دیدنی های طنجه، گذرگاه تاریخ مراکش (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های طنجه، گذرگاه تاریخ مراکش (قسمت اول)

طنجه دروازه‌ی ورود به آفریقا است و هر ساله گردشگران بسیاری را می‌فریبد و به سمت خود می‌کشد. با کجارو همراه شوید تا شما را با دیدنی‌های یکی از بهترین و پرگردشگرترین شهرهای مراکش آشنا کنیم. 

طنجه سومین شهر مهم مراکش است که در نزدیکی جبل‌الطارق، بین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس قرار دارد. از قرن پنجم میلادی تاکنون، تمدن‌های متعددی در طنجه شکل گرفته‌اند و تاریخ غنی این شهر را رقم زده‌اند. طنجه آفریقا را به اروپا متصل می‌کند و در گذشته بسیاری از دیپلمات‌ها، جاسوسان، نویسندگان، تجار و هنرمندان به آن سفر می‌کردند. امروزه نیز طنجه یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگرپذیر مراکش محسوب می‌شود و کسانی که عاشق تاریخ، فرهنگ و سنت مردم محلی این خطه هستند، می‌توانند با سفر به این شهر، تجربه‌ی نابی داشته باشند. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد دیدنی‌های طنجه در اختیارتان قرار دهیم.

موزه کسبه فرهنگ مدیترانه

موزه کسبه فرهنگ مدیترانه

این موزه که به تازگی مرمت شده، کاخ سابق سلطان (دارالمخزن) است. تمرکز این موزه بر تاریخ منطقه است که از ماقبل تاریخ آغاز شده و تا قرن ۱۹ میلادی ادامه دارد. اطلاعات تمامی آثار موجود و غرفه‌ها به زبان عربی و فرانسوی به صورت جامع نوشته شده است. قبل از ورود به موزه، ابتدا از حیاط آن بازدید کنید که یک باغ آندلسی بسیار زیبا و جذاب دارد و هر گردشگری را عاشق خود می‌کند. 

موقعیت موزه کسبه طنجه روی نقشه

از آثار برجسته‌ی این موزه می‌توان به موزائیک‌های Venus، از Volubilis و مجسمه‌سازی گرفته تا کپی نقشه‌های بسیار بزرگ. اولین نقشه مسیر جاده‌های تجاری فنیقی در تجارت فلزات است و حتی می‌توانید نقشه‌‌ی کالاهای الکترونیکی قرن ۲۱ را پیدا کنید. نقشه‌‌ای پر زرق و برق از جهان هم، در سال ۱۱۵۴ در طنجه تهیه شده است که در این موزه قرار دارد اما برای بازدید عموم به نمایش گذاشته نشده است. 

موزه سفارت آمریکا در طنجه

موزه سفارت آمریکا طنجه

این موزه، عمارت باشکوه ۵ طبقه‌ای است که باید از آن بازدید کنید. مراکش اولین کشوری است که آمریکای نوپا را در سال ۱۷۷۷ میلادی به رسمیت شناخت و این سفارت اولین ملک آمریکا در خارج از کشورش بود. موزه‌ی سفارت آمریکا در طنجه تنها بنای تاریخی ملی آمریکا در خاک کشور بیگانه است. 

موقعیت موزه سفارتخانه آمریکا در طنجه روی نقشه

در این موزه نمایشگاه‌های غیرمعمول مانند ستاره‌های مراکشی و فرش راه‌راه وجود دارد. همچنین می‌توانید نامه‌ای از کنسول نگون‌بخت آمریکایی ببینید که به او ۲ شیر به عنوان هدیه‌ی دیپلماتیک اعطا شده بود؛ این نامه در سال ۱۸۳۹ نوشته شده است. به علاوه در این موزه نمایشگاه جذابی از نقاشی‌هایی وجود دارد که تصویری از تاریخ و گذشته‌ی طنجه را در چشم هنرمندان این شهر نشان می‌دهد؛ از مشهورترین هنرمندانی که نقاشی‌های آن‌ها در این موزه به نمایش گذاشته شده است، می‌توان به اسکاتمن جیمز مکبی اشاره کرد که نقاشی که او از یک دختر خدمتکار به نام زهره کشیده است، با عنوان مونالیزای مراکشی شناخته می‌شود. یک کتابفروشی کوچک هم اینجا قرار دارد و غرفه‌ای را هم می‌توانید بیابید که به  Paul Bowles، نویسنده و مترجم آمریکایی اختصاص داده شده است. 

مدینه

مدینه طنجه

مدینه مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری طنجه محسوب می‌شود که کوچه‌های پرپیچ‌وخم با ساختمان‌های مسکونی و تجاری دارد. در این منطقه دیوارهایی متعلق به دژ پرتغالی در قرن ۱۵ وجود دارد، با این حال بسیاری از ساختمان‌هایی که در مدینه قرار دارند، نسبتا بناهایی جوان هستند. مدینه جایی پر از گنجینه‌های مسافران است،  از زندگی سنتی مردم محلی گرفته تا به هدایا و جایزه‌های مادی سوق‌های این منطقه. 

موقعیت مدینه طنجه روی نقشه

Petit Socco (پتی سوکو)

پتی سوکو طنجه

Petit Socco رسما با نام سوق الدخیل شناخته می‌شود و زمانی بدنام‌ترین تقاطع طنجه بود که در آن مواد مخدر به فروش می‌رسید. امروزه اینجا پر از ساختمان‌هایی با نمای تازه رنگ شده و گردشگر است و اغلب مردم محلی برای نوشیدن چای نعناع به کافه‌های آن می‌آیند. 

موقعیت پوتی سوکو روی نقشه

Grand Socco (گرند سوکو)

گرند سوکو طنجه

گرند سوکو (میدان بزرگ) ورودی رمانتیک مدینه است. اینجا میدانی بزرگ، سراشیب و احاطه شده با درختان نخل بزرگ است که در مرکز آن فواره‌ای وجود دارد که قبل از Bab Fass‌ قرار دارد. زمانی اینجا بازار بزرگی بود و اکنون سنگ‌فرش آن آخر خط تاکسی‌ها است و جایی است که خیابان‌های مدرن به گذشته می رسند. 

موقعیت گرند سوکو روی نقشه

برای داشتن نمایی بهتر از این بنا، به بلندترین نقطه در میدان، روبروی ایستگاه پلیس بروید که افراد محلی به آن La Terrasse (تراس) می‌گویند. چشم‌انداز اینجا بسیار جذاب است و گویی به لوکیشن یک فیلم آمده‌اید. در اطراف گرند سوکو دیدنی‌های دیگر طنجه را می‌بینید؛ سینما ریف (Cinema Rif) اولین جایی است که در گرند سوکو به چشم می‌خورد که درخشان‌ترین پرتوی صحنه‌ی فرهنگی طنجه است. اینجا ترکیبی از خانه‌ی هنر و سینما است که کافه‌ هم دارد و نقطه‌ی کانونی هر چیزی است که با فیلم و سینما ارتباط دارد. جوانان برای گشت‌وگذار و استفاده از وای‌فای رایگان به سینما ریف و کافه‌ی آن می‌آیند. 

کلیسای سنت اندرو

کلیسای سنت آندرو طنجه

کلیسای سنت اندرو یکی از عجایب جذاب طنجه است. ساخت این کلیسا در سال ۱۸۹۰ میلادی و زمین اعطا شده‌ی سلطان حسن به اتمام رسید. داخل این کلیسای انگلیکان با سبک فاسی آراسته شده و محراب هم دارد. پشت محراب شکافی وجود دارد که جهت مکه را نشان می‌دهد و آیه‌ای از قرآن حک شده است. 

موقعیت کلیسای سنت اندرو روی نقشه

قبرستان این کلیسا نیز ارزش بازدید دارد. روزنامه‌نگار، جهانگرد و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های اجتماعی طنجه و مارکش، «والتر هریس» در این گورستان  و کنار رهبر اسکادران، «توماس کیربی گرین» (که یکی از زندانیان جنگ در دوران «فرار بزرگ» بود) دفن شده است. همچنین قسمتی از این گورستان به خدمه‌ی هواپیماها اختصاص داده شده که در جنگ کشته شده‌اند و سنگ مزار آن‌ها شانه به شانه‌ی یکدیگر قرار دارد. 

آرامگاه ابن بطوطه

آرامگاه ابن بطوطه

گفته می‌شود این آرامگاه ساده، آخرین استراحتگاه ابن بطوطه بودکه در سال ۱۳۰۴ در طنجه به دنیا آمد و بزرگ‌ترین جهانگرد زمان خود شد (که از مارکوپولو هم پیشی گرفت). ابن بطوطه که یک محقق و قاضی بود، سفر خود را از شمال آفریقا آغاز کرد و به خاورمیانه رفت و سپس پا به روسیه گذاشت و از آن سمت به آسیای مرکزی و چین سفر کرد و در مسیر بازگشت به سریلانکا و شرق آفریقا رفت. او پس از بازگشت به خانه، سفر خود را به سراسر صحرا و غرب آفریقا ادامه داد و در نهایت تمامی خاطرات سفرش را در سال ۱۳۵۵ به رشته‌ی تحریر درآورد. ذکر این نکته نیز الزامی است که اغلب اوقات، این آرامگاه قفل است. 

موقعیت آرامگاه ابن بطوطه روی نقشه

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه