زیباترین شهرهای کوچک اسپانیا، بازماندگان تاریخ (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
زیباترین شهرهای کوچک اسپانیا، بازماندگان تاریخ (قسمت اول)

اسپانیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اروپا است اما بسیاری از ما در مورد شهرهای کوچک و روستاهای تاریخی و بسیار زیبای آن، اطلاعات چندانی نداریم. با کجارو همراه باشید تا زیباترین شهرهای کوچک و روستاهای این کشور را معرفی کنیم.

اسپانیا به داشتن سواحل بی‌شمار و جزایری شهرت دارد که با جزایر کارائیب رقابت می‌کند، مانند بارسلونا، مادرید یا سن سباستین. اما این کشور حدود ۲۰ هزار روستا دارد که هر کدام دارای معماری، سنت و فرهنگ‌های متفاوتی هستند. در این مقاله می‌خواهیم زیباترین شهرهای کوچک اسپانیا را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این کشور، چنین بهشت‌های کوچکی را از دست ندهید.

Llastres، آستوریاس

آستوریاس اسپانیا

Llastres یک روستای ماهی‌گیری معمولی است که در امتداد ساحل صخره‌ای اقیانوس اطلس، در منطقه‌ی آستوریاس اسپانیا قرار دارد. اگر ۳۰ دقیقه از خیخون به سمت شرق رانندگی کنید، به Llastres، بزرگ‌ترین شهر آستوریاس می‌رسید که حدود هزار نفر جمعیت دارد و این مردم، از قدیم سنت ماهیگیری دارند. از دیدبانگاه «San Roque»، می‌توانید چشم‌اندازهای پانورمای خیره‌کننده‌ای از این شهر کوچک که روی صخره‌ها ساخته شده‌، داشته باشید و کوه‌ Sueve در پس‌زمینه‌ی تصویر شما قرار می‌گیرد. این شهر قدیمی پر از بناهای تاریخی است، از «Palacio de los Vallados» گرفته تا برج ساعت معروف که در قرن ۱۵ میلادی، در مکانی مرتفع ساخته شده است. یکی از کارهایی که در سفر به Llastres نباید فراموش کنید، رفتن به بازار ماهی و دیدن حراج ماهی است؛ این بازار در کنار ساحل قرار دارد. آستوریاس تقریبا منطقه‌ای بارانی است، پس بهترین زمان برای بازدید از این شهر، از ماه ژوئن تا سپتامبر است. 

فیریجیلیانا (Frigiliana)، اندلس

فیریجیلیانا، اندلس

حومه‌ی اندلس پر از روستاهای سفید سمبلیک است و فیریجیلیانا یکی از این روستاها است که بهترین شکل محافظت شده است. این روستای قرون وسطایی در کنار یک کوه و در شرق بندر مالاگا قرار دارد و شبیه تصویر کارت پستالی است که معماری عربی را به تصویر کشیده است. در این منطقه فرهنگ و سنت اسپانیایی و مسلمانان اسپانیا (مورها) در هم آمیخته و چنین شهر زیبایی، حاصل آن است. این شهر کوچک قدیمی، دست‌نخورده باقی مانده و جایی برای نشان دادن فرهنگ و سنت‌های مورها (مردم مسلمان اسپانیا) است که پر است از سراشیب‌های پرپیچ و خم، کوچه‌های پیچ در پیچ که از تپه‌های بالا می‌رود و ساختمان‌های سفیدی که با گل و گلدان‌های رنگارنگ زینت داده شده‌اند. یکی دیگر از بناهایی که نشان‌دهنده‌ی فرهنگ آمیخته‌ی مسلمانان و اسپانیایی‌های این منطقه در گذشته است، قلعه‌ی لیزار (Lizar) است که قدمت آن به قرن ۹ میلادی باز می‌گردد و در بالای کوه قرار دارد. 

Castellfullit de la Roca، کاتالونیا

کاتالونیا

یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی در مناطق روستایی کاتالونیا، شهر کوچک Castellfullit de la Roca است که روی نوار باریکی از صخره‌، به جنس سنگ مرمر (سنگ بازالت)، در کوهپایه‌های رشته‌کوه پیرنه (Pyrenees) قرار دارد. شکل منحصر به فرد این صخره‌ها به خاطر فرسایش دو رودخانه‌ای است که در دو طرف آن قرار دارد، یعنی رودخانه‌ی فلوویا (Fluvia) و تورونل (Toronell). این رودخانه‌ها در دو سمت باقی‌مانده‌های گدازه‌های سردشده‌ی آتشفشانی قرار دارد که سال‌ها پیش ایجاد شده بود. این شهر کوچک قرون وسطایی با مساحتی کمتر از یک کیلومتر مربع و ارتفاع ۵۰ متری صخره‌ها فضای محدودی برای پیاده‌روی دارد. خانه‌هایی از سنگ‌های آتشفانی با ساختمان‌های به سبک رنسانس، روی مسیرهای باریکی از این شهر چشم‌نواز کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سن ویسنت دولا بارکوئرا (San Vicente de la Barquera)، کانتابریا

کانتابریا اسپانیا

این شهر کوچک قدیمی ماهیگیران، در ساحل کانتابریا قرار دارد و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای هم رو به دریا و هم رو به کوه دارد. خانه‌های سن ویسنت دولا بارکوئرا در دو طرف مدخل رودخانه‌ی گانداریلا (Gandarilla) ساخته شده و به وسیله‌ی پلی سنگی که قدمت آن به قرن ۱۵ می‌رسد، به یکدیگر وصل شده است. قدمت این شهر کوچک به دوران رم باستان بازمی‌گردد و در قرن ۸ میلادی، زمانی که قلعه‌ای به عنوان دژی محکم ساخته شد، مستحکم شده است. اینجا بخشی از پارک طبیعی «Oyambre» است که در طبیعتی سرسبز غرق شده و از هر طرف توسط آب احاطه شده است. رشته‌کوه «Picos de Europa» در پشت شهر، همچون نگهبانی عظیم برای شهر ماهیگیران به نظر می‌رسد. سن ویسنت همچنین سواحلی به طول چندین کیلومتر دارد که از آن میان می‌توان به ساحل مرون (Meron) اشاره کرد که جزو سواحلی است که توانسته «نشان پرچم آبی» را دریافت کند. پرچم آبی یک علامت تجاری برای صدور گواهی‌نامه پایدار مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه سازمان نسبت به محیط زیست دریا و سواحل است و داشتن چنین علامتی، اعتبار زیادی به ساحل می‌بخشد.

کاداکس (Cadaques)، کاتالونیا

کاداکس کاتالونیا اسپانیا

اگرچه کاداکس از اندلس دور است اما یکی دیگر از روستاهای سفید اسپانیا محسوب می‌شود که در ساحل صخره‌ای مدیترانه قرار دارد. این روستا بخشی از پارک طبیعی Cap de Creus است و برای رفتن به آن فقط به یک جاده‌ی باریک دسترسی دارید؛ احتمالا به همین علت است که هنوز هم جاذبه‌های قدیمی آن هنوز هم دست‌نخورده باقی مانده است. Salvador Dali اغلب از این روستا بازدید می‌کرد که هم به دلیل و هم به خاطر کارهای هنری او، امروزه مجسمه‌ای از این نقاش در مرکز شهر، در مقابل دریا گذاشته شده است. کوچه پس‌کوچه‌های سنگ‌فرش، پله‌هایی که بالا و پایین می‌روند و خانه‌هایی از خانه‌های کوبا الهام گرفته شده است، به این روستای منحصر به فرد بندری کوچک، جذابیت خارق‌العاده‌ای بخشیده است. پیاده‌روی به سمت دریا، در امتداد خط ساحلی صخره‌ای، به شما چشم‌اندازی از یک روستای سفید و قایق‌های رنگارنگی در کنار ساحل می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه