غذاهای محلی آمستردام؛ از استروپوافل تا اولیبالن (قسمت دوم)

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
غذاهای محلی آمستردام؛ از استروپوافل تا اولیبالن (قسمت دوم)

غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای در آمستردام منتظر اشتهای کنجکاو گردشگران بسیاری از سراسر دنیا هستند. برا آشنایی با خوشمزه‌های رنگارنگ با کجارو همراه باشید.

غذاهای هلندی شاید به‌اندازه غذاهای چینی یا فرانسوی معروف نباشند اما به همان اندازه جذاب و خوشمزه‌اند. در سری اول از غذاهای محلی آمستردام با داچ نیو هرینگ (تهیه شده از ماهی)، کراکت (معمولا با گوشت گوساله یا گاو)، پاتات (سیب‌زمینی سرخ شده با پیاز)، پوفرجیس (شبیه پنکیک)، و بیتربالن (توپ گوشتی) آشنا شدیم. در ادامه به معرفی دیگر خوراکی‌های مخصوص آمستردام می‌پردازیم.

استروپوافل (Stroopwafel)

استروپوافل

استروپوافل

استروپوافل

استروپوافل

بدون شک استروپوافل معروف‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی هلندی و  نوعی کلوچه است. این وافل‌ها از خمیر پخته‌شده تهیه شده و به‌صورت افقی بریده می‌شوند. دو تا از این وافل‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند و بین آن‌ها را با نوعی شربت شیرین و چسبناک به نام استروپ پر می‌کنند. خمیر وافل از کره، آرد، مخمر، شیر، شکر قهوه‌ای و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

مکان تولد این شیرینی یکی از شهرهای جنوب آمستردام به نام گودا (Gouda) است. استرپوافل اولین بار در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ توسط نانوایی اختراع شد که باقی‌مانده نان‌ها را با شربت یا شهد شیرین می‌کرد.

شما استروپوافل را از هر سوپرمارکتی می‌توانید تهیه کنید اما اگر به‌دنبال بهترین شیرینی از این نوع هستید به نانوایی لندسکرون (Landskroon Bakery) یا مغازه البرت (Albert Cuyp Market) بروید.

بیشتر بخوانید:

دراپ (drop)

دراپ

دراپ

از علاقهمندی‌های هلندی‌ها شیرین بیان یا دراپ است. هر ساله هر هلندی حدود ۲ کیلوگرم شیرین بیان مصرف می‌کند که این مقدار بیشترین مقدار مصرف شیرین بیان در تمام دنیا است. در تمام آمستردام و کل هلند در سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و حتی پمپ بنزین‌ها نیز دراپ را می‌توانید تهیه کنید. دراپ طعم‌ها و اندازه‌های متفاوتی دارد اما در اصل دو نوع دراپ وجود دارد یکی نمکی و دیگری شیرین.

بیشتر بخوانید:

کاس (Kaas)

کاس

یکی از خوراکی‌هایی که حتما باید در لیست غذاهای آمستردام نام برد پنیر است. هلندی‌ها از سال ۸۰۰ پیش از میلاد پنیر درست می‌کردند و امروزه این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده پنیر به سراسر دنیا است. هر فرد سالانه به‌طور میانگین ۲۱ کیلوگرم پنیر مصرف می‌کند که این یعنی علاقه وافر هلندی‌ها به پنیر مخصوص خود. آن‌ها پنیر را برای صبحانه، در ساندویچ‌ها برای ناهار یا میان‌وعده‌ها با سس مخصوص میل می‌کنند. بیشتر پنیرهای هلندی سفت یا نیمه سفت هستند. انواع بسیاری پنیر وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها گودا و ادام (Edam) هستند. وقتی از آمستراد دیدار می‌کنید حتما پنیر Old Amsterdam را امتحان کنید یا به ریپنایر تیستینگ روم (Reypenaer’s Tasting Room) بروید.

پنج مغازه پنیرفروشی قدیمی در آمستردام هستند که پیشنهاد می‌کنیم از دستشان ندهید: آلکمار (Alkmaar)، ادام (Edam)، هوورن (Hoorn)، گودا (gouda) و ووردن (Woerden). در این شهرها متوجه می‌شوید که چطور تاجران به خریدوفروش پنیر می‌پردازند، کاری که بیش از ۶۰۰ سال است مشغول آن هستند. بهترین پنیرفروشی‌ها در گودا، ادام و آلکمار  وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

هیجلزلگ (Hagelslag)

هیجلزلگ

هیجلزلگ

هیجلزلگ ساندویچی پر از ترافل است. با اینکه این ترافل‌ها را روی هر غذا یا خوراکی دیگری به‌خصوص دسر می‌توان استفاده کرد اما هلندی‌ها پیر و جوان عاشق این هستند که ترافل ها را روی  ساندویچ خود در وعده‌های صبحانه و ناهار بریزند. هیجلزلگ شکلات (با ترافل شکلات) از جمله محبوب‌ترین‌ها است. دیگر هیجلزلگ‌های دوست داشتنی دانه‌های بادیان رومی (شیرین بیان) یا طعم‌های میوه هستند.

اولیبالن (Oliebollen)

اولیبالن

اولیبالن

از دیگر خوراکی‌های سنتی هلند اولیبالن است که در شب سال نو سرو می‌شوند و طعمی شبیه به دونات یا پیراشکی دارند. با اینکه بیشتر مردم آن را در  خانه در روزهای تعطیل زمستانی درست می‌کنند اما شما می‌توانید آن‌ها را از چرخی‌ها یا اغذیه‌فروشی‌های خیابانی تهیه کنید. اولیبالن معمولا با پودر شکر سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این توپ‌های خوشمزه خمیرهای گرد سرخ‌شده‌ای هستند که از تخم‌مرغ، مخمر، نمک، آرد، شیر و بکینگ‌پودر تهیه می‌شود. این خوراکی به‌طور معمول (و اصالتا) با کشمش پر می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه