جشنواره ملی عکس شاهنامه به سیمرغ رسید

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
جشنواره ملی عکس شاهنامه به سیمرغ رسید

جشنواره ملی عکس شاهنامه در نخستین دوره خود در آرامگاه فردوسی، تهران و دبی برگزار خواهد شد.

جشنواره‌ی سراسری عکس شاهنامه که با هدف ارج نهادن و پاسداشت جایگاه بلند حکیم سخن فردوسی و شاهکار بی‌مانندش شاهنامه، همچنین تأثیر جلوه‌های زیبای شاهنامه و کرد شاهنامه در در زندگی اقوام ایرانی در گستره ایران بزرگ فرهنگی، هر دو سال یک بار از سوی باشگاه شاهنامه‌پژوهان، هفته‌نامه امرداد و باشگاه نقالان برگزار می‌شود، امسال میزبان ۵۷ عکس برگزیده از میان بیش از هزار عکس رسیده از سراسر ایران خواهد بود.

جشنواره عکس شاهنامه

نمایشگاه این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در گام نخست در آرامگاه فردوسی و سپس در تهران و دبی برگزار خواهد شد. نمایشگاه جشنواره ملی عکس شاهنامه در آرامگاه فردوسی با همکاری پایگاه میراث فرهنگی توس به‌دلیل ایجاد شرایط بهتر برای نمایش آثار از بیست و چهارم اردیبهشت تا اوایل خرداد برپا خواهد بود.

در تهران نیز از پنجم تا دوازدهم خرداد، نمایش آثار در گالری سیمرغ از گالری‌های برجسته و شناخته شده هر روز به‌همراه نقالی و شاهنامه‌خوانی با حضور هنرمندان و بازیگران به‌مدت یک هفته به نمایش گذاشته خواهد شد. آیین گشایش این نمایشگاه آدینه، پنجم خردادماه با سخنرانی شماری از شاهنامه‌پژوهان و اجرای نقالی همراه خواهد بود. همچنین برگزاری این نمایشگاه در دبی با همکاری انجمن بانوان شاهنامه‌خوان در تاریخ دوم و سوم خرداد برگزار خواهد شد.

نشان جشنواره ملی عکس شاهنامه و چگونگی شکل‌گیری این نشان

نشان جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه توسط «المیرا نیکنام» طراحی شد. 

نشان جشنواره عکس شاهنامه

سیمرغ نقش مهمی در داستان‌های شاهنامه دارد و از او به‌عنوان پرنده‌ای پشتیبان، حامی، دانا و خردمند یاد می‌شود که زال را زیر پر و بال خویش پرورش می‌دهد.

از آن جهت که هدف اصلی جشنواره ملی عکس شاهنامه حمایت و پشتیبانی از جامعه عکاسان به‌خصوص عکاسان جوانی است که قدم در این راه گذاشته‌اند و سعی در شناساندن مضامین شاهنامه دارند، بنابراین سعی بر آن شد تا هم‌خوانی نزدیک‌تری بین نماد انتخاب‌شده و هدف جشنواره وجود داشته باشد.

نقش این مرغ افسانه‌ای در دوره‌های مختلف فرم‌های متنوع و متغیری به خود گرفته است. در دوره ساسانی، بر بسیاری از جامها، ظرف‌ها و دیوارها نقش‌بسته و از دوران ایران باستان در اوستا حضور داشته است و همچنان نیز در هنرهای معاصر به‌شکل‌های متعددی طراحی می‌شود. با توجه به اینکه در طراحی هر نشانی باید مطالعه تصویری در نقش‌هایی با همان مضمون وجود داشته باشد و نشان‌های فرهنگی معاصر چه بهتر که از پیشینه گسترده نقش‌های ایرانی سود جوید تا آن‌ها را بیش از پیش به نسل‌های بعدی معرفی کند، ما نیز در این راستا پیش رفته و آنچه در این نشانه شاهد هستیم برگرفته از نقوش پیشینیان ماست. نقش پیکر این نشان الهامی از نقش سیمرغ در بشقاب زرین و پارچه ابریشمی منجوق‌دوزی شده از دوره ساسانی است و نقش سر سیمرغ با الهام از نگاره زال و سیمرغ از شاهنامه طهماسبی است که فرم ساده شده و گرافیکی به خود گرفته است. با وفاداری به نقوش گذشتگان، تغییراتی در کل نشان به وجود آمده تا در تمام قسمت‌ها هندسه پنهان آن رعایت شود.

نگاتیو به‌عنوان نمادی جهانی و شناخته شده از عکس و عکاسی انتخاب شد و روی پرهای این پرنده فراخ‌بال که پروازی بر آسمان دارد و اهدافی بلند، قرار گرفت.

جشنواره عکس شاهنامه

موضوعات جشنواره ملی عکس شاهنامه

  • آرامگاه فردوسی در توس
  • تندیس‌های فردوسی در سراسر ایران و جهان
  • نقاشی‌ها و آثار حجمی و محیطی برگرفته از شاهنامه
  • نقالان و هنرهای نمایشی مرتبط با شاهنامه
  • کرد شاهنامه در زندگی اقوام ایران در گستره ایران بزرگ فرهنگی

جشنواره عکس شاهنامه

جشنواره عکس شاهنامه

دبیر این جشنواره «کورش جوادی» است و هیئت داوران این دوره «مژگان طریقی»، «ابراهیم سیسان»، «عباس عربزاده»، «سعید کیایی» و «سوده حاجی کرم» هستند. دوستداران و شرکت‌کنندگان در جشنواره برای کسب آگاهی بیشتر می‌توانند به تارنمای جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه به نشانی www.shahnamehnegarkhane.ir مراجعه کنند.

نشانی گالری سیمرغ

بالاتر از پل سيدخندان، خيابان جلفا، نبش کوچه سيمرغ، ساختمان کيانا، واحد سوم

مطالب مرتبط:

دیدگاه