غذاهای محلی آمستردام؛ از نیو هرینگ تا بیتربالن (قسمت اول)

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
غذاهای محلی آمستردام؛ از نیو هرینگ تا بیتربالن (قسمت اول)

آمستردام  شاید به خاطر آشپزی‌اش شهرت چندانی نداشته باشد اما غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که حتما باید امتحان کنید. برای آشنایی بیش‌تر با کجارو همراه باشید.

آمستردام برای تمام مسافران گرسنه از پنکیک‌های کوچک گرفته تا کراکت‌های دست‌فروشان، تجربه‌ای از غذاهای خوشمزه را ایجاد می‌کند. غذاهایی چون نیو هرینگ (که از ماهی تهیه می‌شود)، میان وعده‌هایی چون بیتربالن، شیرینی هایی چون پوفرجیس و بسیاری موارد دیگر را، تا حداقل برای یک بار امتحان نکرده‌اید به خانه بازنگردید. 

داچ نیو هرینگ (Dutch New Herring)

داچ نیو هرینگ

این غذا یکی از معروف‌ترین غذاهای هلندی است و اگر به طعم ماهی علاقه‌مند هستید حتما این غذا را امتحان کنید. در کنار شاه ماهی تازه که ماده اصلی این غذا است تکه‌های پیاز خام و خیارشور سرو می‌شود. در هلند نیو هرینگ را به این صورت می‌خوردند که ماهی را از دم (بالا) می‌گیرند و به همین شکل گاز می‌زنند. البته نگران نباشید شما مجبور نیستید این کار را انجام بدهید. می‌توانید این غذا را به صورت تکه‌های کوچک یا ساندویچ میل کنید که در این صورت به این ساندویچ بروج هرینگ (Broodje haring) می‌گویند.

نیو هرینگ شیوه پخت مخصوص به خود را دارد  و حتما باید براساس سنت هلندی تهیه شود. سر ماهی بریده و کاملا تمیز شده، و سپس نمک‌سود می‌شود. در تمام نقاط آمستردام و هلند می‌توانید هرینگ آماده را تهیه کنید.

بیش‌تر بخوانید:

کراکت (Kroket)

کراکت

کراکت یک رول سرخ‌شده حاوی گوشت معطر است که اصالتا از گوشت گاو یا گوساله تهیه می‌شود که با ادویه‌های مختلفی آن را معطر می‌کنند. شما می‌توانید کراکت را به عنوان یک میان‌وعده به صورت اسنک میل کنید اما بیش‌تر مواقع آن‌ها را بر روی نان‌های بریده‌شده سفید یا نان همبرگر به همراه سس خردل سرو می‌کنند. مراقب محتوای داخل کراکت‌ها باشید چراکه بسیار داغ هستند.

کراکت‌ها را می‌توانید از تمام نقاط آمستردام، اسنک بارها، رستوران‌ها، مک‌دونالد  یا دست‌فروشان تهیه کنید. فبو (Febo) یکی از اسنک بارهای معروف آمستردام است که در تمام نقاط شهر شعبه دارد و به خاطر کراکت‌هایش بسیار معروف است. سه برند معتبر دیگر شامل وان دوبن (Van Dobben)، هولتکمپ (Holtkamp)، و کوکبوم (Kwekkeboom) است.

بیش‌تر بخوانید:

پاتات (Patat)

پاتات

مدل هلندی سیب‌زمینی سرخ‌شده نام‌های فراوانی چون فریت (Friet)، فریتس (Frites)، پاتات (Patat)، یا ولامس فریتن (Vlaamse frieten)، دارد که از شکل معمول آن ضخیم‌تر است. هلندی‌ها خود عاشق این سیب‌زمینی سرخ‌کرده با مکمل‌های مختلفی چون مایونز، کچاپ، کاری یا سس بادام‌زمینی هستند. معروف‌ترین این مواد طعم‌دهنده سس مایونز همراه با پیاز خام خورد شده و سس بادام‌زمینی است. این غذا برخلاف ظاهرش طعم بی‌نظیری دارد.

پاتات در جعبه یا کاغذهای مخصوص سرو می‌شود. در رستوران‌های زیر می‌توانید طعم بهترین پاتات را تجربه کنید:

ولامز فریتشویس (Vlaams Friteshuis Vlemminckx)، ووئتبووگ‌استرات ۳۳ (Voetboogdtraat 33)، مانکن پیس (Manneken Pis)، دامراک ۴۱ (Damrak 41).

بیش‌تر بخوانید:

پوفرجیس (Poffertjes)

غذاهای سنتی آمستردام

از غذاهای سنتی آمستردام پوفرجیس است که از خمیر تهیه می‌شود. آن‌ها شبیه به پنکیک‌های کوچک هستند اما کمی تردتر. برای تهیه این غذا از خمیر و آرد گندم استفاده شده و همراه با کره و شکر سرو می‌شود. پوفرجیس را معمولا در زمستان در غرفه‌هابی برای فروش در خیابان‌ها به وفور می‌بینید. معمولا این نان را روی بشقاب‌های کاغذی با یک چنگال سرو می‌کنند علاوه بر کره و شکر، می‌توانید از خامه زده‌شده، شیره و توت‌فرنگی نیز استفاده کنید.

بیتربالن (Bitterballen)

بیتربالن

بیتربالن یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌ها در هلند است که معمولا در هر بار یا کافه یافت می‌شود. این توپ‌های گوشتی کاملا سرخ شده و طبق سنت با سس خردل سرو می‌شود. بیتربالن سطحی بسیار ترد و محتوای بسیار نرمی دارد. وقتی برای اولین بار امتحان می‌کنید مراقب باشید زیرا ممکن است درون توپ بسیار داغ باشد. اگر از محتوای آن بپرسید ما به شما می‌گوییم که تشکیل شده از گوشت گاو، آب گوشت گاو، کره، آرد برای محکم شدن و ادویه است. این غذا از نظر مواد بسیار شبیه به کراکت است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه