۸ دلیل برای سفر به گرجستان و تفلیس (قسمت دوم)

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری پنجشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
۸ دلیل برای سفر به گرجستان و تفلیس (قسمت دوم)

گرجستان و پایتخت آن تفلیس، اخیرا تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه‌ی اوراسیا شده است. با کجارو همراه باشید تا دلایل این جذابیت را بدانید.

«جاش کاهیل» (Josh Cahil) وبلاگ نویسی است که به سفرهای فراوانی در اقصانقاط دنیا به‌ویژه خاورمیانه رفته است. او در وبلاگ خود، هشت دلیل برای سفر به گرجستان، یکی از زیباترین کشورهای منطقه‌ی قفقاز عنوان می‌کند. در قسمت قبل این مقاله، برخی از دلایل او را عنوان کردیم و حالا، هم عکس‌های زیبای او از گرجستان را می‌بینیم و هم باقی دلایل او برای سفر به این کشور زیبا را می‌خوانیم.

دلیل سوم: مغازه‌های محلی کوچک

دلیل سوم

این مغازه‌ها را همه‌جا خواهید دید. سبزیجات رنگارنگ، میوه، گوشت، نان و هر چیزی که بخواهید را در آن‌ها خواهید یافت. مغازه‌هایی سنتی که حتی اگر چیزی نخواهید بخرید، باید در بین آن‌ها بچرخید و تماشایشان کنید. هیچ چیز برچسب قیمت ندارد و برای خرید، باید با خانم‌های دوست‌داشتنی و گاه بداخلاق گرجی صحبت کنید که حتی یک کلمه هم انگلیسی صحبت نمی‌کنند.

گشتن در این مغازه‌ها و دیدن و خریدن چیزهایی که هرگز در فروشگاه‌های شهر و کشور خودتان نخواهید دید، بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است و این همان ویژگی منحصربه‌فرد تفلیس است که باعث می‌شود عاشقش شوم. تمامی این میوه ها و سبزیجات، محلی و تازه‌ی تازه هستند.

دلیل چهارم: تفلیس یکی از بهترین پایتخت‌هایی است که تا‌کنون دیده‌ام

دلیل چهارم

چرا؟ شاید به این سبب که پیرامون گرجستان، فرهنگ‌های گوناگون و متنوعی هست که نکات مثبت هر یک در گرجستان بسیار موثر بوده است. روسیه در شمال، ترکیه در غرب، ارمنستان و ایران در جنوب و آذربایجان در شرق. این ترکیبی بزرگ از فرهنگ‎ها است و نشانه‌های این گوناگونی در تفلیس به‌خوبی به چشم می‌خورد.

اما باز هم فکر می‌کنم این مردم گرجستان هستند که مرا به خود جذب کرده‌اند. همیشه با محبت و عشق با من رفتار کرده‎ و کوشیده‌اند به من کمک کنند. رستوران‌های زنجیره‌ای مثل مک‌دونالد یا برگر‌کینگ در سطح شهر فراوان نیستند و شهر بافت سنتی خود را حفظ کرده است. همه‌جا مغازه‌های کوچک با بقایای فرهنگ شوروی و نیز معماری مدرن دیده می‌شود. تفلیس در حال تغییر است و می‌کوشد تا سبک مخصوص به خود را پیدا کند.

دلیل چهارم

زندگی شبانه‌ی تفلیس فوق‌العاده است و همه‌جا می‌توان جوانان را دید. به رغم اینکه کشور فضای خیلی مذهبی دارد، اما این مسئله بر زندگی روزانه‌ی مردم تاثیری ندارد. نسل جدیدی در حال شکل‌گیری است که دوران اشغال توسط شوروی را تجربه نکرده است و از خلال همین تغییر، شهری مدرن بیرون می‌آید که درهای خود را به روی دنیا باز می‌کند.

دلیل پنجم: رازهای کوچک تفلیس

دلیل پنجم

تفلیس راز‌آلود باعث می‌شود پاریس و ونیز را فراموش کنید. من این را وقتی که برای اولین بار در شهر قدم زدم فهمیدم. کوچه‌های باریک و زیبا در تمام سطح شهر دیده می‌شوند. فکر می‌کنم که به این جذابیت‌ها در سایت «سیاره» (one Planet) هم اشاره نشده باشد اما به‌نظرم باید این اتفاق برای گرجستان هم بیفتد.

دلیل پنجم

در شهر بگردید. دوستش خواهید داشت. حتما دوربین‌تان را هم با خودتان ببرید تا صحنه‌ها را شکار کنید.

دلیل ششم: غذا ارزان و خوشمزه است

دلیل ششم

آشپزی گرجی بسیار منحصربه‌فرد اما تحت‌تاثیر سبک اروپایی و خاورمیانه‌ای است. غذای سنتی آن‌ها «خینکالی» (Khinkali) نام دارد که مرا به یاد دامپلینگ (dumpling) چینی می‌اندازد.

دلیل ششم

این غذای خوشمزه که دهان شما را آب خواهد انداخت، در این منطقه کمیاب است. محتویات آن گوشت طعم‌دار شده‌ی بره یا گوساله است. وقتی اولین گاز را به خینکالی بزنید، عصاره‌ی خوشمزه‌ی آن را نیز باید بخورید که لذت‌بخش‌ترین بخش غذایتان است. لذت ببرید!

دلیل هفتم: باید کازبگی (Kazbegi) را ببینید

دلیل هفتم

این شهر تا همیشه در ذهن شما خواهد ماند. ممکن است بپرسید چه چیز ویژه‌ای در این شهر هست. در تمامی روستاهای اروپایی، حداقل دو کلیسا وجود دارد. به شما خواهم گفت چرا. کلیساها معمولا جاهایی هستند که غیر از گوسفند و کوه، هیچ چیز دیگری دیده نمی‌شود.

اینجا کلیسایی بود که توجه مرا به خود جلب کرد؛ کلیسای «گرگتی ترینیتی» (Gergeti Trinity) که مکانی برجسته در گرجستان است. این کلیسا در کنار کوه کازبگی قرار دارد که ۲۱۷۰ متر بالاتر از سطح دریا است. جایی بهتر از این برای مکان یک کلیسا به ذهنم نمی‌رسد.

دلیل هفتم

با این وجود، دسترسی به کلیسا بسیار دشوار است. باید شیب‌های تندی را بالا بروید که حدود سه ساعت زمان خواهد برد. یا اینکه می‌توانید یک جیپ کرایه کرده و جاده کوهستانی را بالا بروید که البته اگر پیاده‌روی را خیلی دوست ندارید، این کار انتخاب بهتری برایتان خواهد بود.

اگر دوست دارید با بهترین منظره‌ی دنیا از خواب بیدار شوید، در هتل «کازبگی» یک اتاق برای خودتان رزرو کنید.

دلیل هشتم: باتومی و ساحل بی‌نظیر دریای سیاه

باتومی

قبول دارم که سواحل زیباتری را در تمام دنیا دیده‌ام و ساحل شنی را به ساحل سنگی ترجیح می‌دهم، اما باتومی و ساحل دریای سیاه نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد. فکر می‌کنم این جذابیت بی‌نظیر به سبب نزدیکی دریا و کوهستان است. می‌توانید اسکی کنید و دو ساعت بعد در ساحل لمیده و برنزه شوید.

دلیل هشتم

باتومی آب و هوای نیمه‌گرمسیری دارد در نتیجه حتی در زمستان، هوای فوق‌العاده است. معماری شهر نیز بی‌نظیر است؛ خانه‌هایی شبیه به کاخ سفید یا برج فانوس الکساندریا (Alexandria). جذاب نیست؟ به جرئت می‌توان گفت اینجا، «کوت دازور» (Cote d’Azur) جدید اروپا است. هتل‌های مجلل، راه ساحلی زیبا‌ و رنگ‌های بی‌نظیر و شاد در سراسر شهر. اغلب مردم برای استراحت و آرامش یا معاشرت با دیگران اینجا می‌آیند. همچنین جشن‌ها و مراسم‌های خوبی هم همیشه در کنار ساحل در حال برگزاری است که نباید از دست بدهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه