سفر ارزان به کوبا (قسمت اول)

مرتضی روحی
مرتضی روحی جمعه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
سفر ارزان به کوبا (قسمت اول)

سفر به کوبا بدون شک می تواند از به یادماندنی ترین خاطرات شما باشد برای آشنایی با بودجه مورد نیاز این سفر هیجان انگیز با کجارو همراه باشید.

نیک و همسرش داریس دو کانادایی هستند که وبلاگ Goats on the road را می‌نویسند و به گفته خودشان عاشقان سفر و ماجراجویی اند. آن‌ها از سفر هیجان انگیز خود به کوبا گزارشی درباره بودجه و چگونگی سفر ارزان به این کشور حیرت انگیز آماده کرده اند که در ادامه می‌خوانید.

وقتی برای یک سفر به کوبا آماده می‌شوید و برنامه‌ریزی می‌کنید خیلی مهم است که برای بودجه سفرتان و نحوه پرداخت‌تان هنگامی ‌که در حال گشت و گذار در این جزیزه بی‌نظیر هستید فکری کرده باشید. حتی اگر کارت اعتباری هم داشته باشید در حالی که پیدا کردن اینترنتِ عملا نایاب، بسیار سخت است، نمی‌توانید مثل زمان حضورتان در دیگر کشورها از بانک‌ها و تبدیل ارزهای آنلاین استفاده کنید و مجبورید از قبل «پول نقدِ دمِ دست» آماده کرده باشید.

قبل از اینکه تخمین بزنید که چقدر پول و بودجه باید برای سفر کوبا کنار بگذارید، باید اول با ارز جاری کوبا آشنا بشوید (که البته دو نوع ارز در کوبا وجود دارد – چیزی مانند تفاوت ریال و تومان در ایران که البته خیلی وقتها توریست های خارجی را گیج می‌کند).

«پزو» پول ملی کوبا است که به آن «کوپ» می‌گویند؛ هر ۲۵ پزو برابر یک «کوک» کوبا (پول تبدیل یافته کوبا) است که تقریبا یک دلار آمریکا می‌شود.

پزو، پول ملی کوبا (CUP)

این ارزی است که دستمزد مردم کوبا به آن پرداخت می‌شود. با استفاده از پزو می‌توانید چیزهای اولیه و ارزان‌تر را خریداری کنید.

مهم است که درک شود که این پول مخصوص مردم کوبا نیست، خارجی‌ها هم می‌توانند برای مواردی مثل استفاده از اتوبوس‌های شهری که معمولا خیلی شلوغ هستند و جای نفس کشیدن ندارند، خرید میوه و سبزی از بازار، سوار شدن تاکسی‌های عمومی، خرید اسنک‌ها و سرخ کردنی‌های کنار خیابان، خرید کالاهای اولیه یا وعده‌های خوراکی کوچک مثل پیتزا، بستی و آب میوه از پزو استفاده کنند.

CUC و CUP

«کوک»، پول تبدیل یافته کوبا (CUC)

این پول بیشتر برای موارد لوکس استفاده می‌شود و البته در طول سفرتان در کوبا، بیشتر مواقع خودتان را در حال خرج کردن این نوع از ارز خواهید دید. افراد محلی هم که بیشتر دریافت کننده این پول هستند عموما در صنعت توریسم کار می‌کنند مانند رانندگان تاکسی، کارکنان هتل‌ها، راهنماهای گردشگری و مالکان «کاسا پارتیکولار»ها.

«کاسا پارتیکولار»ها خانه هایی هستند که با هماهنگی دولت می‌شود در آن‌ها اقامت کرد و مانند پانسیون از شما پذیرایی می‌کنند و این خانه‌ها را با علامت خاصی روی سردر آن‌ها می‌توان شناخت.

نشان کاسا ها

اینکه یک کوبایی باشی و دستمزدت را به «کوک» دریافت کنی خیلی ایده‌آل است. با هر یک «کوک» که معادل۲۵ پزو است می‌توانند ۲۵ لیوان آب‌میوه بخرند یا ۲۵ بار سوار اتوبوس شوند. حواستان باشد اگر یک نوازنده محلی خواست برای شما بنوازد و دشتی دریافت کند یک «کوک» خیلی زیاد است.

با «کوک» می‌‌توانید هزینه یک غذای کامل در رستوران، نوشیدنی یا آب بطری، بلیت اتوبوس توریستی، هزینه اینترنت، کرایه هتل یا «کاسا» و یا کرایه اتومبیل یا اسکوتر را بپردازید.

کوک

واقعیت این است که این دو نو پول خیلی شبیه به هم هستند، و به محض رسیدنتان به کوبا سعی کنید سریعا با آن‌ها آشنا بشوید تا خواسته و ناخواسته سرتان کلاه نرود. همین‌طور یادتان باشد وقتی «کوک» پرداخت می‌کنید پول خردی که تحویل می‌گیرید هم به «کوک» باشد. گاهی مردم به جای «کوک» به شما پزو برمی‌گردانند که یک بیست و پنجم «کوک» ارزش دارد.

البته به یاد داشته باشید می‌توانید چیزهایی را که به پزو فروخته می‌شود با «کوک» بپردازید و برعکس فقط باید حواستان به نرخ تبدیل ها باشد.

کوبا

توجه داشته باشید که اگر کارت اعتباری به همراه داشته باشید و کارت شما از بانکی آمریکایی صادر شده باشد این کارت در دستگاه‌های ATM کوبا کار نخواهد کرد. ولی اگر کارتتان از کشور دیگری صادر شده باشد در دستگاه‌های ATM کوبا کار خواهد کرد ولی به ازای هر تراکنش ۳درصد کارمزد از آن برداشته خواهد شد. به همین دلایل بیشتر مسافران تصمیم می‌گیرند پول نقد با خود به همراه بیاورند. یادتان باشد این پول نقد دلار آمریکا نباشد. برای دلار آمریکا ۱۰ درصد کارمزد تبدیل ارز از شما دریافت می‌شود. همچنین دلار استرالیا برای تبدیل ارز اصلا مورد قبول نیست. بهترین ارز برای تبدیل در کوبا، دلار کانادا، یورو، پوند و پزوی مکزیک است.

حالا که با تفاوت میان این دونوع پول رایج در کوبا آشنا شدید بپردازیم به قیمت‌ها در کوبا، برایسادگی در تبدیل ارز بیشتر قیمت‌ها را به «کوک» که معادل یک دلار آمریکا است می‌توان در نظر گرفت.

کوبا

کوبا چقدر هزینه برمی‌دارد؟

در این باره کوبا بسیار عجیب است، سفر به کوبا همان‌قدر که می‌تواند ارزان باشد، همزمان می‌تواند بسیار گران هم تمام شود، بستگی دارد به اینکه چگونه سفر کنید. در ادامه چند مورد مهم از هزینه‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

اقامت

۲۰ تا ۳۰ «کوک» برای یک «کاسا پارتیکولار» دو اتاق خوابه در هر شب. برای تک مسافر تخفیف هم در نظر گرفته می‌شود. این رقم برای هرشب در اتاق هتل برابر ۲۵ تا ۱۸۰ «کوک» است.

برای مسافران با هزینه ی کم

کوبا «کاسا پارتیکولار» یا همان «کاسا» بهترین انتخاب است. «کاسا»ها ارزان و راحت هستند و از اقامت در آن‌ها بیشتر لذت می‌برید.

بهترین راه شناخت فرهنگ محلی و آشنایی با کوبایی‌ها اقامت در این «کاسا»ها است، در پرسیدن سوال‌هایتان درباره مردم و زندگی در کوبا تردید نکنید و االبته برای تمرین زبان اسپانیایی هم «کاسا»ها فرصت خوبی در اختیارتان می‌گذارند.

غذایی هم که صاحب‌خانه برایتان فراهم می‌کند خیلی خوب است. به شدت توصیه می‌کنیم که یکی دو وعده‌ی روزانه‌یتان را در «کاسا پارتیکولار» صرف کنید.

کاسا پارتبکولار

«کاسا پارتیکولار» را می‌توان درسایت HostelsClub.com جستجو کرد دیگر سایت‌ها مانند Booking.com را نمی توان در موتورهای جستجوی پیگیری کرد. و از آنجایی که پیدا کردن اینترنت در کوبا کار دشواری است و نیاز به منتظر ماندن در صف‌های طولانی دارد بهتر است پیش از رفتن به کوبا «کاسا»هایتان را رزرو کرده باشید.

یک راه دیگر هم این است که دل را به دریا بزنید و وارد هر شهری شوید که در برنامه سفر دارید. پای اتوبوس، صاحبان «کاسا»ها از شما استقبال خواهند کرد و به شما پیشنهاد خواهند داد، حتی گاهی هم عده‌ای به دروغ ادعا می‌کنند صاحب «کاسا»یی هستند که شما رزرو کرده‌اید!

مطالب مرتبط:

دیدگاه