گردشگری سال ۲۰۱۷ ایران با رشد ۱۱/۶ درصد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰
 گردشگری سال ۲۰۱۷ ایران با رشد ۱۱/۶ درصد

گردشگری ایران در سال‌های آینده با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد شد این رشد در سال ۲۰۱۷ به۱۱/۶ درصد خواهد رسید.

میزان گردشگران ایران و خاورمیانه طبق گزارش WTTC، میزان صادرات گردشگر یا در واقع همان بازدیدکنندگان خارجی از منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ به رقمی حدود ۲/۸۳ میلیارد دلار می‌رسید که معادل ۸ درصد کل صادرات این منطقه است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که میزان گردشگران خارجی وارد شده به منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۵/۱ درصدی خواهد بود و در خلال سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۱۷ نیز به‌طور متوسط با رشد ۵/۴ درصدی به ۱۴۸/۳ میلیارد دلار دست خواهد یافت.

اما به‌رغم این رشد، به دلایلی از جمله افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، رقم به دست آمده از محل ورود گردشگران به منطقه خاورمیانه تنها ۷ درصد از کل صادرات منطقه را تشکیل می‌دهد. نگاهی به وضعیت ایران نشان می‌دهد عواید حاصل از گردشگری در سال ۲۰۱۶ حدود ۴/۲ میلیارد دلار بوده است که ۳/۳ درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۱۷ با رشد قابل توجه۱۱/۶ درصدی روبه‌رو شود و در فاصله سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۱۷ نیز به‌طور متوسط با آهنگ۳/۴ درصد در سال رشد کند و تا پایان سال ۲۰۲۷ به رقم ۶/۶ میلیارد دلار برسد که تنها معادل ۲/۷ درصد از کل صادرات کشور خواهد بود.

طبق برآورد‌های WTTC مشارکت مستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و سایر متغیرهای اقتصادی کلان به‌طور کلی چندان زیاد نبوده و علت عمده آن نیز نفت‌خیز بودن این منطقه و تمرکز فراوان آن‌ها بر صادرات طلای سیاه بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر و به‌ویژه با کاهش بهای جهانی نفت، مسئولان این کشورها به فکر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری خود نیز افتاده‌اند؛ هر چند نمی‌توان مطمئن بود که آیا با بازگشتن قیمت نفت به روند گذشته و افزایش بهای آن در بازارهای جهانی دولت‌های منطقه بار دیگر از این صنعت نوپای خاورمیانه عدول نکنند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه