دیدنی های آلانیا، یادگاری های علا الدین کیقباد در ترکیه (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های آلانیا، یادگاری های علا الدین کیقباد در ترکیه (قسمت اول)

آلانیا یکی از شهرهای تاریخی ترکیه در نزدیکی آنتالیا است که امروزه یکی از شهرهای توریستی پرطرفدار نیز محسوب می‌شود. گردشگران ایرانی نیز تمایل زیادی برای سفر به آلانیا دارند. پس با معرفی دیدنی‌های آلانیا، همراه کجارو باشید.

آلانیا شهری ساحلی در استان آنتالیا است که در سواحل جنوبی ترکیه، در منطقه‌ی مدیترانه‌ی این کشور قرار دارد. در گذشته این شهر به‌دلیل موقعیت حساس خود در شبه جزیره‌ای کوچک در دریای مدیترانه، به‌عنوان دژی مستحکم برای امپراتوری‌های مستقر در منطقه مانند بطلمیوسی و سلوکی و روم و بیزانس و امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت.

این شهر بیشتر در دوران حکومت سلطان علا الدین کیقباد (در قرون وسطی) اهمیت یافت و نام آلانیا از اسم او گرفته شده است. اکثر نقاط دیدنی و تاریخی این شهر، از دوران حکومت این پادشاه به جا مانده که از آن‌ها می‌توان به برج قرمز، کارخانه کشتی‌سازی و قلعه آلانیا اشاره کرد. اگر قصد دارید برای تعطیلات بعدی به آلانیا سفر کنید، در ادامه همراه ما باشید تا دیدنی‌های این شهر تاریخی را به شما معرفی کنیم.

قلعه آلانیا

قلعه آلانیا

قلعه‌ی آلانیا یکی از یادگاری‌های دوران سلجوقی (قرن ۱۳ میلادی) است که شبه جزیره‌ی صخره‌ای آلانیا قرار دارد و بین دیوارهایی که طول آن‌ها به ۶/۵ کیلومتر می‌رسد، محصور شده است. بیشتر دیدنی‌ها و آثار تاریخی آلانیا، در اطراف و داخل این قلعه قرار دارند. برای رسیدن به این قلعه، باید از خیابان‌های شیب‌دار منطقه‌ی Tophane عبور کنید و چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر و کوه Cilician را به نظاره بنشینید. در سمت راست قلعه، ویرانه‌ها و بناهایی وجود دارد که به‌خوبی از آن‌ها محافظت نشده است که از آن جمله می‌توان به ۶ مخزن آب و قسمتی از کلیسای بیزانسی مربوط به قرن ۱۱ اشاره کرد.

موقعیت قلعه آلانیا روی نقشه

اگر نمی‌توانید این مسیر شیب‌دار را طی کنید، می‌توانید با اتوبوس‌هایی که در پشت ایستگاه Grand Bazaar (بازار بزرگ) یا روبه‌روی دفتر گردشگری ایستاده‌اند، به بالای قلعه برسید. هزینه‌ی اتوبوس ۲/۵۰ لیر (حدود ۳ هزار تومان) است. تاکسی هم با دریافت هزینه‌ی ۱۵ لیری (حدود ۱۸ هزار تومان) شما را به قلعه می‌رساند. قلعه‌ی آلانیا در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان میراث فرهنگی سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

برج قرمز (Red Tower)

برج قرمز آلانیا

این برج دفاعی هشت ضلعی پنج طبقه است و ۳۰ متر قطر دارد. ارتفاع برج قرمز بیش از ۳۰ متر است و درون آن مخزنی برای ذخیره‌ی آب وجود دارد. این برج از بندر، پایین‌ترین قسمت جاده‌ی اسکله هم دیده می‌شود. قلعه‌ی سرخ در سال ۱۲۲۶ میلادی توسط سلطان سلجوق علا الدین کیقباد (کسی که قلعه‌ی آلانیا را نیز ساخته است) ساخته شده است. اینجا اولین بنایی است که بعد از تسلیم شهر به سلطان علا الدین که ارامنه کنترل می‌کردند، ساخته شده و امروزه به نمادی از شهر تبدیل شده است. حتما از این قلعه و موزه‌ای که داخل آن قرار دارد، دیدن کنید. 

موقعیت برج قرمز روی نقشه

کشتی سازی 

کشتی سازی آلانیا ترکیه

گذری چوبی از برج قرمز به‌سمت جنوب (در امتداد دیوارهای بندر قدیمی) کشیده شده است که به Tersane می‌رسد. Tersane تنها کشتی‌سازی سلجوقیان در ترکیه است که تا به امروز باقی مانده است. سلطان علا الدین کیقباد شروع به ساخت‌ و ساز کشی کرده و رویای خود را به واقعیت تبدیل کرد و به «سلطان دو دریا» تبدیل شد. در سمت شمالی کشتی‌سازی کتیبه‌ای وجود دارد و در سمت چپ کتیبه مسجدی قرار گرفته است. در سمت راست آن نیز خوابگاهی برای سربازان ساخته شده بود. تکه‌های سفالی عتیقه که اینجا وجود دارد، نشان از تمدنی دارد که در این منطقه به وجود آمده است. مسیر این گذر را ادامه دهید تا به پاسدارخانه‌ای برسید که در دوران سلجوقی از آن به‌عنوان برج ساحلی استفاده می‌شد. 

موقعیت کشتی سازی روی نقشه

 احمدک (Ehmedek)

احمدک آلانیا ترکیه

در مسیر رفتن به قلعه‌ی آلانیا، جاده‌ای به‌سمت روستای احمدک می‌رود که در زمان امپراتوری عثمانی و سلجوقی محله‌ی تر‌ک‌ها بود. امروزه هنوز هم تعدادی خانه‌ی چوبی در اطراف مسجد جامع سلیمانیه (که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده و قدیمی‌ترین مسجد آلانیا است) وجود دارد. همچنین اینجا bedesten (بازاری سرپوشیده که در دوران امپراتوری عثمانی به سبک مسجد ساخته می‌شد و در آن لباس مردانه به فروش می‌رفت) سابق عثمانی وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به آرامگاه  Aksebe Turbesi (مربوط به قرن ۱۳میلادی) و خانه‌ی فرهنگ اشاره کرد. در خانه‌ی فرهنگ زندگی مرفه زمان عثمانی بازسازی شده است. 

موقعیت احمدک روی نقشه

قلعه احمدک

قلعه‌ی احمدک بالاترین سازه در قلعه‌ی آلانیا است. این قلعه به سبک معماری یونانی است و زمانی که سلطان علا الدین کیقباد به آلانیا حمله کرد، به قلعه‌ی احمدک آسیبی وارد نکرد و یک سال بعد از ساخت برج قرمز، سازه‌های جدیدی در بالای آن ساخت. این برج چندین تانکر، حمام ترک و کوره دارد و از بالای آن می‌توانید تمام شهر آلانیا را ببینید. در دوران حکومت سلجوقی، زمانی که یکی از افراد حکومتی به آلانیا می‌آمد، در این قلعه از او پذیرایی می‌شد. 

پاسگاه (guard house)

پاسدارخانه آلانیا ترکیه

این پاسگاه کوچک در دوران حکومت سلجوقی به‌عنوان برج ساحلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر دوست داشته باشید می‌توانید دیوارها را از اینجا به‌سمت سنگر و استحکامات شرقی دنبال کرده و سپس از آن‌ها بالا بروید. چون این مسیر رو به دریا است، می‌توانید نمای بسیار زیبایی را به نظاره بنشینید. اما باید احتیاط کنید چون این بناها قدیمی هستند، استحکام و امنیت لازم را ندارند. 

قلعه آلارا (Alara Castle)

قلعه آلارا آلانیا

قلعه‌ی آلارا مکانی تاریخی در آلانیا است که در دوران امپراتوری بیزانس، در قرن ۱۱ ساخته شده است که پایگاه غربی پادشاهی ارمنی کیلیکیه بود. این قلعه مسئولیت حفاظت از آخرین کاروانسرای جاده‌ی ابریشم را به عهده داشت. در داخل دیوارهای بیرونی این قعه، یک ارگ وجود دارد. با عبور از ۱۸۰ پله (به‌شکل تونلی سنگی)، به داخل قلعه می‌رسید. حدودا به نیمه‌ی پله‌ها که می‌رسید، راهی به مخزن آب وجود دارد. در ارگ یک کاخ، امکانات رفاهی برای پادگان، یک مسجد و یک حمام در میان خرابه‌ها قرار دارد.

موقعیت قلعه آلارا روی نقشه

این قلعه در بالای صخره‌ای بزرگ و شیب‌دار، در سمت شرق رودخانه‌ی آلارا قرار گرفته است و رسیدن به آن کمی دشوار است؛ با این حال صاحب قلعه در سال ۱۲۳۱، زمانی که فهمید سلطان علا الدین کیقباد آلانیا را تصرف کرده است، تسلیم شد. در سال ۲۰۱۱ این قلعه مرمت شد و در آن را به روی عموم باز کردند و به محلی پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شد. 

خانه و موزه آتاتورک

خانه و موزه آتاتورک آلانیا

خانه و موزه‌ی آتاتورک در محله‌ی Sekerhane آلانیا، در خیابان Azakoglu قرار دارد. ساختار این خانه مطابق خانه‌های سنتی آلانیا است و در ۳ طبقه، از چوب و سنگ و به‌شکل متقارن ساخته شده است. تاریخ دقیق ساخت این خانه مشخص نیست اما گفته می‌شود اسم معمار آن مردی به نام «بیری اوستا» بود. خانه‌ی آتاتورک توسط آقای رفعت ازک اوغلو به وزارت فرهنگ و گردشگری اهدا شد و سپس آن را تعمیر و در ۳۰ آوریل ۱۹۸۷ با عنوان خانه و موزه‌ی آتاتورک در آن را به روی عموم باز کردند. در سال ۱۹۳۵ آتاتورک هنگام بازدید از آلانیا، از این خانه نیز بازدید کرده و برای مدتی در آن استراحت کرده بود. 

موقعیت موزه و خانه آتاتورک روی نقشه

در طبقه‌ی اول موزه عکس‌ها و وسایل شخصی آتاتورک (که از موزه‌ی آتاتورک در آنکارا آورده شده است) و همچنین تلگراف‌هایی که آتاتورک در طول زندگی‌اش به آلانیا فرستاده، به نمایش گذاشته شده است.از دیگر شیای موجود در ای طبقه می‌توان به پیراهن  و یقه، یک جفت جوراب، ژاکت ضد گلوله، لباس خواب، جلیقه و چنگال و کارد به چشم می‌خورد. اتاق‌های طبقه دوم به مبلمان و لوازم مربوط به گذشته و سنت مردم منطقه‌ی آلانیا اختصاص داده شده است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه