جزایز ناشناخته زمین، پیدا و پنهان ده جزیره گمشده! (قسمت دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری جمعه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
جزایز ناشناخته زمین، پیدا و پنهان ده جزیره گمشده! (قسمت دوم)

جزایر ناشناخته و گمشده زمین، که برخی به تازگی به سر از آب بیرون آورده و بعضی دیگر را گرمایش زمین به ژرفای اقیانوس فرستاده است، علاوه بر مناظر دیدنی و طبیعت بکر، اسرار جالبی را نیز در خود نهان دارند. با کجارو همراه باشید.

جزایر اقیانوسی زمین، بهترین چشم‌اندازهای طبیعی، بکرترین دیدنی‌ها و بخشی از اسرار ناشناخته زمین را در خود جای داده‌اند. در این مقاله اما، با ده جزیره ناشناخته آشنا می‌شویم که گاه و بیگاه، به سطح زمین آمده و یا از چشم انداز بشر محو می‌شوند. همچون همیشه، همراه همیشگی کجارو باشید.

۶ . جزیره تیوآ ناکی (Tuanaki)، جزیره جشن و پای‌کوبی

جزیره تیوآ ناکی (Tuanaki)

شرح تصویر: در سوی راست و قسمت پایین این نقشه از جزایر کوک (Cook)، می‌توان جزیره مانگایا (Mangaia) را دید، وانگهی خبری از جزیره تیوآ ناکی نیست.

در دهه ۱۸۴۰ میلادی، مردی به نام سوما (Soma) که ساکن جزایر کوک واقع در جنوب اقیانوس آرام بود، به آوازه گران دینی گفت که به هنگام کار باخدمه کشتی خود، جزیره‌ای را به نام تیوآ ناکی مشاهده کرده است. وی تعریف کرد که کاپیتان ترسوی این کشتی به او فرمان داده بود تا برای کاوش به کنار ساحل این جزیره برود، تا آنجا که به او یک شمشیر داد تا چنانچه که ساکنان جزیره دشمن از آب در آمدند، از خودش دفاع کند. به هر روی به هنگامی که سوما بومیان این جزیره را پیدا کرد، آن‌ها را مردمانی شاد و سر خوش یافت. آن‌ها به او گفتند: ما مردم جنگ نیستیم، ما تنها رامش و پای‌کوبی را آموخته‌ایم. در نهایت سوما کاپیتان ترسو را به ساحل این جزیره آورد و مدت ۶ روز را در آن به جشن پرداختند و در پایان، کشتی آن‌ها را لبالب از گوشت، سیب‌زمینی، موز، نارگیل و دیگر غذاها کردند و آن‌ها هم بازگشتند. سوما به یاد آورد که ساکنین جزیره سازماندهی خاصی برای شیوه زندگی کردن داشتند و مردان و زنانشان در خانه‌هایی جدا از هم می‌زیستند. سوما گفت، جزیره تیوآ ناکی در فاصله سفر یک روزه یا در حدود ۱۰۰ کیلومتر از جزیره مانگیا قرار داشته است. گمان می‌رفت که آن جزیره دارای گستره‌ای در حدود ۱٫۳ کیلومترمربع باشد. آوازه گران دینی شیفته دیدار از جزیره تیوآ ناکی شده بودند. گرچه در دو سفر جداگانه که یکی در سال ۱۸۴۴ و دیگری در سال ۱۸۵۶ انجام شد، نتوانستند آن را پیدا کنند.

جزیره تیوآ ناکی (Tuanaki)

ممکن است این جزیره در زیر پهناب غرق‌شده باشد و یا اینکه داستان سرتاسر ساختگی را برای آن‌ها تعریف کرده بوده باشد. مردم مطلع دیگری هم که در آن زمان می‌زیستند، نمارهایی به جزیره تیوآ ناکی داشته‌اند و برخی از مردم هم باور کامل دارند که این جزیره زمانی وجود داشته است.

۵ . جزیره بِرمِخا (Bermeja)، آیا بِرمِخا در نتیجه نیرنگ از میان رفته؟

 جزیره بِرمِخا (Bermeja)

شرح تصویر: مردم در جزیره‌ای بسیار کوچک که در نزدیکی ساحل کشور مکزیک قرار داشت به غواصی در ژرفای کم می‌پرداختند، آیا جزیره‌ای به نام بِرمِخا به راستی وجود داشته است؟

این موضوع یک معمای جغرافیایی به تمام معناست. جزیره‌ای درست در وسط خلیج مکزیک (Gulf of Mexico) گم شده و تا به امروز کسی نتوانسته بفهمد که چه اتفاقی برای آن افتاده است. جزیره بِرمِخا از سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ میلادی بر روی نقشه‌ها پدیدار شد، این جزیره روی نقشه به مانند یک نقطه در فاصله حدوداً ۱۰۲ کیلومتری از ساحل شمال غرب شبه جزیره یوکاتان (Yucatan) قرار گرفته بود. ابعاد آن به اندازه‌ای کوچک بوده که کمتر کسی را به سمت خود جلب می‌کرد، تا اینکه به قرن بیست و یکم رسیدیم. زمانی که دولت‌های ایالات متحده و مکزیک شروع به دست اندازی به مخازن پر بار نفتی موجود در خلیج مکزیک کردند. در این زمان بود که قانون‌گذاران مکزیکی ردپای یک جزیره کوچک را در برخی از نقشه‌های دیرینه پیدا کرده و تصور کردند حضور آن می‌تواند با گسترش محدوده ارضی این کشور، ادعای آن‌ها را برای مالکیت نفت‌ بیشتر تضمین کند.

 جزیره بِرمِخا (Bermeja)

گرچه مشکل از هنگامی شروع شد که پژوهشگران دانشگاه مستقل ملی مکزیک (National Autonomous University of Mexico)، به صورت هوایی اقدام به گشتن به دنبال این جزیره کردند، به هر روی هر چه گشتند نشانی از آن نیافتند. پژوهش‌ها با استفاده از دستگاه‌های حسگر زیر آبی ادامه پیدا کرد اما باز هم قادر نبود سرزمین به زیر آب رفته‌ای بزرگی را در آن حدود از منطقه پیدا کند. در نهایت این‌گونه نتیجه‌گیری کردند که بر خلاف نقشه‌های قدیمی، به راستی چنین جزیره‌ای وجود نداشته است. با این وجود هر کسی حاضر نبود این ایده را باور کند که نقشه‌نگاران کهن به سادگی دچار اشتباه شده‌اند. پس از این نتیجه‌گیری، یک تئوری توطئه در مورد جزیره به راه افتاد و روشنگر این بود که ایالات متحده به سان پنهانی آن را بمباران و تکه تکه کرده تا ادعای مالکیت خود بر نفت‌های منطقه را مستحکم‌تر سازد. با این حال خولیو زامورا (Julio Zamora) سرپرست انجمن گیتاشناسی مکزیک به وب‌سایت لونلی پلَنِت (Lonely Planet) گفت که نقشه‌نگاران سده‌های شانزدهم و هفدهم میلادی معمولاً نقشه‌های خطا داری نمودار سازی می‌کردند تا دشمنان کشورهایشان نتوانند جای آن‌ها را پیدا کنند.

از جزایر اقیانوسی:

۴ . جزیره سندی (Sandy Island)، پهناورتر از منهتن، بدون داشتن وجود خارجی

جزیره سندی توسط نقشه گوگل

شرح تصویر: این تصویری از جزیره سندی است که توسط نقشه گوگل نمایش داده شده، اگرچه در کنار آن توضیحی قرار دارد که حکایت از ناموجود بودنش دارد.

جزیره سندی که به نام جزیره سیبِل (Sable Island) هم شناخته می‌شود، موقعیتی در میان قاره استرالیا و جزیره کالدونیای جدید (New Caledonia) که تحت کنترل کشور فرانسه بوده و واقع در دریای مرجان است دارد. بر پایه آنچه به تصویر کشیده شده، درازای آن ۲۴ کیلومتر و گستره‌ای ۱۱۷ کیلومترمربعی را در اختیار دارد که با یک برآورد سرانگشتی، می‌توان آن را در حدود یک و نیم برابر ابعاد شهر منهتن تخمین زد. دست کم این چیزی است که در نقشه‌های پر شمار و از سال ۱۹۰۸ میلادی تا به همین امروز که سر و کله گوگل مپ هم پیدا شده به تصویر کشیده شده است. ولی مشکل اینجاست که وقتی پژوهشگران دانشگاه سیدنی در سال ۲۰۱۲ با کشتی به آب و منطقه‌ای که جزیره سندی در آن قرار داشت رفتند، چیزی جز اقیانوس پیدا نکردند. هم روی نقشه گوگل اِرث (Google Earth) و هم روی نقشه‌های دیگر بود و ما رفتیم تا بررسی کنیم ولی هیچ جزیره‌ای وجود نداشت. به راستی گیج شده‌ایم این‌ها گفته‌های دکتر ماریا سیتِن (Maria Seton) یکی از پژوهشگرانی است که این ماجرا را در سال ۲۰۱۲ در یکی از مصاحبه‌های بی‌بی‌سی توضیح داد.

جزیره سندی توسط نقشه گوگل

با این حال موضوع خیلی عجیب‌تر این است که عده‌ای از مردم هم مشاهده کردن جزیره سندی را گزارش کرده‌اند، البته نه به تازگی. در سال ۱۷۷۲ میلادی یک کاوشگر انگلستانی به نام جیمز کوک (James Cook) از فاصله نزدیک از کنار این جزیره عبور کرد، آنسان که پیداست پس از این ماجرا در سال ۱۸۷۶ دریانوردان کشتی انگلیسی وِلاسیتی (Velocity) هم از کنار آن عبور کرده‌اند. اما هیچ‌کس پایش را هم روی آن نگذاشت. هنوز این دو مورد واپسین کمی مشکوک به نظر می‌رسند. پژوهشگران استرالیایی تصمیم گرفتند تا به ملاقات این جزیره بروند چرا که نقشه‌های سوناری که از کف آب دریا تهیه شده بود، جایی را نشان می‌داد که جزیره سندی قاعدتاً باید در آنجا آرام گرفته باشد. از سوی دیگر زمین شناسان هم در شگفت بودند که چگونه تکه‌ای از یک سرزمین می‌تواند بدون داشتن زیر ساخت یا کوه دریایی، بر روی آب شناور بماند. چنین دستمایه‌ای اصلاً پذیرفتنی و قابل‌باور نیست. سرانجام روشن شد که این طور نبوده است. نقشه‌های گوگل در قسمت توضیحات جزیره سندی از کلمه ناموجود استفاده کرده اما هنوز تصویری را از نمای سطح جزیره سندی نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

منبع howstuffworks

دیدگاه