راهنمای سفر به برن

برن، پایتخت سوئیس، یکی از زیباترین و البته گران‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است. در این راهنمای سفر به برن با کجارو همراه باشید.

برن را بهتر بشناسید:

معرفی برن

اطلاعات ضروری برن

آب‌ و‌ هوای برن

بهترین زمان سفر به برن

هزینه‌ های سفر به برن

جاهای دیدنی برن

غذاهای محلی برن

رستوران‌ های برن

معرفی برن

چشم‌اندازی هوایی از برن

عکس از unsplash (عکاس: Andreas Fischinger)

تصاویر کارت پستالی شهر قدیم برن، هوای مطبوع و مناظر طبیعی فوق‌العاده، از برن، پایتخت سوئیس، یک مقصد گردشگری فراموش‌نشدنی ساخته است. شهر قدیم برن که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو هم برگزیده شده است، میزبان خیابان‌های سنگ فرش و زیبا و فواره‌های قرن شانزدهمی است. رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های کوچک و بزرگ، جذابیت این بخش از شهر زیبای برن را دوچندان کرده است. از تپه‌های اطراف شهر منظره‌ زیبایی از خانه‌هایی با شیروانی قرمز، زمین‌های سرسبز و رود آر را خواهید دید که از میان آن می‌گذرد.

هر گوشه‌ای از این شهر زیبا که قدم بگذارید، جاذبه‌ای وجود دارد که شما را حیرت‌زده کند. موزه‌های فوق‌العاده، پارک خرس‌ها، طبیعت چشم‌گیر و اهالی خوش‌رو و مهمان‌نواز، همگی دست به دست هم می‌دهند تا سفر به برن، یکی از بهترین سفرهای زندگی شما باشد.

برن یکی از شهرهای محبوب برای گردشگران است. خیابان‌های سنگ فرش شده، بناهای قرون‌وسطایی، قرار گرفتن در کنار رود و نزدیکی به کوهستان باعث شده‌اند که هر گردشگری که به برن سفر می‌کند، روزها بدون اینکه خسته شوید در آن به گشت‌وگذار بپردازد. گشت و گذاری که گویی آن‌ها را به سفری به قرن شانردهم می‌برد. از آنجایی که این شهر، شهر کوچکی است، به‌راحتی می‌توانید جاذبه‌های متعدد آن را ببینید و لذت ببرید. در سفر به برن حتما در رستوران‌های شیک و دوست داشتنی آن، غذاهای لذیذی را امتحان کنید و طعم شکلات سوئیسی را بچشید.

اطلاعات ضروری برن

اختلاف ساعت با تهران

ساعت رسمی برن، ۲ ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی

واحد پول

واحد پول این کشور، فرانک سوئیس (CHF)  و هر ۱ فرانک مساوی ۱۰۰ سانتیم است.  

نوع برق شهری

برق شهری سوئیس ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز  است. پریز و دوشاخه‌های مورد استفاده در سوئیس از نوع J است که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

برق شهری سوئیس

کد کشور

+۴۱

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۱۷

آتش‌نشانی ۱۱۸

اورژانس پزشکی ۱۴۴

جهت رانندگی: راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه برن

آب‌ و‌ هوای برن

رودخانه زیبا در میان شهر برن

عکس از unsplash (عکاس: Alin Andersen)

آب‌وهوا در برن عموما سرد یا معتدل است. بارش باران در این شهر قابل‌توجه است و حتی در ماه‌های خشک سال هم احتمال بارش باران وجود دارد. میانگین دمای هوای سالانه در برن، ۱۱/۳ درجه‌ سانتی‌گراد است. میانگین میزان بارندگی هم به ۸۶۶ میلی‌متر می‌رسد. بیشترین میانگین دهای هوا مربوط به ماه ژوئیه و در حدود ۲۵/۵ درجه‌ سانتی‌گراد است. ژانویه با میانگین دمای منفی ۴/۳ درجه، سردترین ماه سال محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به برن

نمایی شبانه از برن

عکس از unsplash (عکاس: Beat Bossert)

بهترین زمان برای سفر به برن از ماه آوریل تا سپتامبر است. اواخر بهار به خاطر روزهای طولانی‌تر و آب‌وهوای مطبوع، زمان خوبی برای سفر است. البته بسیاری از گردشگران در تابستان به این کشور سفر می‌کنند. فصل تابستان هم از نظر هوا برای سفر مناسب است به‌خصوص در ماه اوت که هوا ملایم است. از ژوئیه تا اواسط اوت فصل تعطیلات در برن است و به همین دلیل شاید برخی از رستوران‌ها تعطیل باشند. در حدود ۱۷۰۰ ساعت آفتابی در طول سال در برن وجود دارد. آب‌وهوای تابستان‌های برن متغیر است بنابراین باید انتظار تغییرات داشته باشید و برای بارندگی آماده باشید.

هزینه‌ های سفر به برن

هزینه‌ اقامت در هاستل‌ها

Hostel 77 Bern

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هاستل‌های بسیار کمی در این شهر وجود دارد و همان تعداد هاستل هم قیمت‌های بالایی دارند. هزینه‌ اقامت در خوابگاه‌ها شبی ۴۰ فرانک است در حالی که هزینه‌ اتاق‌های خصوصی از ۱۴۰ فرانک شروع می‌شود. این هزینه معمولا شامل صبحانه، ملحفه و حوله است. می‌توانید با پرداخت شبی ۱۵ فرانک، در اردوگاه اطراف برن اقامت کنید.

هتل‌های ارزان

ibis budget Bern Expo

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در گزینه‌های دو تا سه ستاره از انواع هتل های برن با حمام خصوصی و تخت دونفره، شبی ۱۲۰ فرانک است. در سایت Airbnb می‌توانید اتاق اشتراکی را شبی ۲۵ فرانک کرایه کنید. یک واحد کامل آپارتمان را می‌توانید با شبی ۳۰ فرانک و بیشتر کرایه کنید.

