سایت های رزرو هتل و تور مسافرتی همیشه صادق نیستند

مریم غفاری
مریم غفاری شنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
سایت های رزرو هتل و تور مسافرتی همیشه صادق نیستند

سایت‌های رزرو هتل و تور مسافرتی این روز‌ها مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته‌اند. اما مسائل و مشکلاتی هستند که  موجب عدم اطمینان و رضایت مشتریان می‌شوند. با کجارو همراه باشید تا با برخی از این مسائل آشنا شوید.

امروزه با گسترش و بهبود زیر‌ساخت‌های اینترنتی، کسب و کار‌‌های الکترونیکی بسیاری به وجود آمده‌اند و با استقبال قابل توجهی مواجه شده‌اند. سایت‌های رزرو هتل و تور مسافرتی از جمله این کسب و کار‌ها هستند. اما همواره مسائلی مانند عدم شفافیت موجب عدم اطمینان مردم به این گونه کسب و کار‌ها و خریدهای اینترنتی می‌شوند.

طبق گزارشی که کمیسیون اروپا هفته‌ی گذشته منتشر کرد، از ۳۵۲ سایت رزرو هتل و تور مسافرتی که مورد مطالعه قرار گرفتند، ۲۳۵ سایت، قیمت‌ها و معاملاتی را تبلیغ کرده‌اند که صحت نداشتند.

وبسایت رزرو هتل

مشکل اساسی‌ای که کمیسیون به آن پی برده، عدم شفافیت این سایت‌ها در مورد قیمت رزرو‌هاست: در یک سوم این سایت‌ها قیمت اولیه با قیمت نهایی کاملا متفاوت است و یک سوم دیگر در ارائه‌ی قیمت نهایی که شامل مالیات هم می‌شود، شفاف عمل نمی‌کنند.

اگرچه این مطالعه بر روی سایت‌های رزرو هتل و تور مسافرتی برای مشتریان اتحادیه‌ی اروپا تمرکز کرده، اما نتایج حاصل از آن برای تمامی مصرف کنندگان ارزشمند و قابل استفاده است: هر وبسایتی که می‌خواهید با آن هتل یا تور مسافرتی‌ای را رزرو کنید به جزئیات آن توجه ویژه داشته باشید.

حدود ۲۰ درصد سایت‌هایی که با قیمت‌های استثنایی مشتریان را جذب خود می‌کنند، هنگام کلیک بر روی قیمت در مراحل پایانی رزرو، غیر قابل دسترس می‌شوند.  

وبسایت رزرو هتل و تور مسافرتی

بیش از یک چهارم سایت‌ها از ارائه‌ی خدمات و محصولاتی که کمیاب هستند، استفاده می‌کنند و سود می‌برند. این شرایط وقتی اتفاق می‌افتد که این سایت‌ها از مشتریان درخواست می‌کنند که با عجله خدمتی را رزرو کنند، چرا که فقط برای دو نفر ظرفیت باقی مانده است. این در حالی است که آن‌ها فراموش می‌کنند تا به مشتریان خود بگویند این خدمت کمیاب فقط به خاطر ظرفیت محدودی است که خود وبسایت دارد.  

یکی از اعضای عالی رتبه‌ی کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ی خود اعلام کرد:

اینترنت اطلاعات خوبی را برای مصرف‌کنندگان به منظور تهیه، مقایسه و رزرو تعطیلاتشان  فراهم کرده است. اما اگر بررسی‌ها در سایت‌هایی که این وبسایت‌ها را مقایسه می‌کنند، مغرضانه و جانبدارانه باشند یا قیمت‌ها شفاف نباشند، مشتریان گمراه خواهند شد.

سایت های رزرو هتل و تور

آن ۲۳۵ سایتی که کمیسیون آن‌ها را گمراه کننده تشخیص داده، موظف‌اند موارد غیر ‌قانونی و غیر نظام‌مند خود را اصلاح کنند. مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز برای اطمینان از این که این شرکت‌ها مطابق قوانین کار می‌کنند، آن‌ها را تحت نظر خواهند گرفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه