حقایق جالب در مورد سن پترزبورگ

کسری مجیدی
کسری مجیدی پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
حقایق جالب در مورد سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ در پهناورترین کشور جهان، یعنی روسیه، محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

سن پترزبورگ شهری است که برای سالیان طولانی پاتیخت کشور روسیه محسوب می‌شده است. این شهر با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، به خوبی، خود را از زیر سایه‌ی پایتخت کنونی روسیه، شهر مسکو، بیرون آورده و به عنوان یکی از شهرهای مهم این کشور مطرح است.

جاذبه‌های این شهر موجب شده که گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان، سن پترزبورگ را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی که این شهر را در صدر فهرست بهترین مقاصد گردشگری اروپا قرار داده است.

با این مقدمه، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

شهر سن پترزبورگ

۱. قدمت شهر سن پترزبورگ به ابتدای قرن هجدهم، در سال ۱۷۰۳ باز می‌گردد.

۲. شهر سن پترزبورگ در سال ۱۷۰۳ به دستور و با نظارت «پتر کبیر» (Peter the Great)،  ساخته شد. پتر کبیر در این سال تصمیم گرفت در باریکه‌ی سواحل دریای بالتیک که به تصرف خود درآورده بود، این شهر را بنا کند.

مجسمه پتر کبیر

۳. بر خلاف باور خیلی‌ها نام شهر سن پترزبورگ برگرفته از موسس آن، یعنی پتر کبیر، نیست. نام این شهر برای گرامیداشت روحانی «کشیش پیتر» (Saint Peter) یا همان «شمعون» (Simon)، است. او یکی از ۱۲ یار عیسی مسیح، از رهبران کلیسای مسیحیت، بود که در تابلوی «شام آخر» لئوناردو داوینچی نیز، به تصویر کشیده شده است. او نفر چهارم از سمت چپ است.

اثر شام آخر داوینچی

۴. در طول تاریخ، نام شهر سن پترزبورگ چندین بار عوض شده است. این در حالی است که این منطقه در ابتدا همین نام را داشته است. پس از جنگ جهانی اول بود که «پتروگراد» (Petrograd) نام گرفت. همچنین بعد از انقلاب شوروی به «لنین گراد» (Leningrad) تغییر نام داد. با فروپاشی شوروی نیز مجددا به همان سن پتربوزگ نامیده شد.

۵. سن پترزبورگ برای ۲۰۶ سال، طی سال‌های ۱۷۱۲ تا ۱۹۱۸، پایتخت کشور روسیه بود.

سن پترزبورگ در قدیم

۶. سن پترزبورگ امروزه جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارد.

۷. شهر سن پترزبورگ شمالی‌ترین شهر جهان است که جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون نفر را دارد.

۸. این شهر که در شمال غرب روسیه واقع شده است، دارای ۴۲ جزیره و ۴۰ رودخانه است؛ از این رو‌ به «ونیز شمال» نیز معروف است.

جزایر سن پترزبورگ

۹. میانگین دمای این منطقه در فصل سرما ۱۳ درجه زیر صفر و در فصل گرما ۲۰ درجه است. به طور میانگین این شهر در ۱۳۰ روز از سال، برفی است.

سن پترزبورگ برفی

۱۰. رودخانه «نوا» (Neva) با طول ۷۴ کیلومتر در شهر سن پترزبورگ جریان دارد. این رودخانه، چهارمین رودخانه‌ی بزرگ اروپا محسوب می‌شود.

رودخانه نوا در سن پترزبورگ

۱۱. نزدیک به ۶۰۰ پل در سن پترزبورگ وجود دارد که ۲۲ عدد از آن‌ها متحرک هستند.

پل متحرک در سن پترزبورگ

۱۲. دین غالب مردم شهر سن پترزبورگ مسیحیت است. طی سال‌های اخیر با تنوع ملل، پیروانی از اسلام، یهود و بودا نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

۱۳. موزه آرمیتاژ یا هریمتاژ (Hermitage) قدیمی‌ترین موزه در جهان محسوب می‌شود. این موزه دومین موزه‌ی بزرگ جهان نیز به شمار می‌رود. آرمیتاژ بیش از ۳ میلیون آثار فرهنگی و هنری را در خود جای داده است. همچنین بسیاری از کشورهای جهان، برای آثار و تاریخ خود، سالن‌های مجزایی در این موزه دارند.

نمای بالای موزه هرمیتاژ

۱۴. آرمیتاژ در سال ۱۷۶۴ به دستور «ملکه کاترین کبیر» (Empress Catherine the Great) تاسیس شد. ملکه‌ی وقت ۴۰۰۰ تابلوی نقاشی، ۳۸ هزار کتاب نفیس و مجموعه‌ای از ۱۶ هزار سکه‌ی قدیمی را به این موزه واگذار کرد.


۱۵. آرمیتاژ از ۳۵۰ سالن و ۵ ساختمان متشکل شده است. اگر به تمامی آثار این موزه فقط برای یک دقیقه نگاه کنید، ۸ سال زمان می‌برد تا بتوانید نظاره‌گر همه‌ی آن‌ها باشید.

آثار هرمیتاژ

۱۶. مجموعه‌ی «کاخ زمستانی» (Winter Palace) مقر رسمی و اصلی خانواده‌های سلطنتی روسیه طی سال‌های ۱۷۳۲ تا ۱۹۱۷ بود.

کاخ زمستانی سن پترزبورگ

۱۷. مجموعه‌ی کاخ زمستانی پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، به موزه‌ی هرمیتاژ پیوست و پس از آن به عنوان موزه‌ی انقلاب فعالیت کرد. در طی سال‌های بعد نیز بازسازی‌هایی بر روی این کاخ صورت گرفته شد.

سالنی در کاخ زمستانی

۱۸. یکی دیگر از بنایای تاریخی این شهر، کلیسای «اسحاق» (Isaac Cathedral) است. ساخت این کلیسا در سال ۱۸۱۸ آغاز شد و بیش از ۴۰ سال به طول انجامید. وزن بنای این کلیسا ۳۰۰ هزار تن است. همچنین گنبد بالای آن نیز از طلای خالص ساخته شده است.

کلیسای اسحاق سن پترزبورگ

۱۹. خیابان «نوسکی» (Nevesky) یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خیابان‌های این شهر است که از جاذبه‌های گردشگری آن نیز به شمار می‌رود. مسیر ۵ کیلومتری این خیابان گذرگاهی است به میادین و مناطق تاریخی این شهر. به طور روزانه، نزدیک به ۲ میلیون نفر از این خیابان تردد می‌کنند.

خیابان نوسکی در سن پترزبورگ

۲۰. یکی دیگر از جاذبه‌های سن پترزبورگ، شب‌های سفید آن است که در حد فاصل ماه‌های اردیبهشت تا تیر رخ می‌دهد. در طی این پدیده‌ی طبیعی، خورشید در نزدیکی نیمه شب غروب می‌کند، آن هم نه به طور کامل، بلکه آسمان، روشنایی نسبی دارد. از طرف دیگر نیز خورشید در ساعت ۳ بامداد طلوع می‌کند.

شب های سفید سن پترزبورگ

۲۱. متروی سن پترزبورگ در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و هم‌اکنون دارای ۵ خط و ۶۷ ایستگاه است.

۲۲. ایستگاه‌های متروی سن پترزبورگ از عمیق‌ترین ایستگاه‌های جهان محسوب می‌شوند. میانگین عمق این ایستگاه‌ها به ۶۰ متر می‌رسد. عمیق‌ترین آن نیز در عمق ۹۰ متری از سطح زمین قرار دارد.

غمیق ترین متروی سن پترزبورگ

۲۳. سن پترزبورگ از اصلی‌ترین بندرهای روسیه محسوب می‌شود؛ به همین دلیل از مهم‌ترین مراکز تجاری نفت، گاز، مواد شیمیایی و دیگر صنایع به شمار می‌رود.

بندر تجاری سن پترزبورگ

۲۴. امروزه سن پترزبورگ به نوعی پایتخت فرهنگی کشور روسیه محسوب می‌شود. سالانه بیش از ۲۰ فستیوال فرهنگی و ۸۰ جشنواره‌ی تئاتر و موسیقی در این شهر برگزار می‌شود.

جشن های سن پترزبورگ

۲۵. برای آخرین مورد جالب است بدانید، در ادبیات کشور روسیه، بیشترین اشعار برای شهر سن پترزبورگ در قیاس با دیگر شهرها، سروده شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه