بوئینگ و آسمان و جزئیات قرارداد ۳ میلارد دلاری

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
 بوئینگ و آسمان و جزئیات قرارداد ۳ میلارد دلاری

با توجه به امضای قرارداد شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بوئینگ با ارزش سه میلیارد دلاربرای خرید دست کم ۳۰ فرورند هواپیما از این شرکت آمریکایی صورت گرفت.

این شرکت آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد تفاهم نامه ای با آسمان ایرلاینز امضا کرده که قصد دارد ۳۰ فروند مدل بدنه باریک ۷۳۷ مکس را خریداری کند. شرکت آسمان همچنین از حق خرید ۳۰ فروند دیگر هواپیما از بوئینگ برخوردار است.

بوئینگ پیش از این نیز در ماه دسامبر درتوافق با ایران ایر برای فروش ۵۰ فروند هواپیمای بدنه باریک ۷۳۷ و ۳۰ فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۷۷ اعلام آمادگی کرده بود. ارزش این توافق بر مبنای قیمتهایی که از سوی بویئنگ اعلام شده، ۱۶.۶ میلیارد دلار برآورده شده است.

اما جزئیات نهایی قرارداد اخیرهنوز اعلام نشده است.

 ایران که به دلیل تحریم‌های مالی و اقتصادی چند دهه‌ی گذشته یکی از فرسوده‌ترین ناوگانهای هوایی جهان است با توجه به عمر هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی ایران که از ۲۰ سال بیشتر است در نتیجه امضای این قراردادها جهت خرید هواپیما از شرکتهای مهم هواپیما سازی دنیا بسیار ضروری به نظر می‌رسد و با سفارش خرید به ایرباس، بوئینگ و سایر شرکتها ناوگانش را مدرن کند.

بوئینگ اعلام کرده تحویل هواپیما به آسمان در سال ۲۰۲۲ آغاز می شود با این همه یک خبرگزاری داخلی گزارش کرده است که تحویل نخستین هواپیما در سال ۲۰۱۹ انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش اعلام شده این شرکت هواپیماسازی اعلام کرده که با توافق اخیرش با ایران، حدود ۱۸ هزار شغل در آمریکا ایجاد یا حفظ می شوند.

بوئینگ

بوئینگ اعلام کرده است که این توافق با اجازه‌ی دولت آمریکا انجام شده است. و ادامه این برنامه همچنان مستلزم تایید دفتر کنترل داراییهای خارجی است که نهاد زیرمجموعه وزارت خزانه داری و مسئول اجرا و نظارت بر تحریمهای اقتصادی و تجاری است. توافق با ایران ایر در زمان دولت اوباما از سوی این نهاد تایید شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه