سوغات جمهوری آذربایجان چیست؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
سوغات جمهوری آذربایجان چیست؟

سوغات آذربایجان بسیار متنوع و البته برای ما ایرانی‌ها بسیار آشناست. در سفر خود به باکو با خود چه بیاوریم؟

جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای همسایه‌ ایران است که مورد توجه بسیاری از گردشگران به‌خصوص گردشگران ایرانی قرار دارد. آداب و رسوم و فرهنگ مشترک بین ایران و آذربایجان باعث شده که ایرانی‌ها در این کشور با فرهنگی جدید و بیگانه روبه‌رو نباشند. این اشتراکات فرهنگی را می‌توان در سوغات و صنایع دستی ایران و آذربایجان هم دید.

اگر برای سفر به آذربایجان، سرزمین آتش، برنامه‌ریزی می‌کنید بهتر است که قبل از سفر با چند مورد از سوغات و صنایع دستی این کشور آشنا شوید؛ هدایای زیبایی که با آن دوستان و نزدیکان خود را خوشحال می‌کنید و یادگاری‌هایی به خانه می‌برید که خاطرات سفر به آذربایجان را برای شما زنده می‌کند.

اگه قصد سفر با تور را دارید، برای مشاهده و مقایسه انواع ??? ???? و تور جمهوری آذربایجان می‌توانید به وب‌سایت کجارو سر بزنید؛ به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

??? ????? ? ????? ????

فرش

سوغات جمهوری آذربایجان

درست مثل ایران، آذربایجان هم به هنر زیبای قالی‌بافی مشهور است. هر منطقه از این کشور دارای الگو و نقشه‌ی خاصی برای بافت فرش است. این الگوها و تکنیک‌های بافت، از گذشته سینه به سینه به مردم امروز آذربایجان منتقل شده‌اند. برای اینکه با انواع فرش آذربایجان آشنا شوید و تنوع آن را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به آذربایجان، حتما از موزه‌ی فرش باکو دیدن کنید. اگر می‌خواهید فرش‌های اصیل آذربایجانی بخرید، در ایچری شهر گشتی بزنید. در این منطقه فرش‌هایی را می‌بینید که یا در خیابان‌ها و مسیرها پهن شده‌اند یا از جایی آویزان هستند. شاید فکر کنید که فروشندگان فرش‌ها اهمیت زیادی به محصولات گران‌قیمت خود نمی‌دهند چون آن‌ها را زیر پا می‌اندازند و اجازه می‌دهند که بچه‌ها روی آن‌ها بازی کنند. این کار یک دلیل ساده دارد. فرش هرچه قدیمی‌تر به نظر برسد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. البته شما نمی‌توانید فرش‌های قدیمی را از خیابان‌ها بخرید یا از آذربایجان بیرون ببرید اما می‌توانید به‌عنوان یادگار و سوغات، نمونه‌های کوچک فرش را به خانه ببرید. البته در نظر داشته باشید که فرش چون یک هنر اصیل است و تماما با دست بافته می‌شود، قیمت بسیار بالایی دارد.

استکان کمرباریک، آرمودو (Armudu)

سوغات جمهوری آذربایجان

این استکان‌های کمرباریک زیبا به‌نوعی فنجان ملی آذربایجان محسوب می‌شوند که مخصوص صرف چای هستند. معمولا همه گردشگران آذربایجان در سفر به این کشور حتما یک دست از این استکان‌ها می‌خرند. قیمت آن‌ها بستگی به جنس و نقش و نگار آن‌ها دارد. انواع کریستالی ارزان‌تر هستند اما استکان‌های نقره هم تولید می‌شوند. برخی از این استکان‌های شیشه‌ای را با طرح‌های رنگارنگ و زیبا با دست نقاشی می‌کنند. این نمونه‌ها قیمت بیشتری دارند و البته سوغاتی بسیار زیبایی هستند که مطمئنا توجه همه را جلب می‌کنند.

مربای گیلاس سفید

سوغات جمهوری آذربایجان

در آذربایجان معمولا چای را با مربا سرو می‌کنند؛ مربای به، مربای گردو، مربای توت، مربای توت‌فرنگی و حتی مربای آناناس. اما عجیب‌ترین مربایی که در این کشور خواهید دید، مربای گیلاس سفید است. این مربا یکی از محبوب‌ترین محصولات این کشور برای گردشگران است. اگر یک دست استکان کمرباریک خریده‌اید، حتما چند شیشه مربای گیلاس هم بخرید تا یک مهمانی چای به سبک آذربایجانی‌ها برگزار کنید. در همه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانید به‌راحتی این نوع مربا را پیدا کنید. این مرباها در بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای و داخل قوطی‌های محکم به فروش می‌رسند بنابراین بابت حمل و نقل و بردن آن‌ها به خانه، مشکلی نخواهید داشت.

