راس الخیمه، جایی که هیجان به اوج خود می رسد

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده یکشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
راس الخیمه، جایی که هیجان به اوج خود می رسد

راس‌الخیمه نام منطقه گردشگری در نزدیکی شهر دبی است. با کجارو همراه شوید تا با این منطقه بیشتر آشنا شوید.

منطقه کمتر شناخته‌شده رأس‌الخیمه در امارات بیابانی جذاب و دیدنی است که از یک‌طرف ساحل خلیج‌فارس و از طرف دیگر کوه‌های «حجر» (Hajar) آن را محصور کرده است و در فاصله کمی از آسمان‌خراش‌های پر زرق‌وبرق دبی است.

منطقه راس الخیمه

اگرچه در طی سال‌های اخیر در این منطقه اقامتگاه‌های بزرگی ساخته‌ و همچنین در طول ۶۰ کیلومتر ساحل رأس‌الخیمه جزایر مصنوعی جدیدی ایجادشده است، در یک نگاه ممکن است به نظر برسد که رأس‌الخیمه همانند دبی است ولی در اصل رأس‌الخیمه دبی نیست و قرار هم نیست که همانند دبی شود.

در حقیقت رأس‌الخیمه مکانی است که ساکنان دبی در آخر هفته‌ها برای تفریح و فرار از شلوغی شهر دبی به آنجا می‌روند.

این منطقه که در شمال امارات است فضای سبز و طبیعت بسیار پویا و متنوعی از نخلستان‌های شاداب خرما گرفته تا بیابان‌هایی خشک و تپه‌های شنی را داراست.

اگر شما علاقه داشته باشید که با یک ماشین شاسی‌بلند لوکس در بیابان‌های شنی گردش کنید یا در کوهستان‌های زیبا با «زیپ لاین» (Zip line) هیجان وصف‌ناشدنی را تجربه کنید، رأس‌الخیمه مکان مناسب برای شما است چراکه انواع فعالیت‌های تفریحی هیجان‌آوری را به گردشگران ارائه می‌دهد.

کوهنوردی در کوه جیص

«کوه جیص» (Jabel Jais) با ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متر نقش یک آسمان‌خراش را برای رأس‌الخیمه بازی می‌کند.

این کوه سربه‌فلک‌کشیده بلندترین نقطه در امارات متحده عربی محسوب می‌شود و یکی از هیجان‌انگیزترین جاده‌های خاورمیانه را دارد. جاده‌ای سنگ‌فرش شده که در زیر نور آفتاب می‌درخشد و از میان دره‌های رنگارنگ و صخره‌های بزرگ می‌گذرد و گاهی بر نوک این صخره‌های عظیم در ارتفاعات ممکن است شاهد برف باشید یا اگر خوش‌شانس باشید گله‌ای از بزهای کوهی را ببینید.

کوه جیص

اگر می‌خواهید به روش خود اماراتی‌ها گردشگری در کوه جیص را تجربه کنید، باید یک ماشین لامبورگینی یا فراری یا لند روور اجاره کرده و در این کوه‌های صحرایی با پیچ‌های بسیار تند و جاده‌هایی با پستی و بلندی بسیار گشت‌وگذار کنید و در حالی که هیجان به اوج می‌رسد، از مناظر بکر طبیعت صحرا لذت ببرید.

پیش‌بینی شده است که در منطقه کوه جیص انواع امکانات گردشگری مانند هتل، تراموای برقی، مجموعه پاراگلایدر، زمین گلف و حتی یک پیست اسکی مصنوعی احداث شوند ولی تاکنون از این پروژه بلند پروازانه تنها زیپ لاین و مسیر کوه‌پیمایی آهن‌کوب شده (راه‌های آهن‌کوب (Via Ferrata)) که در اواخر سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری رسیدند اجرایی شده‌اند.

گردشگرانی که به کوه جیص سفر می‌کنند با سه سطح متفاوت (بر اساس سختی و چالش‌های مسیر) از کوه‌پیمایی روبه‌رو خواهند شد.

کوه جیص

مسیر پیاده‌روی ساده که یک مسیر طولانی تقریبا هموار است که در اطراف کوه این مسیر ادامه می‌یابد تا به اولین زیپ لاین از ۳ زیپ لاین موجود می‌رسد. مسیر کمی پیچیده‌تر که به نام مسیر میانه شناخته می‌شود و در واقع در این مسیر که به‌صورت عمودی است، باید از پله‌های فلزی که در مسیر ایجادشده کوهنوردی کنید تا به زیپ لاین دوم برسید. سومین مسیر که چالش‌انگیزترین مسیر است و به وحشت «جولفار» (Julphar) معروف است مرتفع‌ترین بخش است که باید با کمک نردبان‌های کوهنوردی بالا بروید. تمام مسیرهای فوق به ایستگاه‌های زیپ لاین ختم می‌شوند که به شما این امکان را می‌دهد در کمترین زمان و به‌سرعت و با راحتی به پایین بروید.

زیپ لاین کوه جیص با ۳۰۰۰ متر طول طولانی‌ترین زیپ لاین امارات متحده عربی است.

کمپ صحرایی بادیه‌نشین

راس الخیمه

کمپ صحرایی بادیه‌نشین منطقه‌ای آرام و ساکت در دره‌ای کوچک است که در میان تپه‌های بزرگ شنی محصور شده است و محیطی آرامش‌بخش با سبک سنتی که در تمام بخش‌ها رنگ و نشان سبک زندگی عربی به چشم می‌خورد را برای گردشگران راس‌الخیمه فراهم کرده است. گردشگران می‌توانند از انواع غذاها و خوراکی‌های سنتی عربی که در بخش‌های مختلف عرضه می‌شود استفاده کنند و از برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده که روح فرهنگ و سنت عربی در تمامی آن‌ها به چشم می‌خورد بهره ببرند و اوقات خوبی را در دل صحرا سپری کنند. شترسواری و گشت صحرایی با انواع ماشین‌های شاسی‌بلند روی شن‌های طلایی از دیگر امکانات این مجموعه است که هیجان را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

صحرای ال وادی، مرکز هیجان

راس الخیمه

صحرای ال وادی در راس‌الخیمه در واقع یک منطقه حفاظت‌شده به مساحت ۵ کیلومتر مربع است که می‌توانید لذت سوارکاری بر پشت شترها یا اسب‌های زیبا را در صحرا داشته باشید و شاهد غزال‌های عربی یا روباه‌های صحرایی که در منطقه آزادانه زندگی می‌کنند باشید. در این منطقه اقامتگاه لوکسی نیز وجود دارد که می‌توانید شب را نیز در آنجا سپری کنید. بهترین زمان پیشنهادی برای گشت‌وگذار در ال وادی بهار یا زمستان است زمانی که منطقه از گل‌های رنگارنگ پر می‌شود. شب‌های صحرای ال وادی نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد و برای کسانی که از آفتاب گرم و سوزان فراری هستند امکان تفریح و گشت‌وگذار در شب نیز فراهم شده است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه