اتمام مطالعات علمی و حفاظت مجسمه نادرشاه

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
اتمام مطالعات علمی و حفاظت مجسمه نادرشاه

مطالعات علمی ساختاری مجسمه فلزی نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد از پروژه‌های در دست اجرای پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به پایان رسید.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث و فرهنگی و گردشگری، پرستو نعیمی طرئی مسئول بخش پژوهشی حفاظت از آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی اعلام کرد:

مطالعات علمی ساختاری مجسمه فلزی نادرشاه شامل بررسی اسکلت داخلی، مطالعه روند فرسایش و خوردگی و ارزیابی وضعیت ایستایی مجسمه فلزی نادرشاه که از اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شده بود، با موفقیت به اتمام رسید.

این طرح از پروژه‌های در دست اجرای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است و تاکنون طی دو فاز مستندنگاری و مطالعات فنی با نظارت مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و حمایت و نظارت اداره کل موزه ها انجام گرفته است.

در این طرح علاوه بر انجام بررسی‌های ریزساختاری دقیق، مطالعات مهندسی متعددی با انجام تست‌های غیرمخرب به‌منظور ارزیابی وضعیت کلی اثر از نظر ایستایی، تنش و خوردگی صورت گرفته است بخشی از اطلاعات لازم در این رابطه با بررسی‌های علمی در محل فراهم شده است.

مجسمه نادرشاه

در اجرای این دو فاز مراکز مختلف علمی، دانشگاهی و صنعتی همکاری داشته و از مشاوره تخصصی دکتر ابوالقاسم دولتی، استاد تمام وقت دانشگاه صنعتی شریف با تخصص خوردگی و حفاظت فلز و همکاری کارشناسان گروه های مختلف پژوهشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی بهره لازم برده شده است

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه