشنبه بازار

یکشنبه بازار چیانگ مای

اگر نمی‌دانید آخر هفته در چیانگ مای رفته و غذاهای خوشمزه نوش جان کنید، اصلا نگران نباشید. چیانگ مای برای هر مناسبت و هر شرایطی بازاری دارد. یکشنبه بازار مکان مناسبی برای خرید و چشیدن طعم غذاهای خوشمزه است. اگر از شلوغی و ازدحام جمعیت خوش‌تان نمی‌آید، زودتر به این بازار بروید. مسیر اصلی این بازار، خیابان  Rachadamnoen است که از پشت دروازه‌ی Thapae شروع می‌شود و در آن فروشندگانی را می‌بینید که انواع چراغ‌های دست‌ساز، عروسک، صابون، زیورآلات، لباس، وسایل تزئین کریسمس، صنایع دستی محلی و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید، به فروش می‌رسانند.

موقعیت یکشنبه بازار روی نقشه
در چیانگ مای شنبه بازار هم وجود دارد که کمی خلوت‌تر از یکشنبه بازار است

وقتی به آخر اولین تقاطع Rachadamnoen می‌رسید، دو معبد می‌بینید. محوطه‌ی هر یک از این معابد پر از دکه‌هایی است که غذاهایی مثل pad Thai، کاری ژاپنی، سوشی‌هایی به قیمت ۱۵ سنت، سمبوسه، موز سرخ‌شده و کوفته می‌فروشند. یکشنبه بازار در امتداد این خیابان ادامه دارد و اگر به خرید علاقه داشته باشید، می‌توانید ساعت‌ها در این خیابان‌ها و بازار به گشت و گذار بپردازید و خرید کنید و غذاهای خوشمزه بخورید. البته زمانی که تصمیم می‌گیرید به این بازار بیایید، باید صبر و شکیبایی پیشه کنید چون ازدحام جمعیت به قدری است که باید با سرعت خیلی آهسته از میان آن‌ها رد شده خرید کنید. در چیانگ مای شنبه بازار هم وجود دارد که کمی خلوت‌تر از یکشنبه بازار است. این بازار در پشت دروازه‌ی یانگ مای برپا می‌شود و بهترین جا برای خرید لباس‌های دست‌بافت، بالش، کیف پول، کیف زنانه و موارد دیگر است که مردم محلی آن‌ها را به فروش می‌رسانند. 

بازار شبانه

بازار شب چیانگ مای

بازار شبانه یکی از بهترین بازارهای چیانگ مای برای خرید است، البته اگر خودتان را برای چانه‌زنی آماده کرده باشید. از آنجایی که بازار شب این شهر، گردشگران زیادی به سمت خود جذب می‌کند، باید طاقت شلوغی را داشته باشید. اینجا کالاهای بسیار خوبی از لباس و روسری گرفته تا کنده‌کاری و لوازم خانگی، می‌توانید پیدا کنید.

موقعیت بازار شبانه روی نقشه

زمانی که خریدتان تمام شد، می‌توانید به تماشای مسابقه‌ی بوکس تایلندی «muay Thai» بنشینید که در استادیومی در نزدیکی مکان بازار برگزار می‌شود. مسابقات بوکس Muay Thai، بخش اعظمی از فرهنگ محلی این خطه است و می‌تواند باعث شود در سفر خود به چیانگ مای، هیجان را هم تجربه کنید. ورودی این مسابقات حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ بات تایلند (۸۴۰۰ الی۱۶ هزارو ۸۰۰تومان )، (هر بات تایلند حدودا ۴۲۰ ریال ایران است) است. 

هنرهای مستند آسیا

هنرهای مستند آسیا

در گالری هنرهای مستند آسیا از مستندات و فیلم‌های آسیایی و رویدادهایی که به اوضاع سیاسی و انسانی در سراسر آسیا مرتبط است، نگهداری می‌شود

از آنجایی که چیانگ مای شهری زیبا و آرامش‌بخش است، بشردوستان زیادی را که بر وضع اسفناک پناهندگانی که از برمه آمده‌اند و جوامع قبیله‌ای که به حاشیه کشیده شده‌اند، تمرکز دارند، به خود جذب می‌کند. هنرهای مستند آسیا گالری‌ای است که در آن از مستندات و فیلم‌های آسیایی و رویدادهایی که به اوضاع سیاسی و انسانی در سراسر آسیا مرتبط است، نگهداری می‌شود. در این گالری کتابخانه‌ای وجود دارد که برای عموم باز است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. در این گالری همچنین به طور دائم نمایشگاه‌های عکاسی برگزار می‌شود. این محل مکانی فوق‌العاده برای آشنایی در زمینه‌‌های تاریخی و سیاسی تایلند و سایر کشورهای منطقه است. 

موقعیت هنرهای مستند آسیا روی نقشه

پارک طبیعی فیل

پارک طبیعی فیل چیانگ مای

در اطراف چیانگ مای چندین کمپ فیل وجود دارد اما شرایط همه‌ی این‌ها یکسان نیست. انتقادات زیادی در مورد بسیاری از این کمپ‌ها وجود دارد که می‌گویند از فیل‌ها در شرایط بدی نگهداری می‌شود و اغلب آن‌ها رفتار درستی با حیوانات ندارند. اما پارک طبیعی فیل چنین جایی نیست. از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود که به صورت داوطلبانه، یک روز را با فیل‌ها بگذرانند، به آن‌ها غذا دهند و فیل‌ها را در رودخانه حمام کنند.

موقعیت پارک طبیعی فیل روی نقشه
بسیاری از فیل‌های این پارک، فیل‌های کارگر یا سیرک هستند که نجات یافته‌اند

بسیاری از فیل‌های این پارک، حیواناتی نجات‌یافته هستند که قبلا از آن‌ها در نمایش‌ها و سیرک‌ها استفاده می‌شد یا از آن‌ها کار می‌کشیدند. وقتی این فیل‌ها به پارک طبیعی فیل منتقل می‌شوند، دیگر فیل کارگر نیستند و با آن‌ها با احترام و ملایمت رفتار می‌شود. گذراندن یک روز در این پارک، تجربه‌ای آموزنده است چون هم زمانی را کنار این حیوانات سپری می‌کنید و هم در مورد وضعیت بد آن‌ها اطلاعات کسب می‌کنید. هزینه‌ی گذراندن یک روز به صورت داوطلبانه در این پارک که شامل حمل و نقل و ناهار صرف حفظ زمین و ارائه‌ی خدمات به این حیوانات می‌شود. حتما از قبل جا رزرو کنید چون پر کردن فرم داوطلبی باید از قبل انجام شود. 

پادشاهی ببر (Tiger Kingdom)

پادشاهی ببر چیانگ مای

در چیانگ مای فیل‌ها حیواناتی هستند که برای گردشگران در الویت قرار دارند اما ببرها هم در این الویت‌بندی، در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرند. پادشاهی ببر جایی است که گردشگران بسیاری برای بازدید آن می‌روند و جزو آن دسته از دیدنی‌های چیانگ مای است که همیشه شلوغ است، چون بسیاری از افراد دوست دارند مدتی را کنار یکی از درنده‌ترین حیوانات جهان بگذرانند. بسیاری گمان می‌کنند به ببرها دارو می‌خورانند اما آن چیزی که مسئولان این پارک می‌گویند این است که ببرها کنار بازدیدکنندگان آرام هستند چون در میان انسان‌ها رشد کرده و بزرگ شده‌اند. 

موقعیت پادشاهی ببر روی نقشه
پرطرفدارترین ببرها در این مرکز، ببرهای نوزاد و بزرگسال هستند

زمانی که به اینجا می‌آیید، براساس پکیجی که وجود دارد، می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید کدام ببر را ببینید. البته پرطرفدارترین ببرها، ببرهای نوزاد و بزرگسال هستند، با این حال می‌توانید از ببرهای بین این دو رده نیز انتخاب کنید. بعد از انتخاب ببر مورد نظرتان، به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در محیط قفس قرار می‌گیرید که می‌توانید حیوانات را نوازش کرده و برای اثبات ادعای خود که دقیقا کنار یک ببر بوده‌ و آن را نوازش کرده‌اید، می‌توانید با آن عکس بگیرید. 