رومیزی با طرح بته جقه

بته جقه یکی از طرح‌های ملی آذربایجان است که به‌طور گسترده‌ای در این کشور در طراحی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح در نگاه اول شبیه قطره‌ی آب به نظر می‌رسد اما در واقع شعله‌ی آتش است که به نام آذربایجان به‌معنای سرزمین آتش اشاره دارد. از این طرح برای تزیین لباس بانوان، پتو، شنل و انواع رومیزی استفاده می‌کنند. رومیزی‌هایی که با این طرح تولید می‌شوند معمولا پارچه‌ای ضخیم دارند و با رنگ طلایی، تزیین و گلدوزی شده‌اند. علاوه بر زیبایی، این رومیزی‌ها قابلیت شست‌وشو دارند و بسیار کاربردی هستند؛ هدیه‌ای زیبا که دوستان و آشنایان‌تان را شگفت‌زده می‌کند.

البته اصل و منشا این طرح ایرانی را به آتش مقدس، به کاج، به نخل، به بادام، به گلابی و همچنین به کیسه چرمی تشبیه کرده‌اند اما در ایران آن را بیشتر نماد سرو و بوته می‌دانند.

ظروف مسی

سوغات جمهوری آذربایجان

در آذربایجان به‌خصوص در شهر قدیم باکو، تعداد زیادی مغازه‌ی فروش محصولات آنتیک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها انواع ظروف مسی را خریداری کنید. این ظروف شامل انواع سینی، بشقاب، کاسه و جام هستند که برخی از آن‌ها با هنر زیبای قلم‌زنی، تزیین شده‌اند. حتی در میان این ظروف انواع سماور را هم می‌توانید پیدا کنید. هنوز هم در بسیاری از چایخانه‌های آذربایجان از سماور برای تهیه‌ی چای استفاده می‌کنند.

مگنت

یکی از سوغاتی‌هایی که بسیار ارزان است و در تمام شهرها و کشورهای دنیا متناسب با جاذبه‌ها و دیدنی‌های آن شهر می‌توانید تهیه کنید، انواع مگنت است. در آذربایجان هم انواع مگنت‌های شیشه‌ای با تصاویر باکیفیت از جاهای دیدنی باکو وجود دارد که یادگاری به‌یادماندنی و زیبایی است که خاطرات سفر به آذربایجان را زنده می‌کند.

شال و کیف با طرح‌های سنتی

سوغات جمهوری آذربایجان

آذربایجان به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی ابریشم از زمان‌های گذشته از نظر اقتصادی و تجاری رونق داشته است. شال‌های ابریشمی آذربایجان با رنگ‌های جذاب و طرح‌های دیدنی، سوغات بسیار زیبایی هستند. کیف‌های تزیین شده با نمادها و طرح‌های سنتی آذربایجان، هدایای جالب دیگری هستند که می‌توانید از سفر به آذربایجان برای دوستان و نزدیکان خود ببرید. برای تزیین شال‌ها و کیف‌های سنتی هم از طرح بته جقه استفاده می‌کنند.

ظروف سفالی

سوغات جمهوری آذربایجان

انواع ظروف و اشیای سفالی و سرامیکی از آن دسته سوغات و صنایع دستی هستند که آن‌ها را در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا می‌توانید پیدا کنید. آنچه که این محصولات را از هم متفاوت می‌کند، طرح‌ها و نقش‌هایی است که زینت‌بخش این ظروف زیبا است.

انواع کاسه، بشقاب و انارهای سفالی را با طرح‌ها و نقش‌های زیبا و رنگارنگ می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات خریداری کنید. انار یکی از سمبل‌های کشور آذربایجان است و اگر به این میوه‌ی خوشمزه و زیبا علاقه دارید می‌توانید در دوم نوامبر در فستیوال انار آذربایجان شرکت کنید و انواع محصولات تهیه شده با انار را با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

نقاشی با نفت خام

نفت مهم‌ترین منبع درآمد آذربایجان است و این کشور به ذخایر عظیم نفت خام دسترسی دارد. همین مسئله باعث شده که بسیاری از هنرمندان این کشور خلاقیت به خرج دهند و به‌جای نقاشی رنگ روغن، نقاشی با نفت خام را تجربه کنند. نقاشی با نفت خام در دنیای هنر و نقاشی مرسوم نیست بنابراین، این نقاشی‌ها می‌توانند سوغات منحصربه‌فردی برای دوستداران هنر باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه