بهترین مقاصد گردشگری در دنیا در گزارش مجمع جهانی اقتصاد

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین مقاصد گردشگری در دنیا در گزارش مجمع جهانی اقتصاد

در دنیا بیش از ۲۰۰ کشور مختلف وجود دارد که هر یک جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند.اما عواملی وجود دارد که بر کیفیت و ارزش این جاذبه‌ها تاثیرگذارند. با کجارو همراه باشید تا بهترین مقاصد گردشگری دنیا را بشناسید.

مجمع جهانی اقتصاد هر دو سال یک بار گزارشی در رابطه با بهترین مقاصد گردشگری در دنیا منتشر می‌کند. گزارش امسال که عنوان آن «گزارش سفر و رقابت گردشگری در سال ۲۰۱۷، هموار کردن راه برای آینده‌ای پایدارتر و فراگیرتر» است، به ویژگی‌هایی می‌پردازد که یک مقصد گردشگری را ایده‌آل می‌کند: سلامتی، بهداشت، ایمنی و امنیت، زیرساخت‌ها و منابع طبیعی.

نکته‌ی مهم این گزارش، فهرست رقابت محوری است که در آن ۱۳۶ کشور بر مبنای ویژگی‌هایی که گفته‌شد رده‌بندی شده‌اند و اسپانیا برای بار دوم، رده‌ی نخست را به خود اختصاص داده‌است.

اما چه چیز اسپانیا را تا این اندازه ایده‌آل کرده‌است؟ اگر بلافاصله به معماری‌های «گائودی» (Gaudi) در بارسلونا و «کامینو د سانتیاگو» (Camino de Santiago) فکر کرده‌اید، باید بگویم راه درستی رفته‌اید.

اسپانیا این موفقیت را مدیون آمیزه‌ای از ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی خود است که به ترتیب رتبه‌های دوم و نهم را در جدول جهانی به خود اختصاص داده‌اند. به‌علاوه دسترسی هوایی و نیز زیرساخت‌های گردشگری نیز در این کشور بسیار قوی بوده و تاثیر بسزایی دارند.

اسپانیا

این گزارش نشان می‌دهد که رشد قابل ملاحظه‌ی اسپانیا در زمینه‌ی گردشگری، به سبب ازدیاد مسافرانی است که قصد دارند تعطیلات خود را در خاورمیانه یا بخش‌هایی از اروپای غربی بگذرانند اما در مورد مسائل امنیتی نگرانند. البته باید در نظر داشت که همانند هر جای دیگری، این کشور هم کامل و بدون نقص نیست؛ از نظر فضای اقتصادی و کسب مجوزهای مربوط به ساخت و ساز، اسپانیا در رده‌های آخر جدول قرار دارد و به رغم این‌که حمل و نقل زمینی آن در حال حاضر مناسب است، اما اصلاحاتی در این زمنیه لازم است تا تمامی این امکانات به روز و مناسب باشند.

اسپانیا

با این وجود، هدف این گزارش، تنها شناسایی بهترین کشورها برای سفر نیست. صنعت توریسم و سفر رو به شکوفایی است، بر اساس این گزارش، ۱۰% از مشاغل دنیا مربوط به صنعت گردشگری و سفر است، چنان‌که ۱۰% از «تولید ناخالص جهانی» (World’s GDP) نیز مربوط به همین صنعت است. در پرتو اهمیت سفر در اقتصاد امروز، مجمع جهانی اقتصاد بصورت متمرکز سعی بر توسعه‌ی این صنعت دارد به نحوی که بر محیط زیست تاثیری پایدار و نقشی حمایتی و فراگیر در جوامع محلی داشته‌باشد.

با در نظر داشتن این اهداف، برای هر منطقه، پیشنهادی خاص نیز دارد: «امریکای شمالی باید مزیت رقابتی خود را در زمینه‌ی قیمت‌ها، پایداری محیط زیست و زیرساخت‌ها افزایش دهد.» و در منطقه‌ی آسیا-پاسیفیک نیز «سیاست‌های صدور ویزا می‌تواند باعث بهبود سفرها و نیز صنعت گردشگری باشد.»

ژاپن

فرانسه، آلمان، ژاپن و بریتانیا پس از اسپانیا مقام‌های دوم تا پنجم را دارند، اما برندگان دیگری نیز در عرصه‌ی این رقابت حاضرند؛ مکزیک و هندوستان، هر دو پیشرفت چشم‌گیری در گزارش اخیر داشته‌اند و به ترتیب به هشتم و دوازدهمین پله صعود کرده‌اند. مکزیک در مجموع در رده‌ی بیست و دوم قرار دارد و منابع طبیعی آن در رده‌ی دوم در کل دنیا قرار دارد. در حالی‌که هند در رده‌ی چهلم است و در بررسی منابع فرهنگی، نهمین رده را به خود اختصاص داده‌است.

مطالب مرتبط:

منبع Hello Giggles

دیدگاه