آبشارهای چسبناک بواتانگ (Bua Thong Sticky Waterfalls)

آبشار چسبناک بواتانگ چیانگ مای

شما می‌توانید از این آبشارهای چسبناک بالا بروید

در سفر به چیانگ مای قطعا دوست دارید یک روز را در خارج شهر و جایی کنار این آبشارها بگذرانید. این منطقه پوشیده از درخت است و آبشارها در جایی بی‌سر و صدا و آرام قرار دارند. اما مهم‌ترین عاملی که گردشگران را به سمت این آبشارها می‌کشاند، این واقعیت است که شما می‌توانید از این آبشارها بالا بروید! سنگ آهک «چسبناک» است و همزمان با این که آب از روی آن عبور می‌کند و در جریان است، می‌توانید از آن بالا بروید و پایین بیایید.

موقعیت آبشارهای چسبناک بواتانگ روی نقشه

این کار واقعا تجربه‌ی لذت‌بخشی است و می‌تواند مکمل خوبی کنار فعالیت‌های توریستی که بیشتر بر پایه‌ی اماکن تاریخی و سنتی است، باشد. سعی کنید برای بازدید از این آبشارهای شگفت‌انگیز اواسط هفته را انتخاب کنید، چون آخر هفته‌ها نسبتا شلوغ است. شما می‌توانید برای رفت و برگشت به محل این آبشارها، با یکصد الی هزار بات، سانگ‌تو (تاکسی‌هایی که به شکل کامیون‌های کوچک هستند و برای جابه جایی مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرند) یا توک توک کرایه کنید. 

Huay Tung Tao

هوای تونگ تائو چیانگ مای

اینجا محلی فوق‌العاده برای گذراندن روز آرام، به دور از شلوغی‌های شهر و زیر نور ملایم آفتاب است. اطراف این محل تپه‌های سرسبز قرار گرفته است و دریاچه‌ای هم دارد که می‌شود در آن شنا کرد. این محل هم بین مردم محلی و هم در میان گردشگران خارجی بسیار پرطرفدار است. شما می‌توانید فقط با پرداخت چند دلار، یک کلبه‌ی کوچک کنار دریاچه کرایه کنید. کرایه‌ی یک تیوب بزرگ برای خوش گذرانی در آب دریاچه نیز فقط ۵۰ بات (۲۱۰۰تومان) است.

موقعیت Huay Tung Tao روی نقشه
اینجا می‌توانید ماهی تازه یا غذاهای دیگر از آشپزخانه‌های محلی سفارش دهید

در مورد ناهار هم نگران نباشید چون می‌توانید ماهی تازه یا غذاهای دیگر از آشپزخانه‌های محلی سفارش دهید.  Huay Tung Tao فقط ۱۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد، پس می‌توانید یک روز کامل را اینجا بگذرانید. می‌توانید برای رفت و برگشت خود راننده‌ای استخدام کنید، البته در مورد قیمت اول به توافق برسید. بهتر است یک سیم کارت تایلندی بخرید تا بتوانید با راننده در مورد تنظیم ساعت رفت و برگشت، هماهنگ باشید. 

خانه‌های قایقی ایکاچای (Eakachai) در مائه نگات دم (Mae Ngat Dam)

خانه های شناور چیانگ مای

اگر فکر می‌کنید Huay Tung Tao تجربه‌ی شیرینی است، صبر کنید تا یک بار در خانه‌های شناور بمانید تا بفهمید لذت تجربه‌ی آن، چند برابر  بازدید از Huay Tung Tao است. برای رسیدن به این کلبه‌های کوچک روی آب، فقط باید سوار قایق شوید، پس برای این کار به کسی نیاز دارید که شما را به مقصد برساند تا شب را در آنجا بمانید. خواه بخواهید روی قایق آفتاب بگیرید یا در این دریاچه پارو بزنید، از دیدن زیبایی‌ خیره‌کننده‌ی این پارک شگفت‌زده خواهید شد. Mae Ngat Dam فقط ۳۰ دقیقه با ماشین از شهر فاصله دارد.

موقعیت خانه‌های قایقی ایکاچای روی نقشه
شب‌ها مردم محلی موسیقی می‌نوازند و آواز می‌خوانند

اینجا هم می‌توانید از کلبه‌ی خود، به طور مستقیم غذا سفارش دهید. شب‌ها صدای موسیقی و آواز مردم محلی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. هزینه‌ی اقامت و بازدید از این مکان، به چانه‌زنی شما بستگی دارد اما حتما قبل از رفتن به این پارک، رزرواسیون را انجام دهید و از قبل بر سر قیمت‌ها به توافق برسید. 

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه