۹ دلیل برای سفر به پراگ (قسمت اول)

مرتضی روحی
مرتضی روحی یکشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
۹ دلیل برای سفر به پراگ (قسمت اول)

پراگ پایتخت جمهوری چک، یکی از شهرهای بسیار زیبای جهان و از شهرهای مهم اروپای شرقی محسوب می‌شود. برای آشنایی با ۹ دلیل اول برای سفر به پراگ، با کجارو همراه شوید

پراگ شهر بسیار زیبایی است با جاذبه های فراوان، معماری تاریخی آن زبانزد خاص و عام است و خیلی ها آن را پاریس شرق اروپا می‌دانند با این تفاوت که این شهر بسیار ارزان‌تر از پاریس است. اگر تا به حال به این فکر نیفتاده اید که به پراگ سفری داشته باشید این ۹ دلیل شمارا قانع می کند که پایتخت جمهوری چک را در لیست سفرهای خودتان قرار بدهید.

۱. پراک یک کتاب معماری سه بعدی است

اولین دلیلی که هر شخصی را می‌تواند به سوی پایتخت جمهوری چک بکشاند معماری بسیار زیبای این شهر است. در اروپا معروف است که پراگ را پاریس شرق اروپا خطاب می‌کنند.

کلیساهای کوچک و آب‌انبارهای سبک رومی، کلیساهای جامع سبک گوتیک، باغ‌ها و کاخ‌های سبک باروک، ساختمان های سبک «آرت نوو» و معماری بی‌نظیر کوبیسم در برخی ساختمان‌ها، این شهر را به شهری بی همانند در دنیا بدل کرده است

پراگ سه بعدی

به هیچ وجه نیازی نیست که در یک رشته هنری متخصص یا صاحب‌نظر باشید تا معماری گوناگون و گسترده شهر را تحسین کنید هر فردی بدون شک مسحور این معماری خواهد شد.

مکان‌هایی از جمله ساختمان مدور «سن مارتین»، کلیسای جامع «لیدی تین»، کاخ «والنستین» و ساختمان شهرداری برای همیشه در ذهن شما حک خواهد شد.

تالار باله «فرانک گری» یکی از سمبل‌های هنر مدرن در پراگ، چشم نواز است و کتابخانه صنعتی ملی پراگ بسیار دیدنی است.

بیشتر بخوانید:

پس کوچه ها

ایده بسیار خوبی است که یک روز از برنامه سفر، خودتان را در کوچه‌ها و خیابان‌های پراگ بدون نقشه رها کنید و از معماری بی‌نظیر آن لذب ببرید.

۲. انواع موسقی برای همه گوش‌ها فراهم است

یکی دیگر از شخصیت های شهر پراگ موسیقی است. پراگ هم شنوندگان موسیقی کلاسیک را اقناع می‌کند هم برای دیگر ژانرهای موسیقی مانند راک و پاپ حرف های زیادی برای گفتن دارد.

درحالی‌که در مکان‌هایی مانند «رودولفیوم»، ساختمان شهرداری و دیگر کلیساها می‌توان گوش‌ها را با موسیقی کلاسیک نوازش کرد، دوست‌داران پاپ و راک و موسیقی‌های نوتر نباید کلاب‌های معروف موسیقی پراگ را از دست بدهند.

نمای شهر

در میان مکان‌های حتمی برای دیدن، نباید کلاب «روکسی»، کلاب «آکروپولیس»، «کراس کلاب» و  کلاب «مولتی مدیا میت فکتوری» را از دست بدهید. یک مقصد معروف و محبوب دیگر موسیقی هم «کلاب چهارطبقه کارلوفی لازنه» است که هر طبقه آن به یک ژانر موسیقی اختصاص پیدا کرده است.

هر تابستان جزایر و پارک‌های پراگ با فستیوال موسیقی «یونایتد آیلندز» جان تازه‌ای می‌گیرند.

۳. مناظر بی نظیر رودخانه «ولتوا»

کمتر شهری می‌تواند ادعا کند مناظر رودخانه‌اش به زیبایی «ولتاوا» رودخانه شهر پراگ است. تنها در خود پراگ بالغ بر سی پل روی رودخانه بنا شده است و «ولتاوا» ده جزیره زیبا را سر راه خود در آغوش می‌گیرد.

پل های ولتوا

روزانه چندین فرونداز کشتی‌های بخار و قایق‌های پدالی و پارویی روی آب رودخانه سرمی‌خورند و از این سو به آن سو جابجا می‌شوند. این صحنه واقعا روح شهر را می‌سازد و در کنار پل «چارلز» متعلق به دوران قرون وسطی با تندیس های بسیار جذاب و دیدنی صحنه‌ای به یاد ماندنی را شکل می‌دهند.

رودخانه ولتوا

دقیقا مانند پل چارلز، «قلعه پانوراما» نیز، جزو جدا ناشدنی پایتخت جمهوری چک به حساب می‌آید. در کنار آن سایه شبح مانند ریل قطار با تصویر قلعه «ویسه‌هارد» پیوند می‌خورد. تپه‌ی «ولتاوا» در سمت راست رودخانه بخش مهمی از زندگی عمومی شهر پراگ است.

بازار بزرگ اجناس دسته دوم و بازار محلی محصولات کشاورزی و همینطور نمایشگاه محصولات ارگانیک هم در همین‌ مکان برگزار می‌شود. در تابستان تپه‌ی «ولتاوا»  محل گشت‌وگذار مردم است و همچنین بعضی ورزش‌ها و تجمعات همگانی در آن برگزار می‌شود.

زمستان پراگ

۴. پراگ قهوه‌خانه‌های مشهوری دارد

قهوه‌خانه‌های مشهور پایتخت هر کدام مردم را به دلایلی جذب خود می‌کنند. یکی از این دلایل سنت قهوه خوری کلاسیک است که مردم را به این قهوه‌خانه‌ها می‌کشاند.

بعضی قهوه‌خانه‌ها هم پاتوق رفت و آمد افرادی مشهور بوده‌اند و از این بابت جاذبه خاص خود را دارند. و البته دسته سوم قهوه‌خانه‌ها به دلیل سرو کردن قهوه ای بسیار عالی،  مشتریان ویژه خودشان را به آنجا می‌کشانند.

به ندرت هم برخی از این قهوه‌خانه‌ها هر سه دلیل را برای دعوت شما به یک قهوه یدک می‌کشند. وقتی در «کافه اسلاویا» نشسته اید فکر فضاهای معمولی را از سرتان دور کنید شما با فضایی بسیار زیبا و هنری روبرو خواهید بود.

کافه سووی

در «کافه لووق» فضایی شبیه فضای یک کافه پاریسی واقعی را تجربه خواهید کرد. «گراند کافه اورینت» با فضای خاص سبک کوبیسم و طراحی داخلی شگفت آور خود شما را مسحور می‌کند.

 پراگی‌ها بدون شک از این که در قهوه‌خانه‌های گرانی مثل «کافه سَووی» یا «کافه امپریال» صبحانه بخورند استقبال می‌کنند. «کافه سَووی» و «کافه امپریال» از دلپذیرترین قهوه‌خانه‌های پراگ محسوب می‌شوند.

نمای داخلی کافه سووی

«کافه لونگ» نه تنها با کاپوچینوی درجه یک خود شما را تحت تاثیر می‌گذارد بلکه از کیک‌ها و دسرهای خانگی بسیار خوشمزه‌اش شگفت‌زده می‌شوید. قهوه‌خانه «کاوانا پراژیرنا» قهوه‌های خاص خود را از مزارع کوچک تهیه می‌کند.

آنها دانه‌های قهوه را خودشان تست می‌کنند و می‌خرند و خودشان دانه‌های قهوه خریداری شده را برشته می‌کنند تا برای آسیاب کردن و استفاده در قهوه‌خانه شان آماده شود.

شما حتی اگر بخواهید می‌توانید یک بسته قهوه تازه برشته شده خوشبو را خریداری کنید و با خود به خانه ببرید. قهوه‌خانه «کارلین موی شالک کاوه» از معروف‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها ‌است و اگر بخواهید برای صرف قهوه به آنجا بروید توصیه می‌شود از قبل جا رزرو کنید.

کاپوچینو

اگر دنبال چیز دیگری هستید که بخواهید حس چشاییتان را به چالش بکشد، دسرهای شیرینی پزی‌ خانگی و یا لیمونادهای تمشک آن‌ها را امتحان کنید.

شیرینی

«کافه مونولوک» برای دوست‌داران هنرهای مدرن ساخته شده است. علاوه بر قهوه ویژه خودشان، صبحانه عالی، وعده‌های ناهار سبُک و عصرها نوشیدنی هم سرو می‌کنند و اگر هوا خوب و آفتابی باشد می‌شود در حیاط دنج و آرام آن مکان هم پذیرایی شوید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه