افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
افتتاح پنجمین خانه بوم گردی همدان

معاون صنایع دستی نخستین خانه بوم‌گردی شهرستان اسدآباد در مراسم افتتاح پنجمین خانه بوم‌گردی همدان گفت که ۵٠٠ خانه بوم‌گردی در کشور وجود دارد.

با حضور معاون صنایع دستی نخستین خانه بوم‌گردی شهرستان اسدآباد در روستای گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور به بهره‌برداری رسید.

خانه بوم گردی ملحمدره

«بهمن نامورمطلق» امروز در افتتاح پنجمین خانه بوم‌گردی استان همدان در جمع خبرنگاران گفت:

خانه‌های بوم‌گردی برای کشور دارای امتیازات و ثمرات گوناگونی بوده و موجب حفظ هویت بومی هر منطقه که در حال انقراض است، می‌شود.

وی ادامه داد که توجه به بوم‌گردی علاوه بر خروج هویت هر منطقه از انقراض و نیز در مسیر توسعه قرار گرفتن، از مهاجرت بی‌رویه به شهرها جلوگیری خواهد کرد.

اقامتگاه بوم گردی

نامورمطلق اشتغال، جذب گردشگر و رشد صنایع بومی را از دیگر ثمرات توجه به بوم‌گردی عنوان کرد و گفت:

طی ۴ سال اخیر رشد توسعه بوم‌گردی ایران در دنیا بیشتر شده؛ به‌نحوی که در حال حاضر ۵٠٠ خانه بوم‌گردی در کشور وجود دارد و این تعداد خانه بوم‌گردی رو به افزایش است.

وی یادآور شد که در کنار گردشگری طبیعی، گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی که از نوع گردشگری مردم‌شناختی است و گردشگری بوم‌گردی نیز در حال توسعه است.

اقامتگاه بوم گردی

نامور مطلق با اشاره به اینکه بوم‌گردی امکان ارتباط مستقیم و رودررو را به مردم می‌دهد، بیان کرد که این امر نقش موثری در نزدیکی مردم به یکدیگر به دور از فضای مجازی داشته و با تثبیت ساکنان روستا، از تمرکززدایی سرمایه در یک منطقه جلوگیری کرده و در رفع محرومیت‌زدایی امتیاز بزرگی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ارائه تسهیلات بیان کرد که در حوزه حفظ خانه‌های تاریخی و توسعه کارگاه‌ها و مراکز گردشگری تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه می‌شود. در حال حاضر در بحث خانه‌های بوم‌گردی از سال‌های اخیر متقاضیانی که آماده‌سازی انجام دهند از طریق صندوق کارآفرینی ١۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و حمایت این خانه‌های بوم‌گردی را در برنامه سازمان داریم.

وی در ادامه با اشاره به بازارچه‌ها افزود:

در دولت یازدهم انواع فروش بازارچه‌ها را تمرین و توسعه دادیم. در آغاز دولت یازدهم هیچ بازارچه دائمی نداشتیم و بازارچه‌های سنتی نیز در حال تعطیلی بودند. توسعه فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های کشور و حمایت مراکز تجاری خارج از کشور موجب آن شد تا در سال گذشته ٣۶ درصد صادرات صنایع دستی و ٢٠ درصد بازار صنایع دستی داخل کشور توسعه و افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه بوم‌گردی نقش موثری در امکان فروش صنایع دستی هر منطقه دارد، به عروسک‌های ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد که در راستای توسعه عروسک‌های ایرانی در نقاط مختلف به‌ویژه نقاط روستایی و محروم که امکان بازپروری دارند و عروسک‌های محلی آنان با برخی روایت و داستان‌ها متصل است، برنامه‌هایی را در دست داریم. تولید عروسک ایرانی مربوط به هر یک از مناطق ایرانی هویت‌ساز بوده و با ترویج این عروسک‌ها و مدل‌سازی و الگوسازی می‌توان عروسک‌های غربی رایج شده را محو و کم‌رنگ کرد. بنابراین توسعه عروسک‌های ایرانی هر منطقه نیازمند برنامه‌ریزی مدون است.

وی در ادامه با بیان اینکه از صنایع دستی هر منطقه که قابلیت لازم را داشته باشد، حمایت می‌کنیم، یادآور شد که هم‌اکنون در حال برندسازی و توسعه صنایع دستی هر شهرستان هستیم؛ چراکه هر شهرستان در یک صنایع دستی خاص می‌تواند برند ویژه خود را داشته باشد.

اقامتگاه بوم گردیفرماندار شهرستان اسدآباد نیز در آیین افتتاح خانه بوم‌گردی ملحمدره گفت:

خانه بوم‌گردی روستای ملحمدره پنجمین خانه بوم‌گردی استان است که با همت دهیار روستا و میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان در این روستا افتتاح شد.

حسین افشاری با اشاره به دو روستای هدف گردشگری ملحمدره و حبشی درشهرستان اسدآباد گفت که با توسعه خانه‌های بوم‌گردی زمینه مناسب جذب گردشگر در شهرستان ایجاد می‌شود که این امر نقش موثری در افزایش درآمد روستاهای هدف گردشگری و مهاجرت معکوس دارد.

او با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند ظرفیت‌های مناسب این روستاها را اطلاع‌رسانی کنند، افزود:

برای توسعه خانه‌های بوم‌گردی هر آنچه ظرفیت وجود داشته باشد استقبال و حمایت خواهیم کرد.

افشاری با اشاره به محیط و چشم‌انداز طبیعی خیره‌کننده روستاهای هدف گردشگری ملحمدره وحبشی تصریح کرد:

ارتقاء و افزایش خانه های بوم‌گردی روستای ملحمدره به ورود و پذیرایی گردشگر بیشتر به این روستا کمک شایانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه روستای حبشی نیز زمینه مناسب ایجاد خانه بوم‌گردی را داراست تصریح کرد: این روستا دارای اندکی مشکلات زیرساختی از جمله فاضلاب بوده که بر اساس اولویت فرمانداری و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سعی در مرتفع کردن این مشکل داریم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه