راهنمای سفر به کوش آداسی

کوش آداسی شهری بندری و ساحلی در استان آیدین ترکیه است که در چند سال اخیر در کانون توجه بسیاری از گردشگران کشورمان قرار گرفته است. این شهر جذابیت‌های زیادی دارد که می‌تواند آن را به مقصد بعدی سفرتان تبدیل کند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

درباره کوش آداسی بیشتر بدانید:

معرفی کوش آداسی

اطلاعات ضرروری کوش آداسی

آب‌ و هوای کوش آداسی

هزینه‌ های سفر به کوش آداسی

جاهای دیدنی کوش آداسی

معرفی کوش آداسی

کوش آداسی یکی از پر طرفدارترین مقاصد در سفر به ترکیه و از شهرهای بندری بخش مدیترانه‌ای این کشور است، بنابراین اغلب مواردی که در این شهر خواهید دید به آفتاب، دریا و تعطیلات سرگرم کننده خلاصه می‌شود.

از مراکز خرید کوش آداسی گرفته تا سواحل آن، این شهر به خاطر فرصت‌های خرید ارزان قیمت و سرگرم کننده بودنش شهرت دارد. در چند دهه‌ اخیر این شهر به مقصدی محبوب در میان تمام مردم جهان به‌خصوص اروپایی‌ها مبدل شده که بخش زیادی از آن به لطف توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری بوده است.

خوشبختانه توسعه‌ هتل‌ها در اطراف شهر و سواحل آن به‌خوبی صورت پذیرفته است. با تمام این موارد کوش آداسی تنها محدود به مناطق شنی نمی‌شود.

این شهر، تاریخی نسبتا غنی دارد که امروزه می‌توان آثار به جامانده از دوران گذشته را در برخی نقاط آن مشاهده کرد. همه این موارد را در کنار مواهب طبیعی و مناطق توسعه‌ یافته‌ شهری قرار دهید تا به ارزش این مقصد جذاب بیشتر پی ببرید.

کوشی داسی

اطلاعات ضروری کوش آداسی

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰-

زبان رسمی: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه

نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت/۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

پیش شماره کشور: ۹۰+

پیش شماره شهر: ۲۵۶

شماره اضطراری: ۱۱۲

وبگاه رسمی: http://www.kusadasi.bel.tr/

کوش آداسی

آب‌ و هوای کوش آداسی

سواحل دریای اژه و مدیترانه هر دو آب‌وهوای معمول مدیترانه‌ای با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های داغ دارند. در طول تابستان (ژوئیه و اوت) میانگین دمای هوا اغلب تا بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. بارش باران در فصل تابستان بعید به نظر می‌رسد اما در طول زمستان می‌توان انتظار بارش‌های مکرر را داشت. اگرچه آیدین مرکز استان آیدین در نزدیکی کوش آداسی واقع شده است، اما آب‌وهوای این شهر به ازمیر شباهت بیشتری دارد.

کوشی داسی

هزینه‌ های سفر به کوش آداسی

هاستل (خوابگاه)

با پرداخت مبلغی بین ۴۰ تا ۶۵ لیر می‌توانیددر اتاقی دو نفره به‌مدت یک شب اقامت داشته باشید.

هتل

میانگین قیمت انواع هتل های کوش آداسی بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به‌صورت زیر است:

۱ ستاره ۹۸ تا ۱۱۸ لیر

۲ ستاره ۱۵۴ تا ۲۷۵ لیر

۳ ستاره ۱۱۳ تا ۳۱۷ لیر

۴ ستاره ۱۵۲ تا ۵۳۰ لیر

۵ ستاره ۳۴۵ تا ۸۴۸ لیر

کوش آداسی

مواد غذایی

هزینه صبحانه مقرون به‌صرفه: ۱۰ لیر

هزینه ناهار مقرون به‌صرفه: ۱۵ لیر 

هزینه شام دو نفره مقرون به‌صرفه: ۵۰ لیر 

مک دونالد: ۱۵ لیر 

آب معدنی کوچک: ۰.۸۴ لیر

آب معدنی ۱.۵ لیتری: ۱.۲۲ لیر

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به‌ترتیب حدود ۹۹ و ۱۳۰ لیر ترکیه تهیه کنید.

غذای ترکی

به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ بیشتری بپردازید.

حمل و نقل

بلیط تک سفره اتوبوس۲ لیر

تعرفه عادی تاکسی ۴ لیر

تعرفه هر ۱ کیلومتر جابه‌جایی با تاکسی ۳.۵۰ لیر

تعرفه عادی ۱ ساعت انتظار تاکسی ۲۷.۵۰ لیر

حمل و نقل

در ساعاتی مشخص از تاکسی استفاده نکنید

تاکسی‌مترها بین ساعات ۱۲ ظهر تا ۶ عصر به‌صورت دو برابر کرایه را حساب می‌کند. به‌هیچ‌وجه در طی این ساعات از تاکسی استفاده نکنید.

از جمعه بازار خرید کنید

جمعه بازار شهر کوش آداسی جایی است که می‌توانید میوه‌ها و سبزیحات تازه و مواد غذایی دیگر را با قیمتی بسیار کم خریداری کنید. نکته‌ مهم اینکه این قیمت‌ها در طول صبح بالا هستند و در هنگام نزدیک شدن به ساعات پایانی روز بسیار افت می‌کنند.

بازار کوش آداسی

جاهای دیدنی کوش آداسی

جزیره کبوتر (Güvercin Ada)

جزیره کبوتر یکی از مشهورترین جاهای دیدنی کوش آداسی است که از بندر حدود ۳۵۰ متر فاصله دارد. در این جزیره می‌توان باقی مانده‌های یک دژ نظامی قرن سیزدهمی بیزانس را تماشا کرد (این قلعه بعدها به آشیانه دزدان دریایی تبدیل شد).

کوش آداسی

دیواره‌های این قلعه که مانند حصار کل جزیره به نظر می‌رسد بعدها در قرن نوزدهم میلادی به آن اضافه شد. اگر دنبال مکانی برای قدم زدن کنار دریا هستید، این جزیره برای این کار بسیار مناسب است. خوشبختانه برای رفع خستگی هم یک کافه در جزیره کبوتر یافت می‌شود. برای یک غروب آفتاب می‌توانید روی این مکان حساب باز کنید.

ناحیه بندرگاه

می‌توانید بیشتر گردشگرانی را که از کوش آداسی دیدن می‌کنند در ناحیه بندرگاه پیدا کنید. کاروانسرایی در این مکان وجود دارد که تاریخ ساخت آن به سال ۱۶۱۸ میلادی باز‌می‌گردد.

بندر گاه

این مکان در دهه ۶۰ میلادی بازسازی شد و امروزه به‌عنوان هتل باشگاهی کاروان‌سرا از آن استفاده می‌شود. درست در جنوب غربی بندرگاه هنوز هم می‌توان خانه‌های شاهزاده الواری قرن نوزدهمی را که سبک معماری سنتی منطقه است مشاهده کرد.

بندر گاه

به‌علاوه ناحیه بندرگاه بازاری دارد که می‌توان انواع سوغاتی‌های ترکی را در آن پیدا کرد. این بازار رو‌به‌روی بارانداز بندر قرار دارد.

ساحل بانوان (Kadınlar Denizi)

ساحل بانوان یا لیدیز در دو کیلومتری جنوب کوش آداسی قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین سواحل شنی این ناحیه به شمار می‌رود. خوشبختانه تفریحات زیادی برای سرگرم شدن در این ساحل وجود دارد.

ساحل بانوان کوش آداسی

از ورزش‌های آبی و میل کردن نوشیدنی‌های خوشمزه در کافه‌ها گرفته تا کرایه یک چتر و لمیدن روی شن‌های ساحل همه و همه برای لذت بردن گردشگران امکان‌پذیر است. در طول تابستان می‌توان تعداد زیادی از خانواده‌های محلی و گردشگران خارجی را در این مکان مشاهده کرد.

کوش آداشی

روزهای عادی هفته طی ماه‌های ژوئیه و اوت کمی خلوت‌تر است اما باز هم نباید انتظار داشته باشید ساحل لیدیز را خالی از جمعیت ببینید.

پرینه (Priene)

پرینه منطقه‌ای مسکونی در ترکیه بود که در دوران یونان باستان ساخته شده است و علاوه بر ارزش تاریخی که دارد، چشم اندازهای کوهستانی زیبایی را هم ارائه می‌دهد. دوران رونق این بندر باستانی بین سال‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ قبل از میلاد مسیح بود.

پریه نه

در آن زمان تجارت بخش مهمی از اقتصاد این ناحیه را تشکیل می‌دهد. لای گیری رودخانه Meander باعث متروکه شدن شهر در قرن دوم پس از میلاد شد. معبد آتنا با سبک معماری کلاسیک یونانی را می‌توان ستاره گردشگری این مکان دانست.

پرینه برای سفری یک روزه بسیار مناسب است، به‌خصوص اگر آین سفر را با دیدار از شهر باستانی ملط ترکیب کنید. پرینه در ۴۰ کیلومتری جنوب کوش آداسی قرار دارد.

ملط (Miletus)

مانند پرینه، ملط هم یکی دیگر از بنادر بزرگ باستانی دوران هلنیستی بود. این بندر تا دوران سلجوقیان در قرن چهاردهم میلادی رونق داشت. این موضوع بدین معنی است که ما می‌توانیم ترکیب دوره‌های مختلف زمانی را در اینجا مشاهده کنیم.

ملط

در طول بازدیدتان حتما از تئاتر بزرگ با ۱۵۰۰۰ صندلی و چشم‌اندازی عالی دیدن کنید. تاریخ این بنا به زمان یونان باستان باز‌می‌گردد اما یک بار توسط رومیان به‌طور کامل بازسازی شد.

ملط

درست در بالا دست تئاتر بخشی از دیواره‌های قلعه بیزانس و در شرق آن باقی مانده‌های معبد آپولو قرار دارند. حمام فاستینا در جنوب و کاروانسرای سلجوقی از دیگر جاذبه‌های این مکان به شمار می‌روند. شهر ملط در ۶۲ کیلومتری جنوب کوش آداسی واقع شده است.

دیدیما (Didyma)

مرکز مذهبی هلنیست در گذشته میزبان پناهگاه افسانه‌‌ای دیدمیما و دومین معبد بزرگ جهان بود. بخش قابل توجهی از معبد آپولو سالم مانده است به‌گونه‌ای که هنوز هم می‌توان ستون‌های مستحکم (این ستون‌ها ۱۲۲ عدد بودند) آن را مشاهده کرد.

دیدیما

معبد دیدما یکی از محافظت شده‌ترین معابد یونانی در ترکیه به شمار می‌رود. پناهگاه مذهبی دیدیما در دنیای کلاسیک باستان از بالاترین درجه‌ اهمیت (پس از پناهگاه مذهبی یا اوراکل دلفی) برخوردار بود. در سفرتان به کوش آداسی حتما از این مکان دیدن کنید. دیدیما در ۷۷ کیلومتری جنوب کوش آداسی قرار دارد.

کیرازلی (Kirazli)

روستای عجیب و جالب کیرازلی در میان باغ‌های انگور و مزارع سرسبز احاطه شده است. بودن در این مکان احساسی بی انتها را به شما منتقل می‌کند. این روستا مکانی عالی برای یک بعدازظهر گشت‌وگذار در میان کوچه‌هایی با خانه‌های ردیف شده‌ سنتی و سرک کشیدن در میان نبض آرام زندگی روستایی ترکیه است.

کیرازلی

تعدادی از دوست‌داشتنی‌ترین رستوران‌ ها و کافه های کوش آداسی در اینجا وجود دارد. بنابراین می‌توانید مدتی را به استراحت کردن و تفکر بپردازید.

کیرزالی

اگر یگ گردشگر غذایی هستید بهتر است روز شنبه که بازار کشاورزان در روستا برپا می‌شود به این مکان سفر کنید. در اینجا می‌توانید محصولات تازه و بسیار خوبی را تهیه کنید. کیرازلی ۱۰ کیلومتر از جنوب کوش آداسی فاصله دارد.

شبه جزیره دیلک

شبه جزیره دیلک مملو از مناظر کوهستانی باشکوه و چشم اندازهای ناهموار ساحلی است. این پارک ملی که دسترسی بسیار آسانی هم دارد در ۲۶ کیلومتر شهر کوش آداسی واقع شده است. تعداد زیادی ساحل برای شنا کردن و گرفتن حمام آفتاب وجود دارد.

ساحل آیدین‌لیک تنها یکی از چندین ساحل شبه جزیره دیلک است که می‌توانید برای پرداختن به چنین تفریحاتی از آن بهره ببرید. غار زئوس (Zeus Maǧarası) جاذبه‌ توریستی پرطرفدار دیگری است که در این شبه جزیره انتظار شما را می‌کشد.

بندر دیلک

همچنین اگر به پیاده روی علاقه‌مند هستیند، فرصت این کار در شبکه‌ای از پارک‌ها که به مسیرهای جنگلی ارتباط دارند برای شما وجود دارد. اگر به طبیعت گردی علاقه‌مند هستید، در طول سفر به کوش آداسی مکانی بهتر از شبه جزیره دیلک برای این امر وجود ندارد.

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به کوش آداسی؛ جزیره پرنده در ترکیه

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map