۸ دلیل برای سفر به گرجستان و تفلیس (قسمت اول)

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری سه شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
۸ دلیل برای سفر به گرجستان و تفلیس (قسمت اول)

گرجستان در منطقه‌ی قفقاز اوراسیا، یکی از مقاصد گردشگری جذاب است که مورد توجه نه تنها مردم آسیا، بلکه تمام دنیا قرار گرفته است. با کجارو همراه باشید تا هشت دلیل برای سفر به این کشور زیبا را بدانید.

«جاش کاهیل» (Josh Cahil) یک وبلاگ نویس سفر و گردشگری است. او در رابطه با خطوط هوایی یا سفرهای پیاده‌اش به کشورهای شرقی همچون افعانستان و ایران سفر می‌نویسد. او در پکن چین زندگی می‌کند و وبلاگش، یکی از پر خواننده ترین‌ها است. آنچه در ادمه میخوانید، از زبان نویسنده است:

پیش از سفر به گرجستان، هیچ تصوری از آن نداشتم اما باید اعتراف کنم که این کشور، مرا عمیقا شیفته‌ی خود کرد. به‌عبارت بهتر، گرجستان همان‌ جایی بود که دوست داشتم کشف کنم. ممکن است شما هم رویای دیدن جایی را در سر پرورانده باشید و وقتی به آن می‌رسید با خود بگویید: «بله! همان‌قدر زیبا و جذاب است که باید باشد!»

همه چیز مثل یک مسابقه است و هر چه پیش‌تر می‌روید، همه چیز برایتان جذاب‌تر می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه چیز گرجستان این‌قدر جادویی و جذاب است؟ باید بگویم مجموعه‌ای از تمام چیزهای خوبی که می‌شناسم؛ مردم خون‌گرم، روستاهای فوق‌العاده، شب‌های زنده و پرشور تفلیس و خیلی چیزهای دیگر... توضیحش کمی دشوار است اما فکر می‌کنم گرجستان ترکیبی از همه چیز است.

تفلیس

در حقیقت گرجستان در اوراسیا واقع شده‌ است اما مردمانش آن را به شیوه‌ای بسیار دوست‌داشتنی توصیف می‌کنند: بالکن ‌اروپا! و من فکر می‌کنم که کاملا درست است. بالکن همیشه بخش مورد علاقه‌ی من در خانه بوده و هست. من با انتظار بسیار پایینی وارد گرجستان شدم اما گرجستان مرا به سفری برد که لذت بردن از طبیعت را به من آموخت و به من نشان داد که مردم می‌توانند چه تاثیری بر روح و روان من بگذارند.

سفری به انسانیت و مهربانی. جواهری گران‌بها میان اروپا و آسیا که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد. این نظر کاملا شخصی من است و اگر روزی کسی این سوال خیلی خیلی سخت را از من بپرسد که بهترین کشوری که دیده‌ام کدام کشور است، خب باید بگویم که طی این سال‌ها نظرم عوض نشده و هنوز هم پاسخم به این سوال گرجستان است. کشوری که تاثیر عمیقی بر روح من به‌عنوان یک جهانگرد داشته است.

زیبایی‌های گرجستان را بشناسید

زیبایی های گرجستان

گرجستان، کشور کوه‌های بلند، رودخانه‌ها، دره‌ها و چمن‌زارها است که در قلب منطقه‌ی کاراکاس واقع شده و زیبایی‌های طبیعی خود را حفظ کرده تا مکمل فرهنگ غنی آن باشد. پیاده‌روی، طبیعت‌گردی و کشف ناشناخته‌ها از تفریحات هیجان‌انگیز در گرجستان است. در حالی که شهرهای بزرگی همچون «تفلیس»، «باتومی» و «برجمی» (Borjomi) بسیار زیبا و فریبنده هستند، اما روستاهای جالب و عجیبی هم در اطراف شهرها هستند که دیدن آن‌ها بسیار جذاب است. گردشگری گرجستان پیوسته در حال رشد و توسعه است و می‌توانید تجربیات جدید از جمله چشیدن غذای محلی یا معاشرت با مردم محلی را نیز تجربه کنید.

طبیعت

در گرجستان کارهای زیادی هست که می‌توانید انجام دهید؛ از چرخیدن در شهر با اسب گرفته تا تجربه‌ی آشپزی و غذاهای گرجی، برای تمامی گردشگران مجموعه‌ای از فعالیت‌های مورد‌علاقه‌شان موجود است. عاشقان تاریخ می‌توانند از «قلعه‌ی ناریکالا» (Narikala Fortress)، اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)، کلیسای «ترینیتی گرگتی» (Gergeti Trinity) و بسیاری از مکان‌های تاریخی دیگر بازدید کنند. ماجراجویان می‌توانند از پیاده‌روی، اسب‌سواری، پاراگلایدینگ، غارگردی، کلک‌سواری و شکار لذت ببرند. همچنین از غذاهای خوشمزه و دست‌پخت عالی سرآشپزهای گرجی لذت ببرید و زندگی شبانه‌ی تفلیس را هم تجربه کنید.

به تور تصویری گرجستان، یکی از حیرت‌انگیزترین کشورهای دنیا خوش آمدید!

دلیل اول: طبیعت گرجستان که واژه‎‌ها قادر به توصیف آن نیستند

طبیعت گرجستان

من هم قادر به توصیف این طبیعت زیبا نیستم و خودتان باید ببینید! باید بگویم که با دیدن کوه‌های قفقاز برای اولین بار، حیرت‌زده شدم. صبح زود بود و در اتوبوسی بین باتومی و تفلیس بودم. از خواب بیدار شدم و شروع کردم به مالیدن چشم‌هایم، چرا که آن چیزی را که در افق می‌دیدم باور نمی‌کردم. صبح یک جمعه‌ی زیبا بود؛ نه ابری و نه سر‌ و‌ صدایی. فقط من بودم و خورشید و کوه‌ها.

فرقی نمی‌کند به کدام شهر بروید. طبیعت گرجستان آن‌قدر زیبا است که شما را از حیرت به سکوت وا‌ خواهد‌ داشت. یکی از فوق‌العاده‌ترین جاهایی که فراموش نمی‌کنم، «پارک ملی توشتی» (Tusheti National Park) است که در شیب شمالی کوه‌های قفقاز قرار دارد و مرا به یاد اسکاتلند انداخت. حتی می‌توانم بگویم از اسکاتلند زیباتر و حیرت‌انگیز‌تر است. عجیب است که چنین جای زیبایی این‌قدر بکر و بدون گردشگر باقی‌مانده است. دلم نمی‌خواهد توضیح بیشتری بدهم. خودتان عکس‌ها را ببینید و قضاوت کنید.

طبیعت گرجستان

همچنین بلندترین نقطه‌ی اروپا نیز در همین کشور و همین منطقه قرار دارد؛ قله «البروس» (Albrus) با ارتفاع ۵۶۴۲ متر. در گرجستان، اولین کاری که باید انجام دهید، سفر به قله‌ها است. از شهر تفلیس می‌توان به راحتی به این قله‌ها دست یافت و فقط چند ساعت رانندگی لازم است. تجربه‌ای که فقط یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد و نباید از دست داد!

دلیل دوم: مردم گرجستان قلب شما را تسخیر خواهند کرد

مردم گرجستان

طی چند ثانیه با شما صمیمی می‌شوند و طوری رفتار می‌کنند که انگار عضوی از خانواده‌شان هستید.

آن‌چه که در تفلیس تجربه کرده‌ام تا همیشه یکی از بهترین تعامل‌هایی خواهد ماند که با انسان‌ها داشته‌ام. به‌قدری خون‌گرم و تاثیرگذار بودند که نمی‌توانستم باور کنم این غریبه‌ها که مرا همین الان دیده‌اند تا این اندازه مهربان هستند و انسان‌ها می‌توانند این‌همه احترام و عشق را به یک‌دیگر هدیه دهند و دنیا را جای بهتری کنند.

میزبان من «نینچو» (Ninchoo) که او را از طریق «کوچ‌سرفینگ» پیدا کرده بودم، دوست او و دوست آلمانی خودم «میشاییل» (Michael) برای گردش و نوشیدن قهوه در تفلیس بیرون رفتیم. کنار خیابان، چند نفر از اعضای گروه کر ملی گرجستان حضور داشتند. پسرها با صدای بلند آواز می‌خواندند و این طبیعی بود. وقتی که ساکت شدند و همه مردم تشویقشان کردند، از فرصت استفاده کردیم و من و میشاییل شروع به خواندن یک آواز آلمانی کردیم. خاطرم نیست که چه ترانه‌ای خواندیم، اما همه ناگهان ساکت شدند و به ما زل زدند، اما ما به خواندن ادامه دادیم.

مردم گرجستان

بعد از اینکه آوازمان تمام شد، صدای جیغ و خوشحالی و تشویق مردم بلند شد و ناگهان همه شروع به خواندن آواز کردند؛ از ترانه‌های بیتلز گرفته تا سرودهای به زبان کشور ما و ترانه‌های فولکلور گرجی. فوق‌العاده بود. پسرها آوازهایشان را به ما تقدیم می‌کردند و ما به آن‌ها. یکدیگر را در آغوش گرفتیم، در کمال احترام به هم، از حضور یکدیگر لذت بردیم. اهمیتی نداشت که من چه خواننده‌ی وحشتناکی هستم، مهم رفتار ما بود. موسیقی تنها یک زبان نیست، بلکه یک سبک زندگی است.

مردم

مطالب مرتبط:

دیدگاه