میانگین هزینه‌ غذا

غذاهای ارزان در سوئیس

عکس از وب‌سایت pittaria.ch (عکاس: نامشخص)

غذا خوردن در برن گران است. اگر خودتان غذای خود را بپزید، بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ فرانک بابت خرید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته باید بپردازید. این مواد شامل پاستا، سبزیجات، مرغ و سایر اقلام ضروری غذایی است. از سوپرمارکت‌ها می‌توانید غذاهای نیمه‌آماده هم بخرید که بین ۵ تا ۹ فرانک قیمت دارند. از مشهورترین سوپرمارکت‌های شهر می‌توان Migros، COOP و Spar را نام برد که COOP از همه گران‌تر است.

اگر بخواهید بیرون غذا بخورید، کافه‌ها غذاهای ارزان‌تری دارند. برای یک وعده ناهار در کافه بین ۹ تا ۱۵ فرانک باید هزینه کنید. رستوران‌هایی با سرویس میز برای وعده‌ ناهار ۲۰ فرانک و وعده‌ شام ۴۰ فرانک هزینه دارد. اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید و البته کم‌هزینه، روزانه در حدود ۴۵ فرانک باید برای غذا در نظر بگیرید که این هزینه شامل پیش‌غذا، میان‌وعده و نوشیدنی است. البته این قیمت‌ها هیچ محدودیتی ندارد و هرچه بخواهید بیشتر هزینه کنید، هزینه‌ سفرتان سر به فلک می‌کشد.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در برن

عکس از unsplash (عکاس: Alin Andersen)

بلیط‌های تک سفره‌ مترو و اتوبوس ۴ فرانک است و ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. بلیط‌های روزانه ۱۲/۴ فرانک قیمت دارند. این بلیط‌های برای دوره‌های زمانی یک‌روزه و هم برای اتوبوس و هم برای مترو است. در تابستان، امکان استفاده از دوچرخه به رایگان برای گردشگران فراهم شده است. هزینه‌ استفاده از تاکسی به‌طور میانگین ۶/۸ فرانک است و بابت هر کیلومتر ۳ فرانک دریافت می‌کنند.

میانگین هزینه‌ روزانه‌ پیشنهادی: ۸۰ فرانک

البته این هزینه در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکات زیر می‌توانید این هزینه را باز هم کاهش دهید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کوچ سرفینگ

با استفاده از سرویس کوچ سرفینگ می‌توانید در خانه‌ اهالی، رایگان اقامت کنید. از آنجایی که این سرویس بسیار مورد توجه قرار گرفته و متقاضیان زیادی دارد، باید درخواست خود را از مدت‌ها قبل ارسال کنید. با این کار یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر خود را حذف می‌کنید.

اقامت در اردوگاه

کمپینگ در برن

عکس از وب‌سایت tcs.ch (عکاس: نامشخص)

در نواحی اطراف شهر برن، دو اردوگاه وجود دارد. با پرداخت مبلغ کمی در حدود ۱۵ فرانک می‌توانید در این اردوگاه‌ها چادر بزنید یا یکی از کابین‌های آن را کرایه کنید. این اردوگاه‌ها امکاناتی چون حمام، آشپزخانه و ماشین لباسشویی دارند. برای خانواده‌ها، افرادی که گروهی سفر می‌کنند، دوستداران طبیعت، کسانی که با حیوان خانگی سفر می‌کنند و برای کسانی که می‌خواهند سفر ارزانی داشته باشند، اردوگاه بهترین مکان برای اقامت است.

سفر رایگان به گوشه و کنار برن

از سال ۲۰۱۴، اگر حداقل یک شب در برن مکانی را برای اقامت رزرو کنید، می‌توانید در مناطق ۱۰۰ و ۱۰۱ یعنی تقریبا بیشتر بخش‌های برن، از وسایل حمل و نقل عمومی به رایگان استفاده کنید. فرقی نمی کند که اقامتگاهی که انتخاب می‌کنید هتل باشد یا هاستل‌ها و آپارتمان کرایه‌ای. برای استفاده از این امکانی که برای گردشگران در نظر گرفته شده است، حتما باید پرینت عملیات رزرو اتاق را همراه داشته باشید. وقتی به برن رسیدید، با نشان دادن این پرینت، می‌توانید از ایستگاه قطار یا راه‌ آهن بدون هیچ هزینه‌ای به محل اقامت‌تان بروید. هنگام چک‌این، کارتی تحت عنوان کارت برن دریافت می‌کنید که در مدت زمان اقامت شما در این شهر اعتبار دارد.

دوچرخه‌سواری رایگان

دوچرخه‌سواری در برن

عکس از وب‌سایت myswitzerland.com (عکاس: نامشخص)

اگر از ماه مه تا اکتبر به برن سفر می‌کنید، می‌توانید از مزایای سرویس کرایه‌ دوچرخه‌ Bern Rollt استفاده کنید که رایگان است. این سرویس این امکان را برای شما فراهم می‌کند که انواع دوچرخه بزرگسالان، دوچرخه مخصوص کودکان، اسکیت‌برد و دوچرخه‌های برقی را کرایه کنید. برای این کار باید کارت شناسایی ارائه کنید و مبلغ ۲۰ فرانک را در یکی از ایستگاه‌های کرایه‌ دوچرخه، گرو بگذارید. کرایه‌ دوچرخه برای ۴ ساعت اول (۲ ساعت اول برای دوچرخه برقی) رایگان است؛ بعد از ۴ ساعت به‌ازای هر ساعت که بیشتر دوچرخه در اختیار شما بماند، باید ۱ فرانک بپردازید. این روش، یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای گشت‌وگذار در شهر زیبا و دیدنی برن است.

استفاده از وعده‌های ویژه‌ ناهار

رستوران‌های برن

عکس از وب‌سایت baerner-meitschi.ch (عکاس: نامشخص)

اگر قصد دارید بیرون غذا بخورید، این کار را به وعده‌ ناهار موکول کنید. بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها برای این وعده، منوهای ویژه با قیمت‌های مناسب‌تر در نظر می‌گیرند که به‌ازای هر نفر بین ۱۰ تا ۱۹ فرانک قیمت دارد. اگر می‌خواهید غذاهای مفصل با قیمت کم بخورید، رستوران‌های چینی، هندی، تایلندی و خاورمیانه را انتخاب کنید. در این رستوران‌ها هم با حدود ۱۰ فرانک می‌توانید ناهار بخورید. وعده‌های ناهار چون قیمت کمتری دارند می‌توانید با خیال راحت بیرون غذا بخورید. این وعده‌ها به‌اندازه‌ای هستند که ساعت‌ها شما را سیر نگه دارند و نیاز ندارید که شب هم شام مفصل بخورید.

همراه داشتن بطری آب

یک بطری آب را باید بین ۲ تا ۴ فرانک بخرید. بعد از چند روز متوجه می‌شودی که هزینه‌ زیادی بابت خرید آب داده‌اید. آب لوله‌کشی در سوئیس قابل آشامیدن است. بنابراین قبل از اینکه بیرون بروید، بطری آب یا قمقمه‌ خود را پر کنید تا لازم نباشد که دائم آب بخرید.

استفاده از تورهای پیاده‌روی رایگان

خیابان‌های قدیمی در برن

عکس از unsplash (عکاس: Victoria Primak)

در برن تورهای پیاده‌روی رایگان برای تماشای جاذبه‌های شهر و آشنایی با تاریخ این کشور برگزار می‌شود. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، پیاده‌روی کردن در شهر بهترین راه برای شناخت شهر و آشنایی با تاریخ و جاذبه‌های آن است و از همه بهتر اینکه هزینه‌ای هم ندارد.

جاهای دیدنی برن

کسانی که برای اولین بار به برن سفر می‌کنند، محو زیبایی‌های این شهر تاریخی و دیدنی می‌شوند. پایتخت زیبای سوئیس، از آن شهرهایی است که عبور یک رود بزرگ از وسط آن، زیبایی شهر را دوچندان کرده است. پل‌های متعدد بخش‌های مختلف شهر را به هم متصل می‌کند. خانه‌ها و مغازه‌های قدیمی با نمای زیبا و طاق‌های دیدنی، زینت‌بخش خیابان‌های سنگ فرش هستند؛ یادگاری‌هایی از قرون هفدهم و هجدهم میلادی.

برن از نظر فرهنگی هم بسیار غنی است. فستیوال‌های متعددی از جمله فستیوال جاز تابستانی و زمستانی هر سال در این شهر زیبا برگزار می‌شود. فستیوال دیگری به نام Gurtenfestival اواسط ماه ژوئیه برگزار می‌شود. موزه‌ها و تئاترهای متعدد، سلیقه‌ افراد مختلف را تامین می‌کنند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی برن، آشنا می‌شویم.

شهر قدیم

شهر قدیم برن

عکس از unsplash (عکاس: Omar M.)

شهر قدیم برن که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو هم انتخاب شده است، یک میراث ارزشمند و دیدنی و چیزی فراتر از یک محله‌ تاریخی است. این منطقه از شهر روی صخره‌ای واقع شده که سه طرف آن را آب‌های سبز‌آبی رود آر احاطه کرده است. این بخش از شهر، ظاهر قرون‌وسطایی خود را به‌خوبی حفظ کرده است. خیابان‌ها سنگ فرش هستند و در کنار آن‌ها ساختمان‌های طاق‌دار زیبا، خودنمایی می‌کنند. اولین طبقه‌ ‌این ساختمان‌ها، مغازه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیبایی هستند که ساعت‌ها گردشگران را محو زیبایی خود می‌کنند. طبقه‌های بالا هم معمولا آپارتمان و مسکونی هستند.

این بخش تاریخی شهر، جایی است که بیشتر جاذبه‌های گردشگری برن در آن قرار گرفته‌اند. پل‌های تاریخی روی رود آر، فواره‌ها در میدان‌های عمومی، تندیس‌های قدیمی، برج‌ها و برج ساعت مشهور برن. چندین روز را می‌توانید در گوشه و کنار و کوچه و پس‌کوچه‌های این محله‌ قدیمی زیبا قدم بزنید و بدون اینکه خسته شوید، از زیبایی آن لذت ببرید و سفری به قرون وسطی را تجربه کنید.

موزه‌ هنر (Kunstmuseum)

موزه هنر برن

عکس از وب‌سایت  bartenbach.com (عکاس: نامشخص)

موزه‌ هنر یک مجموعه‌ بزرگ و چشم‌گیر از بیش از ۵۱ هزار اثر هنری شامل انواع نقاشی، تندیس، عکس، فیلم و سایر آثار هنری است. این موزه در سال ۱۸۷۹ ساخته شده و قدیمی‌ترین موزه‌ هنری سوئیس است. این موزه که شهرت جهانی دارد، آثاری از مشهورترین هنرمندان ایتالیایی و سوئیسی از قرن پانزدهم و آثار نقاشان بین‌المللی قرن نوزدهم و بیستم را جمع‌آوری کرده و به نمایش گذاشته است. این نقاشی‌ها سبک‌های مختلفی را در بر می‌گیرند؛ امپرسیونیسم، کوبیسم، اکسپرسیونیسم، سورئالیسم و...

از مشهورترین نقاشانی که اثرشان در این موزه به نمایش درآمده، پیکاسو را می‌توان نام برد.

هم آثار بهترین هنرمندان داخلی سوئیس و هم برترین آثار هنرمندان بین‌المللی را در این موزه خواهید دید. برای اینکه با جزییات این موزه بیشتر آشنا شوید می‌توانید به وب‌سایت موزه سر بزنید. هم تورهای عمومی و هم تورهای خصوصی برای بازدید از این موزه برگزار می‌شود. 

موزه‌ اینشتین و موزه‌ تاریخ برن

جاذبه های گردشگری برن

موزه‌ تاریخ برن، در بنایی ۱۳۰ ساله ساخته شده در یک قلعه‌ قرن پانزدهمی قرار دارد. این موزه به‌همراه موزه‌ اینشتین، دومین موزه‌ بزرگ سوئیس را تشکیل داده‌اند. بیش از نیم میلیون شئی تاریخی از عصر آهن تا دوران رومیان، قرون وسطی و قرن نوزدهم و بیستم در این مجموعه‌ بزرگ به نمایش درآمده است. نقاشی‌های قدیمی و منسوجات دست‌بافت، از نمونه‌های دیدنی این اشیای تاریخی هستند.

موزه‌ اینشتین، با تمرکز بر زندگی این دانشمند بزرگ آغاز به کار کرده است. این موزه با نمایش آثار متعددی از جمله فیلم‌ها، نامه‌ها و وسایل شخصی، نشان می‌دهد که این دانشمند چطور زندگی کرده است. اینشتین بیشتر کارهای ارزشمند خود را هنگام اقامتش در شهر برن در اوایل دهه‌ ۱۹۰۰ میلادی انجام داده است؛ کارهایی از قبیل مقاله‌ Annus mirabilis در مورد اثر فوتوالکتریک، حرکت براونی، نظریه‌ نسبیت و فرمول E = mc2.

گواهی جایزه‌ نوبل سال ۱۹۲۱ هم در این موزه به نمایش درآمده است. اگر از علاقه‌مندان فیزیک نیستید یا با درک قوانین فیزیک مشکل دارید، در این موزه، با کمک انیمیشن‌های مختلف، تئوری‌های ارائه شده توسط اینشتین به بازدیدکنندگان توضیح داده می‌شود.

باغ رز (Rosengarten)

جاذبه های گردشگری برن

یکی از آرام‌ترین و زیباترین مناطقی که می‌توانید در سفر به شهر برن از آن دیدن کنید و چشم‌اندازهای زیبایی از شهر دارد، پارک باغ رز است. این پارک زیبا در تپه‌ای در مرکز شهر و در حاشیه‌ رودخانه قرار گرفته است. این منطقه در ابتدا یعنی از سال ۱۷۶۵ تا ۱۸۷۷ یک گورستان بوده و بعدها در سال ۱۹۱۳ به یک پارک عمومی تبدیل شده است.

این پارک در اواخر دهه‌ ۱۹۵۰ مجددا طراحی شده است و اکنون میزبان بیش از ۲۰۰ نوع رز و ۲۰۰ نوع مختلف از آزالیا، زنبق و خرزه‌ هندی است. یک حوض بزرگ و زیبا، یک پاویون، رستوران و منطقه‌ای برای پیک‌نیک از دیگر بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ این پارک زیبا است.

کلیسای جامع برن (Berner Münster)

کلیسای جامع برن

عکس از وب‌سایت bern.com (عکاس: نامشخص)

یکی از مشهورترین بناهای تاریخی شهر برن، Berner Münster است که با نام کلیسای جامع برن و کلیسای جامع سنت وینست هم شناخته می‌شود. این کلیسای جامع، بزرگ‌ترین کلیسای سوئیس از اواخر قرون وسطی است. این کلیسا نقشی مهم و حیاتی در توسعه‌ معماری این شهر بازی کرده است. طراحی این کلیسا در سال ۱۴۲۱ آغاز شده و بعدها به مرور زمان بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است از جمله برج کلیسا که تا سال ۱۸۹۳ ساخت آن به پایان نرسیده بود. درب بخش غربی کلیسا به زیبایی کنده‌کاری شده است و نقاشی‌های دیواری زیبا و متعدد، دیوارهای کلیسا را مزین کرده‌اند.

بخش‌های مختلف این کلیسا به زیبایی تمام با هنرهای گوناگون آن دوران تزیین شده‌اند. تعدادی از مشهورترین هنرمندان دوران مختلف تاریخی برای ساختن و تزیین کردن بخش‌های مختلف این کلیسا دست به دست هم داده‌اند. از تراس این کلیسا، چشم‌انداز زیبایی از رود آر به نمایش درآمده است. اگر بتوانید از ۲۵۴ پله بالا بروید و به بالای برج برسید، چشم‌انداز زیبایی از شهر را خواهید دید که در روزهای آفتابی و صاف، کوهستان آلپ در پس‌زمینه‌ تصاویر آن پیدا است.

برج ساعت

جاذبه های گردشگری برن

این برج ساعت ۸۰۰ ساله که Zytglogge هم نامیده می‌شود یکی از مشهورترین و مهم‌ترین نمادهای شهر برن است. قدمت ساعت این برج به سال ۱۵۳۰ برمی‌گردد. این برج ۲۳ متری با یک ساعت نجومی بزرگ مزین شده است. گردشگران می‌توانند از این برج بالا بروند تا به سکوی بازدید آن برسند. از این سکوی بازدید، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از شهر را خواهید دید. برای بازدید از این برج، تورهای مختلفی همراه با راهنما برگزار می‌شود که با کمک آن‌ها هم می‌توانید از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید و هم اطلاعات خوبی در مورد تاریخچه‌ برج به دست آورید.

مرکز پاول کله (Paul Klee)

جاذبه های گردشگری برن

پاول کله یک نقاش سوئیسی - آلمانی است و آثار او یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار نقاشی نیمه‌ اول قرن بیستم است. این آثار با سبک‌هایی چون سورئالیسم، کوبیسم و انتزاعی ارائه شده‌اند. کله معمولا در ارائه‌ آثار خود، مدیاهای گوناگون را ترکیب می‌کند. نوشته‌ او در مورد تئوری فرم و طراحی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فرضیه‌های نظری در دنیای هنر شناخته می‌شود. این مرکز ۴۰۰۰ اثر از آثار این هنرمند را به نمایش گذاشته است از جمله اثر مشهوری به نام Dame mit Sonnenschirm به‌معنای بانویی با یک چتر و اثر Tod und Feuer به‌معنای مرگ و آتش. بنای این مجموعه هم به‌تنهایی دیدنی و قابل‌توجه است. این بنا را معماری به نام رنزو پیانو (Renzo Piano) طراحی کرده است.

شهر چشمه‌ها

جاذبه های گردشگری برن

در گوشه و کنار بخش‌های قدیمی شهر، تعدادی زیادی چشمه به‌شکل فواره‌های عمومی ساخته شده است که قدمت آن‌ها به قرن شانزدهم بر می‌گردد. بر فراز این فواره‌ها و چشمه‌ها، تندیس‌های مذهبی ساخته شده‌اند. نزدیک به صد چشمه در این شهر وجود دارد که یازده‌تای آن‌ها تندیس‌ها و ظاهر اصلی خود را حفظ کرده‌اند و همه‌ آن‌ها به‌خوبی حفظ و نگهداری می‌شوند. آب این چشمه‌ها قابل آشامیدن است.

باغ گیاه‌شناسی

جاذبه های گردشگری برن

یکی از جاذبه‌های دیدنی برن که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، باغ زیبای گیاه‌شناسی است. این باغ دیدنی حتی توجه کسانی که به گل و گیاه علاقه ندارند هم جلب می‌کند. این باغ از چند بخش تشکیل شده است. بخش آلپینوم (Alpinum) با تمرکز بر اکوسیستم کوهستانی در نظر گرفته شده و میزبان گل‌ها و گیاهانی از کوهستان‌های اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و به‌خصوص پوشش گیاهی سوئیس است. یک بخش جذاب هم تحت عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض وجود دارد. سه بخش دیگر این باغ، به نواحی بیابانی، استوایی و اکوسیستم نیمه‌گرمسیری اختصاص یافته است. قسمت موسوم به خانه‌ نخل (Palm House)، یکی دیگر از بخش‌های جالب این باغ است که به گیاهان استوایی تولیدکننده‌ مواد غذایی مثل موز، قهوه و نارگیل اختصاص دارد.

کوه Gurten

کوه گورتن در سوئیس

عکس از tripadvisor (عکاس: Caroline G)

یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی شهر برن، این کوه است که در جنوب مرکز شهر قرار دارد و ارتفاع آن ۸۶۴ متر است. بر فراز این کوه می‌توانید، چشم‌اندازهای زیبا و ۳۶۰ درجه‌ای از شهر زیبای برن را تماشا کنید. پایین این کوه، شهر زیبای برن با برج‌ها و گنبدها خودنمایی می‌کند در حالی که پس‌زمینه‌ای از رشته‌کوه آلپ، بر زیبایی این منظره‌ها می‌افزاید. در سفر به برن حتما از این کوه بالا بروید و این فرصت را از دست ندهید. هر مرحله که به بالای قله نزدیک شوید، زیبایی آن را بیشتر درک می‌کنید. برای بالا رفتن از این کوه، مسیرهای پیاده‌روی متعددی وجود دارد که فضایی زیبا دارند و با گل‌ها و پوشش گیاهی زیبا تزیین شده‌اند.

در فصل زمستان، این کوه به یک مقصد عالی برای اسکی کودکان و سورتمه‌سواری تبدیل می‌شود. بالای کوه می‌توانید لذیذترین غذاهای ممکن را در زیباترین چشم‌اندازهای دنیا نوش جان کنید. فستیوال Gurtenfestival یک فستیوال موسیقی است که هر سال در اواسط ماه ژوئیه برگزار می‌شود. این کوه به‌راحتی از طریق تراموا، اتوبوس و قطار قابل دسترسی است.

ساختمان پارلمان (Bundeshaus)

جاذبه های گردشگری برن

این بنا که به سبک رنسانس ساخته شده است، در حاشیه‌ یک ناحیه‌ مرتفع در کنار رود آر قرار دارد. بنای مرکزی که دارای گنبد است، دو اتاق دارد؛ یکی پارلمان سوئیس و دیگری مکان برگزاری جلسات شورای ملی و شورای ایالات است. بخش‌های غربی و شرقی بنا هم به ادارات مختلف و کتابخانه‌ فدرال اختصاص دارند. تمام این مجموعه برای بازدید عموم باز است. البته امکان بازدید برای گردشگران هنگام برگزاری جلسات پارلمان، محدود می‌شود. در بخش Bundesterrasse که در دیوارهای قدیمی این مجموعه‌ تاریخی باقی مانده، می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از رود آر را ببینید که کوهستان آلپ در پس‌زمینه‌ آن خودنمایی می‌کند.

بیرون از این بنا میدانی به نام Bundesplatz وجود دارد که یک بازارچه‌ بزرگ گل و سبزی در صبح روزهای شنبه و سه‌شنبه در آنجا برگزار می‌شود. اطراف این میدان را بناهای تاریخی، موزه‌ها رستوران‌ها و کافه‌ها و مغازه‌های متعدد احاطه کرده‌اند؛ یکی از این بناها، موزه‌ Banknote است. در کنار این بنای قدیمی باغ‌هایی واقع شده‌اند که یک یادبود از Oskar Bider، اولین کسی که بر فراز آلپ پرواز کرد، در آنجا نصب شده است.

موزه‌ تاریخ طبیعی

جاذبه های گردشگری برن

این موزه، بخشی از دانشگاه برن است که در سال ۱۸۳۲ پایه‌گذاری شده و شامل بیش از ۲۰۰ دایوراما است. بازدید از این ژرفانماها و نحوه‌ ساخت این موزه، توجه علاقه‌مندان به تاریخ طبیعت را جلب می‌کند. این موزه برای سنین مختلف مناسب است و به‌خصوص برای بچه‌ها سرگرم‌کننده خواهد بود.

پارک خرس‌ها

جاذبه های گردشگری برن

خرس، نماد شهر برن است. در این شهر در محوطه‌ای وسیع چندین خرس نگهداری می‌شوند. در این مجموعه علاوه بر خرس‌ها، مسیرهایی برای پیاده‌روی وجود دارد که به رودخانه منتهی می‌شوند. با قدم زدن در این مسیرها می‌توانید از کنار خرس‌ها عبور کنید و آن‌ها را در حال بازی کردن و استراحت از نزدیک ببینید.

Granary

جاذبه های گردشگری برن

این محوطه‌ فرهنگی چندمنظوره، میزبان تئاتر شهر، کتابخانه‌ Kornhaus، کتابخانه‌ طراحی و تالار رسانه است. دو رستوران بازسازی شده به نام‌های Kornhauskeller و Kornhauscafé هم در این مجموعه وجود دارد. شاید باور نکنید اما این مجموعه در گذشته‌های دور به‌عنوان انبار غله مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فضای داخلی این مجموعه با ۱۲ ستون تزیین شده است که نمایانگر لباس‌های سنتی زنانه‌ شهر برن هستند.

کلیسای فرانسوی

کلیسای فرانسوی برن

عکس از وب‌سایت bern.com (عکاس: نامشخص)

درست پشت این انبار غله، کلیسای فرانسوی، قدیمی‌ترین کلیسای شهر قرار دارد. این کلیسا با نقاشی‌های دیواری زیبایی تزیین شده است. کلیسا بین سال‌های ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۵ به‌جای یک کلیسای قدیمی‌تر ساخته شده است.

موزه‌ ارتباطات

موزه ارتباطات برن

عکس از وب‌سایت bern.com (عکاس: نامشخص)

این موزه‌ دیدنی توجه همه‌ گردشگران را جلب می‌کند. موزه در سال ۱۹۰۷ پایه‌گذاری شده است و نمایشگاه‌های دائمی آن، تاریخ ارتباطات طی قرن‌ها زندگی انسان را به زیبایی نمایش می‌دهد. این موزه همه‌ انواع ارتباطات در طول تاریخ را در بر می‌گیرد از زبان‌های اشاره تا سرویس‌های پستی، تلگراف، تلفن و اینترنت. در این موزه نمایش‌های تعاملی و بازی‌های مختلفی هم برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. در کارگاه‌های برگزار شده در این موزه می‌توانید چیزهای زیادی درمورد تاریخچه‌ برقراری ارتباط بین انسان‌ها، یاد بگیرید. این موزه به‌خصوص برای بچه‌ها بسیار جذاب است.

موزه‌ آلپاین

موزه آلپاین سوئیس

عکس از وب‌سایت famigros.migros.ch (عکاس: نامشخص)

این موزه در سال ۱۹۳۴ افتتاح شده است و در Helvetiaplatz قرار دارد. در این موزه می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد آلپ سوئیس از صعودکنندگان به قله‌ها گرفته تا نقشه‌ها و اطلاعات علمی را پیدا کنید. یک رستوران و یک مدل برجسته از ارتفاعات برن در این مجموعه وجود دارد.

سفرهای یک‌روزه از برن

اینترلاکن (Interlaken)

اینترلاکن

عکس از unsplash (عکاس: Raphael Schaller)

منطقه‌ زیبای اینترلاکن در تمام دنیا مشهور است. این منطقه در ۶۰ کیلومتری برن و در ناحیه‌ Bernese-Oberland کوهستان آلپ قرار دارد. این شهر و منطقه دروازه‌ای به سوی سرزمین کوهستانی، دریاچه‌ها و رودهای پرآب است. این شهر بین دو دریاچه‌ Thun و Brienz قرار گرفته و رودی که این دو پهنه‌ آبی را به هم متصل می‌کند از کنار آن می‌گذرد. این شهر از قدیم برای قرن‌های متمادی به ساعت سازی مشهور بوده و امروزه به‌عنوان یک شهر تفریحی جذاب در سراسر دنیا مشهور است. فعالیت‌های تفریحی فضای باز در این منطقه، مهم‌ترین دلیل جذب گردشگران به اینترلاکن است.

تون (Thun)

تون در سوئیس

عکس از unsplash (عکاس: Daniel Vogel)

شاید این شهر را بتوان زیباترین شهر سوئیس نامید. این شهر در مکانی واقع شده که رود آر از دریاچه‌ تون جریان می‌یابد. این منطقه در ۳۰ کیلومتری جنوب برن قرار دارد. یک قلعه‌ تاریخی مشرف به این شهر قرار دارد و چشم‌انداز زیبایی از شهر و مسیرهای پیاده‌روی زیبا و آراسته به گل آن را به نمایش می‌گذارد. این شهر مکانی عالی برای گشت‌وگذار در طبیعت و لذت بردن از تفریحات فضای باز است. اما علاوه بر جاذبه‌های طبیعی در سفر به این منطقه بازدید از قلعه‌ تاریخی و تالار قدیمی شهر را از دست ندهید. قدم زدن در کنار دریاچه و بازدید از موزه‌ Panzer از دیگر جاذبه‌های شهر تون برای گردشگران است.

بیل (Biel)

بیل در سوئیس

عکس از وب‌سایت j3l.ch (عکاس: Stefan Weber)

در کوه‌پایه‌ کوه جورا (Jura)  در انتهای شرقی دریاچه‌ بیل، مرکز ساعت‌سازی سوئیس قرار گرفته است. این شهر کوچک، بخش تاریخی خود را حفظ کرده است و سنت‌های دوگانه و فرهنگ دوزبانه در آن جریان دارد. موزه‌های عالی، رستوران‌ها و کافه‌های بی‌نظیر در این شهر میزبان گردشگران متعددی هستند که برای گشت‌وگذار در نواحی اطراف دریاچه به این شهر سفر می‌کنند.

مورتان (Murten)

مورتن در سوئیس

عکس از وب‌سایت wereldreizigers.nl (عکاس: نامشخص)

در سواحل جنوب شرقی دریاچه‌ مورتان، شهر کوچک قرون‌وسطایی مورتان قرار گرفته است که مرز منطقه‌ فرانسوی زبان و آلمانی زبان در سوئیس است. این شهر تاریخی که اولین بار در سال ۵۱۵ نامی از آن به میان آمده است، به‌خوبی حفظ و نگهداری شده و بسیار زیبا و دیدنی است. در واقع، یکی از بهترین شهرهای قرون‌وسطایی در اروپا است که ظاهر قدیمی خود را به‌خوبی حفظ کرده است. حتی بخش‌هایی از دیواره‌های اطراف شهر حفظ شده‌اند. این شهر به خاطر ورزش‌های آبی و فعالیت‌های فرهنگی مشهور است. این حجم از فعالیت‌های فرهنگی برای یک شهر کوچک، حیرت‌انگیز است. بسیاری از افراد برای لذت بردن از مناطق آرام اطراف دریاچه، تماشای مناظر فوق‌العاده و استراحت در آرامش و دوری از شلوغی و ازدحام کلان‌شهر‌ها، به مورتان سفر می‌کنند.

فریبورگ (Fribourg)

فریبورگ در سوئیس

عکس از unsplash (عکاس: Patrick Robert Doyle)

یکی از بهترین نمونه‌های شهرهای قرون‌وسطایی سوئیس، شهر فریبورگ است که در ۳۵ کیلومتری برن قرار دارد. این شهر در کنار رود Sarine واقع شده که در دره‌ای عمیق جریان دارد. این منطقه مرز فرهنگی بین سوئیس آلمانی و سوئیس فرانسوی است در نتیجه این شهر ترکیبی از فرهنگ‌های متفاوت است. بخش قدیمی شهر از جذاب‌ترین دیدنی‌های آن است که یک کلیسای جامع به سبک گوتیک به نام کلیسای جامع سنت نیکولاس در آن قرار دارد. این کلیسا بین قرن‌های چهاردهم و پانزدهم در مکان یک کلیسای قدیمی رومانسک ساخته شده است. گنجینه‌های ارزشمندی از طلا و عاج به جامانده از قرون پانزدهم تا بیستم در این کلیسا نگهداری می‌شود.

علاوه بر این بخش تاریخی، موزه‌های متعددی هم در این شهر وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موزه‌ تاریخ طبیعی، موزه گوتنبرگ، موزه‌ هنر و تاریخ و حتی یک موزه‌ چرخ خیاطی اشاره کرد.

غذاهای محلی برن

غذاها و رستوران های برن

غذاهای سنتی سوئیس بسیار لذیذ هستند. در سفر به برن باید از این فرصت فوق‌العاده استفاده کنید و چند نمونه از معروف‌ترین غذاهای سوئیسی را امتحان کنید. برن را بدون امتحان کردن این غذاها ترک نکنید:

فندو (Fondue)

فندو، از مشهورترین خوردنی‌های سوئیس

عکس از وب‌سایت sweetesthome.nl (عکاس: نامشخص)

فندو یکی از مشهورترین و مهم‌ترین غذاهای سوئیسی است که ریشه در فرهنگ این کشور دارد. اهالی این کشور و کسانی که در نواحی کوهستانی زندگی می‌کردند، این غذا را در ماه‌های سرد می‌خوردند. امروزه هم این غذا یکی از مهم‌ترین غذاهایی است که اهالی شهر و گردشگران از پاییز تا بهار نوش جان می‌کنند. برای تهیه‌ این غذا چند نوع پنیر را در ظرفی مخصوص ذوب می‌کنند و با مواد مختلف طعم‌دار می‌کنند؛ سپس نان برشته شده را در این سس لذیذ فرو می‌برند و میل می‌کنند. هرچند فوندوی پنیر متداولترین نوع فوندو است اما فوندو انواع دیگری نیز دارد که با مواد دیگری غیر از پنیر درست شده‌اند. به‌عنوان نمونه می‌توان از فوندو شکلات نام برد.

Papet Vaudois ( خوراک تره فرنگی و سیب ‌زمینی)

این غذا در واقع خوراکی از تره فرنگی و سیب‌زمینی است که چندین ساعت با هم پخته می‌شوند. در نهایت این غذا را با سس مخصوصی سرو می‌کنند. این سس معمولا سس کلم است.

روستی (Rosti)

روستی، از غذاهای سوئیس

عکس از وب‌سایت seriouseats.com (عکاس: Vicky Wasik)

این غذا یکی از غذاهای نمادین ملی سوئیس است. برای تهیه‌ آن از سیب‌زمینی رنده شده استفاده می‌کنند، این سیب‌زمینی‌ها را تا زمانی که طلایی و ترد شوند سرخ می‌کنند. این غذا ابتدا صبحانه‌ای بوده که کشاورزان ساکن حوالی برن می‌خوردند اما امروزه در سراسر سوئیس رواج دارد و آن را در وعده‌های مختلف می‌خورند. گاهی این غذا را با مواد دیگری هم ترکیب می‌کنند که به یک غذای کامل و لذید تبدیل می‌شود. بیکن یا ژامبون، تخم‌مرغ نیمرو و پنیر از موادی است که به آن می‌افزایند. این غذا را با خیارشور یا ترشی پیاز سرو می‌کنند.

Raclette

پنیرهای گوناگون در سوئیس

عکس از وب‌سایت 10best.com (عکاس: margouillatphotos)

این پنیر لذیذ، بافتی نسبتا محکم دارد و با شیر گاو تهیه می‌شود. از این پنیر برای تهیه‌ غذایی به همین نام استنفاده می‌کنند. برای تهیه‌ غذا پنیر را ذوب می‌کنند. برای ذوب کردن این پنیر در غذا، ابتدا آن را روی آتش گریل می‌کنند سپس بخش‌های ذوب شده را لایه لایه روی غذا می‌ریزند. سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ غذا عبارت است از سیب‌ زمینی پخته، پیاز و خیارشور. امروزه در خانه‌ سوئیسی‌ها دستگاه مخصوصی وجود دارد که کار گریل کردن و لایه کردن پنیر را با آن انجام می‌دهند.

پولنتا و گوشت گاو پخته شده (Polenta)

پولنتا در سوئیس

عکس از وب‌سایت brandoesq.blogspot.com (عکاس: نامشخص)

اهالی ایتالیایی زبان کانتون Ticino، قرن‌هاست که این غذا را با آرد ذرت تهیه می‌کنند. این غذا به‌شکل سنتی در دیگ‌های مسی مخصوص به‌آرامی پخته می‌شود. امروزه این غذا را می‌توانید در شهرهای دیگر سوئیس هم امتحان کنید و لذت ببرید.

خوراک قارچ و گوشت گوساله

این غذا هم یکی از غذاهای ملی سوئیس است که در گذشته در فصل زمستان می‌خوردند. برای تهیه‌ آن از مواد مختلفی مثل گوشت گوساله، قارچ، پیاز، کره و... استفاده می‌کنند. این غذا در اصل متعلق به زوریخ است اما امروزه در سراسر این کشور گسترده شده و در منوی رستوران‌های همه‌ شهرها می‌توانید آن را پیدا کنید.

تارتیفلت (Tartiflette)

تارتیفلت، از خوراکی‌های سوئیسی

عکس از وب‌سایت atelierdeschefs.fr (عکاس: نامشخص)

این غذای فرانسوی با موادی چون سیب‌زمینی، پیاز، نوعی پنیر به نام Reblochon و لاردون (Lardon) تهیه می‌شود. با وجود اینکه قدمت این پنیر به قرن شانزدهم میلادی بر می‌گردد، این غذا در دهه‌ ۱۹۸۰ رواج پیدا کرده است. این غذا از نواحی فرانسوی زبان و مجاور فرانسه به سایر مناطق سوئیس هم منتقل شده است. امروزه این غذا را در بسیاری از گردشگاه‌های اسکی می‌توانید نوش جان کنید و از چشیدن طعم لذیذ و متفاوت آن لذت ببرید.

بیسکوییت Leckerli با فندق

این بیسکوییت سابقه‌ای طولانی در تاریخ سوئیس دارد به‌خصوص در ایام کریسمس. این بیسکوییت آلمانی با طعم فندق، قرن‌هاست که در شهر برن تهیه می‌شود. یکی از لذیذترین شیرینی‌هایی که در سفر به سوئیس باید امتحان کنید، همین شیرینی است که در کنار چای می‌چسبد.

پنیر Mont D’Or

پنیر Mont D’Or در سوئیس

عکس از وب‌سایت finefoodspecialist.co.uk (عکاس: نامشخص)

در سوئیس پنیرها هم فصل به فصل تغییر می‌کنند. بین ماه‌های سپتامبر و آوریل، زمانی که کوه‌ها پوشیده از برف هستند، این پنیر را در فروشگاه‌های مختلف خواهید دید. بیش از یک قرن است که این پنیر در سوئیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام این پنیر به‌معنای کوه طلایی است و از شیر گاو تهیه می‌شود. این پنیر را با مواد مختلفی طعم‌دار می‌کنند و در بسته‌بندی‌های گرد به فروش می‌رسانند. این پنیر را با سیب‌زمینی پخته و گرم سرو می‌کنند.

رستوران‌ های برن

پایتخت سوئیس که در اوایل قرن دوازدهم میلادی پایه‌گذاری شده است، به خاطر بخش تاریخی و چشم‌اندازهای زیبای اطرافش شهرت دارد. غیر از این موارد، یکی از دلایل جذابیت این شهر برای گردشگران، رستوران‌ها فوق‌العاده و غذاهای لذیذی است که در آن‌ها سرو می‌شود. در این رستوران‌ها علاوه بر غذاهای سنتی، انواع غذاهای آلمانی و فرانسوی هم پیدا می‌شود. در ادامه با چند مورد از بهترین رستوران‌های برن آشنا می‌شویم:

Altes Tramdepot

رستوران Altes Tramdepot در برن

عکس از وب‌سایت altestramdepot.ch (عکاس: نامشخص)

این رستوران که در نزدیکی پارک خرس‌ها قرار دارد، در سال ۲۰۰۹ افتتاح شده است. از باغ و تراس جلویی این رستوران می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از پارک خرس‌ها، شهر قدیم برن و رود زیبای آر را ببینید. این رستوران یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های برن برای گردشگران است. منوی این رستوران، گلچینی از غذاهای متنوع محلی، غذاهای سنتی فرانسوی و حتی غذاهای آسیایی است.

Kornhauskeller

این رستوران به خاطر نمای زیبا و فضای داخلی‌اش مشهور است. علاوه بر رستوران، بخش‌های مختلف دیگری مثل کافه و گالری هم دارد. این رستوران و این مجموعه برای همه‌ سلیقه‌ها مناسب است؛ چه برای کسانی که می‌خواهند یک شام لذیذ مدیترانه‌ای بخورند، چه کسانی که می‌خواهند که یک مراسم مجلل برگزار کنند یا با یک نفر یک قرار ملاقات آرام داشته باشند. معماری این رستوران بسیار دیدنی و مجلل است. سقف‌های نقاشی شده و پلکان‌های چوبی حکاکی شده تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این رستوران هستند. هم غذاهای دریایی و هم غذاهایی با گوشت قرمز را می‌توانید در این رستوران سفارش دهید.

Della Casa

رستوران Della Casa در برن

عکس از وب‌سایت bern.com (عکاس: نامشخص)

این رستوران خود را به‌عنوان یکی از چهار جاذبه‌ اصلی شهر معرفی کرده است. رستوران Della Casa از زمان تاسیسش یعنی از سال ۱۸۹۲ همواره مورد توجه اهالی و گردشگران قرار دارد. البته این رستوران، یک رستوران مجلل و گران است اما در آن می‌توانید اصالت سوئیسی را تجربه کنید و در کنار بازدید از مهم‌ترین جاذبه‌های مرکز شهر، لذیذترین غذاهای سوئیسی را امتحان کنید. اهالی محل این رستوران را Delli می‌نامند.

Jack's Brasserie

رستوران Jack

عکس از وب‌سایت thefoodaholic.co.uk (عکاس: نامشخص)

این رستوران، رستوران اصلی هتل Schweizerhof است و به خاطر استفاده از محصولات تازه و تغییرات فصلی که در منوی خود ایجاد می‌کند، مشهور است. دکوراسیون و طراحی داخلی این رستوران، کافه‌های قدیمی فرانسوی را تداعی می‌کند. این رستوران بیشتر غذاهای فرانسوی سرو می‌کند اما در منوی آن می‌توانید غذاهای سنتی سوئیس را هم پیدا کنید. برای اینکه در این رستوران مشهور غذا بخورید، باید از قبل میز رزرو کنید.

Moléson

این رستوران در سال ۱۸۶۵ پایه‌گذاری شده است و در مرکز شهر قدیمی برن در چند قدمی ساختمان پارلمان قرار دارد. دکوراسیون این رستوران که از دو بخش غذا خوری و بخش‌هایی برای برگزاری مراسم تشکیل‌ شده، ساده و شیک است. در تابستان، تراس بزرگ رستوران هم به سایر بخش‌های آن اضافه می‌شود. این رستوران برای تهیه‌ غذاهای لذیذ و فوق‌العاده‌ خود از محصولات تازه و گوشت و ماهی ارگانیک استفاده می‌کند. یک منوی کامل برای گیاه‌خواران هم در این رستوران عرضه می‌شود.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

تور مجازی: برن؛ یکی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map