حقایق جالب در مورد کیش

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
حقایق جالب در مورد کیش

جزیره‌ی کیش یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در ایران محسوب می‌شود. در این مقاله با حقایق و نکات جالبی از این جزیره آشنا می‌شوید.

جزیره‌ی کیش که در استان هرمزگان واقع شده است از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌رود. ساحل نقره‌ای، آب‌های نیلگون و آفتابی، تفریحات آبی و مراکز خرید کیش، فقط بخشی از دیدنی های کیش به حساب می‌آید. امروزه با پیشرفت روزافزون این جزیره، توسعه‌ی هرچه بیشتر آن را نیز شاهد هستیم.

در این مقاله به برخی از حقایق و نکات جالبی از این جزیره می‌پردازیم.

جزیره کیش

۱. جزيره‌ی کيش با مساحت ۹۱ کيلومتر مربع، پيرامون ساحلی ۴۳ کيلومتری و شکل کلی تقريبا بيضی در خليج فارس قرار دارد.

۲. برای نام کیش اصلی‌ترین نظریه، آن است که چون در لهجه‌ی مردم بومی، به کانال عمیقی که محل خروج آب از قنات است، «کیش» می‌گویند، به این جزیره نیز این نام داده شده است؛ زیرا تنها جزیره‌ای که در خلیج فارس دارای قنات آب شیرین بوده، جزیره‌ی کیش است.

آب انبار کیش

۳. در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری از شرایط جغرافیایی و طبیعت جزیره‌ی کیش مورد توجه قرار گرفت و کیش به‌عنوان مرکز بین‌المللی توریستی و تجاری انتخاب شد.

۴. تا پیش از انقلاب ایران، جزیره‌ی کیش با هوای مطبوعش در زمستان‌ها، به‌عنوان محل اقامت و تفریح خانواده‌ی سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ساحل کیش

۵. از نظر پستی و بلندی، جزیره‌ی کیش در زمره‌ی مسطح قرار می‌گیرد. بلندترین نقطه‌ی جزیره در قسمت شرقی آن ارتفاعی ۳۲ متری از سطح دریا دارد. اختلاف ارتفاع بلندترین نقطه‌ی جزیره با پایین‌ترین نقطه‌ی آن تنها ۱۳ متر است؛ به همین دلیل کرانه‌های جزیره با شیب ملایم به دریا ختم می‌شوند.

نقشه کیش

۶. جزیره‌ی کیش فاقد رودخانه‌ی دائمی بوده، همچنین تعداد زیادی منابع آب شیرین زیرزمینی در این جزیره قرار دارد.

۷. کیش یکی از چهار منطقه دنیا است که درصد اکسیژن خالص آن از دیگر مناطق بیشتر است

۸. دامنه‌ی نوسان تغییرات دمای شبانه‌روزی آن در ایام سال بسیار کم است. اختلاف دمای متوسط روزانه‌ی جزیره در طول سال کمتر از ۱۰ درجه است. تفاوت دما بین گرم‌ترین و سردترین ماه کیش حدود ۱۶ درجه است.

سافاری در کیش

۹. کیش از لحاظ تقسیم‌بندی به ۵ آبادی اصلی تقسیم شده است.

۱۰. جمعیت جزیره‌ی کیش، حدودا ۲۵ هزار نفر برآورد شده است که عمدتا در شهر کیش ساکن هستند.

مردم کیش

۱۱. زبان مردم جزیره، عموما فارسی و عربی است.

۱۲. شغل اصلی بوميان جزيره‌ی كيش تا ۴۰ سال پيش، صيد مرواريد بود. همواره وجود صدف‌های متنوع در اطراف جزيره، باعث رونق تجارت در کیش بوده و یکی از عواملی است که كيش را تبديل به كانون صيد و تجارت مرواريد در منطقه كرده است.

۱۳. امروزه فعالیت‌های بوميان عموما كشاورزی، پرورش نخل خرما، صادرات پياز و تنباكو است.

تفریحات در کیش

۱۴. جزیره‌ی کیش به شبکه‌ی سراسری برق متصل نیست و تنها نیروگاه موجود در جزیره‌، نیروگاه گازی است. هنگام بروز مشکلات فنی در این نیروگاه و مصرف برق در تابستان‌ها، کیش دچار خاموشی‌هایی می‌شود؛ لذا قرار است نیروگاه دومی در جنوب غربی جزیره ساخته شود.

۱۵. علاوه بر نیروگاه گازی کیش، اخیرا نیروگاه دیزل نیز در این جزیره راه‌اندازی شده است که در موارد اضطراری از آن استفاده می‌شود.

۱۶. این جزیره، سالانه پذیرای یک میلیون نفر گردشگر است.

۱۷. شهر حریره که در کیش واقع شده است، مربوط به سده‌ی ۵ تا ۱۰ هجری قمری است و از شهریور ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانی به ثبت رسیده است.

شهر حریره کیش

۱۸. مجموع پستی و بلندی‌ها و خرابه‌های شهر قديمی حريره حدود ۱۲۰ هكتار می‌شود.

۱۹. کشتی یونانی در مرداد سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکتی در گلاسکو ساخته شده بود.

کشتی یونانی کیش۲۰. جشنواره تابستانی کیش همه ساله با شروع فصل تابستان آغاز می‌شود که شامل برنامه‌های بسیاری متنوعی است.

۲۱. در انتها جالب است بدانید جزیره‌ی کیش و دبی پیمان خواهرخواندگی با یکدیگر دارند.

نمای بالای کیش

مطالب مرتبط:

دیدگاه