مجسمه غول آسا در میدان بوداپست

کسری مجیدی
کسری مجیدی پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
مجسمه غول آسا در میدان بوداپست

اخیرا در یکی از میادین شهر بوداپست، پایتخت کشور مجارستان، مجسمه‌ای عظیم توجه همگان را جلب کرده بود. همراه کجارو باشید تا با زیر و بم این ماجرا آشنا شوید.

ساکنین بوداپست اخیرا با دیدن صحنه‌ای از سطح شهرشان متعجب شده بودند، مجسمه‌ای که از زیر زمین قد علم کرده بود! مجسمه‌ای غول‌آسا که از دل زمین بیرون آمده بود.

بازدیدکنندگان مجسمه در بوداپست

خالق این مجسمه، هنرمندی است مجارستانی به نام «اروین هرو لورانت» (Ervin Herve-Loranth) که نام اثر خود را «فلتیپو» (Feltepve) گذاشته که به معنی «قد برافراشته» یا «بیرون زده» است.

خالق مجسمه بوداپست

این اثر که در میدان «ایشتوان سچشینی» (Istvan Szechenyi Square) قرار دارد، مجسمه‌ی بزرگی است که مرد غول‌آسایی را نشان می‌دهد که از زیر لحافی پوشیده شده با چمن بیرون آمده است.

جنس این مجسمه از پلی‌استر است و در واقع برای نمایشگاه هنر معاصر بوداپست ساخته شده بود.

شکل و شمایل این غول خشمگین مانند این است که از زیر زمین با تلاش زیاد برای رسیدن به هوای باز از دل زمین بیرون آمده است.

چهره مجسمه بوداپست

به عقیده برخی، این مجسمه نماد عطش انسان برای آزادی است

قصد سازنده‌ی ۴۸ ساله‌ی این اثر به گفته‌ی خودش نشان دادن این بود که آثار هنری می‌توانند بخشی از هویت یک شهر باشند و حتی به عنوان ساختمانی در کوچه و خیابان‌ها قرار گیرند. همچنین معتقد بود که آثار هنری بیشتری می‌بایست در سطح شهر جای بگیرند تا مردم با هنر آشتی کنند.

از طرفی هم، عده‌ای آن را نماد آزادی و ساختار شکنی و البته عطش انسان برای آزادی می‌دانند تا به مخاطبان پیام هنر را برسانند.

مجسمه بوداپست در شب

لازم به اشاره است که پس از اتمام نمایشگاه هنر بوداپست این غول سرکشیده به شهر «اولم» (Ulm) در کشور آلمان منتقل شد تا آنجا هم بازدیدکنندگان را متعجب کند.

مطالب مرتبط:

منبع Daily Mail

دیدگاه