گلابگیری قمصر: عطر بهشت در شهر گل محمدی

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا یکشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
گلابگیری قمصر: عطر بهشت در شهر گل محمدی

گلابگیری در قمصر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و فرصت زیادی برای دیدن فرایند گلابگیری از نزدیک، باقی نمانده است. با گزارش تصویری کجارو از قمصر همراه باشید.

شهر قمصر یکی از شهرهای استان اصفهان و در ۴۰ کیلومتری شهر کاشان است. این شهر زیبا که در یک دره قرار دارد و دورتادور آن را کوه احاطه کرده است، به پایتخت گل و گلاب جهان شهرت دارد. هر سال از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد جشنواره گلاب گیری در این شهر و شهرهای اطراف مثل نیاسر و کاشان برگزار می‌شود و بسیاری از گردشگرها از سراسر ایران و جهان برای دیدن فرایند گلابگیری به این شهر مراجعه می‌کنند. ما هم در واپسین روزهای این جشنواره سری به قمصر زدیم تا از از نزدیک باغ‌های گل این شهر را ببینیم. با گزارش تصویری کجارو همراه باشید.

گلابگیری - قمصر

همان طور که اشاره کردیم قمصر حدود ۴۰ کیلومتر از شهر کاشان فاصله دارد.

گلابگیری - قمصر

اگر از سمت کاشان به قمصر بروید، حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا به این شهر برسید.

گلابگیری - قمصر

کم کم باغ‌های گل با نزدیک شدن به قمصر در اطراف جاده پدیدار می‌شوند.

گلابگیری - قمصر

در ورودی قمصر تعدادی راهنما حضور دارند که با ارائه بروشور به شما، سعی می‌کنند شما را به باغ خود راهنمایی کنند و حتی چند موتور سوار هم برای هدایت شما به سوی این باغ‌ها در کنار آن‌ها حضور دارند!

گلابگیری - قمصر

به کارگاه‌های گلابگیری که برسید، با شربتی خنک از شما پذیرایی می‌شود و اگر قصد خرید داشته باشید، میزبان شما را راهنمایی خواهد کرد.

گلابگیری - قمصر

تقریبا خانه‌ای را در بخش روستایی قمصر پیدا نخواهد کرد که در آن باغ گل محمدی، هرچند کوچک وجود نداشته باشد.

گلابگیری - قمصر

همچنین دیگ‌های جوشان مخصوص فرایند گلابگیری در همه این خانه‌ها وجود دارد و در فصل گلابگیری فعال هستند.

گلابگیری - قمصر

اگر با فرایند گلابگیری آشنا نیستید، می‌توانید از کسانی که در کارگاه‌های گلابگیری فعالیت می‌کنند سوال کنید. همه آن‌ها به‌طور کامل این فرایند را برای شما توضیح خواهند داد.

گلابگیری - قمصر

برای تهیه گلاب دیگ‌ها را روی اجاق‌ها قرار می‌دهند و حدود ۳۰ کیلوگرم (بسته به ظرفیت دیگ) گل را با حدود ۸۰ لیتر آب به آن اضافه می‌کنند.

گلابگیری - قمصر

سپس درب آن را با سرپوش دیگ می‌بندند و با پوشاننده‌ای به گرفتن روزنه‌های احتمالی آن می‌پردازند تا از هدر رفتن بخار دیگ‌ها جلوگیری کنند. سپس شعله دیگ‌ها را روشن می‌کنند و فرآیند گلابگیری آغاز می‌شود.

گلابگیری - قمصر

این فرآیند حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و در پایان بهترین و با کیفیت‌ترین گلاب دنیا را به ارمغان‌ می‌آورد.

گلابگیری - قمصر

در ماه خرداد، باغ‌های گل محمدی تقریبا خالی از گل هستند و همه گل‌ها در اردیبهشت چیده شده‌اند.

گلابگیری - قمصر

اما همچنان گل‌های کوچک‌تر که در زمان برداشت گل‌های بزرگ‌تر غنچه بوده‌اند، روی بوته‌ها دیده می‌شوند و همچنان عطر گل‌های محمدی را استشمام خواهید کرد.

گلابگیری - قمصر

در کارگاه‌های گلابگیری، سایر عرقی‌جات گیاهی که با فرایندی مشابه گلابگیری تولید می‌شوند هم به فروش می‌رسد.

گلابگیری - قمصر

روی دیوار همه کارگاه‌ها هم لیست این عرقی‌جات و فواید هرکدام نصب شده است. برای خرید این عرقی‌جات هم می‌توانید از فروشنده‌ها مشاوره بگیرید. قیمت گلاب و عرقی‌جات گیاهی در قمصر بسیار مناسب و کیفیت آن‌ها هم خوب است.

جشنواره گلابگیری آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و اگر قصد دارید فرایند گلابگیری را از نزدیک ببینید، بهتر است همین هفته این کار را انجام دهید. 

اگر قبلا به شهر قمصر سفر کرده‌اید، تجربه خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه