گردشگری حیات وحش و روز گونه های در خطر انقراض

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
گردشگری حیات وحش و روز گونه های در خطر انقراض

هر سال در ماه می، یک روز به روز حیوانات در خطر انقراض اختصاص می‌یابد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با این رویداد بیشتر آشنا شوید.

مقاله‌های مرتبط

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر است از حیوانات، حشرات و گیاهانی که بعضی از آن‌ها در خطر انقراض بوده یا اینکه به طوری جدی در حال نابودی کامل هستند که سریعا به توجه و کمک احتیاج دارند؛ در غیر این صورت برای همیشه نابود خواهند شد. هنگامی که یک گونه در دسته «در خطر انقراض» قرار می‌گیرد، این مسئله بدان معنا است که از این گونه به خصوص، تنها چند هزار یا صدها یا حتی ده‌ها عدد بیشتر باقی نمانده است و هنگامی که آخرین گونه نیز از بین می‌رود، گونه یاد شده برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست!

هر ساله در سومین جمعه ماه می، رویدادی به عنوان «روز گونه‌های در حال انقراض» برگزار خواهد شد. امسال تاریخ این رویداد با روز نوزدهم ماه می هم راستا شد و این رویداد برای دوازدهمین بار برگزار شد. این روز به ما یادآوری خواهد کرد که بعضی از گونه‌های حیوانی یا گیاهی تا چه حد شکننده بوده و چقدر تا انقراض کامل فاصله دارند و مهم‌تر از آن، این روز به ما یادآوری می‌کند تا حتما زمانی را به این مسئله اختصاص دهیم که چطور می‌توان به این گونه‌ها کمک کرد و تا حد امکان مانع انقراض آن‌ها شد؟ همچنین به واسطه این روز بسیاری به این فکر خواهند افتاد تا آموزش‌های لازم جهت رفع هر گونه آسیب عمدی یا غیر عمدی علیه گونه‌های در خطر انقراض را فرا بگیرند.

تاریخچه انقراض گونه‌ها

روز گونه‎‌های در خطر انقراض

از قدیمی‌ترین دورانی که می‌شناسیم، گونه‌های در حال انقراض وجود داشته‌اند و همچنان هم وجود دارند. این یک امر طبیعی است که در دوران مختلف تاریخ بسته به شرایطی خاص، گونه‌های مشخصی در خطر انقراض باشند. شاید یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین انقراض‌های تاریخ که همه از آن یاد می‌کنند، انقراض دایناسورها باشد. اما در هر صورت یادمان باشد که «گونه در خطر انقراض» گونه‌ای است که همچنان وجود دارد اما اگر به شرایط آن رسیدگی نشود و در جهت حفظ و نگهداری از آن‌ها قدمی برداشته نشود، در آینده‌ای نه چندان دور برای همیشه از بین خواهد رفت.

روز گونه‎‌های در خطر انقراض

قرار دادن گونه‌ها در دسته «در خطر انقراض» تصمیمی است که توسط «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» (به اختصار IUCN) گرفته خواهد شد. طبق گزارشات IUCN، در حال حاضر حداقل ۴۰% از حیوانات، حشرات و گیاهان در خطر انقراض قرار دارند! از مهم‌ترین روش‌های کمک به گونه‌های در خطر انقراض می‌توان به نگهداری از آن‌ها و مهیا کردن شرایط برای تولید مثل گونه‌ها اشاره کرد.

روز گونه‎‌های در خطر انقراض

دلایلی که باعث می‌شوند تا گونه‌های مختلف در خطر انقراض قرار بگیرند بسیار متعدد است اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییر در شرایط آب و هوایی و محیطی، شکار توسط شکارچیان طبیعی، شکار توسط انسان‌ها، تغییر در شرایط زندگی و همچنین بلایای طبیعی اشاره کرد.

رویداد روز گونه‌های در خطر انقراض

روز گونه‎‌های در خطر انقراض

در این رویدادها مطالب مهمی در مورد گونه‌های در خطر انقراض مطرح می‌شود

در این روز رویدادهای خاصی در نقاط مختلف زمین شکل می‌گیرد. در این رویدادها مطالب مهمی در مورد گونه‌های در خطر انقراض مطرح می‌شود، برای حمایت از گونه‌های در خطر انقراض و کمک به آن‌ها، کمک هزینه‌هایی از سوی داوطلبانی که مایل به انجام این کار هستند دریافت می‌شود و همچنین به کودکان آموزش‌های ویژه‌ای برای حمایت از گونه‌های در خطر انقراض داده می‌شود. از سویی دیگر بعضی از باغ وحش‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز تدارک می‌بینند و از آنجایی که معمولا این رویداد را هر سال در کنار سایر گونه‌ها به یک گونه اصلی در حال انقراض اختصاص می‌دهند، باغ وحش‌هایی که آن گونه را در اختیار دارند مردم را به دیدن آن و کمک به آن تشویق می‌کنند. گردشگران حیات وحش تصاویر و مطالب خود در مورد این روز و این رویداد را با هشتگ endangeredspeciesday# در شبکه‌های مجازی به اشتراک می‌گذارند و به این وسیله کمک به گونه‌هایی که بیشتر نظرشان را جلب کرده است، به سایر افراد گوشزد می‌کنند.

روز گونه‌های در خطر انقراض در سال ۲۰۱۷ چگونه گذشت؟

روز گونه‎‌های در خطر انقراض

endangeredspeciesday#

سه روز پیش دوازدهمین سالی بود که رویداد روز گونه‌های در خطر انقراض برگزار شد. یکی از مهم‌ترین گونه‌های در حال انقراضی که امسال به آن توجه شد، «نهنگ قاتل» (Killer Whale یا Orca) بود. در این رویداد در کنار سایر گونه‌های شاخصی که در خطر انقراض بودند، توجه بسیار ویژه‌ای به نهنگ‌های قاتل و وضعیت بحرانی آن‌ها شد و در این زمینه آموش‌ها و نکات مهمی ارائه شد و طبق گزارشات، کمک‌هایی هم شد و اتفاقات مثبتی در جهت پایداری نسل این جانوران در حال انقراض صورت گرفت.

روز گونه‎‌های در خطر انقراض

هر ساله هدف از چنین روزی این است همواره به یاد داشته باشیم که ما روی این کره خاکی تنها نیستیم و گونه‌های بسیار زیادی در زندگی کردن روی زمین با ما شریک هستند. همچنین هیچ وقت نباید نقش بسیار مهم و تاثیر گذار خود را بر نابودی هر چه بیشتر یا از طرف دیگر، کمک و نجات گونه‌های در خطر انقراض نادیده بگیریم و یادمان باشد که هر فرد به تنهایی می‌تواند در این زمینه نقشی مثبت یا منفی داشته باشد. همه چیز به خودمان باز می‌گردد.

نظر شما در مورد روز گونه‌های در خطر انقراض چیست؟ آیا تا به حال به گونه خاصی از حیوانات، حشرات یا گیاهان کمک کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع daysoftheyear

دیدگاه