دیدنی های تنکابن

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی تنکابن؛ از غار آبی دانیال تا پارک جنگلی چالدره

شهرستان تنکابن، یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که آن را به سرزمینی با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز و رویایی‌ترین مقصد گردشگری در شمال کشور می‌دانند. به همین دلیل این شهرستان سالانه میزبان جمع زیادی از مسافران و توریست‌های از سراسر ایران و جهان است. برای آشنایی با جاهای دیدنی تنکابن با این مقاله همراه شوید.

غار آبی دانیال

غار دانیال

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: هادی نوتاش)

در ۳۰ کیلومتری از شرق شهرستان تنکابن، پدیده‌ای طبیعی و یکی از جاهای دیدنی مازندران قرار دارد که به «غار آبی دانیال» شهرت یافته است. این جاذبه‌ زیبای گردشگری که پس از غار قوری قلعه واقع در پاوه‌ کرمانشاه، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران است، در «سلمانشهر» و در ارتفاعاتی که به این منطقه‌ زیبا مشرف است، واقع شده و می‌توان شباهت‌های بسیاری در این غار با غار شگفت‌انگیز علیصدر در استان همدان یافت.

آهک‌های آویزان از سقف غار آبی دانیال قدمتی بالغ بر چند میلیون سال دارند

درون غار می‌توان شاهد جریان آبی گوارا بود که همانند دمای خود غار، بسیار سرد است. درون غار، منظره‌ای بسیار دیدنی را می‌توان مشاهده کرد که بواسطه‌ مواد آهکی آویزان شده از سقف، به وجود آمده است. پدیده‌ای بسیار زیبا که به نظر می‌رسد زمان ایجاد هر سانتی‌متر از آن حدود ۱۰۰ سال به طول انجامیده است، نظر گردشگران را به‌محض ورود به خود جلب می‌کند.  

پارک ملی خشکه داران

پارک جنگلی خشکه داران

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Hamid Dav)

در ۳۰ کیلومتری محور تنکابن به چالوس، در فاصله‌ بین نشتارود و عباس‌آباد، منطقه‌ای حفاظت شده و بسیار دیدنی قرار دارد که فاصله‌ آن با دریا تنها ۱۲۰ متر است. این منطقه‌ حفاظت شده که به «پارک ملی خشکه داران» شهرت دارد، عنوان یگانه جنگل جلگه‌ای شمال ایران را به خود اختصاص داده است. جنگلی کاملا بکر که می‌توان آن را آخرین بازمانده از اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال کشور معرفی کرد که دارای وسعتی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع است.

در این منطقه می‌توان گونه‌های مختلفی از جانوران و گیاهان را مشاهده کرد. گیاهانی مانند توسکا از نوع کرک، انار، ممرز، بلوط، خرمندی، لرگ، ازگیل جنگلی و ... و نیز گونه‌هایی از حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و همچنین پرندگانی مانند خاکستری، قره، غاز، مرغابی، اگوت بزرگ و کوچک و دار غاز باکلان، از جمله جاندارانی هستند که این منطقه را به‌عنوان زیستگاه خود برگزیدند. جالب است بدانید که در حاشیه‌ این پارک زیبا می‌توان موزه‌ تاریخی طبیعی را مشاهده کرد که نمونه‌ای جالب از مجموعه‌ تاکسیدرمی از حیوانات وحشی در شمال ایران را برای گردشگران و محققان به نمایش گذاشته است.

  • آدرس: کیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد

جنگل دو هزار تنکابن

رودخانه‌ای پرآب در دل جنگل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سلمان مرید)

یکی از زیباترین و فوقالعاده‌ترین مناطق گردشگری و توریستی در شهرستان تنکابن، «جنگل دوهزار» این شهرستان است که قطعا می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر را در آن مشاهده کرد. منطقه‌ای کوهستانی با چمنزارها، دره‌ سرسبز و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، امروزه به یکی از مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شده است. همچنین برخورداری این ناحیه از اقلیم و آب و هوایی مناسب، باعث ایجاد مجموعه‌ زیستی و طبیعی بی‌نظیری همچون جنگل‌ها، مراتع، یخچال‌های طبیعی، چمنزارها و قله‌های مرتفع شده است. 

رودخانه‌ خروشان دو هزار که از ارتفاعات الموت استان قزوین و تخت سلیمان سرچشمه گرفته است، منظره‌ای بسیار دیدنی و جذاب را به وجود آورده است که از دلایل اصلی حضور گردشگران در این منطقه از ایران، محسوب می‌شود.

چشمه آبگرم فلکده

چشمه آبگرم فلکده

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: M.javad Farsi)

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان تنکابن، پدیده‌ طبیعی با خاصیت درمانی است که به «چشمه آبگرم فلکده» شهرت یافته است. این جاذبه‌ ارزشمند طبیعی در منطقه‌ای به همین نام و در دل جنگل‌های دوهزار شهرستان تنکابن قرار دارد. منطقه‌ فلکده، به‌دلیل همین چشمه آبگرم که در دل جنگل و از زیر کلاهک صخره‌ای بیرون می‌تراود، شهرت قابل‌توجهی کسب کرده است.

منظره‌ای که آبگرم از آن عبور می‌کند بسیار زیبا و تماشایی است که از جنگل سرسبز و باشکوه درختان کاج و سرو، تشکیل شده است. از ویژگی‌های این پدیده‌ طبیعی، نداشتن گوگرد و شرب بودن آن است که با آب‌تنی در آن می‌توان در درمان برخی از بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، نتیجه‌ مناسبی را شاهد بود.

روستای قلعه گردن تنکابن

روستایی زیبا در دل جنگل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: رضا چاووشی)

از دیگر جاذبه‌های محبوب و دوست‌داشتنی شهرستان تنکابن، روستایی است بسیار زیبا، با اقلیمی مطبوع، طبیعتی بکر و فوق‌العاده و دیدنی‌ های مجذوب‌کننده که قطعا گزینه‌ای مناسب برای مسافرت در ایام مختلف سال بویژه فصل بهار است. زیبایی روستای قلعه‌گردن تنکابن به‌اندازه‌ای است که لقب بهشت کوچک شمال ایران را از آن خود کرده است. منطقه‌ای بکر و مسحورکننده با منظره‌ای بسیار دیدنی و فوق‌العاده که به اعتقاد بسیاری از گردشگران، تمامی زیبایی‌های شمال را در خود گنجانده است.

پارک جنگلی چالدره تنکابن

رودخانه ای پرآب در حال عبور از میان درختان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: کیومرث علمی)

پارکی زیبا با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد در ۱۸ کیلومتری جاده تنکابن به جنگل دوهزار استان مازندران قرار دارد که به «پارک جنگلی چالدره» شهرت یافته است. این ناحیه از شمال کشور دارای مساحتی بالغ بر ۹۴ هکتار است و در نقطه‌ اتصال دو رود دوهزار و سه‌هزار قرار گرفته است.

در واقع چالدره، دره‌ای است عمیق و سرسبز که می‌توان با حضور در آن آرامشی وصف‌ناشدنی را تجربه کرد. به همین دلیل این پارک به چالدره شهرت یافته است. حضور انبوهی از درختان افرا و توسکا در کنار بوته‌های سرخس که در وسعت زیادی از منطقه به چشم می‌خورد و نیز کلبه‌های جنگلی با نمایی کاملا سنتی در کنار تسهیلات امروزی، بر زیبایی این منطقه افزوده است.

آبشار سنگ بن چشمه تنکابن

آبشار سنگ بن

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: جواد نجفیان)

در منطقه‌ای مملو از درختان زیبا و سرسبز توسکا، افرا و بلوط، در  جنوب غربی شهرستان تنکابن، در مسیر رودخانه‌ دوهزار و کمی بعد از هلوکه و روستای عسل محله، یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی استان مازندران به چشم می‌خورد که از آن به نام «آبشار سنگ بن چشمه» تنکابن یاد می‌شود.

آبشاری که با حضور در منطقه‌ای مملو از چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده، ناحیه‌ای بکر و دست‌نخورده و قرار گیری در مجاورت جنگل سوته‌چال، به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی در استان مازندران تبدیل شده است. بازدید از این منطقه بسیار جالب و سرشار از لحظاتی به‌یادماندنی خواهد بود.

دشت دریاسر

دشتی سرسبز با کوه های بلند

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سهیل محمودی)

دشت دریاسر در ناحیه جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دو هزار دشت دریاسر آرام گرفته است. دشتی که به بهشت اردیبهشت ایران شهرت دارد. دشت دریاسر بین چهار کوه محصور شده است. از ضلع جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. از جالب‌ترین ویژگی‌های این دشت این است که در کف آن ده‌ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه‌ها به بیرون می‌جوشد به‌گونه‌ای که در فصل بهار به‌سختی می‌توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد و زیباتر از این‌ها، اینکه رودخانه‌ای پر آب که از ارتفاعات سیالان سرچشمه گرفته است از وسط این دشت وسیع در جریان است.

همه این زیبایی‌ها به‌علاوه کوه‌های پوشیده شده از جنگل‌های انبوه در اطراف دشت و قله سیالان با یخچال‌های بزرگ که در مقابل، خودنمایی می‌کند شاهد این مدعا است که دشت دریاسر را بهشت اردیبهشت ایران و یکی از جاهای دیدنی مازندران بخوانیم. وجود کوه‌های تنگ لات خان بن، سیاه کل، کل تلا و درخت‌های ازگیل و آلوچه جنگلی بر جاذبه‌های منحصربه‌فرد این دشت افزوده است.

آبشارهای کوهسر

جریان آبشار از میان صخره ها

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: توحید روحانی)

حدفاصل روستاهای جنگلی سفیدآب (اسپی او) و کوهسر (گوسر) از توابع بخش نشتارود شهرستان تنکابن، جاده‌ای خاکی ولی با چشم‌اندازی بسیار زیبا وجود دارد. برای تردد در این جاده ناگزیر باید از رودخانه‌ای عبور کرد. در تقاطع جاده و رودخانه در پایین‌دست، مجموعه آبشارهای کوهسر وجود دارد که مخصوصا در فصول پر آب، به‌غایت زیبا و باشکوه هستند.

مرداب نشتارود

برکه آب در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: میرحسن جمالی اسکویی)

نشتارود در پنج کیلومتری تنکابن و مرکز بخش نشتا شهرستان تنکابن است. مرداب چسبیده به شهر است و تقریباً انتهای تمام کوچه‌های شمالی جنوبی شهر نشتارود، به مرداب نشتارود می‌رسد. مرداب محل تخم‌گذاری ماهی‌های کپور، سفید، کفال و اردک‌ماهی و غیره است و در فصل زمستان هم می‌توان در آن شاهد مرغابی و خودکا بود. اگر علاقه‌مند به صید و صیادی هستید می‌توانید مکانی زیبا، آرام و دل‌انگیز را در کناره‌های این مرداب بیابید.

منطقه حفاظت‌ شده بلس کوه

کلبه ای کوچک در کوهستانی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی صناعی)

منطقه حفاظت شده بلس کوه یکی از مناطق طبیعی بکر در استان مازندران است. از گونه‌های مهم جانوری منطقه می‌توان مرال، شوکا، خرگوش، تشی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، بز و پازن، گراز، روباه معمولی، شغال، داركوب کوچک، هدهد، انواع چکاوک، کبوتر جنگلی، دم سرخ معمولی و عقاب جنگلی را نام برد. وجود تنوع زیستی بالا و گونه‌های با ارزش شوکا و مرال، زمینه گردشگری را در منطقه فراهم آورده است.

آبشار تودارک

آبشار کم آب و مرتفع

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهری کریمی)

آب این آبشار بعد از حدود ۷ تا ۱۰ متر به یک برآمدگی برخورد کرده و به‌صورت بسیار زیبا در هوا پخش می‌شود. برای رسیدن به این آبشار باید از تنکابن به‌سمت شیرود حرکت کرده و بعد از پل شیرود (به‌سمت رامسر) و دیدن تابلو لشتو که به‌سمت جنوب است، به‌سمت روستای لشتو حرکت کنید. پس از طی چند کیلومتر به سه راهی می‌رسید. بعد از سه راهی به‌سمت راست بپیچید؛ سپس به سه راهی دیگری می‌رسید که آن را هم باید به‌سمت راست بروید و بعد جاده خاکی و گاهی سنگلاخ که حدود ۲۰ کیلومتر تا آبشار فاصله دارد. حدود یک ساعت بعد به آبشار زیبای تودارک می‌رسید.

منطقه ییلاقی سه هزار

جریان رودخانه در جنگلی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سلمان مرید)

مسیر دسترسی تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به‌سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی لتاک در جنوب شرقی وارد یک جاده خاکی می‌شود که به طرف منطقه سه هزار ادامه پیدا می‌کند. دره سه هزار منطقه‌ای بکر و زیبا با چشم‌اندازهای بدیع، چمن‌زارها، جنگل‌های مرتفع و جلگه‌ای است که رودخانه پرآب سه هزار در آنجا واقع شده است.

آبشار فرهاد جوی

سیاحت به هدف دیدن آبشار فرهاد جوی شما را به جاده دو هزار و سه هزار می‌کشاند. جاده آسفالته دو هزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می‌شود، پس از عبور از خرم آباد به مساحت ۲ کیلومتر، به منطقه قلعه گردن می‌رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن به نمایش می‌گذارد. این محل با تنکابن ۸ کیلومتر فاصله دارد. در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریکی قلعه تنکا که آب و لمرود را به رود سه هزار ملحق می‌کند، آبشاری ایجاد شده که ده متر ارتفاع دارد و تا ۵۰ متر قابل افزایش است. این آبشار محیطی زیبا را برای اتراق مسافران به وجود آورده است.

  • آدرس:‌ تنکابن، جاده دوهزار و سه هزار، بعد از خرم آباد

پل چشمه کیله تنکابن

پلی تاریخی روی رودخانه ای پرآب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: کیوان احمدی)

یکی دیگر از جاهای دیدنی تنکابن، پلی است قدیمی که پروسه‌ ساخت آن در سال ۱۳۰۹ شمسی با طراحی مهندسین کشورهای روسیه و آلمان شروع و تا سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به اتمام رسید. این سازه‌ ایران قدیم دارای قدمتی برابر با دوره پهلوی اول است و به‌عنوان یکی از زیباترین پل‌های تاریخی کشور و نمادی از شهرستان تنکابن شناخته می‌شود. این پل قدیمی، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است. اثری که دارای طولی بالغ بر ۱۱۲ متر، عرضی حدود هفت متر و ارتفاعی نزدیک به پنج متر است و امروزه به یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان تنکابن تبدیل شده است.

در شهرستان زیبای تنکابن، آثار تاریخی ارزشمند و دیدنی‌ های طبیعی بسیاری وجود دارد که می‌توان به قله سیالان، شهر ساحلی نشتارود، عمارت شهرداری تنکابن، محوطه کورسر، محوطه گورستانی جارمت، بنای سنگی کوره سر، پل فلزی ولی آباد، پل قلعه گردن، حمام مکرود، مسجد امیراسعد، خانه حاج خلیلی، روستای زیبای مازوبن و... اشاره کرد. تجربیات و نظرهای خود را در خصوص جاذبه‌های گردشگری تنکابن با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

جاذبه‌های طبیعی تنکابن کدامند؟

از جاذبه‌های طبیعی تنکابن می‌توان به آبشار سنگ بن چشمه، پارک جنگلی چالدره، جنگل دو هزار و غار آبی دانیال اشاره کرد.

پارک ملی خشکه داران کجاست؟

پارک ملی خشکه‌داران در ۳۰ کیلومتری محور تنکابن به چالوس در فاصله‌ بین نشتارود و عباس‌آباد قرار دارد.

نویسندگان: محبوبه حسنی، عماد جعفری