جشنواره روز دوقلوها در ایران و جهان

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
جشنواره روز دوقلوها در ایران و جهان

روز جهانی دوقلوها و چندقلوها هر سال در تاریخ ۲۲ اردیبهشت مصادف با ۱۲ ماه مه در ایران و سایر نقاط دنیا جشن گرفته می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ به‌روزرسانی شده است.

روز دوقلوها جشنواره‌ای برای چندقلوها (دو قلوها، سه قلوها، چهار قلوها و...) است که از سال ۱۹۷۶ میلادی هر سال تابستان در تویینزبورگ (Twinsburg) اوهایو آمریکا برگزار می‌شود و به مرور زمان به دیگر شهرها و کشورها رسیده است. این جشنواره بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلوها و چندقلوها در سراسر جهان محسوب می‌شود و سالانه هزاران شرکت کننده از سراسر آمریکا و سایر نقاط جهان را به توینزبرگ می‌کشاند. این رویداد در ایران نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت (۱۲ ماه مه) جشن گرفته می‌شود.

هرآنچه باید درباره جشنواره دوقلوها بدانید:

تاریخچه جشن دوقلوها

روز جهانی دو قلوها از یک جفت دوقلوی همسان در قرن نوزدهم میلادی، «موسس و ارون ویلکاکس» (Moses and Aaron Wilcox) الهام گرفته شده است. آن‌ها برادران دو قلویی بودند که در سال ۱۸۱۹ میلادی حدود ۱۶۲۰ هکتار زمین در شهر میل‌ویل (Millville) خریدند و حدود ۲٫۵ هکتار آن را به شهرداری اوهایو اهدا کردند؛ مشروط بر اینکه نام شهر به «تویینزبورگ» تغییر کند.

جشن روز دوقلوها در سال ۲۰۰۷ میلادی در تویینزبورگ

تصویر ملیندا و بلیندا ۵۳ ساله در جشن روز دوقلوها در سال ۲۰۰۷ میلادی در تویینزبورگ. منبع عکس: yospyn.com. عکاس: Joshua yospyn

در سال ۱۹۷۶ (بیش از ۱۵۰ سال بعد از اهدای زمین ویلکاکس‌ها به شهرداری)، زمانی که تویینزبورگ در حال برگزاری جشن‌های ۲۰۰ ساله استقلال آمریکا بود، مردم شهر تصمیم گرفتند به یاد ویلکاکس‌ها یک مهمانی ترتیب دهند. تنها ۳۶ جفت دوقلو به این مهمانی آمدند؛ اما مردم تویینزبرگ متوجه جذابیت‌های این رخداد شدند و آن را به جشنی سالانه تبدیل کردند. این جشن که در تویینزبرگ اوهایو برگزار می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلو‌ها در کتاب رکورد گینس ثبت شده است.

جشن دوقلوها در ایران

ایران از سال ۱۳۹۰ خورشیدی جشنواره جهانی روز دوقلوها پیوسته است و هر سال این جشن جالب در تهران و برخی از شهرها با گردهمایی دوقلوها یا چند قلوها برگزار می‌شود؛ برای نمونه، سال ۱۳۹۷ هشتمین جشن ملی دوقلوها توسط «انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی» به‌طور هم‌زمان در تهران و اصفهان برگزار شد. سال ۱۳۹۸ نیز نهمین جشن ملی روز دوقلوها و چند قلوها با هدف کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در محل حوزه هنری در خیابان سمیه تهران برگزار شد؛ اما متاسفانه در دو سال بعدی (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) به‌دلیل محدویت‌های ناشی از ویروس کرونا، مراسم مربوط به انجمن دوقلوها برگزار نشد. جشن دوقلوها در روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران مال با شعار «با شعار همدلی و وحدت درکنار هم باشیم» برگزار شد.

دوازدهمین جشن دوقلوها در ایران مال

دوازدهمین جشن دوقلوها در ایران مال. منبع عکس: خبرگزاری فارس. عکاس: ناشناس

آیا جشن دوقلوها و چندقلوها در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟

طبق اطلاعیه منتشر شده در وب‌سایت انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی، سیزدهمین جشنواره ملی روز دوقلوها و چندقلوها (همسان و غیرهمسان) در هر رده سنی از سراسر کشور روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تالار بزرگ وزارت کشور تهران از ساعت ۱۶ (به‌مدت چهار ساعت) و با ظرفیت ۲۳۰۰ نفر برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت اطلاع از شرایط حضور و ثبت‌نام در این جشن می‌توانند به وب‌سایت انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی مراجعه کنند. جشن دیگری نیز در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر اردستان استان اصفهان با ظرفیت ۱۳۹۸ نفر به همین مناسبت برگزار خواهد شد.

جشن دوقلوها و چندقلوها در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تالار بزرگ وزارت کشور تهران برگزار می‌شود

نکته قابل‌توجه اینکه انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی، انجمنی غیر دولتی است؛ این انجمن فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ در وزارت کشور به‌طور رسمی به ثبت رسید.

فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تفریحی، اطلاع‌رسانی و آشنایی جامعه با فرهنگ دوقلوها و چندقلوها، اطلاع‌رسانی و آشنایی به عموم در مورد علل پدیده دوقلوزایی و چند قلوزایی و چگونگی پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو با استفاده از شیوه سنتی و نوین، ایجاد بانگ اطلاعاتی دوقلوها و چندقلوها، آشنابی با نخبگان علمی، فرهنگی و هنری دوقلوها و چندقلوها، ایجاد هدف روحیه خودباوری و امید به زندگی بهتر برای دوقلوها و چندقلوهای توان‌یاب، جذب و هدایت کمک‌ها و مشارکت مادی و معنوی افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای حمایت از خانواده‌های دوقلو و چندقلو و برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های خوداشتغالی و خیریه و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مرتبط از جمله اهداف انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی هستند.

نهمین جشنواره دوقلوها در اصفهان

نهمین جشنواره دوقلوها در ایران. منبع عکس: خبرگزاری تسنیم. عکاس: حامد ملک‌پور

قوانین و آداب جشن دوقلوها

یکی از قوانین نانوشته‌ جشنواره دوقلوها این است که چند قلوها لباس‌های یکسانی به تن داشته باشند. این قانون باید توسط دو قلوهای ۷ تا ۷۰ ساله، حتی در مورد نوزادانی که سوار بر کالسکه در این جشنواره شرکت می‌کنند، رعایت شود.

علاوه بر این، تعدادی از محققان اهل علم و دانش نیز مراسم دوقلوها شرکت می‌کنند. این محققان به‌دنبال دوقلوهای داوطلب برای شرکت در تحقیقات مربوط به چند قلوها هستند. اغلب داوطلبان بابت شرکت در این تحقیقات هدایایی دریافت می‌کنند.

یکی از گرایش‌ها که در میان گروهای شرکت‌کننده دیده می‌شود تمایل به تشکیل الگوها و پترن‌های انسانی است. گروهای دوقلو و چند قلو کاملا غریبه و ناآشنا هم‌چون آهن‌ربا به‌سمت یک‌دیگر جذب می‌شوند که گاه به یک سلام و احوالپرسی و گاه به یک رابطه دوستی منجر می‌شود.

جشنواره دوقلوها سال ۲۰۱۹ میلادی در تویینزبورگ اوهایو

\

جشنواره دوقلوها سال ۲۰۱۹ میلادی در تویینزبورگ اوهایو. منبع عکس: newsweek.com. عکاس: ناشناس

جشنواره روز دوقلوها در سراسر دنیا

هر ساله در روز دوقلوها در سراسر دنیا مراسم‌ها، جشن‌ها و گردهمایی‌هایی برگزار می‌شود.

جشنواره روز دوقلوهای انگلستان

تامبا، «انجمن دوقلو و سه قلوها» برنامه‌های محدودی را با همکاری تعدادی مکان تفریحی از جمله تفرجگاه دنیای ماجراجویی چسینگتون، تفرجگاه آلتون تاورز، قصر واریک، پارک بیگ شیپ و پارک اودز فارم در انگلستان برگزار می‌کند. سافاری پارک بلیر درامند در اسکاتلند و پارک جنگلی گوسفورد در شمال ایرلند نیز از این جمله هستند. این برنامه‌ها به‌طور معمول از ژوئیه تا نوامبر هر سال برگزار می‌شود. دوقلوهای محلی و انجمن‌های مختلف در طول تابستان نیز برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

جشنواره روز دوقلوهای ایتالیا

جشنواره روز دوقلوهای ایتالیا هرساله در آخرین هفته ژوئیه در این کشور برگزار می‌شود. در سه سال نخست برگزاری، این جشن در شهر ریمینی ایتالیا برگزار شد و هر ساله ۱۰۰۰ جفت دوقلو و چند قلو در این برنامه شرکت می‌کنند. جشن در سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآمد؛ اما در سال ۲۰۰۴ با تغییر مکان برگزاری به پارک آبی کانوا، دوباره از سر گرفته شد.

جشنواره روز دوقلوهای فرانسه

جشنواره روز دوقلوهای فرانسه

منبع عکس: nbcnews.com. عکاس: ناشناس

جشنواره روز دوقلوهای فرانسه در سال ۱۹۹۴ شروع شدو در آن زمان، بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلوهای اروپا نام گرفت. همچنین، این جشن از شهردار شهر که خود خواهر دوقلو داشته الهام گرفته شده است و هر ساله با حدود ۱۰۰۰ جفت دوقلو در ۱۵ اوت برگزار می‌شود.

جشنواره دوقلوها لهستان

جشنواره دوقلوها لهستان با قدمتی از سال ۱۹۹۷ میلادی، هر سال در اوت/سپتامبر هر سال در شهر سزین لهستان برگزار می‌شود. در این برنامه که توسط «مارک سوتارک» (پدر دوقلوهایی به نام آلیشا و ماریشا) طرح‌ریزی شده است، حدود ۵۰۰ جفت دوقلو و چندقلو دور هم جمع می‌شوند. این برنامه شامل درست کردن کباب، آتش‌بازی، مسابقه استعداد دوقلوها، عکس گروهی و موقعیت‌های مطالعاتی است. همچنین فعالیت‌هایی برای کودکان نیز تهیه شده است.

جشنواره روز دوقلوها آمریکا

جشنواره روز دوقلوها در تویینزبرگ، اوهایو

جشنواره روز دوقلوها در تویینزبرگ

منبع عکس: مجله گاردین. عکاس: ناشناس

اگر شما رویای شرکت در بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلوها در دنیا را دارید، پس به جشنواره روز دوقلوها در تویینزبرگ بروید که آخر اوت هر سال در شهر تویینزبرگ اوهایو در آمریکا برگزار می‌شود. این جشنواره که در سال ۱۹۷۶ و تنها با ۳۶ جفت دوقلو آغاز شد، به بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلوها با تعدادی نزدیک به ۳۰۰۰ جفت دوقلو در هر سال تبدیل شده است. یک آخر هفته پر از دوقلو که در آن دوقلوها، چندقلوها و خانواده‌هایشان از سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند.

گردهمایی دوقلوهای هیوستون، تگزاس

گردهمایی دوقلوهای هیوستون توسط یک جفت دوقلوی همسان به نام «کرگ و مارک سندرس» تشکیل شده است که با دوقلوهایی به نام دایان و دارلن ازدواج کردند و وب‌سایتی در زمینه دوقلوها دارند. این برنامه داخلی در سال ۲۰۰۲ آغاز شد.

روز دوقلوها و چندقلوهای کانی آیلند 

روز دوقلوها و چندقلوهای کانی آیلند که از سال ۲۰۰۲ شروع شده است، در ماه ژوئیه هر ساله توسط «دبی و لیزا گنز» (دوقلوهای همسان) برگزار می‌شود.

مهمانی خیریه دوقلوها در نیویورک 

در مهمانی خیریه دوقلوها که توسط خانواده گنز  در نیویورک برگزار می‌شود، هر ساله حدود ۵۰۰ دوقلوی بزرگسال گرد هم می‌آیند. این مهمانی هر ساله در فوریه یا مارس برگزار می‌شود و درآمد حاصل از آن نیز به امور خیریه دوقلوها یا سرمایه آینده آن‌ها تعلق می‌گیرد.

جشنواره روز دوقلوها کانادا

آخر هفته خنده‌دار دوقلوها مونتریال

«جشنواره کمدی آخر هفته خنده دار کانادا» یک برنامه داخلی است که شامل رژه دوقلوها نیز می‌شود. مسابقه بیشترین میزان شباهت و برنامه‌های دیگر از جمله تفریحات این جشنواره هستند. در سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۵۰,۰۰۰ نفر تماشاگر شاهد راهپیمایی بیش از ۲۵۰۰ چندقلو بودند. این برنامه اولین بار در سال ۱۹۹۸ با عنوان «بعدازظهر دوتایی‌ها» و به‌وسیله دوقلوها، «لوس و لوسیه روزن» به اجرا درآمد؛ پس از آن، این برنامه خیلی زود گسترش پیدا کرد و هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های داخلی دوقلوها در جهان است.

برنامه دوقلوهای نیاگارا، ول لند و انتاریو 

برنامه دوقلوهای نیاگارا، ول لند و انتاریو توسط «کانی و کاندرا میلر» خواهرهای دوقلوی همسان تهیه شده است و به‌عنوان بخشی کوچک از نمایش‌های منطقه نیاگارا در ول لند به شمار می‌رود. این برنامه در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و چیزی حدود ۵۰ جفت دوقلو برای بعدازظهری پر از تفریح و رقابت گرد هم آمدند.

برنامه دوقلوهای نیاگارا، ول لند و انتاریو 

منبع عکس‌: وب‌سایت Alex Slitz. عکاس: ناشناس

جشنواره دوقلوهای مکزیکی

جشنواره دوقلوهای مکزیکی که اولین بار در سال ۱۹۹۵ برگزار شد، بزرگ‌ترین فستیوال دوقلوهای لاتین آمریکایی بود.

گردهمایی دوقلوها در پورتوریکو

«انجمن چندقلوهای پورتوریکویی» اولین گردهمایی خود را در ژانویه ۲۰۰۱ آغاز کرد. صدها دوقلو و خانواده‌هایشان در این برنامه حضور به هم رساندند.

جشنواره دوقلوهای استرالیا

جشنواره دوقلوهای استرالیا توسط «انجمن چندقلوهای استرالیایی» و در آخر هفته‌ای برگزار می‌شود که به‌عنوان هفته آگاهی‌رسانی درباره چند قلوها نام گرفته است. در این برنامه که هر دو سال یک بار در شهر متفاوتی در استرالیا برگزار می‌شود، تقریبا ۱۵۰۰ نفر شرکت می‌کنند.

جشنواره روز دوقلوها در سریلانکا

جشنواره روز دوقلوها در سریلانکا در کولومبو و توسط «مرکز گسترش و فرهنگ دوقلوهای سریلانکا» برگزار می‌شود. این ارگان توسط دوقلوهای همسان سریلانکایی با نام «آپولی و چامالی گاماج» افتتاح شده است.

جشنواره دوقلوها در پکن

جشنواره دوقلوها در پکن ابتدا در سال ۲۰۰۴ برگزار شد و بیش از ۵۰۰ دوقلو از سرتا سر دنیا در برنامه فرهنگی چهار روزه آن شرکت کردند. تقریبا ۶۰۰ جفت دوقلو در دومین سال این برنامه حضور به هم رساندند.

جشنواره دوقلوها در مانیل فیلیپین

جشنواره دوقلوها در مانیل فیلیپین اولین بار در فوریه سال ۲۰۰۴ در فیلیپین برگزار شد. «ناتالی پالانسا» مادربزرگ دو دختر دوقلو به برگزاری این جشنواره مبادرت ورزید. او همچنین انجمن محلی دوقلوها و چندقلوها را راه‌اندازی کرد تا به خانواده‌هایی با فرزندان چندقلو کمک کند. حدود ۲۵۰ جفت دوقلو و چندقلو در این برنامه شرکت می‌کنند.

جشنواره دوقلوها در ۲۰۲۲ میلادی در تویینزبورگ اوهایو

جشنواره دوقلوها در ۲۰۲۲ میلادی در تویینزبورگ اوهایو. منبع عکس: rove.me. عکاس: ناشناس

اگر شما نیز خواهر یا برادر دوقلو دارید، از احساس و عواطف خود برای خوانندگان کجارو بگویید یا خاطره‌ای را از دنیای شیرین دوقلوها و چندقلوها، سختی‌ها و شیطنت‌های آن با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا در سال ۱۴۰۲ جشن دوقلوها برگزار می‌شود؟

سیزدهمین جشنواره ملی روز دوقلوها و چندقلوها (همسان و غیرهمسان) در هر رده سنی از سراسر کشور روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود.

جشن دوقلوها در جهان از چه سالی برگزار می‌شود؟

از سال ۱۹۷۶ میلادی

بنیان‌گذار  روز دوقلوها کیست؟

روز جهانی دو قلوها از یک جفت دوقلو در قرن نوزدهم، «موسس و ارون ویلکاکس» الهام گرفته شده است.

جشن دوقلوها چه روزی است؟

۲۲ اردیبهشت مصادف با ۱۲ ماه مه

منبع عکس‌کاور: thebump.com. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه