ارزان‌ ترین شهرهای دانشجویی در سال 2017، تحصیلات معتبر و به صرفه

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
ارزان‌ ترین شهرهای دانشجویی در سال 2017، تحصیلات معتبر و به صرفه

ارزان‌ترین شهرهای دانشجویی دنیا در سال ۲۰۱۷، که شماری از بهترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده و بار سنگینی بر دوش دانشجویان بین‌المللی روا نمی‌دارند در این فهرست جای گرفته‌اند. همچون همیشه، همراه همیشگی کجارو هستیم.

موسسه QS یکی از مشهورترین بنیادهای بررسی نهادهای آموزشی و تحصیلی در دنیا است. فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان که هر ساله توسط این موسسه منتشر می‌شود، مبنای انتخاب بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل قرار می‌گیرد. در کنار این فهرست، بررسی‌های دیگری نیز توسط این بنیاد صورت گرفته و نتایج آن هرساله منتشر می‌شود. امسال در رده بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS، شهرهای ازران که تحصیلات دانشگاهی معتبری نیز ارائه می‌دهند، مطابق با فهرست زیر رتبه بندی شده‌اند. همراه با همراهان همیشگی کجارو به مرور ارزان‌ترین شهرهای دانشجویی جهان می‌پردازیم.

۱. کوالالامپور

کوالالامپور

پایتخت مالزی که برای دومین بار پیاپی جایگاه نخست را از آن خود کرده، ترکیب ایده‌آل هزینه‌های زندگی پایین و شهریه‌های پایین را فراهم می‌کند. بر پایه برآورد تارنمای تحصیل در مالزی، میانگین شهریه‌ی دانشگاه‌های تراز جهانی مالزی کمتر از سه هزار دلار است و هزینه‌ی زندگی در مالزی از ۵,۴۰۰ دلار در سال تجاوز نمی‌کند.

کوالالامپور امسال ۱۲ پله در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی رده بندی بنیاد QS صعود کرده و رده‌ی ۴۱ ام را در میان ۱۰۰ شهر به دست آورد. سه مورد از دانشگاه‌های برتر مالزی که در رتبه‌بندی QS از دانشگاه‌های برتر جهان ۲۰۱۶-۲۰۱۷ حضور دارند، متعلق به این شهر هستند. همچنین شماری از دانشگاه‌های بین‌المللی (از جمله دانشگاه موناش استرالیا) در این شهر شعبه دارند و این بخت را دارید که همان دوره‌‌ی پردیس اصلی را با بهایی بسیار پایین‌تر در کوالالامپور بگذرانید.

۲. ریاض

ریاض

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر عربستان امسال با رده‌ی ۶۴ ام برای نخستین بار در جمع بهترین شهرهای دانشجویی قرار گرفته است. مایه‌ی مباهات دانشجویان عربستانی است که این شهر در آمیخته با سنت، تاریخ و مدرنیته دو دانشگاه با رده‌ی جهانی دارد که هیچ‌کدام شهریه نمی‌گیرند. هزینه‌ی زندگی در ریاض بالا است، با این حال ریاض هنوز بسیار ارزان‌تر از شهرهایی چون لندن و نیویورک است.

۳. ورشو ورشو

پایتخت لهستان امسال برای دومین بار پیاپی ارزان‌ترین شهر اروپایی برای دانشجویان است. ورشو پر است از تاریخ اعجاب‌انگیز، غذای عالی و جریان زندگی در شب. میانگین شهریه‌های بین‌المللی حدود ۳,۴۰۰ دلار است و سالانه تنها ۵,۷۰۰ دلار برای زندگی شما در این شهر باید کافی باشد. البته اگر زبان لهستانی بلد باشید و در همان آزمون ورودی دانشجویان بومی شرکت کنید می‌توانید در دانشگاه‌های دولتی لهستان به صورت رایگان تحصیل کنید.

۴. مکزیکوسیتی

مکزیکوسیتی

جایگاه بعدی در این فهرست تعلق دارد به پایتخت شلوغ مکزیک که در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی در مجموع نیز رده‌ی ۵۱ ام را به دست آورده است. میانگین شهریه در دانشگاه‌های با رتبه‌ی جهانی مکزیکوسیتی سالانه ۵,۸۰۰ دلار است و هزینه‌ی زندگی نیز بسیار کمتر از همسایه‌اش آمریکا است. برای نمونه، بر پایه برآورد تارنمای نامبئو از فوریه‌ی ۲۰۱۷ کرایه‌های مکزیکوسیتی ۸۴ درصد پایین‌تر از اجاره‌های نیویورک سیتی است.

۵. مونتری

مونتری

در تعقیب پایتخت مکزیک، نماینده‌ی دیگر این کشور در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی را می‌بینیم. مونتری که سومین ناحیه‌ی بزرگ کلان‌شهری مکزیک و یک پایگاه مهم صنعتی و آموزشی در مکزیک شمالی است، در سنجش با پایتخت دارای میانگین شهریه‌ی بالاتر (۸,۱۰۰ دلار) و هزینه‌ی زندگی اندکی پایین‌تر است. این شهر رتبه‌ی ۷۶ ام را بین بهترین شهرهای دانشجویی به دست آورده و نمره‌ای قوی در دسته‌بندی «اعتبار نزد استخدام‌کنندگان» دارد که نشان‌دهنده‌ی تقاضای بالای استخدام‌کنندگان برای فارغ‌التحصیلان است.

۶ (مشترک). تومسک

تومسک

در بازگشت به اروپا، تومسک روسیه را داریم که با رتبه‌ی کلی ۹۱ ام، در دسته‌بندی «هزینه‌ی پایین» به طور مشترک رتبه‌ی ۶ ام را به خود اختصاص داده است. هزینه‌ی زندگی در تومسک بسیار پایین‌تر از مسکو است و بر پایه برآورد نامبئو کرایه‌ها ۶۴ درصد پایین‌تر است (از فوریه‌ی ۲۰۱۷). شهریه‌های دو دانشگاه با رتبه‌ی جهانی تومسک نیز میانگین بسیار معقول ۲,۴۰۰ دلار در سال را دارند. تومسک، این پایگاه مهم علمی و دانشگاهی، در سیبری قرار دارد و شهری ایده‌آل برای دوستداران برف است.

۶ (مشترک). سن‌پترزبورگ

سن‌پترزبورگ

دومین شهر بزرگ روسیه که در رده‌ی ۷۸ ام بهترین شهرهای دانشجویی جای گرفته، دارای میانگین شهریه‌ی برابر با تومسک است (سالانه ۲,۴۰۰ دلار) و مانند تومسک هزینه‌ی زندگی‌اش کمتر از مسکو است. سن‌پترزبورگ، این شهر جذاب و دارای اهمیت تاریخی، شماری از پر اعتبارترین دانشگاه‌های روسیه را در خود جای داده، از جمله دانشگاه دولتی سن پترزبورگ که در رتبه‌بندی جهانی ۲۵۸ ام است.

۸. بوداپست

بوداپست

شهر بعدی در این فهرست برای ارزان‌ترین شهرهای دانشجویی ۲۰۱۷ بوداپست پایتخت مجارستان است، که با رتبه‌ی ۵۶ ام در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی، بالاترین جایگاه را بین جدیدهای این فهرست در اختیار دارد. بوداپست یکی از دیدنی‌ترین شهرهای اروپا و مملو از انجام‌دادنی ها و کشف‌کردنی ها است. میانگین شهریه‌ی سه دانشگاه با رتبه‌ی جهانی بوداپست سالانه ۱,۵۰۰ دلار است و هزینه‌ی زندگی در آن بسیار کمتر از پایتخت‌های اروپایی دیگری مانند لندن و پاریس است.

۹. کیف

کیف

پایتخت اوکراین با رتبه‌ی مشترک ۹۷ ام در بهترین شهرهای دانشجویی، دیگر شهر جدید این فهرست است. کیف، یکی از مراکز مهم صنعتی، آموزشی، علمی و فرهنگی اروپای شرقی، هزینه‌ی پایین‌تری نیز در سنجش با شهرهای اصلی اروپا دارد و بنا بر برآورد نامبئو نرخ کرایه‌هایش ۷۱ درصد ارزان‌تر از پاریس است. میانگین شهریه‌ی دو دانشگاه با رتبه‌ی جهانی این شهر سالانه تنها ۲,۱۰۰ دلار است، پس با گزینش کیف تجربیات فرهنگی و کیفیت آموزشی خوب را در برابر مبلغ بسیار مناسبی پیشه می‌کنید.

۱۰. ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ

واپسین شهر در این فهرست ژوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی است که با رتبه‌ی ۸۴ ام در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی، یکی دیگر از تازه‌های این فهرست است. میانگین شهریه‌های ژوهانسبورگ سالانه ۳،۲۰۰ دلار و هزینه‌ی زندگی در آن بسیار پایین است، در رده‌بندی تارنمای مرسر برای هزینه‌ی زندگی شهرها (که در آن نخستین شهر گران‌ترین آن‌ها است) ژوهانسبورگ از ۲۰۹ شهر ۲۰۵ ام است. ژوهانسبورگ، یکی از سبزترین شهرهای جهان، نظام آموزشی پیشرفته‌ای دارد و دارای شماری از به نام‌ترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی است.

در همین زمینه:

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه