زندگی ارزان در تایلند (قسمت اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
زندگی ارزان در تایلند (قسمت اول)

تایلند کشوری بسیار جذاب است. در این کشور می‌توان از راه‌های مختلفی هزینه‌های اقامت را کاهش داد. با کجارو همراه باشید تا در این مسیر شما را راهنمایی کنیم.

جنوب شرق آسیا با فرهنگ، طبیعت، تاریخ و نظام خاصش همیشه برای گردشگران مقصدی جذاب محسوب می‌شود. در سال های اخیر تعداد کسانی که به هدف گردش، تحقیق یا یادگیری ورزش‌های رزمی برای مدتی نسبتا طولانی در این کشور اقامت می‌کنند افزایش یافته‌ است. اگر شما هم به تجربه‌ی زندگی در این کشور برای چند ماه تا یک سال علاقه دارید یا مثل نویسنده‌ی این اثر (و خیلی دیگر از افراد ماجراجو) به دنبال یادگیری ورزش جذاب موی‌تای (بوکس تایلندی) در کشور مادریش هستید، این مقاله را بخوانید تا هزینه‌های شما به حداقل برسد.

این مقاله از زبان آرون جان (AARON JAHN)، مربی و مبارز حرفه‌ای موی‌تای تقدیم می‌شود.

زمانی که به خاطر شوق خالصم به مبارزه برای بیش از یک سال در تایلند زندگی کردم، خود را در نقطه‌ی بسیار سختی یافتم که مرا وادار کرد به صورت پیوسته به دنبال روش‌هایی باشم تا بودجه‌ام دوام بیشتری بیاورد. در آن دوره از مبارزاتم درآمدم بسیار کم بود برای همین مجبور بودم هر روش ممکنی را به کار ببرم تا هر پنی از پولم بیشترین کارایی را داشته باشد. برخی از این پندها بسیار ساده و دست یافتنی و برخی دیگر افراطی هستند. هرکاری بکنید تا پولتان در زمانی که باید آنجا باشید دوام بیاورد. البته می‌توانم یک کتاب کامل را درباره‌ی صرفه‌‌جویی و پس‌انداز در تایلند بنویسم اما این مقاله برای شروع کافی است.

به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید زمان اقامتتان را در تایلند به حداکثر برسانید، در این مسیر فداکاری و قربانی کردن لازم است. وقتی به خانه باز می‌گردید آیا قهوه‌ی اضافه یا هتل مجللتان به یادتان می‌ماند یا چند ماه بیشتر اقامت و مبارزه برای هدفتان؟

۱. در فصل خلوت به تایلند سفر کنید

سفر به تایلند بین آوریل و سپتامبر (فروردین تا شهریور) بسیار کمتر هزینه خواهد داشت تا فصل شلوغی بین اکتبر تا مارس (آذر تا اسفند). مخصوصا در مناطق توریستی. مسکن، غذا، بلیط هواپیما و کرایه موتور سیکلت در طول فصل گردشگری مثل موشک بالا می‌روند پس اگر با بودجه‌ی محدود سفر می‌کنید از این ماه‌ها دوری کنید.

زندگی ارزان در تایلند

در طول ماه‌های خلوت چانه‌ زدن و یافتن مسکن ارزان بسیار آسان‌تر است چرا که اکثر آپارتمان‌ها در طول این زمان خالی می‌مانند و مالک مجبور است با هر مشتری که گیر آورد راه بیاید. غذا نیز در این فصل ارزان است و لیست قیمت رستوارن‌ها را در طول این دو بازه‌ی زمانی متفاوت خواهید یافت.

همچنین سفر با تاکسی، اتوبوس و قطار نیز ارزان‌تر است. من در طول فصل خلوت توانستم با یک سوم قیمت موتورسیکلت کرایه کنم. در زمان رزرو بلیط هواپیما تفاوت قیمت فصل شلوغ و خلوت را مشاهده خواهید کرد.

در هر حال فصل خلوت برای من محبوب‌تر است حتی اگر هزینه‌ها را در نظر نگیریم.

۲. از تله‌های گردشگری تایلند دوری کنید

وقتی از هواپیما پایتان را در بانکوک بیرون می‌گذارید همه‌ چیز را ارزان خواهید یافت (حداقل نسبت به سایر نقاط توریستی جهان) اما وقتی که به سمت شمال و شهر‌هایی مثل چیانگ‌مای (Chiang Mai) بروید قیمت‌ها بازهم کاهش یافته و گاهی باور نمی‌کنید با چه پول کمی می‌توان زندگی کرد. دیگر گزینه‌های ارزان اودون راتچاتان (Udon RatchathanI) در شمال شرق و ناخون سی تامارت (Nakhon Si Thammarat) در جنوب است.

سپس به مکان‌های توریستی می‌رسید. با وجود اینکه جزایر جنوبی نسب به دیگر نقاط جهان ارزان هستند اما نسبت به نقاط دیگر تایلند گران‌تر هستند.

زندگی ارزان در تایلند

به یاد داشته باشید که تمامی اجناسی که در جزایر می‌خرید باید از سرزمین مادری با هواپیما یا قایق به آنجا آورده شوند برای همین هزینه‌ی بیشتری خواهند داشت. در این مناطق همه‌ چیز گران‌تر است. از رستوران گرفته تا اتاق، از کافی‌نت گرفته تا مراکز تفریحی شبانه و روزانه! پس اگر در تایلند به دنبال پس‌انداز و صرفه‌جویی هستید از مناطقی مانند فوکت (Phuket) و کوساموی (Ko Samui) دوری کرده و به سمت مناطق دورتر بروید.

۳. در چیانگ‌مای زندگی کنید

زندگی ارزان در تایلند

اگر به دنبال یادگیری و تمرین رزمی هستید چیانگ‌مای کیفیت کیفیت بانکوک یا برخی نقاط دیگر را ندارد اما اینجا یکی از ارزان‌ترین نقاط تایلند برای زندگی است. با این وجود تمامی امکاناتی که در کشور خودتان دارید اینجا وجود دارند.

زندگی ارزان در تایلند

به طور کلی سفر در تایلند بسیار ارزان است اما اگر فکر می‌کنید نسبت به بودجه کمی بیشتر خرج کرده‌اید یا می خواهید اقامت خود را چند هفته بیشتر افزایش دهید، پس زندگی در چیانگ‌مای را در نظر داشته باشید.

زندگی ارزان در تایلند

می‌توانید با حدود ۹۰۰ بات (۱۰۰ هزارتومان) با اتوبوس شبانه از بانکوک به چیانگ‌مای سفر کنید، مسکن حدود ۲۰۰۰ بات (۲۲۰ هزارتومان) در ماه هزینه دارد و هر وعده غذای تایلندی حدود ۳۰ یا ۴۰ بات (بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان) است.

۴. اگر برای ورزش اینجا هستید، اقامت‌گاه باشگاه را کرایه نکنید

باشگاه‌های بکس قیمت‌های بالایی برای اقامتگاهشان دارند. ممکن است تلویزیون، سویت اختصاصی و کولر داشته باشند اما دلیل قیمت بالایشان این‌ها نیست. شما هزینه‌ی مکان قرارگیری آن‌ها را پرداخت می‌کنید. چه اشکالی دارد که هر روز صبح چند کیلومتر برای رسیدن به باشگاه رانندگی یا موتورسواری کنید؟ یک اتاق در فاصله چند مایلی باشگاه کرایه کنید و به زندگی ساده بپرازید.

به عنوان یک گردشگر، احتمالا از شما کرایه‌ی بیشتری خواهند گرفت

ارزان‌ترین گزینه کرایه‌ی یک خانه‌ی ییلاقی ۲ یا ۳ خوابه با اتاق‌های پنکه‌دار و اشتراک آن با چند دوست است. علاوه بر آن می‌توانید اقامت‌گاه‌های کولرداری کرایه کنید که هزینه‌ی برقشان جداست تا وقتی نیاز شد کولر را روشن کنید.

به عنوان یک گردشگر، احتمالا از شما کرایه‌ی بیشتری خواهند گرفت. تلاش کنید با دوست تایلندی یا مربی باشگاهتان بروید تا برای اجاره‌بها چانه بزند. حتی می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها اتاق مشترک نیز بگیرید. من یک بار کلبه‌ای چوبی و متروک را کرایه کردم، آن را رنگ زدم، یک فرش خریدم، تشک انداختم و برای دو ماه در آن‌جا زندگی کردم. این مکان به کلبه‌ی عشق مشهور شد! عجب روزهایی بود!

من دوستی دارم که درون رینگ باشگاه چادر زد و همان جا نیز می‌خوابید! شما حتی می‌توانید درون معابد تایلندی نیز به رایگان بخوابید.

زندگی ارزان در تایلند

نظر شما کجارویی‌های عزیز چیست؟ آیا شماهم مثل ما برای زندگی چندماهه در این کشور خاص تشویق شدید؟ با بخش‌های بعدی این مقاله همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Muaythaischolar

دیدگاه