حقایق جالب در مورد مسکو

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب در مورد مسکو

مسکو به‌عنوان پایتخت پهناورترین کشور جهان، روسیه، از قدیمی‌ترین و البته مهم‌ترین شهرهای جهان از لحاظ تاریخی و گردشگری محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

مسکو همواره به‌عنوان یکی از شهرهای مهم جهان در طول تاریخ مطرح بوده است. این شهر که از قدمتی کهن برخوردار است، نقش مهمی در شکل‌گیری کشور روسیه داشته است. از طرف دیگر، امروزه به‌دلیل ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و همچنین گردشگری این منطقه، مسکو یکی از مقصدهای مهم برای سفر به شمار می‌رود.

به بهانه‌ی آسان‌تر شدن مراحل سفر به کشور روسیه برای ایرانیان، به سراغ برخی از حقایق و نکاتی جالب از مسکو رفته‌ایم.

شهر مسکو

۱. مساحت مسکو به‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند به‌عنوان یک کشور شناخته شود. از طرفی جمعیت ۱۲ میلیونی، این شهر را در بین ۱۰ شهر پرجمعیت جهان قرار داده است.

۲. قدمت شهر مسکو به سال ۱۱۴۷ میلادی باز می‌گردد. این شهر برای سال‌های زیادی به‌عنوان پایتخت روسیه مطرح بوده است؛ اما از سال ۱۷۱۲ تا ۱۹۱۷ پایتخت کشور، به سن پترزبورگ انتقال پیدا کرده بود.

مسکو قدیم

۳. رودخانه‌ی «مسکوا» (Moskva River) که یکی از انشعبات رودخانه‌ی «ولگا» (Volga River)، طولانی‌ترین رودخانه‌ی اروپا است، با طول ۱۴۰ کیلومتر در مسکو جریان دارد.

۴. برای نام این شهر نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. قوی‌ترین نظریه بیانگر این است که «مسکو» در زبان روسیه قدیم به‌معنای «شهر کنار رودخانه‌ی مسکوا» بوده است.

رودخانه مسکوا

۵. شهر مسکو در ارتفاع ۱۵۰ متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

۶. مسکو از آب و هوای نسبتا مرطوب ولی نه چندان گرم در تابستان و زمستان‌های سرد برخوردار است. گرم‌ترین ماه‌های سال از خرداد تا مرداد است که میانگین دما به ۲۳ درجه می‌رسد. همچنین میانگین دما در زمستان به ۱۱ درجه زیر صفر می‌رسد.

۷. دین غالب مسکو، مسیحیت است؛ در حالی که شاخه‌ی ارتودوکس از پیروان بیشتری در این شهر بهره می‌برد.

۸. خیابان قدیمی «آربات» (Arbat) مسکو از شهرت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود. این خیابان ۵۲۰ سال قدمت دارد. اخیرا خیابان جدیدی به نام «آربات نو» نیز در این منطقه ساخته شده است.

خیابان آربات

۹. در سال ۱۹۸۰ مسکو میزبان بیست و دومین المپیک بود.

۱۰. بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان در مسکو قرار دارند. این در حالی است که پس از این شهر، نیویورک در رده‌ی دوم قرار دارد.

۱۱. بنای کرملین در قرن ۱۳ میلادی توسط مهندسینی از ایتالیا ساخته شد. سپس در قرن ۱۵ میلادی بازسازی و به‌شکل امروزی تبدیل شد.

کرملین

۱۲. کتابخانه‌ی ملی روسیه که در شهر مسکو قرار دارد، بزرگ‌ترین کتابخانه در اروپا است که در سال ۱۸۶۲ بنا شد. همچنین این کتابخانه پس از کتابخانه‌ی آمریکا، دومین کتابخانه‌ی بزرگ جهان نیز محسوب می‌شود.

۱۳. برج مخابراتی مسکو که «استانکیو» (Ostankino TV Tower) نام دارد، در حال حاضر با ۵۴۰ متر ارتفاع، بلندترین برج اروپا محسوب می‌شود.

برج مخابراتی مسکو

۱۴. ساختمان دانشگاه مسکو، بزرگ‌ترین بنای دانشگاهی در جهان به شمار می‌رود.

دانشگاه مسکو

۱۵. ایده‌ی ساخت مترو از سال ۱۸۷۵ در مسکو مطرح شد. این در حالی بود که اولین ایستگاه مترو در این شهر در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد. همچنین آخرین ایستگاه متروی این شهر تا این لحظه، در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و تعداد ایستگاه‌های متروی مسکو را به ۱۹۶ رساند.

۱۶. در طول جنگ جهانی دوم، ایستگاه‌های متروی مسکو به‌عنوان پناهگاه‌های جنگی به کار می‌رفت.

۱۷. تعداد خطوط متروی این شهر به ۱۲ خط می‌رسد که روزانه بیش از ۶ میلیون مسافر را در سطح شهر حمل می‌کند. متروی مسکو پس از شهرهای توکیو و سئول، شلوغ‌ترین متروی جهان محسوب می‌شود.

مترو مسکو

۱۸. «میدان سرخ» (Red Square) شهر مسکو، از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. این میدان در گذر سال‌ها اتفاقات کوچک و بزرگ متعددی را به خود دیده است؛ از مغازه‌ها و بازارها در قرن‌های دور تا جشن‌ها و رژه‌های شوروی سابق. امروزه نیز میدان سرخ در کنار مجموعه‌ی کرملین و کلیساها و فروشگاه‌ها از جاذبه‌های اصلی مسکو به شمار می‌رود.

۱۹. در سال ۱۸۱۲، ناپلئون به‌همراه ارتشش به مسکو رسید؛ اما علی‌رغم خرابی‌هایی که در شهر بر جای گذاشت، میدان سرخ مسکو را ویران نکرد.

۲۰. در ۲۷ مارس ۱۹۸۷، با پایان یافتن جنگ سرد، پسری ۱۹ ساله و آلمانی با هواپیما در مرکز میدان سرخ به نشانی صلح فرود آمد.

میدان سرخ مسکو

۲۱. نام میدان سرخ هیچ ارتباطی به نمادهای شوروی سابق ندارد. این نام از واژه‌ی قدیمی «کرسنی» (Krasnyy) به‌معنای «سرخ و زیبا» گرفته شده است.

۲۲. آرامگاه لنین، رهبر شوروی سابق، در میدان سرخ قرار دارد. همچنین آرامگاه نمادینی برای سربازهای گمنام در بیرون از این میدان ساخته شده است.

آرامگاه لنین

۲۳. کلیسای «سن باسیل» (Saint Basil's Cathedral) که در میدان سرخ قرار دارد، یکی از نمادهای اصلی مسکو و حتی روسیه است. این کلیسا که در سال ۱۵۶۱ ساخته شد، امروزه تنها به‌عنوان موزه به کار خود ادامه می‌دهد.

کلیسای سن باسیل مسکو

۲۴. تئاتر «بولشوی» (Bolshoi Theatre) که در مرکز شهر مسکو قرار دارد، از سال ۱۸۲۵ آغاز به کار کرده است. در طی این سال‌ها، این بنای مجلل میزبان تئاترها، باله‌ها و ارکسترهای کم‌نظیری از سراسر جهان بوده است.

تئاتر بولشوی

۲۵. در انتها جالب است بدانید، بازی «تتریس» (Tetris) که همان جورچین پازل‌ها است، خالقی روسیه‌ای دارد که در سال ۱۹۸۴ با تصویری از کلیسای سنت باسیل مسکو این بازی را آفرید.

بازی روسیه ای جورچین

مطالب مرتبط:

دیدگاه