۲۰ جاذبه گردشگری پربازدید در بلژیک

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۲۰ جاذبه گردشگری پربازدید در بلژیک

بلژیک یکی از کشورهای دیدنی اروپا است که سالانه با داشتن مکان‌های دیدنی و معماری شگفت انگیز و منحصربه‌فرد خود به یکی از مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شده ‌است. با کجارو همراه باشید تا با ۲۰ جاذبه گردشگری پربازدید در این کشور زیبا آشنا شوید.

بلژیک کشوری کوچک در غرب اروپا است که پایتخت آن شهر زیبای بروکسل است. بلژیک با کشورهای مهمی چون هلند، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه همسایه است و از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور با نمایش طبیعت فوق‌العاده زیبا و رویایی خود با معماری‌های قرون‌وسطایی باشکوه به یکی از کشورهای پیشتاز در معماری و هنرهای زیبا تبدیل شده‌است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده‌ است. با ما همراه باشید تا با پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری بلژیک، شهری با تاریخ کهن آشنا شویم.

سفر به بلژیک

۱. اتومیوم

اتومیوم بلژیک

«اتومیوم» (Atomium) سازه‌ای مدرن و بی‌نظیر در شهر «بروکسل» (Brussels) بلژیک است که نمادی از اقتدار این کشور بعد از جنگ جهانی دوم است. ساخت این شاهکار عظیم با ایده رویایی «آندره واترکین» (André Waterkeyn) در سال ۱۹۵۸ آغاز شد.

سازه اتومیوم نمادی از اقتدار کشور بلژیک را بعد از جنگ جهانی دوم به نمایش می گذارد

اتومیوم از ۹ گلوله فولادی با ۲۰ لوله که بهم متصل شده‌اند ساخته شده‌است. الگوی این سازه از ساختار اتم است که ۱۶۵ میلیارد بار بزرگ شده است.

ظرفیت کل کره‌ها نزدیک به ۸۰۰ نفر است و در هر یک از گوی‌ها امکانات بسیاری برای بازدیدکنندگان فراهم شده ‌است.

اتومیوم بلژیک

اتومیوم بلژیک 2

این نماد زیبا و باشکوه که همچون تاجی در شهر بروکسل می‌درخشد، سالانه توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده ‌است.

۲. گلخانه سلطنتی لایکن

گلخانه سلطنتی لایکن

عمارتی با معماری «هنر نو» (Art Nouveau) با فضایی سرسبز و اعجاب‌انگیز که با رایحه خوش گل‌ها همراه است همه با هم در «گلخانه سلطنتی لایکن» (The Royal Greenhouses of Laeken) جمع شده‌اند.

گلخانه سلطنتی لایکن

این مجموعه زیبا در «قلعه سلطنتی لایکن» (Royal Castle of Laeken) در شمال بروکسل قرار دارد و تنها در یک دوره دو هفته‌ای در ما‌ه‌های آوریل و مه که تمام گل‌ها باز شده‌اند برای عموم باز است.

گلخانه سلطنتی لایکن

گلخانه سلطنتی لایکن بلژیک

اگر به دنبال مکانی زیبا و سرسبز هستید که بهشت زمینی را در آن برای شما تداعی ‌کند، بازدید از این گلخانه را در فصل بهار از دست ندهید.

۳. واترلوی ناپلئون

نبرد واترلو

نبرد «واترلو» (Waterloo) نبردی تاریخی است که در سال ۱۸۱۵ میلادی در نزدیکی منطقه واترلو در بلژیک انجام گرفت. این نبرد آخرین نبرد ناپلئون بود که با شکست سختی برای فرانسه همراه بود.

نبرد واترلو

سالانه صدها نفر گرد هم جمع می‌شوند تا به بازآفرینی شکست ناپلئون در این دشت بپردازند.

تپه شیر

تپه شیر

یادبودهای بسیاری از این نبرد در این محل ساخته شده است که مهمترین آن «تپه شیر» (Lion’s Mound) است که در مرکز میدان نبرد قرار دارد. در راس این تپه مخروطی، شیری قرار دارد که زیر پنجه راست آن کره‌ای که نشان‌دهنده پیروزی جهانی است قرار دارد.

نبرد واترلو الهام‌ بخش بسیاری از آثار هنری بوده است.

نبرد واترلو

۴. میدان گرند پلاس

میدان گرند پلاس

در اروپا میادین قرون وسطایی بسیاری استادانه ساخته شده است اما در میان آن‌ها «گرند پلاس» (Grand Place) که در مرکزی‌ترین قسمت شهر بروکسل قرار دارد درخشندگی بیشتری دارد.

اطراف این میدان را بناهای تاریخی با معماری زیبا با قدمتی دیرینه در برگرفته‌ است. شاهکارهای هنری که هر یک از ساختمان‌های اطراف دارد گرند پلاس را به مکانی پربازدید تبدیل کرده است.

میدان گرند پلاس

میدان گرند پلاس

هر دو سال یکبار در ماه آگوست فرش باشکوهی از گل در این میدان به مدت چند روز طراحی و پهن می‌شود که توجه بسیاری از علاقه‌مندان و گردشگران را به خود جلب می‌کند.

میدان گرند پلاس

۵. خانه‌های طراحی شده از ویکتور هورتا

خانه های ویکتور هورتا

«خانه‌های شهری بزرگ اثر ویکتور هورتا» (Major Town Houses of Victor Horta) مجموعه‌ای از چهار خانه در شهر بروکسل بلژیک است که در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.

خانه های ویکتور هورتا

خانه های ویکتور هورتا

ویکتور هورتا معمار و طراح بلژیکی است که در سبک هنر نو پیشگام بود. او در سال ۱۸۶۱ در شهر «خنت» (Ghent) بلژیک به دنیا آمد و سال‌های بسیاری به عنوان معمار در پاریس فعالیت ‌کرد.

چهار خانه طراحی شده از ویکتور هورتا در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد

اولین نمونه خانه طراحی شده از سبک هنر نو «Hôtel Tassel» است که در سال ۱۸۹۳ طراحی شد.

دومین خانه طراحی شده که در لیست یونسکو قرار دارد «Hôtel Solvay» که بین سال‌های ۱۸۹۵-۱۹۰۰ ساخته شده است می‌باشد و یونسکو آن را خاص‌ترین و نام‌آورترین اثر هرتو می‌داند.

خانه های ویکتور هورتا

بناهای دیگر «Hôtel van Eetvelde» و «Maison & Atelier Horta» است که اثر آخر، موزه‌ای از آثار و زندگی‌نامه خود هرتو است که زمانی خانه وی نیز بوده است.

۶. کلیسای جامع سنت باوو

کلیسای جامع سنت باوو

«کلیسای جامع سنت باوو» (Saint Bavo’s Cathedral) در شهر خنت بلژیک قرار دارد. این کلیسای شگفت‌انگیز با پنجر‌ه‌های رنگارنگ یکی از زیباترین بناهای تاریخی با سبک‌های معماری مختلف است که یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر خنت به حساب می‌آید.

کلیسای جامع سنت باوو

کلیسای جامع سنت باوو

کلیسای جامع سنت باوو

بسیاری از آثار هنری معروف جهان در این کلیسا نگهداری می‌شود. نقاشی‌های دیواری باشکوه و آثاری همچون «ستایش بره عارف» (The Adoration of the Mystic Lamb) اثری از برادران «ون ایک» (Van Eyck) جذابیت این کلیسا را برای گردشگران بیشتر کرده است.

کلیسای جامع سنت باوو

۷. موزه میدان جنگ فلاندرز

موزه میدان جنگ فلاندرز

در جنگ جهانی اول دشت «فلاندرز» (Flanders) شاهد سخت‌ترین و پرتلفات‌ترین نبرد جنگ جهانی اول بوده است.

موزه فلاندرز (In Flanders Fields Museum) در شهر «ایپر» (Ypres) در استان فلاندرز غربی قرار دارد و مجموعه‌ای از آثار باقی مانده از جنگ در آن نگهداری می‌شود.

موزه میدان جنگ فلاندرز

موزه میدان جنگ فلاندرز

موزه میدان جنگ فلاندرز

بسیاری از افراد که علاقه‌مند به بررسی تاریخ جنگ و شرایط سربازان در آن زمان هستند از این موزه بازدید می‌کنند.

۸. کلیسای خون مقدس

کلیسای خون مقدس

شهر «بروژ» (Bruges) در بلژیک با وجود معماری زیبا یکی از گنجینه‌های پنهان اروپا است.

از میان مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به «کلیسای خون مقدس» (The Basilica of the Holy Blood) که از سبک معماری گوتیک و رمانسک در آن استفاده شده است نام برد.

کلیسای خون مقدس

کلیسای خون مقدس

علت اصلی نام‌گذاری این مکان مقدس، شیشه‌ کوچکی است که در آن قطره‌ای از خون مسیح وجود دارد. زیبایی داخلی کلیسا و داستان‌های شنیدنی از خون مقدس، گردشگران بسیاری را به این مکان مذهبی می‌کشاند.

کلیسای خون مقدس

۹. برج ناقوس کلیسا

برج ناقوس کلیسا

یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر بروژ «برج ناقوس کلیسا» (The Bruges Belfry) است که در مرکز شهر قرار دارد و از نمادهای مهم شهر بروژ محسوب می‌شود.

برای رسیدن به بالای این برج باید مسیر باریکی با ۳۶۶ پله را طی کرد. دیدن چشم‌انداز زیبای شهر از این برج، فعالیتی است که بازدیدکنندگان شهر بروژ انجام می‌دهند.

برج ناقوس کلیسا

برج ناقوس کلیسا

۱۰. جنگل آبی یا هالرباس

جنگل آبی یا هالرباس

یکی از جنگل‌های رویایی و سحرانگیز که در شهر «ال» (Halle) بلژیک قرار دارد جنگل زیبای «هالرباس» (Hallerbos) یا جنگل آبی است.

دیدن این جنگل در فصل بهار زمانیکه فرشی از گل‌های استکانی آبی رنگ زیر درختان باز می‌شود، بسیار رویایی است.

جنگل آبی یا هالرباس

جنگل آبی یا هالرباس

فضای مه‌آلود و آرامش‌بخش این جنگل در فصل بهار میزبان بسیاری از عکاسان و علاقه‌مندان به طبیعت است.

جنگل آبی یا هالرباس

۱۱. پروژه بوفورت

پروژه بوفورت

«پروژه بوفورت» (Beaufort Project) در شهرهای ساحلی بلژیک با ایجاد مجسمه‌های خارق‌العاده و آثار هنری خاص توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

این پروژه هر سه سال یکبار با آثار هنری متفاوت برگزار می‌شود و تا به الان ۴ پروژه بوفورت برگزار شده است. در تصاویر زیر نمونه‌ای از این آثار را مشاهده می‌کنید.

پروژه بوفورت

پروژه بوفورت

پروژه بوفورت

پروژه بوفورت

۱۲. موزه کورتیوس

موزه کورتیوس

در نزدیکی رودخانه «میوز» (Meuse) در شهر «لیژ» (Liège) بلژیک، موزه «کورتیوس» (Musée Curtius) که یک موزه باستان‌شناسی و هنرهای تزیئنی است قرار دارد.

در این موزه آثار باستانی بسیاری وجود دارد که نشان‌دهنده دانش فنی و هنری آن زمان است. در این مجموعه هنری در مورد بشر و چگونگی تکامل آن گفته می‌شود.

موزه کورتیوس

موزه کورتیوس

موزه کورتیوس

۱۳. شهر زیبای دوربی

شهر جذاب دوربی

شهر «دوربی» (Durbuy) در منطقه توریستی «والونی» (Wallonia) بلژیک قرار دارد. قدم زدن در این شهر زیبای کوچک و گذر از کوچه‌های آن همانند قرار گرفتن در داستان‌های افسانه‌ای است.

شهر زیبای دوربی مورد توجه گردشگرانی است که به دنبال ماجراجویی هستند

این شهر با تپه‌های زیبایی احاطه شده‌ است و به عنوان کوچک‌ترین شهر جهان شهرت دارد.

شهر جذاب دوربی

شهر جذاب دوربی

شهر جذاب دوربی

 دوربی با داشتن پارک‌های زیبا و مکان‌های دیدنی و رستوران‌های عالی جزو یکی از مناطق گردشگری پربازدید در والونی به حساب می‌آید و مکان مناسبی برای افرادی است که به دنبال ماجراجویی می‌باشند.

شهر جذاب دوربی

۱۴. منطقه های فنز

های فنز

های فنز (High Fens) به عنوان یکی از ذخایر منابع طبیعی شناخته می‌شود که در شهر لیژ بلژیک و در مرز آلمان قرار دارد.

