حقایق جالب در مورد رشت

کسری مجیدی
کسری مجیدی یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
حقایق جالب در مورد رشت

شهر رشت با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود. 

شهر رشت مرکز شهرستان رشت و استان گیلان محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل میزان بارندگی سالانه‌اش، به شهر باران های نقره‌ای نیز شهرت دارد. رشت از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و انسانی متعددی بهره می‌برد؛ همین امر، این منطقه را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است. و گردشگران بسیاری را به‌سمت این شهر زیبا می‌کشاند. شما نیز اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید می‌توانید با انتخاب بهترین تورها سفر راحت و برنامه‌ریزی شده‌ای را به این شهر داشته باشید.

برای انتخاب تور می‌توانید از کجارو کمک بگیرید، کجارو علاوه بر معرفی جاهای دیدنی رشت و سایر مقاصد داخلی و خارجی و راهنمای سفر به آن‌ها به معرفی بهترین تورهای داخلی و خارجی نیز پرداخته است، شما می‌توانید تور رشت را در کجارو  جست‌و‌جو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در این مقاله، به برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر زیبا و پر نشاط پرداخته‌ایم.

شهر رشت

۱. جمعت رشت بر اساس سرشماری در سال ۱۳۳۵ شمسی، ۱۰۰ هزار نفر بود. این در حالی است که امروزه این شهر از جمعیتی یک میلیون نفری برخوردار است.

۲. ۷۶ درصد جمعیت این منطقه، شهری و ۲۴ درصد آن روستایی است.

۳. بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین شهرهای ساحلی، شهر رشت است.

۴. در بین شهرهای کشور، میزان بیشترین تراکم جمعیت نسبت به مساحت برای رشت است.

۵. رشت سومین شهر گردشگری ایران محسوب می‌شود که پذیرای گردشگران از گوشه‌وکنار ایران و اطراف رشت است. سالانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر گردشگر به این منطقه سفر می‌کنند.

گردشگری در رشت

۶. شهر رشت در قسمتی از جلگه‌ی گيلان قرار دارد كه در دشت های جنوبی دريای خزر و در حاشيه‏‌ی غربی دلتای سفيدرود واقع شده است.

۷. رشت دارای تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و مرطوب است. میانگین سالانه‌ی حداکثر دما ۲۰ و حداقل دما ۱۱ درجه برآورد می‌شود.

۸. همچنین این شهر با متوسط بارندگی ۱۳۵ روز از سال در صدر شهرهای بارانی کشور قرار دارد. میانگین سالانه‌ی بارندگی در این شهر ۱۳۵۹ میلی‌متر است.

۹. در رشت دو رودخانه‌ی گوهررود و زرجوب جریان دارند که در شرق و غرب این شهر قرار گرفته‌اند. این دو رودخانه، در ناحیه‌ی پیربازار رشت به یکدیگر می‌رسند و سپس وارد تالاب انزلی می‌شوند.

جاده رشت

۱۰. طبق اسناد موجود، نام قدیم این شهر «بیه» بوده است. بیه طبق لغت‌نامه‌ها، به منطقه‌ی بین دو رودخانه گفته می‌شود.

۱۱. شهرداری رشت یکی از قدیمی‌ترین شهرداری‌های کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۲۸۶ شمسی تاسیس شد. امروزه این شهر دارای پنج منطقه‌ی شهرداری است که هرکدام از آن‌ها به سه ناحیه تقسیم می‌شوند.

شهرداری رشت

۱۲. برای وجه تسمیه‌ی رشت نظریه‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از نظریه‌ها برگرفته از مفهوم «رشت»، به معنی «قرار گرفته در جای پست و گود» است؛ که به اقلیم جلگه‌ای این منطقه اشاره دارد.

همچنین طبق نظریه‌ی علی اکبر دهخدا چون ساخت اصلی شهر در سال ۹۰۰ هجری بوده و کلمه‌ی «رشت» در حساب ابجد ۹۰۰ است، این نام انتخاب شده است.

نظریه‌ی دیگری به معنی کلمه‌ی «رش» اشاره دارد که در زبان گیلکی به معنی «باران بسیار» است.

۱۳. زبان مردم این منطقه، گیلکی است. از طرفی اکثر مردم رشت، شیعه هستند؛ با این وجود، عده‌ای از آن‌ها اهل سنت و تعداد کمی زرتشتی، مسیحی و یهودی هستند.

مردم رشت

۱۴. رشت در گذشته قطب تولیدات نساجی ایران بود. در سالیان اخیر بسیاری از کارخانجات بزرگ صنعتی در رشت به حالت تعطیل درآمده‌اند. امروزه شهر رشت به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در سطح کشور مطرح است. همچنین این منطقه، از تولید کنندگان بزرگ فولاد و نانو داروهای ضد سرطان کشور نیز محسوب می‌شود.

۱۵. رشت با تولید ۱۰ درصدی برنج، رتبه‌ی نخست را در زمینه‌ی تولید برنج کشور دارد.

شالیزار رشت

۱۶. در شهر رشت تعداد ۱۹ واحد دانشگاهی دولتی و غیر دولتی وجود دارد.

۱۷. شهر صنعتی رشت در سال ۱۳۵۳ شمسی در جنوب این منطقه تاسیس شد. این شهر صنعتی که در جنوب شهر رشت واقع شده است، یکی از پنج شهر صنعتی بزرگ کشور و دومین شهر صنعتی خصوصی ایران به شمار می‌رود. در حال حاضر تعداد ۲۸۰ واحد صنعتی در این شهر وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰ واحد در حال فعالیت هستند.

۱۸. مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه، دستبافت‌های پشمی، حصیر بافی، چادر بافی و چموش دوزی هستند.

صنایع دستی رشت

۱۹. شهر رشت در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان شهر خلاق در زمینه‌ی خوراک‌شناسی، به یونسکو پیوست. بر اساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه‌ی شهری استفاده می‌کند. رشت، تنها شهر ایران به‌همراه ۱۸ شهر دیگر جهان است که در زمینه خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده است.

۲۰. در انتها جالب است بدانید، در سال ۱۲۹۰ شمسی، اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد.

اتوبوس در رشت قدیم

برای سفر به رشت، علاوه بر انتخاب سفر جاده‌ای از طریق سفر هوایی نیز می‌توان به این شهر زیبا سفر کرد. برای انتخاب بلیط هواپیما کجارو به شما کمک می‌کند. همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه‌جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه