مصاحبه با بانو طاهره بهرامی: نقالی از ایران تا دبی

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا سه شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
مصاحبه با بانو طاهره بهرامی: نقالی از ایران تا دبی

طاهره بهرامی به مناسبت نمایشگاه جشنواره ملی عکس شاهنامه در دبی به نقالی پرداخت. با مصاحبه اختصاصی کجارو با این بانوی هنرمند ایرانی همراه باشید.

امسال هم‌زمان با برگزاری هفته بزرگداشت فردوسی، برنامه‌های مختلفی در سراسر ایران برگزار شد که هرکدام در زمینه‌ای خاص به فعالیت پرداختند. یکی از این فعالیت‌ها جشنواره ملی عکس شاهنامه بود که همچنان ادامه دارد. نمایشگاه این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در گام نخست در آرامگاه فردوسی برگزار شد و هم‌اکنون در دبی در حال برگزاری است و از پنج تا یازده خردادماه در گالری سیمرغ تهران انجام خواهد شد. اما یکی از فعالیت‌هایی که به موازات این نمایشگاه در شهر دبی انجام شد، نقالی بود که توسط خانم طاهره بهرامی اجرا شد. به همین بهانه پای صحبت‌های این بانوی هنرمند نشستیم تا با ایشان و فعالیت‌هایشان بیشتر آشنا شویم. با کجارو همراه باشید.

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

چرا نقالی شاهنامه؟

ما همه می‌دانیم که فردوسی بزرگترین شاعر ایرانی و شاهنامه ارزنده ترین شاهکار او است که نمایان‌گر اندیشه و فرهنگ ایرانی است. هر ایرانی وظیفه دارد که در شناخت و شناساندن این شاعر بزرگ بکوشد و من هم به‌اندازه توان خود تلاشم را در این زمینه با انجام کار نقالی به کمک یزدان انجام خواهم داد.

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

شروع فعالیت هنری

من فعالیت کاری خودم را از سال‌های پیش‌تر با تئاتر و نمایش سنتی شروع کردم و از سال‌های اخیر هم شروع به فعالیت در عرصه نقالی کرده و با کمک و یاری یزدان این فعالیت را ادامه خواهم داد.

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

فعالیت‌های گذشته

از فعالیت‌های گذشته خود می‌توانم به اجرای نقالی سهراب و رستم،‌ بانو گشسب، گردافرید، جنگ اول و دوم سهراب و رستم، رستم و اسفندیار اشاره کنم. همچنین اجراهایی با موضوعات دیگر مثل اجرای نمایش باران (در سالن اصلی نیاوران)، اجرای نمایش کروکدیل (در خانه انتظامی)، اجرای آزادی در قفس (در سالن مشایخی)، اجرای نه نه غلام حسین،‌ اجرای نمایش نذر، اجرای نمایش در سوگوار سوگ، اجرای رام کردن مرد سرکش و بازگشت سرباز به وطن در سالن گوشه نیاوران را هم در کارنامه خود دارم.

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

شاهنامه خوانی، دبی، طاهره بهرامی

اجراهای  نقالی در دبی

من در دبی در روز سه‌شنبه ۲ خرداد اجراهایی از گردآفرید و سهراب و نامه کیکاووس به رستم در زابلستان را داشتم و قرار است در روز چهارشنبه اجراهای بانو گشسب و رزم رستم و سهراب را انجام دهم.

کجارو برای این بانوی هنرمند ایرانی در راه اشاعه فرهنگ و ادب پارسی آرزوی موفقیت می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه