کجا اسب آبی ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی چهار شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
کجا اسب آبی ببینیم؟

بسیاری از گردشگران حیات وحش مایلند تا روزی بتوانند از نزدیک اسب آبی ببینند. در ادامه همراه این مقاله باشید تا این جانور را بیشتر بشناسیم.

اسب‌های آبی حیواناتی با جثه گرد، بسیار بزرگ و عاشق آب هستند که بومی آفریقا محسوب می‌شوند. درحالی‌که شاید گاهی اوقات اسب‌های آبی از روی ظاهر حیواناتی بی آزار و آرام به نظر برسند اما واقعا اینطور نیست! اسب‌های آبی حیوانات بسیار وحشی و خطرناکی هستند که سالانه عده زیادی را از بین می‌برند. اسب‌های آبی بسیار بزرگ هستند و سومین پستاندار خشکی زی بزرگ در جهان به شمار می‌روند. جایگاه اسب‌های آبی پس از فیل و کرگردن سفید است.

اسب‌های آبی بین ۳.۳ تا ۵ متر طول دارند و قد آن‌ها از پاهایشان تا سر شانه‌شان حدودا ۱.۶ متر است. دم این جانوران به‌تنهایی حدود ۳۵ تا ۵۰ سانتی‌متر طول دارد. وزن اسب‌های آبی بسیار زید است و وزن این جانوران به نسبت جنسیتشان متفاوت است و طبیعتا نرها سنگین وزن‌تر هستند. به‌طور میانگین اسب‌های آبی ماده حدود ۱.۴۰۰ کیلوگرم وزن دارند و وزن اسب‌های آبی نر بین ۱.۶۰۰ تا ۴.۵۰۰ کیلوگرم متغیر است.

اسب آبی

اسب آبی روزانه ۳۵ کیلوگرم غذا می‌خورد!

اسب‌های آبی از گیاهان تغذیه می‌کند. یک اسب آبی روزانه حدود ۳۵ کیلوگرم غذا می‌خورد! اسب‌های آبی اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند اما این مسئله به هیچ وجه بدان معنا نیست که در روز شانس دیدن این حیوانات از نزدیک را نخواهید داشت. اسب‌های آبی اکثرا در شب به‌دنبال غذای خود می‌گردند و روز را استراحت می‌کنند. این حیوانات گاهی اوقات در یک شب حدود ۱۰ کیلومتر مسافت را برای یافتن غذا طی می‌کنند. این حیوانات غالبا از گیاهان، علف‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

اسب آبی

طبق گزارش‌ها IUCN، وضعیت بقای اسب‌های آبی در دسته «آسیب پذیر» قرار می‌گیرد. این مسئله از این نظر که این جانوران در خطر انقراض نیستند خبر نسبتا خوبی است اما همچنان جای نگرانی دارد. جمعیت اسب‌های آبی در طی ۱۰ سال اخیر حدود ۷ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است و خبر بد این است که این کاهش جمعیت همچنان در حال افزایش است و اگر شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند به‌زودی نام اسب آبی را در دسته «در خطر انقراض» مشاهده خواهیم کرد. دلیل اصلی کاهش جمعیت این حیوانات، آمار بسیار بالای شکار آن‌ها است. دلیل اصلی شکار شدن این جیوانات استفاده از پوست و دندان نیش آن‌ها است. از جمله دیگر دلایل کاهش جمعیت اسب‌های آبی می‌توان به مسئله کمبود مناطق آبی از قبیل دریاچه‌ها به‌دلیل گسترش کشاورزی اشاره کرد.

اسب آبی

اسب آبی هیچ ارتباطی با اسب ندارد!

اسب‌های آبی در زبان انگلیسی "Hippo" نامیده می‌شوند و نام علمی و کامل آن‌ها "Hippopotamus" است که این واژه یونانی به معنای «اسب آبی» یا «اسب رودخانه‌ای» ترجمه خواهد شد. در نتیجه نامی که در زبان فارسی به این حیوانات نسبت داده شده است، ترجمه نام اصلی این جانوران در یونانی است. جالب است بدانید که اسب‌های آبی هیچ ارتباطی با اسب‌ها ندارند! نزدیک‌ترین خویشاوندان به اسب‌های آبی، خوک‌ها، وال‌ها و دلفین‌ها هستند. پوست اسب‌های آبی باید همیشه مرطوب باشد چراکه اگر پوست این حوانات خشک شود سریعا ترک می‌خورد.

اسب آبی

اسب‌های آبی می‌توانند تا ۵ دقیقه در زیر آب بمانند!

پوست این حیوانات مایع قرمز رنگی از خود ترشح می‌کند که این مایع هم آنتی‌بیوتیک است، هم نقش ضد آفتاب دارد و هم مرطوب کننده است. مردم در قدیم به غلط بر این باور بودند که اسب‌های آبی خون عرق می‌کنند! اسب‌های آبی می‌توانند تا ۵ دقیقه در زیر آب بمانند و نفس خود را حبس کنند. هنگامی که این حیوانات در دریاچه‌ها می‌خوابند، بدن آن‌ها به‌طور خودکار روی سطح آب می‌آید تا این جانوران نفس بکشند و سپس مجددا به زیر آب فرو می‌رود و این روند تا پایان خواب جانور تکرار می‌شود. چشم اسب‌های آبی تقریبا در بالاترین نقطه از سرشان قرار گرفته و این امکان را به جانور می‌دهد تا اطراف خود را از زیر ببیند در حالی‌که فقط چشم‌ها از سطح آب بیرون است.

اسب آبی

اسب آبی

اسب‌های آبی به نسبت جثه و وزنشان سریع هستند. یک اسب آبی می‌تواند با سرعت ۲۳ کیلومتر بر ساعت بدود. اسب‌های آبی شدیدا پر سروصدا هستند! اصواتی که اسب‌های آبی تولید می‌کنند (مثل خر و پف کردن و نعره کشیدن) حدود ۱۱۵ دسی‌بل اندازه گیری شده است. اگر کنجکاوید تا بدانید این حجم از صدا چقدر است، شرایطی را تصور کنید که در فاصله ۴.۶ متری از یک بلندگو در یک فستیوال موسیقی راک قرار دارید! صدای اسب‌های آبی هم همین قدر بلند است! اسب‌های آبی قابلیت این را دارند تا غذا را در معده خود زخیره کنند! این حیوانات بسیار خطرناک هستند و همواره می‌توان نام آن‌ها را در فهرست خطرناک‌ترین پستانداران جهان دید! آرواره‌های اسب آبی بسیار قوی است و این جانور بسیار پرخاشگر است. اسب‌های آبی بسیار با یکدیگر درگیر می‌شوند و گاهی اوقات درگیری به‌حدی می‌رسد که یکی از بچه‌ها در بین دعوای دو اسب آبی دیگر آسیب می‌بیند یا حتی له می‌شود! تصویر جمجمه اسب آبی را در سمت چپ مشاهده می‌کنید!

اسب آبی

اسب‌های آبی تنها در آفریقا یافت می‌شوند و بسیاری از گردشگران در راه یک سافاری قدم می‌گذارند تا بتوانند یک اسب آبی را از نزدیک ببینند. این جانوران اکثرا در جنوب آفریقا یافت می‌شوند و آن‌ها را تنها در نقاطی که آب وجود دارد می‌توان یافت. در نتیجه احتمال دیدن یک اسب آبی تنها درکنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد. اسب‌های آبی باید حداقل ۱۶ ساعت از روز خود را در آب سپری کنند. اسب‌های آبی زندگی گروهی دارند و با هم نوعان خود اجتماعی هستند.

نظر شما در مورد اسب‌های آبی چیست؟ آیا تمایلی به دیدن این حیوانات از نزدیک دارید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه