۷ آداب و رسوم جالب در کشور لهستان

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
۷ آداب و رسوم جالب در کشور لهستان

لهستان کشوری با شهرهای زیبا و معماری فوق‌العاده است که در مرکز اروپا قرار دارد. این کشور با پیشینه تاریخی و آداب و رسوم بسیار، مورد توجه بسیاری از گردشگران است. با کجارو همراه شوید تا با تعدادی از آداب و رسوم جالب و دیدنی این کشور آشنا شوید.

لهستان که پایتخت آن «ورشو» (Warsaw) است نهمین کشور بزرگ اروپا است و با کشورهایی همچون آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، لیتوانی، روسیه، بلاروس و اوکراین همسایه است. این کشور با داشتن معماری زیبا و بناهای تاریخی مانند «کلیسای ویرجین ماری» (Kosciol Mariacki) و امکانات بسیاری برای گردشگران همچون برگزاری کنسرت‌ها در «کاخ بونروفسکی» (Bonerowski Palace)، کوه‌پیمایی در رشته‌ کوه‌های «تاتراس» (Tatry)، بالن سواری در آسمان شهر «کراکوف» (Kracow) سالانه مسافران بسیاری را به سمت خود هدایت می‌کند. لهستان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، سنت‌ها و آداب و رسوم متنوعی دارد که بسیار شنیدنی و دیدنی است. بنابراین برای آشنایی با سنت‌های این کشور اروپایی، در این مقاله ۷ آداب و رسوم جالب و جذاب را معرفی می‌کنیم.

اداب و رسوم مردم لهستان

اداب و رسوم لهستان

۱. دوشنبه خیس

دوشنبه خیس لهستان

«دوشنبه خیس» (Wet Monday-Śmigus dyngus) جشنی است که در روز بعد از عید پاک برگزار می‌شود و مردم یکدیگر را خیس می‌کنند.

دوشنبه خیس مراسمی است که مردم با پاشیدن آب به یکدیگر به جشن و شادی می پردازند

در گذشته، این جشن سنتی عاشقانه بود که پسرها دختران را خیس می‌کردند و سپس با شاخه‌های درخت بیدمشک به دنبال آن‌ها می‌دویدند ولی امروزه همه در این جشن شرکت می‌کنند و از ابزارهای مختلفی مانند تفنگ آب برای خیس کردن استفاده می‌کنند.

دوشنبه خیس لهستان

در این مراسم علاوه بر آب پاشیدن، افراد با یکدیگر آواز می‌خوانند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند و بسیاری هم لباس سنتی به تن می‌کنند.

این جشن علاوه بر لهستان در کشورهایی دیگری نظیر اوکراین نیز برگزار می‌شود. بنابراین اگر در چنین روزی در لهستان بودید و بصورت تصادفی توسط فردی خیس شدید تعجب نکنید!

دوشنبه خیس لهستان

۲. غرق شدن مارزانا

غرق شدن مارزانا

در هر فرهنگی زمانی که زمستان طولانی و سخت می‌شود مردم مشتاقانه در انتظار فرارسیدن بهار هستند و به دنبال نشانه‌هایی برای گرم شدن هوا می‌گردند.

«غرق شدن مارزانا» (Drowning of Marzanna) مراسمی است که در لهستان برگزار می‌شود و غرق کردن مارزانا به معنی نابود کردن بدی و دفن کردن زمستان است و در مقابل نویدبخش بهار و شروعی تازه است.

غرق شدن مارزانا

مارزانا عروسکی سفید پوش است که لباس آن با ربان و مهره‌های مختلف آراسته می‌شود و داخل آن را با کاه پر می‌کنند و نماد زمستان، مرگ، بیماری و گرسنگی است.

در بسیاری از روستاها آن را خانه به خانه می‌چرخانند و سپس در برکه یا استخری غرق می‌کنند و در بعضی مناطق نیز به آتش می‌کشند.

این مراسم در روزهای آغازین بهار و بین روزهای ۱۹ و ۲۱ مارس برگزار می‌شود.

غرق شدن مارزانا

۳. پوپراوینی

پوپراوینی لهستان

مراسم «پوپراوینی» (Poprawiny) مراسمی است که فردای روز عروسی در لهستان برگزار می‌شود. در این مراسم دوستان وآشنایان عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند و تا صبح‌گاه به جشن و شادی می‌پردازند.

هدف از انجام این مراسم این است که آنچه از نوشیدنی و مواد غذایی از روز عروسی باقیمانده است استفاده شود.

این مراسم اغلب در خانه پدر و مادر عروس برگزار می‌شود. این مراسم به نشانه احترام و سپاس‌گزاری از خانواده‌های عروس و داماد و همچنین مهمانان انجام می‌گیرد.

پوپراوینی لهستان

پوپراوینی مراسمی با تشریفات و سازمان‌دهی کمتر است و عروس و داماد می‌توانند زمان بیشتری را با دوستان و آشنایان خود سپری کنند و هدایای عروسی را در آرامش بیشتری باز کنند.

۴. قرار دادن یونجه در زیر رومیزی در شب کریسمس

قرار دادن ینجه در زیر رومیزی در شب کریسمس

یکی از رسم‌ها و سنت‌های مرسوم در لهستان ریختن یونجه در زیر رومیزی یا قرار دادن ینجه در کنار میز شام در شب کریسمس است.

بعد از صرف شام ساقه یونجه‌ها بین اعضای خانواده قرعه‌کشی می‌شود. اگر ساقه سبز باشد نماد ثروت و شانس در سال جدید است، اگر زرد باشد به معنی این است که تغییری در سال جدید ایجاد نمی‌شود و اگر ساقه شکسته باشد نماد بدشانسی است.

قرار دادن ینجه در زیر رومیزی در شب کریسمس

این سنت به دلیل تولد مسیح انجام می‌شود و همچنین برخی از نقاط لهستان تمام کف خانه را از یونجه پر می‌کنند.

۵. ویفر در شب کریسمس

ویفر در شب کریسمس

یکی از رسم‌های قدیمی و باستانی مردم لهستان در شب کریسمس سهیم کردن یکدیگر در خوردن «ویفر» (wafer) است. این ویفرها ترکیبی از آرد گندم به همراه آب است که به شکل مستطیل قالب زده می‌شوند.

دادن ویفر در شب کریسمس در لهستان نماد بخشش، دوستی و اعتماد است

در شب کریسمس قبل از آنکه اعضای خانواده و مهمانان بر سر میز شام بنشینند این ویفرها را به یکدیگر می‌دهند و برای یکدیگر آرزوی خوشبختی می‌کنند.

ویفر در شب کریسمس

این نان سنتی نازک نمادی از بخشش، دوستی و اتحاد است. امروزه بر روی این ویفرها تصویری از مسیح و یا تولد آن ترسیم می‌شود.

ویفر در شب کریسمس

۶. عید مقدسان

عید مقدسان لهستان

«عید مقدسان» (All Saints' Day) یا روز مردگان، مراسمی است که در روز اول نوامبر برگزار می‌شود و این روز برای لهستانی‌ها بسیار خاص است و با آداب بخصوصی برگزار می‌شود.

در این روز که همه بانک‌ها، مدارس و سازمان‌ها تعطیل هستند مردم در گورستان‌ها گرد هم می‌آیند و با تمیز کردن قبر عزیزان و دوستانشان و قرار دادن گل بر روی مزار آن‌ها و همچنین با روشن کردن شمع یاد آن‌ها را گرامی می‌دارند.

عید مقدسان لهستان

آن‌ها بر این باورند که روشن کردن شمع می‌تواند هدایتگر راه مردگان در تاریکی باشد. این مراسم در بسیاری از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود.

عید مقدسان لهستان

۷. روز آندریوس قدیس

روز آندریوس قدیس لهستان

در لهستان همانند بسیاری از کشورهای دیگر روز آندریو قدیس یا در زبان لهستانی Adrzejki که در تاریخ ۳۰ نوامبر است، با آداب و رسوم و مراسم خاصی برگزار می‌شود.

همانند دیگر جشن‌های این کشور، خوراکی‌های بسیار و انواع نوشیدنی در این روز سرو می‌شود.

یکی از مراسم‌های جالب در این روز عبور وکس ذوب شده از سوراخ کلید و سپس ریختن آن در آب است؛ سپس شکلی که در آب بوجود می‌آید می‌تواند بیانگر بخت و اقبال فرد در سال جدید باشد.

روز آندریوس قدیس لهستان

مطالب مرتبط:

منبع Culture Trip

دیدگاه