این پارک طبیعی به‌ دلیل گونه‌های مختلف گیاهی و جانواری و همچنین فضای مناسب و رویایی برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به حیاط وحش و طبیعت است.

های فنز

های فنز

های فنز

۱۵. خانه روبنز

خانه روبنز

«خانه روبنز» (Rubenshuis)، محل زندگی «پیتر پاول روبنز» (Peter Paul Rubens) هنرمندی درخشان و نقاشی ماهر است که در شهر «آنتورپ» (Antwerp) دومین شهر بزرگ بلژیک قرار دارد.

او متولد آلمان بود و دوران کودکی خود را در شهر آنتورپ گذراند. او آثار با شکوه بسیاری خلق کرده است که یکی از آثار معروف او اثر «کشتار بی‌گناهان» است (The Massacre of the Innocents) که برگرفته از داستانی در «انجیل متی» (Gospel of Matthew) است.

این خانه مجموعه‌ای از آثار زیبا و خاص را در خود جای داده است و سالانه میزبان نمایشگاه‌های هنری بسیار است.

خانه روبنز

خانه روبنز

۱۶. موزه ماس

موزه ماس

«موزه کنار رودخانه» یا «موزه ماس» (Museum aan de Stroom-MAC) موزه‌ای است که در امتداد رود «شلده» (Scheldt) در شهر آنتورپ قرار دارد.

این موزه بنایی با طراحی مدرن با سنگ‌های ماسه‌ای سرخ رنگ است که در سال ۲۰۱۱ شروع به کار خود کرده است. سالانه نزدیک به ۶۵۰,۰۰۰ بازدیدکننده از این مکان دیدن می‌کنند.

موزه ماس

موزه ماس

۱۷. موزه پلانتین - مورتوس

موزه پلانتین - مورتوس

یکی دیگر از موزه‌های شهر آنتورپ، موزه پلانتین - مورتوس می‌باشد که موزه چاپ است و بر کارهای دو چاپگر معروف، «کریستوف پلانتین» (Christophe Plantin) و «جان مورتوس» (Jan Moretus) و تاریخچه چاپ تمرکز دارد و شامل مجموعه‌ای استثنایی از مواد چاپی است.

این موزه در سال ۲۰۰۵ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

موزه پلانتین - مورتوس

موزه پلانتین - مورتوس

۱۸. کارناوال بینچ

کارناوال بینچ

یکی از مهمترین جشن‌های کشور بلژیک که معمولا در ماه فوریه برگزار می‌شود، «کارناوال بینچ» (Carnaval de Binche) می‌باشد.

کارناوال بینچ در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی، توسط یونسکو اعلام شد

مردان در این مراسم لباس سنتی خاص آن جشن را به تن می‌کنند که شامل لباسی از جنس کتان با طرح‌های منقوش شده قرمز، زرد و سیاه (به رنگ پرچم بلژیک) است و ماسکی نقاشی‌شده را بر روی صورت خود قرار می‌دهند و کفش‌های چوبی می‌پوشند.

در سال ۲۰۰۳ این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی، توسط یونسکو اعلام شد.

کارناوال بینچ

کارناوال بینچ

۱۹. شهر ارواح دوئل

شهر ارواح دوئل

«دوئل» (Doel) شهر کوچکی است که در نزدیکی رودخانه شلده قرار دارد. این شهر به دلیل نقاشی‌های بسیاری که بر روی دیوارهای ساختمان های آن قرار دارد توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

سالانه این شهر، مقصد بسیاری از هنرمندان خیابانی است که میخواهند اثر خود را بر دیوارهای این شهر خلق کنند.

شهر ارواح دوئل

شهر ارواح دوئل

۲۰. برج خنک‌کننده IM

برج خنک‌کننده IM

نیروگاه IM در سال ۱۹۲۱ در شهر «شارلروآ» (Charleroi) بلژیک ساخته شد و هنگامیکه ساخت آن به پایان رسید یکی از بزرگترین نیروگاه‌های سوخت زغال‌سنگ بود.

این برج پس از تعطیل شدن به مکانی محبوب برای کاشفان شهری تبدیل شد.

برج خنک‌کننده IM

برج خنک‌کننده IM

برج خنک‌کننده IM

مطالب مرتبط:

دیدگاه