چگونه به سبک همینگوی وقایع و خاطرات سفر را بنویسیم (قسمت دوم)

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
چگونه به سبک همینگوی وقایع و خاطرات سفر را بنویسیم (قسمت دوم)

در این مطلب و در ادامه قسمت اول با فوت و فن نویسندگی سفر و سبک‌های مختلف آن در راستای آثار ارنست همینگوی به پیش می‌رویم.

در قسمت اول انواع مختلف فرم‌های ثبت وقایع را شرح دادم و به اختصار مزایای هر یک را بیان نمودیم. اینک فرصت بررسی محتوایی این دست فراهم شده است.

چگونه سفرنامه نویسی می‌خواهید بشوید؟

در ارتباط با محتوای نوشتار شما در سفر هیچ قانونی سفت و سختی در کار نیست. اما برنامه‌ریزی همیشه باعث بهبود کیفیت کار می‌شود.

در ذیل برخی از انواع سفرنامه‌نویسی را به اختصار توضیح می‌دهیم.

مشاهده‌گر و حساس به جزییات

در این سبک باید روز به روز مشاهدات و شرحیات خود در باب مقصد سفر نوشته و ثبت شود. این روش شامل ضبط ادراکات، تاثیرپذیری‌ها و نظرات شما در لحظه است.

در نهایت با حجم عظیمی از نوشته مواجه خواهید شد که اصلاح و ویراستاری آن شما را هر چه بیشتر در آموختن سبک مینیمال همینگوی یاری می‌دهد.

بیان‌گر و نترس

برخی نویسندگان تمایلی به نگارش توضیحات و مشاهدات ندارند و در عوض سعی دارند بیان کنند که مقصد سفر چه حس خاصی در آن‌ها ایجاد کرده است.

این فرم قطعه‌ها غالبا دارای توضیحات کمتری در مورد مقصد هستند و تمرکز متن بر تجربه نویسنده قرار دارد.

افکار، احساسات و ادراکات شخصی خود را به اشتراک بگذارید و بیان کنید که این ماجراجویی چه معنایی برایتان داشته است.

بنا به ترجیح شخصی‌تان نوشته‌ها را پیش خود نگاه داشته یا در وبلاگ برای اطلاع سایرین منتشر کنید.

الهام‌پذیر و خارق‌العاده

سفر ماجرایی

بسیاری از شما ممکن است سفر را برای فرار از ملال زندگی روزمره برگزیده باشید. شاید حتی در فکر ارزیابی دوباره زندگی‌تان هستید. برای چنین منظوری، سفر ممکن است بیشتر از هرچیز به نیازهای روحی، مذهبی، سلامتی کلی و شادکامی مرتبط باشد.

نوشتن ژورنال به حل کردن این مشکلات کمک می‌کند و تاثیرات مثبتی را که تجربیات سفر برای‌تان به ارمغان می‌آورد ثبت می‌کند. این روش برای نویسنده‌ی کتاب «بخور، دعا کن، عشق بورز»، الیزابت گیلبرت، به خوبی جواب داده است. او در همین کتاب می‌گوید:

خوشحالی پی‌آمد کوشش شخصی است. برای آن می‌جنگید، گرسنگی می‌کشید، بر آن اصرار می‌ورزید و گاهی اوقات در جستجوی آن به دور دنیا سفر می‌کنید.

هزاران ایده‌ی خلاق برای نوشتن ژورنال وجود دارد، پس اگر با یکی آغاز کردید و قلم‌تان به روشی دیگر کشانده شد هیچ جای نگرانی نیست. کاوش قلم شخصی‌تان در حین سفر امری طبیعی است و هیچ قانونی غیر از قانون‌های شخصی‌تان در این زمینه اعتبار ندارد.

نکته چهارم: سبک ممتاز خود را در هنگام سفر کشف کنید و از تجربه کردن نهراسید.

مانند همینگوی ژورنال سفری بی‌نظیر بنویسید

خوشبختانه باید گفت که همینگوی در باب نوشتن، نقل قول‌ها و پند‌های فراوانی بیان کرده است. او به معنای واقعی کلمه مینیمالیست بود و اعتقاد داشت که یک نویسنده خوب باید بتواند با چند خط نوشته حجم عظیمی از اطلاعات را به مخاطب منتقل کند.

تئوری «کوه یخ شناور» او اهمیتی بنیادی در شیوه نگارش او دارد.

کوه یخ شناور

کوه یخ شناوری استعاره‌ای از محتوا است. همینگوی تنها قسمت بالایی کوه یا حقایق را در دسترس مخاطب قرار می‌دهد. او اهمیت آن قسمتی از کوه را که در زیر آب شناور می‌ماند به خوبی درک می‌کند.

قسمت «زیرین» داستان (آنچه که ناگفته مانده) به خواننده اجازه‌ی پر کردن جاهای خالی و استفاده‌ی از تخیلات شخصی را ‌می‌دهد. همینگوی دریافت که دعوت مخاطب برای شرکت دادن تخیلش در داستان باعث افزایش قدرت مانور نوشته می‌شود.

همینگوی شرطی را از تعدادی نویسندگان مبنی بر نوشتن رمانی تنها با استفاده از ۶ کلمه پذیرفت و از این طریق تئوری او محک خورد:

برای فروش: کفش‌های نوزاد، پوشیده نشده.

این نمونه‌ای فوق‌العاده برای «نشان دادن بیشترین با کمترین» است. آیا این داستان والدینی است که کودک خود را از دست داده‌اند یا داستان کودکی است که به سرعت رشد کرده؟ حتی می‌تواند داستان بچه‌ای با لباس‌های بی‌شمار باشد. ناگفته نماند که همینگوی شرط را برد.

همینگوی

خب حالا این مسئله به ژورنال نویسی شما چه کمکی می‌کند؟ برای نوشتن ژورنالی بی‌نظیر رک و صادق باشید.

همینگوی هوادار استفاده از جملات و عبارات کوتاه بود. او معتقد بود متن زمانی که از حواشی و اطناب دوری کند تاثیر بیشتری بر جای می‌گذارد و قدرتمندتر می‌شود. علاوه بر آن معتقد بود که باید درباره‌ی آن‌چیزی که می‌دانید بنویسید.

نکته پنجم: برای خلق اثری به قدرت نوشته‌های همینگوی «سرحکا» را به خاطر بسپار: سادگی را حفظ کن احمق!

همیشه در حین سفر بنویس

نگذارید هراس از نوشتن شما را آغاز پر کردن ژورنال سفرتان باز دارد. بهتر است اول فرم متناسب با سلیقه‌تان را انتخاب کرده و بسیار آسوده شروع به نوشتن کنید. بر اساس نوع سفرنامه‌ای که قصد نوشتن آن را دارید و متناسب با آن راهکارهای خود را در ابتدا مشخص کنید.

ممکن است نوبل ادبیات نصیب شما نشود اما می‌توانید تجارب سفر خود را برای رضایت شخصی ثبت کنید. چه کسی می‌داند، ممکن است زمانی که نوشته‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهید آن‌ها هم خوششان بیاید.

مهم‌تر از هر چیز امن و خوب، سفر کردن را به یاد داشته باشید و ما نیز در سفر و نوشتن برای‌تان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع Just Porter

دیدگاه