پارک های الهام بخش اروپایی (قسمت اول)

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی چهار شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
پارک های الهام بخش اروپایی (قسمت اول)

پارک‌های ملی محدوده‌ای طبیعی مملو از جنگل‌ها، مراتع، رودخانه، کوهستان و دریاچه هستند که مانند گنجینه‌ای ارزشمند برای هر کشوری حیاتی هستند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

در تمام دنیا پارک‌های ملی فراوانی وجود دارد که هرکدام با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارند ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا هستند که معمولا در دیگری یافت نمی‌شود و از نظر ظاهری هم تفاوت بسیاری دارند. کسانی که از فضای پر هرج و مرج شهری گریزان هستند پارک‌های ملی را نقطه‌ای عالی برای سپری کردن اوقات فراغت خواهند یافت.

قاره‌ی همیشه سبز اروپا از نظر مواهب طبیعی بسیار غنی است و پارک‌های ملی بخشی جدایی ناپذیر از طبیعت آن به شمار می‌روند. تقریبا در هر کشوری از این قاره چندین پارک منحصر به فرد وجود دارد. در این میان اما برخی از این پارک‌ها به قدری زیبا و خاص هستند که شهرتی جهانی پیدا کرده‌اند. با معرفی ۱۵ پارک‌ ملی الهام بخش در اروپا همراه باشید.

۱۵. پارک ملی پیرنه (Pyrénées National Park)، فرانسه

از دره‌های عمیق و باریک تا پوشش گیاهی سرسبز و حیات وحش گرفته تا آبشارهای زیبا این ناحیه از رشته کوه‌های پیرنه در فرانسه هر آنچه را که از پارک‌های ملی و طبیعت انتظار دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر به تماشای پرندگان علاقمند هستید و از پیاده‌روی در بهار و تابستان هم لذت می‌برید این منطقه بهشت شما خواهد بود. همچنین در زمستان می‌توانید به انجام ورزش مفرح اسکی بپردازید.

پارک ملی

حتی اگر چندان اهل فعالیت‌های فضای باز نیستید بازهم کارهای زیادی برای انجام دادن در پیرنه وجود دارد. دریاچه‌ی گنتائو یکی از زیباترین جاذبه‌های این پارک ملی است.

  • هزینه ورود: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://www.pyrenees-parcnational.fr/fr

۱۴. پارک ملی دره‌ی والبون (Valbonë Valley National Park)، آلبانی

پارک ملی دره‌ی والبون شاید مانند دیگر پارک‌های این لیست مشهور نباشد اما بی شک از نظر زیبایی هیچ چیزی کم ندارد. پیاده‌روی در رشته کوه‌های آلپ وقتی که در کنار تعداد زیادی توریست‌ دیگر باشید می‌تواند مقداری خسته کننده باشد.

 در پارک ملی والبون می‌توانید چشم اندازهای فراوانی از کوه‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را بدون مزاحمت تماشا کنید. دمای هوا در این ناحیه نسبتا خنک است. با وجود اندازه‌ی کوچک کشور آلبانی مقداری طول می‌کشد تا به این منطقه سفر کنید اما ککاملا ارزشش را دارد.

پارک ملی دره‌ی والبون

از این پارک ملی به عنوان معجزه‌ی آلبانیایی رشته‌ کوه‌های آلپ نام می‌برند. پارک ملی دره‌ی والبون حدود هشت هزار هکتار مساحت دارد و شامل رودخانه‌ها، دره‌ها، دریاچه‌ها و فضاهای سرسبز زیادی است.

۱۳. پارک ملی اسنودونیا (Snowdonia National Park)، ولز

اسنودونیا را می‌توان بهشت پیاده‌گردها نامید چرا که حدود ۱۵۰۰ مسیر مختلف پیاده‌روی در محدوده‌ای به وسعت ۲۰۷۱ کیلومتر مربع پراکنده شده‌اند. بخش شمالی پارک ملی اسنودونیا در میان گردشگرانی که کوه‌هنوردی را انتخاب می‌کنند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

پارک ملی اسنودونیا

کوه اسنودونیا بزرگ‌ترین کوه در تمام ولز و انگلستان به شمار می‌رود با این حال کوه‌های دیگری هم در این پارک وجود دارد که هرکدام دریاچه‌ها، دشت‌های سرسبز، دریاچه‌ها، کوه‌های سنگی و حیات وحش غنی بخشی از ویژگی‌های این پارک محسوب می‌شوند.

پارک ملی اسنودونیا

علاوه بر پیاده‌گردی و تماشای چشم اندازهای زیبا، ماهیگیری هم یکی از لذت‌ بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در پارک ملی اسنودونیا انجام دهید.

  • هزینه‌ی ورود: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://www.eryri-npa.gov.uk/home

۱۲. پارک ملی اسنوفل سیاکول (Snæfellsjökull National park)، ایسنلند

پارک ملی اسنوفل سیاکول یا پارک ملی یخچال‌های طبیعی مملو از مناظر شگفت انگیز طبیعی است که هر ببینده‌ای را مسحور خود می‌کند. این مکان اولین پارک ملی ایسلند به شمار می‌رود و مرز‌های آن به دریا می‌رسد و یکی از معدود پارک‌هایی است که از دریا تو کوه‌ها ادامه دارد.

پارک ملی اسنوفل سیاکول

یخچال‌های طبیعی Snæfellsjökull اصلی‌ترین جاذبه‌ی این پارک محسوب می‌شود. این آتشفشان فعال که ارتفاع آن به ۱۴۴۶ متر می‌رسد زمینه ساز پیداش اثر مشهور ژول ورن یعنی سفر به اعماق زمین بود.

پارک ملی اسنوفل سیاکول

این کوه یکی از هفت مرکز انرژی در زمین تلقی می‌شود و تاکنون نیروهای اسرارآمیز مختلفی به آن نسبت داده شده است. پارک ملی اسنوفل سیاکول دنیای پرماجرا و مرموزی را در اختیار می‌گذارد که به هیچ وجه نباید از دست داد.

  • هزینه‌ی ورود: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://ust.is/snaefellsjokull-national-park

۱۱. پارک ملی سارک (Sarek National Park)، سوئد

شکوه و بزرگی یک مکان را می‌توان به خوبی در پارک ملی سارک مشاهده کرد. این پارک ملی حیرت انگیز در سال ۱۹۰۹ میلادی تاسیس شده است. دره‌های و دشت‌های باریک و وسیع، نواحی زیبای دست نخورده و بکری که دهان شما را از حیرت باز می‌گذارد، کوه‌های مرتعی که ارتفاع آن‌ها به بیش از ۲۰۰۰ متر می‌رسد و تقریبا ۱۰۰ یخچال طبیعی به همراه رودخانه‌های پر آب و چند شاخه و از همه مهم‌تر چشم اندازهایی از دلتاهای عظیم همه و همه یکی از زیباترین پارک‌های ملی جهان را ساخته‌اند.

پارک ملی

با این وجود خطرات زیادی ممکن است شما را تهدید کند، بنابراین اگر قصد سفر به این پارک را دارید، توصیه می‌کنیم یک راهنمای با تجربه استخدام کنید. گشتن نقاط مهم این پارک بیشتر از سایر پارک‌های این لیست زمان می‌برد اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

  • هزینه‌ی ورودی: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://www.nationalparksofsweden.se/choose-park---list/sarek-national-park/

۱۰. پارک ملی جاستدالزبرین (Jostedalsbreen National Park)، نروژ

جاستدال بزرگ‌ترین یخچال طبیعی قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود، بنابراین اگر به دنبال کوهپیمایی، گرفتن عکش‌های شگفت‌انگیز یا فقط تماشای برخی از مواهب طبیعی هستید، پارک ملی جاستدالزبرین انتخاب مناسبی است.

پارک ملی جاستدالزبرین

در تمام فصل‌ها می‌توان از بودن در دل این پارک لذت برد. حتی زمستان با وجود سرد بودن سرگرمی‌های بی‌شماری را در اختیار گردشگران می‌گذارد. یخ نوردی، کایاک سواری روی دریاچه‌ها، تماشای غارهای یخی حیرت انگیز و ثبت عکس‌های زیبا و خاطره انگیز تنها بخشی از کارهایی است که برای انجام دادن وجود دارند.

در واقع فصل زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به این پارک ملی در کشور نروژ است.

  • هزینه‌ی ورودی: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://jostedal.com/en/home/

۹.پارک ملی لیک دیسترکت (The Lake District National Park)، انگلیس

مهم نیست که در طبیعت به دنبال چه چیزی باشید. از پیاده‌روی و دوچرخه سواری گرفته تا کوهنوردی، ماهیگیری و حتی قابق سواری به علاوه‌ی تفریحات بسیار دیگر در این پارک امکان‌پذیر هستند.

پارک ملی لیک دیسترکت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک ملی لیک دیسترکت پالت رنگی بی نظیر آن است که چشم‌اندازهایی فوق العاده را به تصویر می‌کشد. همان طور که از نام این پارک مشخص است با منطقه‌ای پر از دریاچه روبرو هستیم.

پارک

۱۲ تا از بزرگ‌ترین دریاچه‌های انگلستان در این پارک ملی قرار دارند که در مجموع اکوسیستمی مثال زدنی را رقم زده‌اند. شهرهای کوچکی مانند کزیک یا گراسمیر نیز بخشی از هویت و جذابیت فرهنگی و تاریخی این پارک محسوب می‌شوند. همه‌ی این‌ها را با قلعه‌ها و خانقاه‌های تاریخی ترکیب کنید تا به ارزش این پارک ملی بیشتر پی ببرید.

۸. پارک ملی اولانکا (Oulanka)، فنلاند

پارک اولانکا در شمال مناطق اوستروبوتنیا و لاپلند قرار دارد و ناحیه‌ای عظیم از طبیعتی بکر را پوشش می‌‌دهد. این مکان منحصربه‌ فرد است چرا که ترکیبی از طبیعت مرسوم شمال، جنوب و شرق این مناطق است.

پارک ملی اولانکا

تعداد زیادی گیا‌ه و حیوان در خطر انقراض در این پارک زندگی می‌کنند. همچنین گله‌های بزرگ گوزن شمالی در جنگل‌های شمالی پارک سرگردان هستند. گردشگران در تمام سال، حتی در زمستان که پارک با لایه‌ی ضخیمی از برف پوشیده شده است، از این مکان دیدن می‌کنند.

پارک ملی اولانکا

پیاده‌روی محبوب‌ترین فعالیت تفریحی پارک اولانکا است، طی کردن مسیر ۸۰ کیلومتری Karhunkierros یک چالش به شمار می‌رود، اما تجربه‌ی آن ارزشش را دارد. البته مسیرهای دیگری هم وجود دارد که می‌توان با اسکی‌، کفش اسکی یا اسنومبیل در زمستان، آن‌ها را طی کرد. به علاوه در طول تابستان می‌توانید به قایقرانی، دوچرخه‌سواری، چیدن توت‌ها و قارچ‌های وحشی مشغول شوید.

  • هزینه‌ی ورودی: رایگان
  • وب‌سایت رسمی: http://www.nationalparks.fi/oulankanp

مطالب مرتبط:

دیدگاه