۵ دلیل که سفر، زندگی شما را متحول می‌کند

علیرضا میرخانی
علیرضا میرخانی شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
۵ دلیل که سفر، زندگی شما را متحول می‌کند

سفر و مسافرت برای اکثر ما مفهومی ارزشمند دارد. اما ریشه این ارزش در چیست و اساسا سفر چه تحولی در زندگی ما ایجاد می‌کند؟ کجارو را همراهی کنید.

برای بعضی از ما بستن چمدان و آماده شدن برای مسافرت یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها است. تجربه هیجان برای رویارویی با اتفاقاتی که در سفر قرار است رخ دهد. شاید کمتر چیزی در زندگی بتواند این‌چنین تاثیری مانند سفر روی ما بگذارد. هنگامی که سوار هواپیما شده و در کشوری دیگر از آن خارج می‌شویم، انگار که چشمانمان را می‌بندیم و در دنیایی دیگر آن را باز می‌کنیم. اما اگر هنوز درباره اهمیت نقش سفر در زندگی خود شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه همراه باشید.

سفر

واقعا نمی‌توان تجربه‌ای دیگر در زندگی نام برد که جای سفر را برای ما پر کند. لحظه‌ای که با آدم‌هایی با زبانی دیگر ارتباط برقرار می‌کنید و بدون اینکه زبان وی را بدانید، متوجه شوید که چه می‌گوید. ادامه مقاله را برای دانستن ۵ دلیل که مسافرت کردن زندگی ما را چگونه متحول می‌سازد از دست ندهید.

نگاه شما به زندگی عمق پیدا می‌کند

سفر

هیچ فاکتوری نمی‌تواند به اندازه تماشا کردن مدل زندگی افراد مختلف در گوشه و کنار دنیا، بر نگرش شما به زندگی تاثیر بگذارد. عاملی که می‌تواند به شما یادآوری کند زندگی چه موهبت گران‌بهایی است که به شما اعطا شده و باید قدر آن را بیشتر بدانید. مشاهده افرادی که با زبانی متفاوت از زبان شما ارتباط برقرار می‌کنند، فرهنگی متفاوت دارند و حتی در برخی ارزش‌ها میان شما و آنها تفاوت وجود دارد. مواجهه با این تفاوت‌ها دید شما را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود این تفاوت‌ها میان خود و فرهنگ دیگر را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهید.

زندگی در لحظه را فرا خواهید گرفت

زمان

چه برای اولین بار مسیرهای آبی ونیز را تماشا کنید یا چشمتان به اهرام با شکوه مصر بخورد، سفر به شما می‌آموزد که لحظات را از دست ندهید. چشم‌اندازهای جدیدی که پیش روی شما قرار می‌گیرد، شما را از چک کردن پیام‌های گوشیتان بازمی‌دارد. چراکه می‌دانید اگر حواستان جمع نباشد، شاید صحنه‌ای را از دست دهید که دیگر فرصت تکرار آن برای شما پیش نخواهد آمد. اگر به دنبال قطع ارتباط خود با روزمرگی هستید و می‌خواهید به کشف هر چه بیشتر خود و دنیای پیرامون بپردازید، راهکارش سفر کردن است.

به تجربه بیش از هر چیز بها می‌دهید

ساحل

وقتی که به قول معروف بدنتان به سفر عادت می‌کند و تاثیر آن را در زندگی خود می‌بینید، آن موقع است که تماشای منظره‌ای نظیر برج ایفل از پایین آن، یا غروب آفتاب در ساحل‌های تایلند را با هیچ کالایی عوض نمی‌کنید. جمع کردن پول برای ارتقای ماشین خود را رها کرده و فکر می‌کنید که با این پول چه مکانی در دنیا را می‌تونید ببینید که تا به حال آنجا نرفته‌اید و با فرهنگی جدید آشنا می‌شوید. سفر کردن دیگر کاری برای انجام دادن نخواهد بود، به بخشی ارزشمند از خود زندگی شما تبدیل می‌گردد.

یاد می‌گیرید خود را با شرایط تطبیق دهید

تطبیق

اکثر ما تجربه تلخ تاخیر در پرواز، کنسل شدن آن یا حتی گم شدن چمدان را در سفر داشته‌ایم. سخت است اما به هر حال نیمه پر لیوان را هم می‌توان نگاه کرد. اینکه چطور با این شرایط کنار بیاییم وقتی چاره‌ای نداریم. یاد گرفتن اینکه چگونه در مواجهه با موقعیت‌ها و مشکلات، خونسردی خود را حفظ کنیم و عجولانه تصمیم نگیریم، قابلیتی است که به سادگی به دست نمی‌آید و هرکدام از ما می‌دانیم که حقیقتا چقدر ارزشمند است. نه تنها در مسافرت بلکه در تمام زندگی. شکی نیست که چنین قابلیتی با مطالعه و در کلاس درس پدید نمی‌آید. 

به زندگی از دریچه‌های متفاوت می‌نگرید

نژاد

در دنیا هیچ کشور یا شهری را پیدا نمی‌کنید که ساکنان آن دارای فرهنگی یکسان باشند. در واقع هویت ما انسانها به‌گونه‌ای با تفاوت‌هایمان با یکدیگر گره خورده است. زندگی افراد با نژاد، مذهب، عادات، فرهنگ و رسوم متفاوت در کنار یکدیگر. هنگامیکه به سفر می‌روید بیش از پیش این تفاوت‌ها به چشم می‌آیند. در کنار این همه تفاوت، یک نکته مشابه توجه شما را به خود جلب می‌کند. اینکه صلح و مهربانی در تمام نقاط دنیا ارزشی بالا محسوب می‌گردد. دقیقا همین نکته هست که ما انسان‌ها را با همه تفاوت‌هایمان، در کنار یکدیگر نگه داشته است.

در آخر اگر فکر می‌کنید به سفر کردن علاقه دارید اما نمی‌دانید که چطور برای آن برنامه‌ریزی کنید یا اینکه هنوز به تاثیر شگرف سفر بر زندگیمان شک دارید، حتما سری به مقاله‌های مرتبط ما بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع lifehack

دیدگاه