کجا روباه پرنده ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی پنجشنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
کجا روباه پرنده ببینیم؟

روباه پرنده گونه‌ای از خفاش‌های بزرگ است که حقایق جالبی در مورد این پستاندار وجود دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

روباه پرنده (Flying Fox)، که آن‌ها را با نام «خفاش‌های میوه خوار» نیز می‌شناسیم، عضوی از خانواده بزرگی از پستانداران به نام «خفاش‌ها» هستند. خفاش‌ها تنها گروه از پستانداران هستند که قادرند به صورت پایدار پرواز کنند.  به طور کلی و در دسته بندی‌های اصلی خفاش‌ها نام دو گروه به چشم می‌خورد: Megabats و Microbats. دسته اول که Megabats نام دارند شامل چهار گونه اصلی از خفاش‌ها می‌شوند. تمامی اعضای این گروه از خفاش‌ها حس بویایی و بینایی قوی دارند که هر دو این قابلیت‌ها به این پستانداران اجازه می‌دهد تا در شب به راحتی مسیر و غذای خود را پیدا کنند.

دسته دوم از خفاش‌ها (Microbats)، با استفاده از انعکاس صدا تصویر سازی انجام داده و بدین روش مسیر و غذای خود را در شب پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که این گروه از خفاش‌ها در کنار تصویر سازی و انعکاس صدا، از حس بینایی خود نیز بهره می‌برند اما این حس به اندازه دسته اول قوی نیست. روباه پرنده خفاشی است که در دسته اول قرار می‌گیرد. روباه‌های پرنده غالبا در استرالیا یافت می‌شوند که در ادامه به صورت مفصل‌تر به بررسی منطقه زندگی این پستانداران خواهیم پرداخت.

روباه پرنده

روباه پرنده میوه خوار است!

روباه پرنده علیرغم ظاهر بسیار بزرگ و خطرناکش، میوه خوار است! روباه‌های پرنده عاشق میوه، شهد و گرده هستند. این پستاندار معمولا از میوه‌ها و گیاهان مخصوص استرالیا تغذیه می‌کند که به عنوان مثال می‌توان از میوه‌ها و گیاهانی نظیر Lilly Pilly ،Banksia و Melaleuca نام برد. اما این مسئله بدان معنا نیست که روباه‌های پرنده از میوه‌های دیگر تغذیه نمی‌کنند. این پستانداران در کنار غذاهای مخصوص استرالیایی خود از میوه‌های دیگری نظیر هلو و انبه نیز تغذیه می‌کند. این پستانداران معمولا زماین به سمت میوه‌ها و غذاهای معمول‌تر رو می‌آورند که غذای بومی خودشان کمیاب شده باشد.

روباه پرنده

روباه‌های پرنده معمولا عادت دارند تا بسته به میزان فراوانی غذا از جایی به جای دیگر مهاجرت کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل رشد چشمگیر فضاهای شهری و کمبود کشاورزی نسبت به سابق، مناطق طبیعی و دست نخورده کمی برای این پستانداران باقی مانده است تا بتوانند به راحتی در آنجا غذای خود را پیدا کنند. مسئله یافتن منطقه‌ای مناسب بسته به میزان غذا در چند سال اخیر به یک دغدغه و مشکل برای روباه‌های پرنده تبدیل شده است.

روباه پرنده

در طی نیم قرن اخیر، جمعیت روباه‌های پرنده به طور چشمگیری کاهش یافته است. دلیل اصلی این کاهش جمعیت، نبود فضای مناسب و ایده‌آل برای زندگی این پستانداران است. از سویی دیگر مدیریت غیر صحیح مناطق در طی سال‌های اخیر، شکار و از بین بردن این حیوانات و همینطور از بین بردن مناطق زندگی آنان هم تاثیر بسیار زیادی در نابودی آن‌ها داشته است. اما جدا از تمام عواملی که مطرح شد، گرمایش زمین و تغییر وضعیت آب و هوایی که مستقیما بر گیاهان و میوه‌های منطقه تاثیر گذاشته است هم یکی دیگر از دلایل از بین رفتن این پستانداران است.

به طور کلی در مورد رفتار و عادات طبیعی روباه‌های پرنده اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیست چراکه امروزه بدلیل محافظت از نسل این جانوران، اجازه انجام تحقیقات زیادی بر روی آن‌ها داده نمی‌شود. در حال حاضر تلاش‌های بسیار زیادی در جهت حفاظت از این پستاندار و گونه‌های مشابه به آن که در خطر هستند انجام می‌گیرد.

روباه پرنده

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، روباه‌های پرنده در استرالیا یافت می‌شوند. در حال حاضر هرگونه شکار یا فعالیتی که باعث صدمه دیدن این پستانداران بشود ممنوع و غیرقانونی است. روباه‌های پرنده معمولا در مناطق بکر جنگلی یافت می‌شوند. وضعیت آب و هوا تاثیر چندانی بر روی انتخاب این جانوران نخواهد گذاشت و در کل منطقه جنگلی برای زندگی آن‌ها کفایت می‌کند. این پستانداران در جنگل‌های بارانی، مرطوب و حتی مناطق خشک‌تر یا باتلاقی‌تر یافت شده‌اند. هم اکنون نسل باقی مانده از روباه‌های پرنده در استرالیا به دنبال منطقه‌ای غنی و ایده‌آل از نظر غذایی می‌گردند.

روباه‌های پرنده پستاندار هستند و سالی یک فرزند به دنیا می‌آورند. خفاش مادر اوایل به دنیا آمدن فرزندش آن را حمل می‌کند تا جایی که فرزندش سنگین می‌شود و مادر دیگر توان حمل کردن آن را ندارد. سپس تعلیم فرزند به صورت شبانه آغاز می‌شود تا اینکه فرزند متولد شده به حدی از توان بدنی و تجربه برسد که بتواند مستقل زندگی کند.

روباه پرنده

روباه‌های پرنده نقش بسیار مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند.

نکته بسیار جالب در مورد روباه‌های پرنده این است که این پستانداران نقش بسیار مهمی در محیط طبیعی اطراف و اکوسیستم ایفا می‌کنند. روباه‌های پرنده در گرده افشانی و تداوم پوشش‌های خاص گیاهی استرالیا نقش بسیار مهمی دارند. این پستانداران با غذا خوردن خود و حرکت‌های مداومشان بین درختان و گیاهان، به گرده افشانی کمک بسیار زیادی می‌کنند. این پستانداران گاهی اوقات برای یافتن غذا کیلومترها پرواز می‌کنند و گرده افشانی انجام می‌دهند و همین امر است که نقش مهم این جانوران در اکوسیستم را ثابت می‌کند.

نظر شما در مورد روباه‌های پرنده چیست؟ آیا حاضر به دیدن این پستاندار از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع bats

دیدگاه