مجوز کار و اقامت در آلمان، آشنایی با شرایط و مقررات ژرمن ها (قسمت دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
مجوز کار و اقامت در آلمان، آشنایی با شرایط و مقررات ژرمن ها (قسمت دوم)

کار در آلمان و اقامت در شهرهای آلمان به موازات محبوبیت این کشور برای مهاجران سراسر گیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای آنکه شرایط و مقرارت مجوز کار و اقامت در آلمان مطلع شوید، با کجارو همراه باشید.

مردم سراسر دنیا، اروپایی و ورای آن، آن‌ها که به مهاجرت به کشوری دیگر می‌اندیشند، همیشه آلمان را به‌عنوان گزینه‌ای انکار ناشدنی در فهرست کشورهای محبوب خود قرار می‌دهند. در میان شهروندان کشورمان هم شرایط مستثنی از قاعده نیست، چه آنکه گاه متاسفانه شاهد آن هستیم، برخی از هم‌وطنانمان، بدون آگاهی بی گدار به آب می‌زنند و افزون بر یاس و سرخوردگی، هویت ایرانی را خدشه‌دار می‌کنند. به همین انگیزه بر آن شدیم، اطلاعات دقیقی برای همراهمان همیشگی‌مان در کجارو فراهم آوریم.

کار در آلمان

کار در آلمان

به‌طور معمول مجوز برای یک سال داده می‌شود و تا هنگامی‌که وضعیت‌تان به همان شکل باقی بماند قابل تمدید است. پس از پنج سال می‌توانید یک مجوز اقامت دائم یا حق اقامت در کشورهای EU بگیرید تا برای همیشه در آلمان بمانید. برای درخواست مجوز اقامت با سفارت یا کنسولگری آلمان در کشورتان تماس بگیرید.

مجوز برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

کار در آلمان

اگر مدرک دانشگاهی معتبر و پول کافی برای مدت اقامت خود داشته باشید می‌توانید با یک مجوز اقامت شش‌ماهه به آلمان بیایید و دنبال کار بگردید. با این همه اجازه ندارید در این حین کار هم بکنید. فارغ‌التحصیلان خارجیِ دانشگاه‌های آلمان که دوست دارند در این کشور بمانند و کار کنند می‌توانند مجوز اقامتی را که در دست دارند برای تا ۱۸ ماه تمدید کنند (و بدون محدودیت کار کنند) به شرطی که گواهی فارغ‌التحصیلی و بیمه‌ی سلامت داشته باشند و بتوانند خود را از دیدگاه مالی تأمین کنند.

کار در آلمان

به‌محض پیدا کردن کار می‌توانید یک مجوز اقامت برای استخدام درخواست دهید. از ابتدای اوت ۲۰۱۲، اگر مدرک دانشگاهی معتبری داشته باشید که سنجش پذیر با یک گواهی آلمانی باشد و کاری قطعی با درآمد ناخالص کمینه ۴۶,۴۰۰ یورو در سال (یا درباره افراد دارای شایستگی بالا در ریاضیات، علوم طبیعی یا علوم طبیعی، یا پزشکان، حقوق ۳۶,۱۹۲ یورو) به شما پیشنهاد شده باشد می‌توانید برای یک کارت آبی اتحادیه‌ی اروپا (EU Blue Card) اپلای کنید. اعتبار این کارت چهار سال (یا تا پایان قراردادتان) است و مزایای ویژه‌ای برایتان دارد. اگر نتوانید شرط درآمد را برآورده سازید ناچارید برای یک مجوز اقامت اپلای کنید.

بیشتر بخوانید:

مزایای کارت آبی اتحادیه‌ی اروپا

اقامت در آلمان

  • اقامت به‌مدت چهار سال (یا تا انقضای قرارداد استخدام‌تان)
  • اقامت دائم پس از ۳۳ ماه (۲۱ ماه اگر مهارت‌تان در زبان آلمانی‌ به سطح B1 رسیده باشد).
  • اجازه دارید تا ۱۲ ماه در کشورهای خارج از EU بمانید بدون آن‌که کارت آبی‌تان منقضی شود، و پس از ۱۸ ماه اجازه دارید بدون ویزا به‌منظور کار با صلاحیت بالا به کشور دیگری در EU (اتحادیه اروپا به‌جز ایرلند و دانمارک) بروید.
  • اعضای خانواده‌تان می‌توانند بلافاصله به آلمان بیایند و کار کنند، بدون هیچ محدودیتی و بدون اینکه در زبان آلمانی مهارت داشته باشند. افزون بر این از تمام مزایای دیگر نیز برخوردار می‌شوند.

برای درخواست به وب‌سایت سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود مراجعه کنید.

مجوز برای کارکنان ماهر با درآمد ۸۴,۶۰۰ یورو

کار در آلمان

واجدین این شرایط می‌توانند یک مجوز اقامت دائم (settlement permit) درخواست دهند، که به دارنده‌ی این مجوز و اعضای خانواده‌اش اجازه می‌دهد برای همیشه در آلمان زندگی و کار کنند (اگر آنان با مجوز اقامت معمولی به آلمان می‌آمدند باید پیش از اقدام برای مجوز اقامت دائم پنج سال در آلمان زندگی می‌کردند). برای دریافت این مجوز نیاز به یک پیشنهاد شغلی معین و همچنین اجازه‌ی اداره‌ی فدرال استخدام (Federal Employment Agency) دارید.

مجوز کار برای دانشجویان

کار در آلمان

می‌توانید با اجازه‌ی اداره‌ی فدرال استخدام، به‌منظور شرکت در دوره‌های آموزشی شغلی‌ای که برای افراد دارنده و افراد بدون مدرک دانشگاهی برگزار می‌شود یک مجوز اقامت در آلمان بگیرید. اگرچه این دوره‌ها باید حتما به آگاهی مردم آلمان و مردم کشورهای دارای اولویت که ساکن آلمان هستند رسیده باشد.

چنانچه از یکی از دانشگاه‌های آلمان فارغ‌التحصیل شده باشید ممکن است این مجوز بدون نیاز به اجازه‌ی اداره‌ی فدرال استخدام به شما اعطا شود. با این مجوز که دو سال (یا به‌اندازه‌ی مدت دوره‌ی آموزشی، اگر کمتر از دو سال باشد) اعتبار دارد می‌توانید ۱۰ ساعت در هفته کار کنید. در حین جستجوی کار می‌توانید مجوز اقامت خود را برای یک سال دیگر تمدید کنید. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت اداره‌ی فدرال استخدام مراجعه کنید.

مجوز برای خود کارگزاران و فریلنسرها

کار در آلمان

اگر اندیشه دارید به آلمان بروید و فعالیت تجاری در آنجا برپا کنید می‌توانید یک مجوز اقامت برای فعالیت تجاری خوداشتغالانه درخواست دهید. این مجوز سه سال اعتبار دارد و در صورت موفق شدن فعالیت تجاری قابل تمدید است. باید ثابت کنید فعالیت تجاری‌تان پاسخگوی نیازی در آلمان خواهد بود، به اقتصاد آلمان کمک خواهد کرد و هزینه‌هایش به کفاف با یک وام بانکی یا توسط خودتان تأمین می‌شود. شما باید یک برنامه‌ی فعالیت تجاریی انجام پذیر ارائه دهید و در زمینه‌اش تجربه داشته باشید و نشان دهید که فعالیت تجاری‌تان چگونه در ابتکار و پژوهش آلمان نقش خواهد داشت. هنگام اقدام باید برای همه‌ی موارد بالا مدرک ارائه دهید، افزون بر آن اگر سن‌تان بالای ۴۵ سال است باید گواهی دال بر داشتن حقوق بازنشستگی داشته باشید. فریلنسرها نیز می‌توانند یک مجوز اقامت برای خوداشتغالی درخواست دهند. آنان برابر تعریف، خوداشتغالانی هستند که در زمینه‌ی علوم و مهندسی، هنر، نویسندگی حرفه‌ای یا تدریس اشتغال دارند، یا خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند مثلاً دکتر، دندان‌پزشک یا وکیل هستند.

باید شواهدی ارائه دهید که نشان دهد:

  • آلمان به خدمت‌رسانی شما احتیاج دارد؛
  • شایستگی‌های لازم را دارید؛ و
  • هزینه‌هایتان را می‌توانید برآورده کنید.

برای اطلاعات بیشتر راجع به برپایی فعالیت تجاری در آلمان و جزئیات اتاق اصناف بازرگانی، تجارت و صنعت آلمان، وب‌سایت رسمی اتاق اصناف را مرور کنید.

مجوز کار  برای پژوهشگران علمی

کار در آلمان

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک پژوهشگر وارد آلمان شوید باید با یکی از مؤسسات پژوهشی مورد تأییدِ BAMF (اداره‌ی امور مهاجرین آلمان) یک توافق‌نامه‌ی میزبان (host agreement) داشته باشید، که حاوی جزئیات پژوهشی است که انجام خواهید داد و باید ثابت کنید صلاحیت و وجه مالی کافی دارید.

حق اقامت پژوهشگران حداقل برای یک سال (یا مدت پژوهش، اگر کمتر از یک سال باشد) معتبر است. در حین انجام پژوهش‌تان می‌توانید در رشته‌ی خود کار انجام دهید و بدون ویزا به سایر کشورهای ناحیه اتحادیه اروپا سفر کنید.

همچنین ممکن است پژوهشگران بتوانند برای کارت آبی اتحادیه اروپا (EU) یا مجوز اقامت، به‌عنوان یک کارمند یا یک فرد خوداشتغال یا به‌عنوان فردی دارای صلاحیت بالا اپلای کنند. بستگی به شرایط شخصی‌شان دارد.

اگر این حقایق را نمی‌دانید:

مطالب مرتبط:

منبع expatica

دیدگاه