مرگبارترین حوادث شهر بازی‌ها در طول تاریخ (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
مرگبارترین حوادث شهر بازی‌ها در طول تاریخ (قسمت اول)

شهربازی‌ها یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تفریحی در سراسر دنیا هستند. اما این پارک‌های جذاب، همیشه ایمن نیستند و حوادثی به دنبال دارند. با کجارو همراه باشید.

شهربازی‌ها مکان‌هایی فوق‌العاده برای تفریح و هیجان هستند. وسایل بازی این پارک‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که بیشترین هیجان و نشاط را برای مردم و بچه‌ها به ارمغان بیاورند. اما گاهی بی‌احتیاطی و عدم استفاده‌ی صحیح از این وسایل باعث بروز حوادث دردناک و ناگواری می‌شود که تا مدت‌ها فراموش کردن آن ممکن نیست. در طول تاریخ فعالیت شهربازی‌ها، بارها حوادثی ناگوار در شهربازی‌های سراسر دنیا روی داده است. البته بیان این تجربیات ناخوشایند به این معنا نیست که قید هیجان و شهربازی را بزنید اما با رعایت نکات ایمنی می‌توانید تفریحی سالم و پرهیجان داشته باشید.

البته صاحبان شهربازی‌ها و سرمایه‌گذاران این مراکز تفریحی باید ایمنی و سلامت مردم را در الویت قرار دهند و به خاطر کاهش قیمت و یا سایر مسائل با جان مردم بازی نکنند. وسایل بازی شهربازی‌ها باید مرتب بازدید شوند تا از امنیت آنها اطمینان حاصل شود. در ادامه با مرگبارترین حوادث شهربازی‌ها در طول تاریخ آشنا می‌شویم. (عکس‌ها تزیینی است.)

ترن هوایی Fujin Raijin II در پارک Expoland، اوساکا، ژاپن

شهربازی

شهربازی اکسپولند در اوساکای ژاپن برای مدت ۳۷ سال، یک پارک پررونق و محبوب بود. این پارک برای نمایشگاه بین‌المللی سال ۱۹۷۰، اکسپوی ۷۰ افتتاح شده بود و بیش از ۴۰ وسیله‌ی بازی و ۱۹ فروشگاه و رستوران داشت. اما حادثه‌ی ناگواری که در پنجم ماه مه سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، همه چیز را تغییر داد.

در این روز، دردناک‌ترین فاجعه‌ی شهربازی ژاپن به وقوع پیوست و در جریان آن، ترن هوایی Fujin Raijin II از مسیر خود خارج شد. در جریان این حادثه‌ یک دانشجوی ۱۹ ساله کشته شد و ۱۹ نفر دیگر به شدت مجروح شدند.  تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان داد که شکستن یکی از محورهای ترن، باعث این حادثه شده است و ۱۵ سال است که هیچ کدام از محورهای آن عوض نشده بودند.

ترن‌های مشابه در سراسر ژاپن تعطیل شدند تا برای پیشگیری از چنین مشکلاتی، بررسی شوند. در ماه بعد، تحقیقات بیشتر نشان داد که مشکلات مشابهی در سایر وسایل بازی این پارک هم وجود داشته است. این پارک بعد از رفع اشکالات موجود، مجددا بازگشایی شد اما بعد از آن حادثه، دیگر رونق سابق را پیدا نکرد و برای همیشه در ۹ دسامبر ۲۰۰۷ تعطیل شد.

سرسره‌ی آبی در واترورلد یو‌اس‌ای (Waterworld USA)، کالیفرنیا، آمریکا

شهربازی

در سال ۱۹۹۷، سرسره‌ی آبی پارک واترورلد کالیفرنیا، حادثه آفرید. سرسره‌های آبی همواره یکی از خطرناک‌ترین وسایل تفریحی شهربازی‌ها هستند و اقدامات امنیتی کمی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. در سال ۱۹۹۷، ۳۳ دانش‌آموز دبیرستان همگی با هم سوار سرسره شدند. این سرسره در مقابل وزن زیاد آنها مقاومت نداشت و شکست. یکی از این دانش‌آموزان که ۱۷ ساله بود، به دلیل شکستن قفسه‌ی سینه جان خود را از دست داد و ۳۲ نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند. مدتی بعد در جشن فارغ‌التحصیلی این دانش‌آموزان، ۱۷ نفر از آنها دیپلم خود را در حالی دریافت کردند که روی ویلچر نشسته بودند.

ترن هوایی Derby Racer، پارک Revere، ماساچوست، آمریکا

شهربازی

یکی از اولین ترن‌های هوایی چوبی، ترن Derby Racer بود که در سال ۱۹۱۱ ساخته شد. مسیر دو قسمتی این ترن به شکل عدد ۸ انگلیسی طراحی شده بود. در آن دوران، اقدامات امنیتی جدی برای اطمینان از سلامت و ایمنی وسایل بازی در شهربازی‌ها انجام نمی‌شد. کمی بعد از افتتاح این ترن هوایی، در هشتم ژوئن سال ۱۹۱۱، مرد جوانی از ترن پرتاب شد و جان خود را از دست داد. این واقعه، شروع خوبی برای این ترن نبود. شش سال بعد، مرد دیگری در مسیر ترن افتاد و با آن برخورد کرد و جان خود را از دست داد. سومین حادثه‌ی تلخ در سال ۱۹۲۹ اتفاق افتاد. در این سال هم یکی از افرادی که سوار ترن بود از آن به بیرون پرتاب شد. مورد آخر به دادگاهی شدن مسئول پارک انجامید. در سال ۱۹۳۶، این ترن را تخریب کردند تا ترن هوایی دیگر با نام مشابه در همان مکان بسازند. ترن دوم یک سال بعد افتتاح شد اما دوباره در سال ۱۹۴۸ تخریب شد.

استخر موج در اکشن پارک (Action Park)، نیوجرسی، آمریکا

شهربازی

 اکشن پارک به عنوان یکی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین پارک‌های موضوعی دنیا شناخته می‌شود. این پارک در سال ۱۹۷۸ افتتاح شد و در سال ۱۹۹۶ به دلیل گزارشات متعدد از حوادث ناگوار و کاهش مشتریان و بازدیدکنندگان به دنبال این گزارشات، تعطیل شد. این پارک یکی از اولین پارک‌های آبی در آمریکای مدرن بود. شش نفر در این پارک جان خود را به دلایلی از جمله غرق شدن، برق گرفتگی، حمله‌ی قلبی و برخورد سر با سنگ، جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از خطرناک‌ترین جاذبه‌های این پارک، استخر امواج آن بود که اهالی آن را Grave Pool یا استخر مرگبار می‌نامیدند. در این استخر، حداقل ۱۲ نجات غریق کار می‌کردند و در آخر هفته‌های شلوغ، گاهی در طول روز ۳۰ غریق، نجات پیدا می‌کردند. در ۲۴ جولای ۱۹۸۲، یک پسربچه‌ی ۱۵ ساله در این استخر غرق شد. دو سال بعد در ۲۷ آگوست ۱۹۸۴، یک جوان ۲۰ ساله و در ۱۸ جولای ۱۹۸۷، یک جوان ۱۸ ساله جان خود را در این استخر از دست دادند. این پارک به دستور دادگاه در سال ۱۹۹۶ تعطیل شد و در سال ۱۹۹۸ با نام جدید پارک آبی Mountain Creek بازگشایی شد. اقدامات امنیتی برای حفظ ایمنی استخرها و جاذبه‌های پارک انجام گرفته بود. در نهایت در سال ۲۰۱۴، پارک دوباره به اکشن پارک تغییر نام داد.

کشکنجیر یا منجنیق انسانی، پارک آبی میدل‌مور (Middlemoor)، سامرست، انگلستان

شهربازی

ایده‌ی استفاده از یک سلاح دفاعی قرون وسطایی برای پرتاب افراد به داخل استخر، ایده‌ی خوبی نیست اما اهالی سامرست در آن زمان برای امتحان این ایده، هیجان‌زده بودند. پارک آبی میدل‌مور تصمیم گرفت تا این ایده را عملی کند؛ ایده‌ای که به ساخت یکی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین وسایل تفریحی در پارک آبی منجر شد. زمانی که دو دانشجو، هنگام استفاده از این وسیله، تور ایمنی آن را از دست دادند، روی زمین سقوط کردند. پلیس، گردانندگان این وسیله‌ی تفریحی مرگبار را دستگیر کرد.

در قسمت بعدی مقاله با چند حادثه‌ی مرگبار دیگر آشنا می‌شویم که در شهربازی‌های سراسر دنیا به وقوع پیوسته و باعث مرگ بسیاری از افرادی شده است که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت، شهربازی را انتخاب کرده بودند.

مطالب مرتبط:

منبع therichest

دیدگاه