کاخ ثابت پاسال، بزرگ ترين خانه تهران تخریب می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۱
کاخ ثابت پاسال، بزرگ ترين خانه تهران تخریب می‌شود

بزرگ‌ترین خانه تهران که معماری آن از قصر«لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده، به پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران قرار است که به مسجد، مرکز فرهنگی و تجاری بدل شود.

خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه ١١ هكتاری که زمانی بزرگ‌ترين خانه تهران بوده و در دهه پنجاه ارزشی معادل ۱۵ ميليون دلار داشت، گویی در آخرين روزهای فعاليت شورای چهارم سرنوشت ديگری پيدا كرده است و اعضای شورا بی‌توجه به تمام هشدارها و درخواست‌هايی كه برای حفظ اين بنا در اين سال‌ها مطرح شد، مجوز تخريب آن و ساخت مسجد در زمين مصادره‌ای آن را به مالک فعلی آن داده‌اند.

«مهدی چمران»، رییس شورای شهر تهران گفت:

می‌خواستند در محل اين عمارت مجتمع تجاری بسازند و بلند مرتبه‌سازی كنند اما پيشنهاد داديم مركز فرهنگی و مذهبی و مسجد در آنجا ساخته شود. پيشنهاد شورای شهر به جای حفظ گران‌ترين خانه تهران، ساخت مسجد است، البته بايد در اين مكان فرهنگی، بخش تجاری فعال شود تا مكان فرهنگی بتواند هزينه‌های خود را در بياورد.

كاخ ثابت پاسال بنایی است كه در دو سال اخير موضوع تخريب و تملک آن و همچنين ثبت آن توسط ميراث فرهنگی محل بحث بوده است.

در دو سال گذشته در مورد اين بنا اظهارنظرهای فراوانی شد و وعده‌هایی هم از سوی ميراث فرهنگی برای ثبت اين بنا در فهرست آثار ملی داده شد، دی ماه ٩٣ پيروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، با ارزشمند خواندن اين خانه به رسانه‌ها گفته بود:

اين وزارتخانه از شهرداری تهران خواسته‌ است اگر پروانه‌‎‌ای برای تخريب اين خانه صادر شده است، مستندات خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام كند. دستور توقف موقت عمليات در اين خانه ارزشمند صادر شده است. سازمان ميراث فرهنگی نتوانسته است آن را در فهرست آثار ملی ايران ثبت كند و از اين رو كار حفظ اين خانه اكنون دشوار است.

محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داده بود که شهرداری با خريد اين بنای ارزشمند، ضمن حفظ اين ساختمان و استفاده از آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی، هنری، آن را به شهروندان تهرانی هديه كند.

«نامه‌های سرگشاده‌ای هم از سوی فعالان ميراث فرهنگی و سازمان نظام مهندسی نوشته شد و درخواست حفظ اين بنای ارزشمند به نهادهای متولی رايه شد، اما پاسخ تمام اين اظهارنظرها، وعده‌هايی بود كه داده شد و كاخ ثابت پاسال در سكوت خبری درختانش را از دست داد و حالا هم بعد از مدت‌ها بي‌خبری، قرار است مسجدي را جايگزين اين بنا كنند. نگرانی‌ها از تخریب این بنای زیبا و تاریخی ادامه دارد و فعلا مشخص نیست که سرنوشت این بنا چه خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه